A+ R A-

تبلیغات

رجیران

مهدی مهدوی کیا سرمربی تیم امید

مهدی مهدوی کیا سرمربی تیم امید شد

 

 * یک تصمیم بسیار صحیح , اگر ....

=============

 و سرانجام یک تصمیم کاملا صحیح در جهت بهره وری از دانش و آگاهی فرزندان ایران در راستای ارتقای سطح فوتبال ملی ..... تصمیمی که هفته های متوالی در انتظار ان بودیم و سر آخر امروز عصر , نهم شهریور ۱۴۰۰ , اعلام شد که فرزند شایسته ایران " مهدی مهدوی کیا " سرمربی تیم امید ( زیر ۲۳ ساله ها ) ایران شده است . خبری که براستی , سبب مسرت و خوشحالی اهالی واقعی فوتبال و دلسوزان حقیقی آن , گشته است .

 مهدی مهدوی کیا عزیز با ۱۵ سال حضور موفق در قالب تیمهای ملی جوانان , امید , بزرگسالان و نیز ۱۲ سال حضور چشمگیر در بطن بوندسلیگای آلمان و کسب افتخارات متعدد ملی و باشگاهی ,  از شاخص ترین ستاره های آسمان فوتبال ایران می باشد که علاوه بر بار فنی بالا از ویژگی های ممتاز اخلاقی نیز بسیار بهره مند است . آنگونه که بدین جهت در قلب اغلب علاقمندان فوتبال ایران جایگاهی ویژه دارد .

 

مهدی مهدوی کیا سرمربی تیم امید شد* فصلی نوین پیشروی مهدی مهدوی کیا عزیز  .... او حکم سرمربیگری تیم امید  را از سرپرست فدراسیون دریافت میدارد .... ۹ شهریور ۱۴۰۰ - ساختمان فدراسیون فوتبال ایران 

===========================  

 

 مهدی اکنون در آستانه ۴۴ سالگی بواقع در بهترین شرایط ممکن روحی و جسمی قرار دارد آنگونه که از پتانسیل بالای او یکی از قطبهای فوتبال جهان نیز بهره مند میگردد . او حالا ,  به زیر و بم فوتبال ایران و جهان بخوبی آشنا گشته و اگر تنها قدری با او  مدارا گردد و ابزار و فرصت کافی در اختیار وی قرار گیرد , قادر خواهد بود با انچه که سالها در محضر بزرگان جهان آموخته  , گشایشی بس چشم گیر در شاکله فوتبال ملی پدید آورد . شاید  تلفیقی نوین و تحسین برانگیز از ویژگی های ذاتی فوتبال پارسی با فوتبال سازمان یافته و  مدرن سرزمین ژرمن ها .... بهر روی , این تصمیم فرخنده و البته ارزشمند فدراسیون فوتبال را که همانا بر پایه اتکای کامل به توانایی و هوش سرشار جوانان ایران  است به جامعه فوتبال  و همچنین مهدی عزیزمان تبریک عرض میکنیم امید که شاهد موفقیت های متوالی  فوتبالمان در عرصه رقابت بزرگان باشیم .

 

مهدی مهدوی کیا سرمربی تیم امید شد

* مهدی عزیز ما , با تکیه بر شایستگی های فراوان , هوش بالا و پا های هنرمندش , یکی از نوابغ تاریخ فوتبال را چنین به چالش میکشد . اکنون او می بایست داشته هایش را اینبار در جامه ی مربیگری نمایان سازد .... تنها و تنها اگر , فرصت و ابزار کافی در اختیارش باشد .

================================

   

حمید جاسمیان بستری شده است

حمید جاسمیان

 

 

  *  آرزوی سلامتی اسطوره  ....

 ===========

 

 

 اکنون چند روزیست که مدافع توانمند تیم ملی و باشگاههای شاهین و پرسپولیس استاد گرانقدرمان حمید جاسمیان عزیز , بجهت ابتلا به کووید , در بخش ویژه کرونا بیمارستان سینا بستری هستند . ضمن قدردانی از تلاش و پیگیری مداوم کادر درمان , امیدواریم که بزودی , شاهد بازیابی سلامتی استاد مهربان و نازنین حمید خان جاسمیان باشیم . تلاش ها بر ان است که در صورت کسب اجازه از کادر درمان بخش کرونا , فردا خدمت استاد عزیز برسیم .

