A+ R A-

تبلیغات

رجیران

مطالب

مارتین پیترز عزیز ... بدرود

مارتین پیترز*  مارتین پیترز عزیز و , فینال با شکوه جام جهانی ۱۹۶۶ ...... استادیوم ویمبلی -  ۸ مرداد ۱۳۴۵

===========================

 

  بدرود  نازنین  ...... روز گذشته , یک یادگار دیگر ,  از فینال با شکوه ویمبلی , جهان ما را ترک گفت . جوان شاداب  دهه ی ۶۰ جزیره  با تجربه ی حضور در دو جام جهانی فوتبال ... ستاره ی که مطبوعات , از او با عنوان " هافبک کامل " یاد میکردند با ان  لبخندی  که بی وقفه  بر چهره اش نقش می بست .

 مارتین پیترز  از اجزای نسل جاودانه انگلستان بود که تنها جام جهانی  را برای  ابداع کننده های فوتبال , فتح کرد  . یک تیم اساطیری که نماینده ی نسل شایسته و بی تکرار دهه ۶۰ میلادی بود که  فوتبال را از قالب یک " رشته ی ورزشی صرف "  خارج  و به یک پدیده جذاب و بی رقیب , در ماورای مرزها  تبدیل کرد . بچه هایی شیک پوش و کم سن و سال با لبخندهای دلنشین که فارغ از ارزشهای مادی ,  بت دوران خویش شدند .

  تصویر بالا مرتبط است با فینال جام جهانی ۱۹۶۶ و هنگامه ی شادی مارتین پیترز ( ۱۶ )  پس از گلزنی مقابل آلمانغربی در دقیقه هفتاد و هشتم که منجر به برتری ۲ بر ۱ انگلستان شد . گلی که میتوانست , سبب ساز قهرمانی سرخپوشان باشد اما , آلمانهای شایسته در دقیقه ی هشتاد و نهم  با یک گل به صحنه ی  رقابت بازگشتند . مسابقه ی که در موردش میتوان ساعتها نوشت و نوشت ..... و باز , همچنان نوشت ...

 

"  متن : علیرضا شیخ سفلی  "     

   

martin peters

 

 مارتین پیترز  فوتبال را با باشگاه لندنی وستهام اغاز نمود و خیلی سریع نیز  به اوج رسید . او  در نواختن ضربه های آزاد  بسیار متبحر بود  . سر الف رمزی ( سرمربی انگلیس در جام جهانی ۱۹۶۶ )  طی یک اظهار نظر پس از مسابقه انگلیس و اسکاتلند در سال ۱۹۶۸ , او را  بازیکنی  که ۱۰ سال از زمان خود پیش است , توصیف میکند . مارتین پیترز , طی ۱۲ فصل ,  بیش از ۳۰۰ بار  برای وستهام  بمیدان رفت و در این مدت , ۸۶ مرتبه  دروازه رقیبان را گشود که بیلانی قابل توجه  برای یک هافبک می باشد . 

 مارتین پیترز در سال ۱۹۷۰  با یک قراداد خیره کننده , به باشگاه لندنی تاتنهام هاتسپرز منتقل شد .... او نخستین فوتبالیست جزیره بود که قراردادی معادل ۲۰۰۰۰۰ پوند را امضا کرد که در زمان خود یک رکورد بود . پیترز طی ۶ فصل , ۱۹۳ بار پیراهن تاتنهام را بر تن کرد و در این میان ۴۹ بار نیز , موفق به گلزنی شد . نوریچ سیتی و شفیلد ونزدی , مقصد های بعدی او بودند . در کارنامه ی درخشان پیترز , حدود ۹۰۰ مسابقه فوتبال ( رسمی و دوستانه ) در قامت ملی و باشگاهی بچشم میخورد . 

 خانواده پیترز , خبر در گذشت او را که روز گذشته  در وبسایت باشگاه وستهام منتشر شد چنین اعلام نمودند : 

با ناراحتی عمیق و تاثر فراوان , به آگاهی می رسانیم که مارتین در ساعت ۴ صبح امروز در کمال آرامش  , جهان را بدرود گفت . ما با از دست دادن او ویران می شویم اما با خاطرات فراوانش همچنان دلگرم هستیم  و همچنین بسیار افتخار میکنیم به انچه که او طی سالها انجام داد .