A+ R A-

تبلیغات

رجیران

مطالب

غلامحسین مظلومی

غلامحسین مظلومی

 

* زنده یاد غلامحسین مظلومی .........

----------------------

----------------------

 بهترین و کاملترین مهاجم دهه ای ۵۰ شمسی فوتبال ایران با رکورد سه عنوان اقای گلی لیگ ایران , دومین گلزن برتر بازیهای آسیایی تهران و .............  او زننده ی  یکی از مهمترین و با ارزشترین گلهای  تاریخ فوتبال ملی ایران ( المپیک ۱۹۷۶ مونترال ) می باشد . 

 

 هفته نامه ی دنیای ورزش , در باب زنده یاد غلامحسین مظلومی مینویسد 

غلامحسین مظلومی را از آن دست بازیکنان ملی دانست , که ازهمان آغاز دوران فعالیتش , قدر لحظه ها را بهتر و هوشمندانه تر از سایرین میشناسد . 

و در مقاله ای دیگر , اشاره میکند :

......... یک حساب سرانگشتی و ساده هم میگوید  که طی سالهای اخیر , رقم گلهای مظلومی در سطح ملی و باشگاهی ,  حکایت از ان دارد که او بیش از هر مهاجم ایرانی , قدر و قیمت لحظه ها را با ژرفای وجودی اش ,  درک کرده است ...

 

غلامحسین مظلومی

* سنتر فوروازد بزرگ تاریخ فوتبال ایران و باشگاه تاج ( استقلال )  غلامحسین مظلومی عزیز و نمایی از رقابتهای جام تخت جمشیید ......... تاج و ذوب آهن - اردیبهشت ۱۳۵۴ 

--------------------------------------------------

 

 

  پانرده ساله بود که , عضو باشگاه تاج ابادان شد   ......  احمد هدایت معرف او در آن روزها  بود  و از آنجا که  از سایر همسن و سالهایش  بهتر گل میزد او را به خط حمله فرستادند .  او سالهای قبل  طی یک مقاله در این رابطه میگوید :

 

 همیشه مهاجم بوده ام .... در زمان نوجوانی روزی یکساعت فقط و فقط پنالتی میزدم تا رموز گلزدن را بیاموزم  آنقدر تمرین گلزنی کرده ام که خدا میداند .....

 

  با ورود زنده یاد رایکوف به فوتبال ایران و پذیرفتن هدایت تیم های ملی فوتبال , او نیز به تیم ملی جوانان و سپس بزرگسالان راه یافت . در ادامه با نظر رایکوف به باشگاه تاج تهران  پیوست و هفت فصل متوالی , برای باشگاه محبوب ایران بمیدان رفت و طی این مدت , دو بار بعنوان آقای گل فوتبال ایران معرفی شد . غلامحسین مظلومی در سال ۱۳۵۲ , جایزه ی کفش طلای بهترین گلزن فوتبال ایران را , یجهت قرار گرفتن در صدر جدول گلزنان جام تخت جمشید از نشریه ورزشی دنیای ورزش , دریافت کرد .  

 

  نکته قابل توجه در مورد فوتبال غلامحسین مظلومی و بویژه  دوران حضور او در باشکاه تاج , تغییر فرم  بازی و گلزنی او بود ... زنده یاد مظلومی در سالهای نخست , همانند یک جوان شاداب و البته کم تجربه  " با دوندگی  "  سعی در کسب موفقیت داشت ... اما بمرور از محدوده ای سالهای ۱۳۵۲ , ۱۳۵۳ , فرم فوتبال او تغییر یافت و به ان درجه از تکامل و پختگی دست یافت که , قادر بود با دوندگی کمتر  و  استفاده از فاکتور " تجربه " و بویژه  جایگیری مناسب , دروازه رقبا را بگشاید . اگر چه او کمتر از سالهای پیش میدوید اما , همچنان در صدر جدول گلزنان فوتبال ایران قرار داشت .

 زمستان ۱۳۵۴ , مهاجم توانای تاریخ فوتبال ایران , به هفت سال حضور موثر خود در باشگاه محبوب تاج خاتمه داد و به باشگاه مجدد احیا شده شاهین تحت عنوان شهباز پیوست . دلیل جدایی نیز , عدم حصول توافق مالی اعلام شد اما  بنظر می رسید که آن روزها , مربی تاج زنده یاد رایکوف , تمایلی به استمرار حضور شاگردان سرشناس و ملیپوش خویش ندارد ......  غلامحسین مظلومی اگر چه از جمع آبی ها جدا شد اما , از میزان عشق و علاقه ای او به باشگاه محبوب تاج , هرگز کاسته نشد . 

 

  حضور در باشگاه شهباز اما بسیار موفقیت آمیز بود .... او در همان نخستین فصل , با ثبت ۱۹ گل پس از یک وقفه دوساله , توانست مجدد به صدر جدول بهترین گلزنان فوتبال ایران بازگردد و اینگونه سومین آقای گلی لیگ تخت جمشید را نیز , به کلکسیون افتخارات فراوانش بیافزاید  . رکوردی که برای نخستین بار در فوتبال ایران تثبیت شد و بمدت ۱۸ سال نیز ,  پابر جا ماند . در پایان همان فصل او جایزه ی بهترین گلزن فوتبال ایران را از هفته نامه ی تاج ورزشی ( وابسته به سازمان تاج )  , که یک فقره چک ۱۰۰۰۰ تومانی بود , دریافت نمود .

غلامحسین مظلومی

 * زنده یاد غلامحسین مظلومی , هنگام گشودن دروازه آرارات ....  چهارمین دوره جام تخت جمشید - شهریور ۱۳۵۵

-------------------------------------------------

 

 روزهای خوش مهاجم توانای فوتبال ایران ,  غلامحسین مظلومی ادامه داشت تا فروردین ۱۳۵۶ که بر اثر یک آسیب دیدگی مقابل سپاهان , با عارضه ی مصدومیت از ناحیه مینیسک زانو مواجه شد ... شرایط برای او تا آستانه ی نخستین صعود تیم ملی به جام جهانی فوتبال , نیز همچنان نا مساعد پیش رفت آنگونه که مجبور به عمل جراحی شد  و این چنین بود که , فوتبال ما در ارژانتین ۷۸  از شانس حضور بهترین مهاجم خود  محروم ماند  . بازکشت او به فوتبال باشگاهی در تیر ماه ۵۷ , نوید روزهای خوب برای او و علاقمندانش بود اما مسابقات دوره ی ششم جام تخت جمشید , ناتمام ماند و با تعطیلی کامل مسابقات  باشگاهی , غلامحسین مظلومی نیز به فوتبال امارات رفت و با باشگاه الوصل قرار داد بست و در آغاز دهه ای ۶۰ شمسی , پس از سپری نمودن چند فصل موفق به ایران بازگشت ...