 

 

آرارات ۱۳۵۹

آرارات ۱۳۶۱

* تیم فوتبال باشگاه آرارات , نماد شایستگی , مهربانی و ایثار .........  امجدیه - دی ماه ۱۳۵۹

ایستاده : روبیک ابراهیمی , رافیک باغداساریان , مارکار نرسسیان , گارنیک شهبندری , محمد نائب عباسی و وازگن صفریان 

نشسته : ویگن غازاریان , ورژ زرگریان , ویگن زینعلی , رافیک عیسائیان , آلبرت باغومیان و آبو امیریان ( کاپیتان )

==========================

 

  تیم فوتبال باشگاه آرارات با نیم قرن حضور پیوسته و موثر در بطن فوتبال باشگاهی , بواقع جایگاهی رفیع   در  خاطر فوتبالدوستان قدیمی دارد   ... نامهایی به راستی فراموش ناشدنی همچون : گارنیک محرابیان , لئون کورائیان , کنستانت هاراطونیان , هاملت آصفیان ,  کارو حقوردیان , آرشاویر ملکی , آندرانیک اسکندریان , گارنیک شهبندری , آبو امیریان , وازگن صفریان , باغدیک عابدیان , مارکار نرسسیان , ورژ بخشی , ماسیس هاکوپیان , ادموند اختر , ادموند بزیک .............

 اما حضور موثر و گاها درخشان , تنها یک بخش از ماهیت تیم فوتبال باشگاه محبوب آرارات می باشد و وجه دیگر این باشگاه معتبر و پویای پایتخت را می بایست در فعالیت های انسانی و خیر خواهانه  جستجو نمود . بچه های ارارات هر زمان که احساس نموده اند بوجودشان نیاز است , قبل از سایرین  پای در میدان عمل نهاده و  بوظیفه انسانی خود عمل کرده اند . 

زمستان سال ۱۳۵۹ , همآن روزها که خاک وطن عزیزمان , آماج هجوم سربازان کشور همسایه قرار گرفته  و کلیه رقابتهای ورزشی و باشگاهی و ملی نیز تعطیل گشته بود . این تیم فوتبال باشگاه محبوب ارارات بود که پیشقدم شد تا با برگزاری یک مسابقه خیریه , همراه با تیم فوتبال هما , گامی در راه حمایت از هموطنان جنگ زده بر دارد . یک روز پرشکوه و فراموش نشدنی در آغوش امجدیه پیر .... روزی که لذت و حلاوت فوتبال  با طعم دلنشین عشق به میهن آمیخته شد و از دل آن  , هزاران هزار غنچه ی امید  روئید . گرمایی بس دلنشین , که بنقل از کیهان ورزشی , بیکباره در یک عصر سرد زمستانی , یخ قطور ورزش ایران را آب نمود .

   آن روز بازیکنان تیم فوتبال ارارات ,  در حالی پای به میدان مهر و دوستی نهادند که در دست هریک چند شاخه گل میخک سرخ مشاهده میشد ... گلهایی زیبا که سرانجام تقدیم ۲۵ هزار تماشاگر مشتاق و نیکوکار فوتبال شد . آنها که با تهیه ی بلیط های صد تومانی برای یک رویداد دوستانه ( که بواقع , ان روزها مبلغی قابل توجه بود , نمایشی از تجلی عشق و ایثار به ایران و ایرانی بر پا نمودند .        

 آرارات ۱۳۵۹

* دو ستاره بزرگ تاریخ باشگاه آرارات ( ویگن زینعلی و آبو امیریان ) و داور  زنده یاد محمد صالحی 

آرارات و هما ( مسابقه خیریه در جهت حمایت از خانواده های جنگ زده  ) ... امجدیه - دیماه ۱۳۵۹

==============================  

 

 

 

 

 

محمود شیرزادی و صفر ایرانپاک

محمود شیرزادی

*  تقابل دو ستاره جام تخت جمشید , محمود شیرزادی عزیز و زنده یاد صفر ایرانپاک 

 اصفهان  ورزشگاه باغ همایون - مهر ماه ۱۳۵۳ , عکاس : استاد حاج باقر زرافشان 

========================

 

  پنجشنبه ۱۱ مهر ماه ۱۳۵۳ , شهر زیبا و تاریخی اصفهان , میزبان سرخپوشان محبوب تهران بود . رقابتی نفس گیر از هفته سیزدهم دومین دوره جام تخت جمشید ... تنها چند ماه پیش از این رویداد در تقابل هفته پنجم سپاهان و پرسپولیس , با حضور ۳۰ هزار هوادار مشتاق , رکوردی تازه برای فوتبال اصفهان برپا شد اما برای مسابقه پرسپولیس و ذوب اهن , مسئولان با افزایش قیمت بلیط ورودی  به میزان ۱۰۰ ریال در این تصور بودند که بار دیگر ورزشگاه , لبریز از تماشاگر خواهد بود اما در واقع چنین نشد و علاقمندان آنگونه که باید از این رویداد مهم , استقبال نکردند و از میان همان جمع اندک نیز , نیمی هوادار تیم پرسپولیس بودند که یکروز پیش از برگزاری مسابقه , بصورت گروهی خود را با اتوبوس   به اصفهان رسانده  و پس از  اقامتی یک شبه در اصفهان , بخشی از سکو ها را به تصرف خود در آورده بودند . نکته قابل ذکر در مورد هواداران پرسپولیس آنکه , آنها   چند ساعت پیش از آغاز مسابقه در خیابان های شهر اصفهان  بنفع تیم خود , شعار سر دادند ....

