A+ R A-

تبلیغات

رجیران

منصور پورحیدری ..... بدرود

منصور پورحیدری

  

    بدرود  منصور پورحیدری ........ 

 

 (  مراسم  تشیع پیکر منصور پورحیدری , از دریچه لنز  استاد علی کاوه و قلم توانای استاد امیر یزدجردی ) 

 

 

 * عنوان        : تشییع پیکر منصور پورحیدری  

 * زمان         : 9/30 صبح یکشنبه شانزدهم آبان ماه 1395

 * مکان         : تهران - ورزشگاه امجدیه  ( شهید شیرودی )

 *عکاس        : استاد علی کاوه

 * متن           : استاد امیر یزدجردی  

 * ضمیمه 1    : گفتگو با دکتر حسین کلانی

 * ضمیمه 2    : گفتگو با استاد ارجمند آقا جلال طالبی

 

 

 

                                                                                                                          

 

--------------------------------------------------------

مقاله ای از استاد امیر یزدجردی : دوست و یار دیرین منصور پورحیدری 

 

 پسر تاج و پدر استقلال  .....

 

از منصور چه باید گفت و چگونه باید گفت ؟ 

از منصور چه باید نوشت و چکونه باید نوشت ؟

                                                                           از منصور خان .... ؟

 

از منصور خان , نگاشتن دشوار است و دشوار !

دشوار است از این بابت که , شخصیتی متفاوت داشت , جور دیگری می زیست و به کونه ای دیگر رفت . به راستی که چه حیف شد و چه زود رفت !

از آن دست آدمهایی که میشد رنگ و بوی عشق و معرفت را در تمام وجودش حس کرد و میشد تمام فاکتورهای یک آدم " همه چیز تمام " را در او یافت :

یک اقای شش دانگ ..... یک جنتلمن تمام عیار.... منصورخان !

 

 تاج , منصور را نخواست ؟

او , بر خلاف اکثر ورزشکاران و فوتبالیستهای ما در یک خانواده مرفه , چشم به جهان گشود و فوتبال را , از زمین های شمال شهر آغاز کرد .... دروس , یخچال , قلهک و آن طرف ها ....

نادر , تیم دوم باشگاه دارایی بود و منصور در همین تیم نادر درخشش اش را آغاز کرد . در سال 1344 , وقتی دارایی تصمیم گرفت پورحیدری را به تیم اولش فرا خواند , به محمود خان بیاتی ( مربی تاج ) پیغام دادند , که یک مدافع راست تیغ دار و جوان که تاج را هم دوست میدارد , راهی تیم دارایی است و نامش منصور پورحیدری ...

 محمود خان سری تکان داد و گفت :

- بازی هایش را دیده ام , خوب است اما  جثه اش ضعیف است !

 

 منصور خان در دلنوشته ای با خط خودش , چنین آورده است :

(( در ابتدای راهم , دل به دارایی دادم . خب جوانی است و شور جوانی ...  من البته که عاشق تاج بودم و به خطا نرفتم , تاج بود که مرا نخواست ))

 

 

  

 

 

منصور پورحیدری

 

 

 

 

 

 

 منصور پورحیدری

منصور پورحیدری

 

 

 

 

 

 منصور پورحیدری

منصور پورحیدری

 

 

 

 

 

.......................................

 منصور پورحیدری عزیز , دو فصل رویایی را با دارایی به سرآورد ....  فصل فوتبال 45 - 1344 که پاس قهرمان و دارایی دوم شد و فصل 1346 که دارایی قهرمان پایتخت شد و تمام عناوین بهترین را از آن خود نمود .

 منصور پورحیدری , جلال طالبی , محراب شاهرخی , عزیز اصلی , اکبر افتخاری , هومن بهرامی , فرخجسته , خسرو محمد شاهی , همه و همه عالی ظاهر شدند . آن فصل جلال طالبی یار و همراه همیشگی پورحیدری آقای گل و مرد بی گفتگوی فوتبال ایران شد ...

 چند ماهی از این موفقیت گذشت که آقا محب ( علی اکبر محب - بنیانگذار و رئیس باشگاه دارایی ) با اعلام انحلال باشگاهش , شوک غریبی به فوتبال ایران وارد کرد .

