A+ R A-

تبلیغات

رجیران

مطالب

اینترمیلان ۱۹۶۴ ( قهرمان جام باشگاه های اروپا )

Inter Milan European Cup 1964

* یکروز  حماسی برای اینترمیلان , نخستین فتح جام باشگاه های اروپا , شایسته ها  بترتیب از چپ : ساندرو مازولا , ماریو کوروسو , پترونی , آرماندو پیچی . آریستید گوارنری.........  وین - چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۴۳ ( رنگین شده توسط جام تخت جمشید ) 

 

Inter Milan won European Cup 1964 .... Praterstadion Vienna - May 27, 1964

From left: Sandro Mazola, Mario Corso, Petroni, Armando Picchi. Aristide Guarneri ......... colored photo by Takhtejamshid cup Website

----------------------------------------------------

----------------------------------------------------

 

   فصل ۶۲ - ۱۹۶۱ باشگاه های ایتالیا , سال تولد مجدد تیم آبی و سیاه  شهر میلان بود . آنها پس از کسب دو  قهرمانی متوالی در سالهای ۵۳ - ۱۹۵۲ و سپس ۵۴ - ۱۹۵۳ , برای هشت فصل  دیگر نتوانستند قهرمان ایتالیا شوند تا انکه به لطف  معجزه گری بنام هلینو هررا ( Helenio Herrera ) با ۴۹ امتیاز در پایان هفته ی سی وچهارم , بار دیگر بر بلندای فوتبال باشگاه های ایتالیا ایستادند . همان سال اما , دیگر باشگاه بزرگ شهر میلان قهرمان جام باشگاه های اروپا شد تا فوتبال ایتالیا نخستین عنوان ارزشمند خود را پس از جنگ جهانی دوم کسب کند . بنابر این حضور دو تیم بزرگ شهر میلان در مسابقات فصل ۱۹۶۴ باشگاه های اروپا , نوید بخش یک فصل درخشان دیگر برای آنها بود . 

 آث میلان در دور نخست با قرعه ی استراحت مواجه شد ..... اینتر اما شروعی  دلپذیر داشت چرا که پس از یک تساوی بدون گل در خانه ی اورتون   قهرمان انگلیس , در میلان با گل جر داکاستا ( Jair da Costa ) یک بر صفر پیروز شد و به دور یک هشتم نهایی صعود کرد . در این مرحله حضور دو تیم قدرتمند بنفیکا و رئال  بهمراه دو تیم بزرگ شهر میلان هیجان خاصی به رقابتها بخشیده بود . خط حمله ی همواره توانمند رئال با نتایج ( ۳-۱ و ۵-۳ ) دینامو بخارست رومانی را در هم کوبید و اینتر میلان نیز با نتایج ( ۱-۰ و ۳-۰ ) موناکو را از پیش روی برداشت . آث میلان نیز با وجود یک تساوی ۱ بر ۱ در سوئد برابر نورکوپینگ , موفق شد در خانه با هتریک آلتافینی ۵ بر ۲ پیروز گردد اما بر خلاف صعود این سه مدعی , بنفیکا شکست سختی را برابر دورتموند قهرمان المان پذیرا شد و از دور رقابتها حذف گردید . انتشار خبر شکست ۵ بر صفر بنفیکا  در دورتموند ,  اروپا را در یک شوک بزرگ فرو برد .

 شگفتی دوم اما در مرحله ی یک چهارم نهایی رقم خورد و آن حذف مدافع عنوان قهرمانی " آث میلان " توسط رئال بود که در همان مسابقه رفت در مادرید با نتیجه ۴ بر ۱ تعیین شد چرا که یک  برد ۲ بر صفر در میلان , هرگز کافی نبود  . برای علاقمندان فوتبال شهر میلان , حذف قرمز و مشکی ها بسیار ناگوار بود اما آنها هنوز یک امید دیگر داشتند . اینتر میلان و اندیشه های هلینو هررا .... چرا که آبی و مشکی ها در بلگراد دو بر صفر بر پارتیزان غلبه کردند و در میلان نیز برد خود را با نتیجه ۲ بر ۱ تجدید نمودند . بنابر این در نیمه نهایی , اینتر می بایست به مصاف دورتموند برود و رئال نیز حریفی نچندان سرسخت بنام اف سی زوریخ را ملاقات کند . 

 در ان سالها بورسیا دورتموند حکومتی خلل ناپذیر در فوتبال باشگاه های آلمان داشت . آنها علاوه بر فتح مسابقات دوره ای در رقابتهای جام حذفی آلمان نیز تا فینال پیش رفته بودند .  بنابر این , حذف کننده بنفیکا , تیمی بسیار قدرتمند بود . اما اینتر در دورتموند بسیار تحسین برانگیز ظاهر شد چرا که هر دو گل  المانها را در زمین خودشان پاسخ داد تا با  یک تساوی ۲ بر ۲ , مشتاقانه به انتظار بازی برگشت بنشیند . در میلان , همگان از ساعتها پیش بی صبرانه , برای پیروزی اینتر به نظاره نشسته بودند و در پایان نیز اینتر به انچه که نیاز داشت دست یافت . انها با گلهای ساندرو مازولا ( Sandro Mazzola ) و جر داکاستا ۲ بر صفر , دورتموند شگفتی ساز را حذف کردند تا یک پای فینال باشگاه های اروپا باشند  . در سوی دیگر اما رئال مادرید  فارغ از  رقابت شانه به شانه اینتر و دورتموند , پیروزی اش را مقابل زوریخ با دو برد  ۲ بر ۱ و ۶ بر صفر "  قاطعانه " جشن گرفت تا یک پای دیگر فینال نیز مشخص گردد . 