 

  ذوب آهن اصفهان , باشگاه پر امکانات و همواره نیرومند فوتبال ما ,  جام دوم تخت جمشید را  خوب سپری نکرد ..... آن روزها هنوز مربی روسی و تاثیر گذار باشگاه ذوب آهن " یوگنی لیادین " به مجموعه  , افزوده نشده بود و  تیم  با اشکالات فراوان فنی و غیر فنی مواجه گشته بود . لیادین اما همان روزها برای نخستین بار به اصفهان آمد تا باب گفتگو و همکاری را با مسئولان باشگاه ذوب اهن بگشاید . او برای نخستین بار ,  ذوب اهن را همان روز , مقابل پرسپولیس مشاهده کرد و از پایان همان فصل  , بعنوان سرمربی تیم فوتبال ذوب اهن معرفی شد و با یک حضور موثر  چهار ساله , به فوتبال ایران و باشگاه ذوب اهن خدمت فراوان نمود . 

     ذوبی ها  فصل را ابتدا تحت هدایت محسن حاج نصرالله آغاز کردند ... اما عدم کامیابی در نتیجه گیری ,  موجب شد تا مدیران باشگاه در پایان نیم فصل  , محمود عرب زاده را جایگزین حاج نصرالله نمایند . او  در شرایطی  نیمفصل دوم را با ذوب اهن آغاز کرد که  در طی دو هفته نخست , دو مصاف بسیار دشوار را پیشروی  داشت . حریف ذوب دو تیم قدرتمند و مدعی " تاج و پرسپولیس " بودند .  با اینحال اما ذوب اهن , مقابل هر دو تیم بزرگ و پر ستاره تهرانی , یک مسابقه پا یا پای را برگزار کرد و بواقع هرگز مقابل آنها کوتاه نیامد  ... 

 آن روز اما ,  دو ستاره خوزستانی جام تخت جمشید ( محمود شیرزادی و صفر ایرانپاک ) از بهترین های میدان اصفهان بودند .... محمود شیرزادی هافبک کناری و شایسته ذوب آهن با توانایی بازی در هر دو سوی زمین ,  از چهره های بیادماندنی ذوب اهن در جام تخت جمشید می باشد که با ظرافتی کم نظیر , قادر بود برای مهاجمان  ذوب اهن ( سیاوش حیدری - خلیل صالحی و علیرضا شوقی ) خلق موقعیت کند . بویژه ترکیب او و سیاوش حیدری و هماهنگی میان آنها , یکی از نقطه های روشن ذوب اهن در ادوار جام تخت جمشید می باشد که خاطره آن تا همیشه در یاد و خاطر علاقمندان قدیمی فوتبال ایران ثبت شده است .

 بعنوان مثال در همان فصل , گل زیبا و بیادماندنی  ذوب آهن به صنعت نفت که در ورزشگاه پر شور آبادان روئید , محصول همان هماهنگی فراوان میان شیرزادی و سیاوش حیدری بود ..... محمود شیرزادی ,  بار ها و بارها در جام تخت جمشید در ترکیب ذوب اهن مقابل سرخپوشان بمیدان رفت و هنرنمایی نمود . 

 

محمود شیرزادی  

  اما زنده یاد صفر ایرانپاک , از بهترین و مشهورترین مهاجمان دهه ۵۰ شمسی فوتبال ما  با افتخارات فراوان از جمله دریافت نخستین کفش طلای فوتبال ایران در فصل ۱۳۵۰ , کسب عنوان آقای گل فصل باشگاه های تهران در فصل ۵۰ -۱۳۴۹   ..... صفر ایرانپاک اما آن روزها , پس از رهایی از آسیب دیدگی که فصل پیش از ان  دچارش شده بود , قصد داشت تا با تلاش مضاعف و دست یابی به شرایط مطلوب , بار دیگر به روزهای طلایی و پر فروغ خویش  حد فاصل سالهای ۱۳۴۹ الی ۱۳۵۱  بازگردد .

 در جام دوم تخت جمشید اما , تیم مدافع عنوان قهرمانی  نیز با یک افت نسبی ,  مواجه شده بود .... غیبت مربی انگلیسی " آلن راجرز " که بی هیچ گفتگو موفقترین مربی آن روزهای فوتبال ایران بود , سبب آن شده بود تا آنها در جدول  رده بندی چند گام از رقیب سنتی عقب بمانند . هنگام برگزاری بازیهای آسیایی اما , بار دیگر  شرایط فراهم شد تا راجرز مجدد به منظومه سرخها باز گردد ...