 

 

* تاج به دنبال پور حیدری ...

 تیم فوتبال تاج که پس از اجرای قانون حضور بازیکنان نظامی در تیم های پاس ( شهربانی ) و عقاب ( نیروی هوایی ) ستاره هایی چون حشمت مهاجرانی , محمد رنجبر  , حسن حبیبی و ..... را از دست داده بود , با انحلال دارایی , دست بکار شد و سه ستاره این تیم , منصور پورحیدری - جلال طالبی و اکبر افتخاری را به عضویت تیم خود در اورد و از همین جا بود که منصور خان به دوران اوجش در باشگاه تاج و تیم ملی , رسید .   

 در همان سالها فدراسیون فوتبال یک مربی یوگوسلاو به نام رایکوف را برای تیم ملی به تهران فرا خوانده بود . او در اقدامی بی سابقه دست به یک جوانگرایی و رفرم عجیب زد و مردانی چون ناصر حجازی , غلامحسین مظلومی , ابوالحسن مرادی - حسین بابا خانلو  و ........ را همراه تیم ملی به شوروی سابق برد و شکستهای سنگین بر تیم ملی وارد شد و در پی ان حضور در جام عمران منطقه ای ( پیمان سنتو ) و شکست سنگین 4 بر 2 مقابل ترکیه , پایان کار رایکوف در تیم ملی را , باعث شد . تاجی ها که رایکوف را مربی با دانش و کاربلد یافته بودند , به محض اخراج او از تیم ملی , وی را به خدمت فرا خواندند و او در کوتاه مدت " تاج رویایی را شکل داد .

 

 سال 1970 میلادی , جام باشگاههای آسیا در ایران برگزار شد و رایکوف با تاج رویایی اش برای اولین بار قهرمانی در این جام معتبر را , برای ایران به دست اورد . منصور پورحیدری در طول این مسابقات خصوصا در مقابل " هاپوئل تل آویو " - فینال مسابقات - از چهره های شاخص تیم قهرمان بود . در این مسابقه که علیرغم جلو افتادن " هاپوئل " در انتها با با پیروزی 2 بر 1 تاج خاتمه یافت , گوش چپ خطر ناک و ممتاز هاپوئل از ابتدا تا انتهای مسابقه اسیر بازیخوانی , تعصب و جسارت پورحیدری شد و کاری از پیش نبرد ..... آن شب تهران تا صبح نخوابید ! 

 

 

* مربیگری در کنار رایکوف  ......

منصور پورحیدری که 5 سال برای تیم ملی و حدود 10 سال برای تاج خالصانه و مخلصانه توپ زد . در سال 1353 به شکلی شگفت انگیز با تیم ملی وداع کرد . بازیهای آسیایی 1974 تهران در پیش بود و فرانک اوفارل سرمربی مطرح و معروف ایرلندی هدایت تیم ملی ایران را , عهده دار بود . در لیست اولیه او نام منصور پورحیدری هم به چشم میخورد .. او در مسابقات جام تخت جمشید به شکلی بسیار عالی ظاهر شده بود و انتخاب وی برای تیم ملی بسیار بدیهی می نمود اما پورحیدری در حالی که فقط 29 سال داشت با عذرخواهی از مردم و تشکر از اوفارل , خداحافظی خود از تیم ملی را اعلام کرد  در حالیکه , قهرمانی ایران  در ان دوره مسابقات بسیار قابل پیش بینی بود - ایران قهرمان بازیهای آسیایی تهران شد - از این افتخار بزرگ چشم پوشید . پ.رحیدری بعد ها که با سوالات پی در پی از جانب رسانه ها مواجه شد به سادگی پاسخ داد :

تیم ملی آن قدر نفرات اماده و خوب داشت که نبودن من لطمه ای به تیم نمیزد . برای تاج هم تا موقعی که نیاز باشد بازی میکنم و بعد , بکلی بازنشسته میشوم !.................... والبته که منصور خان چنین نیز کرد . او تا سال 1355 برای تاج بازی کرد و سپس با پیشنهاد رایکوف کنار دست استاد نشست تا دستیار او باشد  .

