A+ R A-

تبلیغات

رجیران

مطالب

گرگور لاتو

گریگور لاتو

* گریگور لاتو .....   لهستان - برزیل  ( ۱۷ تیر ۱۳۵۳ ) : عکاس استاد ماساهیده تاماکوشی

Grzegorz Lato ... Poland VS Brazil ( July 6, 1974 ) Photo by Masahide Tamakoshi

===============================

 

یکشنبه  ۱۷ تیر ۱۳۵۳ شب رستگاری فرزند شایسته ی لهستان بود ....  او  آقای گل دهمین جام  جهانی معرفی شد و نامش , هم ردیف بزرگانی چون گرد مولر , اوزه بیو , گارینشا , ژوست فونتن , کوچیس , ادومیر .... قرار گرفت . سیمای او هنگامی که به اردوی مورهارت آمد تا جام را آغاز کند , برای هیچکس جز لهستانی ها آشنا نبود . 

 لاتو در شرایطی به آلمان رسید که تا پیش از ان تنها ۱۵ بازی ملی در کارنامه داشت  و طی آن نیز , تنها سه بار موفق به گلزنی شده بود . بنابر این طبیعی بود که  در میان ان تعداد مهاجمان صاحبنام ( کرایف - ریوه لینو - مولر - نیسکتز - جرزینهو - جو جوردن ) کسی بختی برای جوان گمنام لهستانی قائل نباشد . اما یک حادثه , راه را برای حضور او باز کرد .... مصدومیت مهاجم شهیر لهستان " لوبانسکی " سبب شد تا مربی انها " گورسکی "  در ترکیب مهاجمانش , تجدید نظر کند و اینگونه جایی برای او نیز در گوش راست  باز شد .  

 در تمام مدت اردوی لهستان در مورهارت , کارشناسان و خبرنگاران خارجی , از لاتو کار خارق العاده ای ندیدند که هیچ , بلکه انچه مشاهده کردند یک نوع بی میلی در تمرینات بود و همین نیز سبب عدم رضایت کادر فنی شده بود . آنگونه که یکی از سرپرستان لهستان به خبرنگاران گفت : 

 این لاتو نه از نظر نظم و انظباط , چنگی بدل میزند و نه از بابت ثبات و استمرار در تمرین . بهمین جهت ما حقیقتا روی او حساب نمیکنیم ! ..... به این جهت نباید تعجب کرد که گورسکی برای پر کردن جای خالی لوبانسکی  روی نامهایی چون  ژارماخ , گادوشا و دینا بیش از او حساب کند .

 

حتی ان روز که لاتو در یک روز موفق  مقابل آرژانتین ۲ گل زد و  یک گل ساخت , نظر ها نسبت به او تغییر نکرد ...چرا که پس از ان رسانه ها اشاره کردند که  : شما لاتو را در یک روز استثنایی و خوب اش دیدید . او روزهای بد هم دارد , صبر کنید و قضاوت کنید ! ...

 اما بیکباره جهان , خیره ی درخشش لاتو شد و در این میانه خود لهستانی ها , بیش از همگان غافلگیر شدند . او با نمایشی خیره کننده و امید بخش در هر مسابقه ی جام  , یک شگفتی تازه  آفرید تا اینگونه خواست  خود را بر نظر مربیان و سرپرستان لهستان  دیکته کند . لاتو و  مهاجمان لهستان , مجموعا ۱۶ بار دروازه رقیبانشان را گشودند تا بهترین خط حمله ی جام دهم معرفی شوند که در این میان ۷ گل , سهم اقای گل جام  بود .

 بی تردید اما بهترین و مهمترین گل او در مسابقه ی رده یندی مقابل برزیل تثبیت شد ... انجا که او با حرکتی انفرادی از مدافع چپ برزیل عبور کرد و با یک ضربه ی زمینی , دقیق و زاویه دار , توپ را به گوشه ی دروازه لیائو دروازه بان برزیل فرستاد . تک گلی که لهستان را بالاتر از برزیل بزرگ و مدعی , در جایگاه سوم دنیا نشاند .

 

گریگور لاتو * گریگور لاتو و ثبت تک گل پیروزی بخش مقابل برزیل .....  رده بندی جام جهانی ۷۴ - استادیوم المپیک مونیخ 

===============================

 با  این گل ارزشمند و بیادماندنی , لاتو بار دیگر  فاصله اش  را با تعقیب کننده ها ,  نیسکنز ( ۵ گل ) , جانی رپ ( ۴ گل ) و گرد مولر (  ۳ گل )  افزایش داد و با  ۷ گل به انتظار مسابقه ی فردای آن روز , فینال " آلمان و هلند " نشست ... اما نتیجه ی بازی فینال  نیز , تهدیدی برای عنوان او نبود و با شایستگی , اقای گل جام دهم شد .

 نکته ای حائز اهمیت دیگر در مورد لاتوی جام ۷۴ آنکه , نحوه ی بثمر رسیدن  گلهایش , هرگز شبیه هم نبود ... یکی را با سر , یکی را  روی یک ریباند , دیگری را روی یک فرار و ... و .. بثمر رساند . بنابر این شیوه ی مقابله با او و برنامه ریزی برای توقف روند گلزنی هایش ,  برای مدافعان و مربیان بسیار دشوار بود و شاید مهمترین عامل در غافلگیری رقبا , همان گمنامی او تا پیش از جام ۷۴ بود  بر این پایه کارشناسان وقت , او را شگفتی جام و یا موشک جام ۷۴ نامیدند .