 صفر ایرانپاک و محمود شیرزادی اما آن روز , هر دو یکبار  فرصت فرو ریختن دروازه ها را یافتند که هر دو موقعیت نیز  طی ۱۰ دقیقه ی پایانی نیمه دوم خلق شد .  ابتدا صفر ایرانپاک روی یک ضربه سر قوسی تا آستانه فرو ریختن دروازه " محمود مهرویان " پیش رفت و سپس در آخرین دقیقه , این محمود شیرزادی بود که با یک شوت مورب زمینی , دروازه بان جوان پرسپولیس " حسین قره خانلو " را به واکنشی سخت وا داشت . 

 

پرسپولیس و ذوب آهن * بترتیب از راست : مجید ندیمیان - محمدرضا کربکندی - جهانگیر فتاحی و زنده یاد صفر ایرانپاک 

 دور برگشت سومین دوره جام تخت جمشید ( هفته ۲۴ ) ورزشگاه باغ همایون - آبان ۱۳۵۴

============================

 

سعید مراغه چیان و مصطفی اردستانی

سعید مراغه چیان

* تقابل تماشایی دو ستاره , سعید مراغه چیان و مصطفی اردستانی ....... استادیوم آزادی - ۹ اردیبهشت ۱۳۶۵

 عزیزان بترتیب از راست : شاهین بیانی , سعید مراغه چیان , مصطفی اردستانی و رضا رجبی 

==============================

 

  در یک روز زیبا و شاد بهاری سال ۱۳۶۵ , دو رقیب دیرینه فوتبال باشگاهی , بار دیگر نقطه اوج فوتبال ما را ترسیم کردند ..... در آن فصل رقابتهای جام باشگاه های تهران در دو گروه برگزار شد  و تیمها به دو گروه الف و ب تقسیم شدند و این رویداد  در واقع نقطه اوج رقابتهای گروه الف  بود .

 در ان روز , دو رقیب دیرینه ( شاهین و استقلال ) پس از ۹۰ دقیقه تلاش  , سرانجام به  تساوی یک بر یک قناعت کردند تا سهم هر دو از این میدان حساس تنها یک امتیاز باشد . این رقابت  در واقع بین دو تیم صاحب مهره فوتبال ایران برای تعیین مقام اول و دوم گروه بود . چرا که پیش از ان هر دو تیم با کسب امتیازات کافی و پیروزی های قبلی , بی شکست راه صعود به مرحله نهایی را پیموده بودند اما شرایط بگونه ای بو.د که  پیروزی استقلال میتوانست آنها را روبروی تیم دوم گروه ب ( هما یا پاس ) قرار دهد . بنابر این انگیزه آبی های محبوب پایتخت برای پیروزی , بیش از رقیب بود چرا که شاهین یک بازی معوقه با برق پیشرو داشت که در صورت برد که بنظر محتمل نیز  می امد ,  صدرنشین گروه الف میشد ....

 آبی ها اما در دقیقه ۷۱ به انچه که میخواستند , دست یافتند ..... آنجایی که ارسال زیبای و تماشایی مجید نامجو مطلق با یک ضربه سر عالی تر از عبدالعلی چنگیز جفت و جور شد تا توپ  به تور دروازه شاهین بوسه زند اما در شرایطی که گمان میرفت استقلال به هدف مطلوب اش دست یافته است , شاهین با  افزایش چاشنی خشونت به حملات  افزود و سرانجام هفت دقیقه مانده به پایان مسابقه به یک ضربه پنالتی دست یافت و محمود پازوکی آن توپ را به گل مساوی شاهین تبدیل کرد . 

 مصطفی اردستانی با شجاعتی مثال زدنی , بواقع نگین خط دفاعی شاهین بود . او با برتری فراوان و تسلطی کم نظیر در زدن توپ های اول , چهره شاخص سپید پوشان بود و در مقابل اما در خط دفاع استقلال , این تجربه فراوان سعید مراغه چیان بود که بهمراه رضا رجبی , مهاجمان توانا وگلزن شاهین ( کریم باوی و مرتضی یکه ) را ناکام ساخت .     

  آن روز مسئولیت فنی استقلال را  عباس رضوی   و هدایت شاهین را  نصرالله عبداللهی بر عهده داشتند اما نکته قابل توجه آن که در این رویداد حساس و نفسگیر , هیچیک از گزینه تعویض استفاده نکردند !! .....   بجهت حساسیت های بسیار , زنده یاد محمد صالحی که ان روزها گل سر سبد داوری ایران بود برای قضاوت این رویداد برگزیده شد و از سوی دیگر با اعلام قبلی , صدا و سیما این مسابقه باشگاهی را بصورت کامل اما با یک ساعت تاخیر , برای علاقمندان فوتبال پخش نمود .