 با رفتن رایکوف از تاج - که خود بحث مفصلی است - یک یوگوسلاو دیگر بنام " جگیچ " سرمربی تاج شد و منصور خان , همچنان دستیار این مربی خوب , باقی ماند تا سال 1357 و انقلاب و .... تعطیلی فوتبال ...

 

 

* تاج با نام تازه !

در سال 1358 هنوز تسویه حسابهای شخصی و گروهی ادامه داشت که قرار شد که یک دوره  مسابقات فوتبال میان باشگاه های تهران  , تحت عنوان " جام شهید مهدی اسپندی " برگزار شود . رتق فتق امور فوتبال به دست حسین فکری بود و او  اختلافی دیرین با  ژنرال خسروانی ( بنیانگذار باشگاه تاج ) داشت و ...  

 هنگامی که منصور پورحیدری برای ثبت نام بازیکنان تاج نزد " آقا فکری " رفت , او نگاهی به پورحیدری انداخت و ان جمله تاریخی را بر زبان آورد که :

(( مگر امجدیه تیم دارد که تاج , تیم داشته باشد ؟! ))

جمله عجیبی که تا امروز برای بسیاری نا مفهوم باقی مانده اما آقا فکری می خواست بگوید که اموال تاج ( استادیوم ها ) جزو اموال عمومی ظبط شده است و دیگر تیمی به اسم تاج وجود ندارد !

پورحیدری به همراه عنایت الله آتشی , دست بکار شدند و با کمک شاه حسینی ( رئیس  تربیت بدنی ) قرار بر ان شد که از این پس باشگاه تاج با نام استقلال به فعالیت ادامه دهد , اما دیگر حق استفاده از امکانات وسیع سابق را نداشته باشد .

 

 پورحیدری از همان زمان تا لحظه مرگش لحظه ای از استقلال غافل نشد ..... گر چه در زمان هایی ولو کوتاه به دلایل مختلف کنار استقلال نبود , اما همان روزگار منزل مسکونی اش را هم فروخت و هزینه سرپا ماندن استقلال کرد .

 

 

* جام ها در دستان پورحیدری ..........

منصور پورحیدری که در سال 1970 باعنوان بازیکن با تاج قهرمان شده بود در سال 1990 این مقام را به عنوان سرمربی با استقلال تکرار کرد و در سال بعد از ان هم , در عین شایستگی برای رسیدن به مقام قهرمانی , استقلال در ضربات پنالتی مغلوب الهلال شد تا به نیابت قهرمانی بسنده کند .

 در سال 2001 نیز با توجه به انجام مسابقات قهرمانی باشگاههای آسیا در تهران , استقلال و پورحیدری میتوانستند یکبار دیگر بر سکوی قهرمانی قرار بگیرند که ان بارندگی وحشتناک ( روز 13 فروردین ) زمین استادیوم ازادی را به باتلاقی عجیب تبدیل کرد تا در مقابل نماینده کره جنوبی , اتفاقات حرف اول را بزند . محمد نوازی بهترین پنالتی زن استقلال در همان نیمه نخست , ضربه پنالتی را که نصیب استقلال شده بود , بر باد داد و سرانجام استقلال با نتیجه  1-2 باخت تا در بازی رده بندی به مقام سوم برسد .

 به هر تقدیر برای زنده یاد پورحیدری ,  این رکورد جالب همچنان باقی است که , او  از سه دوره حضور در جام باشگاههای اسیا   به عنوان سرمربی استقلال  , سه عنوان ارزشمند ( یک قهرمانی , یک نائب قهرمانی و یک مقام سومی ) در کارنامه داشته باشد .  منصور پورحیدری در سیزدهمین دوره  بازیهای اسیایی  ( بانکوک 1998 )  سرمربی موفق تیم ملی ایران بود و تحت هدایت و کاردانی او , تیم ملی ایران  صاحب مدال طلای مسابقات شد .

