A+ R A-

تبلیغات

رجیران

مطالب

علیرضا حاج قاسم و مهدی حاج محمد

 

 * علیرضا حاج قاسم و مهدی حاج محمد  

----------------------

----------------------

دو فرزند شایسته ی ایران و باشگاه تاج , دو ستاره  از تیم قهرمان باشگاههای آسیا , استادان گرانقدر علیرضا حاج قاسم  و مهدی حاج محمد 

 

* علیرضا حاج قاسم : 

 یک مهاجم توانا و خوش قد و قامت که با وجود اندامی درشت , از فاکتور سرعت  نیز بهره مند بود . استاد حاج قاسم عزیز , فوتبال را از زمین شماره ۸ ( محدوده ای میدان خراسان ) آغاز نمود و در ابتدا , پست دروازه بانی را  برای خود برگزید ! .... اما پا بتوپ اش آنقدر خوب بود که سرانجام به اصرار هم تیمی ها , بعنوان یک مهاجم در مسابقات آموزشگاه های تهران حضور یافت .  سال ۱۳۴۸ به باشگاه پاس پیوست تا تحت تعلیم بهمن شهیدی و حسن اقای حبیبی , فوتبال باشگاهی ر , آغاز نماید . 

 با گذشت یکسال و با نظر مستقیم مستر رایکوف ( که مربی تیم جوانان ایران بود )  به باشگاه محبوب تاج پیوست و اینگونه در فروردین ۴۹ عضوی از نخستین تیم قهرمان جام باشگاه های اسیا شد . سپس اردیبهشت همان سال , به همراه تیم جوانان به تورنمنت جوانان آسیا اعزام شد و آبانماه همان سال , به همراه تاج به هندوستان رفت و با کاپ زیبای تورنمنت جام میلز , به ایران بازگشت .

 زمستان سال ۴۹ , نخستین عنوان قهرمانی باشگاه های ایران ( جام منطقه ای )   را نیز  به کلکسیون افتخاراتش افزود تا یک فصل بیادماندنی را  سپری کرده باشد . موفقیت های او با تاج در سال ۱۳۵۰ نیز تداوم یافت و در تابستان همان سال و در متن یک رقابت نزدیک با پرسپولیس  , فاتح مسابقات جام باشگاه های تهران شد . 

 اذر ماه ۱۳۵۰ با نظر مستقیم مربی تیم ملی , زنده یاد محمد رنجبر ,  برای نخستین بار در ترکیب تیم ملی , بمیدان رفت . او بعنوان بازیکن جانشین , جایگرین زنده یاد همایون بهزادی  شد . این مسابقه رسمی , در چهار چوب رقابتهای انتخابی المپیک مونیخ بود . 

   با اینحال اما , مهمترین بخش فعالیت  استاد حاج قاسم را میتوان در سال ۱۳۵۱ جستجو نمود . آنجا که برای جام ملتهای ۱۹۷۲ به بانکوک رفت تا فتح جام آسیایی را نیز , ضمیمه ی  کارنامه درخشان خویش کند . انگاه همراه تیم ملی , به تورنمنت جام استقلال بزریل ۱۹۷۲ ( جام جهانی کوچک ) رفت و برای ۵۵ دقیقه مقابل ستارگان پرتغال , نمایشی دلپذیر ارائه کرد . تغییر و تحول صورت گرفته در راس فدراسیون فوتبال و تغییر مربی , موجب شد تا علیرغم تمام شایستگی ها , استاد حاج قاسم از اعزام به المپیک مونیخ باز بماند .

 فروردین سال ۵۲ , استاد حاج قاسم به یک حضور موفق چهار ساله  در باشگاه تاج , خاتمه داد و دگر بار به باشگاه پاس پیوست و تا پایان سومین دوره جام تخت جمشید , عضو باشگاه پاس بود . 

 

 

* مهدی حاج محمد :

  گوش چپ توانا و تکنیکی آبی ها , فوتبالش را از زمین شماره ۸ ( میدان خراسان  ) آغاز نمود ....  وابستگی خانوادگی با زنده یاد مصطفی شرکاء ( عضو باشگاه تاج ) سبب آن بود تا در شانزده سالگی , به تیم فوتبال " پارس " که زیر مجموعه سازمان تاج بود , بپیوندد . هدایت تیم پارس را آن زمان , استاد عباس کرد نوری برعهده داشت .

 با گذشت چهار ماه مهدی حاج محمد عزیز ,  از پارس به باشگاه دیهیم منتقل شد ... و چنان موفق عمل کرد که نظر جناب سرهنگ محمد بیاتی ( سرمربی وقت تاج ) را به خود جلب نمود و اینگونه به تاج پیوست تا  از ابتدای فصل ۱۳۴۸ ,  جوان اول باشکاه محبوب تهران باشد . کسب عنوان قهرمانی باشگاه های تهران در شهریور ماه ۱۳۴۸ نخستین عنوان قهرمانی او با ابی هاست اگر چه  , کمتر فرصت حضور در میدان را یافت ...

 با اغاز فصل جدید باشگاه های تهران او نیز فرصت حضور یافت ... چرا که مربی جدید تاج " مستر رایکوف " به جوانان اعتقاد فراوان دارد .و بر این پایه  موفق شد نخستین گل خود را در اولین مسابقه مقابل بانک ملی , تثبیت کند .. تاج اما , در نهایت به نائب قهرمانی تهران بسنده کرد . 

  فروردین سال ۴۹ , مهدی حاج محمد عضوی از تیم قهرمان آسیا بود و سپس اردیبهشت ماه , همراه تیم جوانان به بانکوک سفر کرد تا در رقابتهای جوانان اسیا حضور یابد . آبان سال ۴۹ با تاج فاتح تورنمنت جام میلز هندوستان شد و سپس در زمستان , نخستین عنوان قهرمانی باشگاه های ایران را  با تاج جشن گرفت .

.در ادامه , شهریور ۱۳۴۹ به همراه تیم ملی  جام عمران منطقه ای را فتح کرد او نخستین مسابقه ملی خود را برابر پاکستان در شرایطی که تنها ۱۸ سال داشت انجام داد و سپس آذر ماه همان سال ,  همراه تیم ملی برای بازیهای آسیایی ۱۹۷۰ عازم بانکوک شد اما , بجهت یک مصدومیت مزمن , نتوانست در تورنمنت حاضر شود . هدایت تیم ملی در آن روزها بر عهده ی مربی روسی " ایگور نتو "  بود . 

 از این پس , بجهت مصدومیت در یک مسابقه ی دوستانه , قدری از فوتبال فاصله گرفت و در ادامه با آغاز مجدد فعالیت باشگاه دارایی در زمستان ۱۳۵۲ , شاگرد اقا جلال طالبی شد و  بهمراه دارایی , عنوان نخست دسته اول باشگاه های تهران ( زیر گروه جام تخت جمشید ) را فتح کرد . آخرین باشگاه او ماشین سازی تبریز بود