  ۲۷ می ۱۹۶۴ در وین , رئال پر افتخار هفتمین مسابقه ی فینال  اروپایی اش را آغاز کرد به این امید که , اینبار نیز همانند دوره های پیشین , فاتح این جام باشکوه و ارزشمند باشد .  تیم جوان اینتر که با تکیه بر مازولا , گوارنری , سوارز , ماریو کورسو ..... در برابر بزرگانی  با تجربه  همانند دی استفانو , جنتو , پوشکاش , آمانسیو , سانتاماریو .... آرایش شده بود از سوی کارشناسان , از بخت کمتری برای موفقیت برخوردار بود  .  هر دو گروه با شیوه ای رایج آن روزگار ( ۵ ۳ ۲ ) بازی با پنج مهاجم , مقابل یکدیگر صف آرایی کردند و همانگونه که قابل پیش بینی نیز بود  از همان ابتدا  نبردی سخت و تهاجمی , میان دو گروه " جوانها و با تجربه ها " آغاز شد ولی پایداری خطوط دفاع هر دو سوی میدان ,  مانعی بر سر   فرو ریختن دروازه ها بود تا انکه  دو دقیقه مانده به پایان نیمه ی نخست  " ساندرو مازولا "  افسانه ی شکست ناپذیری  رئال را با یک شوت تماشایی  پشت هجده  , با طل کرد . 

 

Inter Milan 1964

 * اینترمیلان ۶۴- ۱۹۶۳  و نخستین جام باشگاه های اروپا  .......

Inter Milan 1963-64 .... the first European Champions League title 

===========================

 

 در مقابل اما رئال مادرید  , از همان لحظه ی آغاز نیمه دوم , آتش بپا کرد ... حملات گسترده ای که گویی پایان ناپذیر بنظر می رسید  .  ولی اینتر ,  بجهت همین پایداری و قدرت دفاعی اش  معروف بود . انگونه که همین ویژگی موجب شد تا همگان فوتبال ایتالیا را به فوتبال دفاعی و پولادین بشناسند   .... پس از سپری گشتن , ان دقایق  دشوار اما , نوبت به " آئوریلیو میلانی " سنتر فوروارد اینتر  رسید که ناباورانه ,  یکبار دیگر در دقیقه ی ۶۱  با یک شوت  پشت هجده زمینی , دروازه رئال را بگشاید . این گل براستی آتشی  بر خرمن ستارگان  رئال  افروخت ... انگونه که انها سرانجام روی یک ضربه ای کرنر با ضربه ی زیبا و آکروبات  فلو ( Felo - بغل راست رئال مادرید )  توپ را به سه کنج بالای دروازه اینتر دوختند و  فاصله را به حداقل رساندند ...

  اما در کوران حملات رئال مادرید برای دست یابی به گل تساوی ,  یک اشتباه فاحش و دور از انتظار از مدافع  پر سابقه ی آنها ,  این فرصت طلایی را برای جوان اول اینتر " ساندرو مازولا "  پدید آورد  تا  در دقیقه ۷۶,  پس از  یک توپ ربایی زیبا , با دروازه بان رئال تک به تک گردد و  هوشیارانه  ,   توپ را برای دومین بار به گوشه ی دروازه رئال بفرستد  . گلی که  بخت رئال را برای فتح مجدد جام باشگاه های اروپا ,  بسیار کاهش داد   ............ این نتیجه دیگر , تا پایان تغییرنکرد تا ایتالیا و میلان , برای دومین بار در فاصله ی  یک سال ,غرق در شور و احساس شود . از آن پس دیگر اغلب کارشناسان , بر این باور بودند که قطبی تازه بنام " میلان " در فوتبال باشگاه های اروپا شکل گرفته است . 

 

        

 

 

 

---------------------------------

Inter Milan1964 European Cup - Inter Milan1964 European Cup - Inter Milan1964 European Cup - inter milan champions league - inter milan champions league - Inter Milan1964 European Cup - Inter Milan1964 European Cup - Inter Milan1964 European Cup - inter milan champions league - inter milan champions league  - Inter Milan1964 European Cup - Inter Milan1964 European Cup - Inter Milan1964 European Cup - inter milan champions league - inter milan champions league Inter Milan1964 European Cup - Inter Milan1964 European Cup - Inter Milan1964 European Cup - inter milan champions league - inter milan champions league Inter Milan1964 European Cup - Inter Milan1964 European Cup - Inter Milan1964 European Cup - inter milan champions league - inter milan champions league Inter Milan1964 European Cup - Inter Milan1964 European Cup - Inter Milan1964 European Cup - inter milan champions league - inter milan champions league Inter Milan1964 European Cup - Inter Milan1964 European Cup - Inter Milan1964 European Cup - inter milan champions league - inter milan champions league