 او به صورت کلی در دوران مربیگری خویش از هیچ مسابقه برون مرزی , دست خالی بازنگشت ..... جام میلز - جام باردلوی و جام استقلال قطر نیز از جمله جام هایی بودند که استقلال و پورحیدری در ان ها به عنوان قهرمانی دست یافتند .

 منصور خان پیش از خداحافظی ابدی اش , نزدیک به یکسال با بیماری سرطان ریه , دست و پنجه نرم کرد و سرانجام  چهاردهم آبانماه 1395 پس از سالها خدمت به فوتبال ایران و باشگاه استقلال , تسلیم مرگ ناگذیر شد .

                                                               

 

                                     منصور پورحیدری               1395 - 1324 

 

  

 

 

 

 

 منصور پورحیدری

جلال طالبی

  * سیمای  استاد بزرگ فوتبال  , آقا جلال طالبی که , سوگوار فراق یار دیرین است  ..............  

 

 

 

 

 

 منصور پورحیدری

دکتر فریده شجاعی

  * بانو دکتر فریده شجاعی  ( شریک زندگی منصور پورحیدری ) و فرزندشان , علی پورحیدری ........ میزبانان مراسم هستند .... 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 منصور پورحیدری

علی جباری

  * استاد عزیز , علی آقای جباری بهمراه زنده یاد منصور پورحیدری فاتح معتبرترین جامهای ایران و آسیا  برای باشگاه تاج .......  ابتدا , فروردین 1349 (جام باشگاههای اسیا ) - دی ماه 1349 ( جام منطقه ای ) - خرداد 1350 ( باشگاههای تهران )  و آذر ماه 1353 ( جام تخت جمشید ) و ....... و ........... 

 

 

 

 

 

 منصور پورحیدری

منصور پورحیدری

 

 

 

 

 

 

 

منصور پورحیدری

منصور پورحیدری

 

 

 

 

 

 

 

 منصور پورحیدری

منصور پورحیدری

  * استاد جواد قراب ( ستاره باشگاه تاج و یادگار فتح جام باشگاههای اسیا )   سوگوار یار دیرین .......... بترتیب از راست استاد ها علی جباری - جواد قراب و محمد صادقی 

 

 

 

 

 

 

منصور پورحیدری

منصور پورحیدری

 

 

 

 

 

 

 

منصور پورحیدری

منصور پورحیدری

 

 

 

 

 

 

 

منصور پورحیدری

منصور پورحیدری

 

 

 

 

 

 

 

منصور پورحیدری

منصور پورحیدری

 

 

 

 

 

 

 منصور پورحیدری

منصور پورحیدری

 

 

 

 

 

 

 منصور پورحیدری

منصور پورحیدری

 

 

 

 

 

 

 

منصور پورحیدری

منصور پورحیدری

 

 

 

 

 

 

 

منصور پورحیدری

دکتر فریده شجاعی

 * بانو دکتر فریده شجاعی ( یار وفادار و محرم رازهای منصور پورحیدری )   .......... او فراق را باور ندارد .... 

 

 

 

 

 

 

منصور پورحیدری

امیر یزدجردی

  * دوست و یار صمیمی منصور پورحیدری , استاد عزیز امیر یزدجردی ......  او  ناگفته های بسیار دارد . 

 

 

 

 

 

 

منصور پورحیدری

منصور پورحیدری 

 

 

 

 

 

 

منصور پورحیدری

رضا قفلساز و فریدون ممبینی

 * دو نماینده از کانون پیشکسوتان خوزستان -  استاد رضا قفلساز ( دروازه بان اسبق تیم ملی و باشگاه پاس )  و استاد قریدون ممبینی  ( عضو اسبق باشگاه پرسپولیس ) ...........

 

 

 

 

 

منصور پورحیدری

منصور پورحیدری

  * توزیع پوستر و تی شرت  , از سری تمهیدات باشگاه استقلال  .....  

 

 

 

 

 

 

 

 

 ضمیمه 1 / 1 Annex

--------------------------------------------------

 

 

 

ستاره تیم ملی و باشگاه پرسپولیس جناب دکتر , حسین کلانی 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

* دکتر کلانی : منصور پورحیدری , به استقلال هویت بخشید .

 

  درابتدا مراتب تاسف و تاثر خود را از در گذشت ورزشکاری خوشنام و اخلاق مدار " منصور پورحیدری عزیز  اعلام میدارم و عرض تسلیت حدمت خانواده پورحیدری , همسر ارجمندشان  , فرزندان و بستگان  ....  

 مراسم بسیار خوب و آبرومند  و با حضور خیل عظیم علاقمندان برگزار شد اما اعتقاد دارم که این , نوش دارو پس از مرگ سهراب خواهد بود ونیکوتر آنکه قدر و منزلت عزیزانی چون او,  را هنگام حیات می دانستیم اما آنچه که باید  به آن اشاره نمایم , نقش موثر ایشان در روند تاریخ ,  و تداوم فعالیت های باشگاه تاج سابق و استقلال فعلی است . چنانکه به شخصه اعتقاد دارم منصور پورحیدری به باشگاه استقلال هویت بخشید .

 

 شاید نسل جوان , امروز بخوبی آگاه نباشد که پس از حوادث سال 57 و تغییرات وسیع در مدیریت  ونوع نگرش به مقوله ورزش ,  شرایط برای فعالیت باشگاههای بزرگ بسیار دشوار شد . و همان روزها منصور پور حیدری و چند تن  چهره های صاجب نام باشگاه تاج , با تلاش و کوشش خویش زمبنه فعالیت دوباره باشگاهشان را فراهم ساختند .... چنانکه  در باشگاه پرسپولیس نیز شاهد آن بودیم و  , با تلاش علی پروین و چند تن دیگر از دوستان  , پایه های آن  استوار شد   . بر این اساس منصور پور حیدری پس از انقلاب , نقشی بسیار تعیین کننده و موثر در حیات باشگاه مردمی استقلال  دارد .

 

  تاثیرات مثبت حضور زنده یاد منصور پورحیدری , تنها به باشگاه استقلال محدود نبود ..... و اعتقاد دارم  که با حضور آقا جلال طالبی و سپس زنده یاد پورحیدری در راس کادر فنی تیم ملی ,  شاهد ایجاد فضایی متفاوت و باز تر ,  بودیم  که تا پیش از ان در تیم ملی بدینصورت رویت نشده بود  , این دو بزرگوار با درایت و مدیریت صحیح و دلسوزانه , زمینه  ایجاد  تغییرات وسیع را فراهم نمودند , که ثمره آن   ( بویژه  پس از سفر تیم ملی فوتبال به آمریکا - ژانویه 2000 )  بوضوح رویت شد .    

 

حسین کلانی

 

  خاطره ای که شخصا از نوع نگرش و تفکر مثبت زنده یاد منصور پورحیدری دارم به همان سفر تیم ملی به آمریکا ( پس از بازیهای جام جهانی فرانسه 1998 ) مرتبط است که زمینه  ارتباط صمیمی تر , میان تیم ملی و ایرانیان ساکن امریکا فراهم شد  بخوبی بیاد دارم که تا پیش از ان , فرزندان ایرانی های ساکن امریکا , بجهت پاره ای از مسائل و مشکلات گذشته ,  از هویت خود ( ایرانی بودن ) با دشواری و اکراه سخن می گفتند و علیرغم میل باطنی آن را در مدارس و اماکن عمومی پنهان میداشته  و از هر آنچه که نشانی از ایرانی بودن را دارا بود (  تی شرت - پرچم - کلاه - نماد و ..... ) اجتناب میکردند و ... .

 هنگام سفر تیم ملی به آمریکا  , شخصا به اردوی ایران رفتم و پس از گفتگو با سرمربی تیم ملی ,  زنده یاد پورحیدری و آقا جلال طالبی ,  تقاضا کردم که اجازه دهند بچه های ملیپوش  , به میان ایرانی های ساکن آمریکا بیایند و  شاهد تماس نزدیک و  برقراری ارتباط صمیمی , میان تیم ملی آنها و هواداران و ایرانی های مقیم امریکا باشیم و او , با دیدگاه و افکار روشن خویش , با این موضوع موافقت کرد  و توانست موافقت مسئولان را نیز , جلب کند تا به سالها  فاصله و دوری , میان بازیکنان تیم ملی و جامعه ایرانی مقیم امریکا , پایان بخشیم  وبجای ان   صحنه های شاد وخاطره انگیز  , میان بازیکنان تیم ملی و هواداران  شاهد باشیم  .

 پس از آن بود که شرایط برای ایرانی های ساکن امریکا , بکلی تغییر یافت و فرزندانمان , با افتخار و آسودگی ,  پرچم های ایران را در دستان خود کرفته و تی شرت های تیم ملی را پوشیدند و در جامعه آمریکا , فارق از موضوعات و اختلافات گذشته ,  به ایرانی بودن خود افتخار نمودند ..... فرآیندی که بی تردید منصور پور حیدری یکی از اصلی ترین عوامل شکل گیری آن , بود .  

 

                                                                                               دکتر حسین کلانی - 22 آبان 1395  

 

 

 

 

 

 

 

 ضمیمه 2 / 2 Annex

 ----------------------------------------------------------

ستاره و مربی اسبق تیم ملی استاد ارجمند آقا جلال طالبی 

 

آقا جلال طالبی :  رفیقم  , با خود بردی , نیمی از بهترین خاطراتم را ....

 

میدانید که از نزدیکترین دوستانم بود و رفیق دوران جوانی ....... با خود برد به دور دستها , نیمی از خوش ترین خاطراتم را .... چه بگویم دوستی بود صمیمی و مهربان و متاسفانه حالا که رفته است , ازاو  گفتن دیگرسودی ندارد و متاسفم که   این  رسم ما شده  که قدر عزیزانمان را نمیدانیم جز هنگامی که دیگر  پیش مان نباشند   . منصور پور حیدری بسیار مهربان و بردبار بود از همان سالهای میانه دهه چهل با او اشنا شدم  ..... تازه امده بود دارایی و مدافعی جوان , پر تلاش و خستگی ناپذیر که در پی یافتن جایگاه ثابت بود ,  کمتر از دوسال , قهرمان باشگاههای تهران شدیم و ... دارایی و  پیراهن های فیروزه ای و هواداران ....  بله شیرین ترین خاطراتم , که حاصل نیم قرن رفاقت  با او بود -روحش شاد و یادش گرامی باد . 

                                                                              استاد ارجمند آقا جلال طالبی - 24 آبان 1395

 

جلال طالبی  * روی همین چمن های سبز , پیمان دوستی و رفاقت  بستیم و  برای آخرین بار با شاهین و تاج و عقاب و پاس .... رقابت کردیم و  قهرمانی باشگاه دارایی را , با دوست و رفیقم منصور پورحیدری جشن گرفتیم ...و  حال , از آن شور و اشتیاق جوانی , تنها مشتی خاطره باقیست   نه دارایی , نه شاهین  نه عقاب و حال دیگرنه منصور خان پورحیدری 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منصور پورحیدری

حسن روشن   * ستاره تیم ملی و باشگاه تاج و استقلال , استاد ارجمند جناب حسن روشن 

 

 

 

 

 

 

 منصور پورحیدری

منصور پورحیدری

 

 

 

 

 

 

 منصور پورحیدری

محمود فکری

  * ستاره و کاپیتان متعصب باشگاه استقلال جناب محمود فکری ......... سرخی چشمان  , نشان از ارتباطی عمیق دارد     .........

 

 

 

 

منصور پورحیدری

منصور پورحیدری 

 

 

 

 ضمیمه 3 / 3 Annex

 

 ---------------------------------------------

 

* ستاره تیم ملی و باشگاه تاج , استاد ارجمند جناب جواد قراب

هرگز به یاد ندارم منصور پورحیدری , کارت زرد دریافت کرده باشد ...

 

 ستاره تیم ملی و باشگاه تاج , از یاران و دوستان صمیمی منصور پورحیدری و یادگاری از سرداران قهرمان آسیا ( 1970 ) ,  جام استقلال برزیل ( جام جهانی کوچک  1972 ) و ملتهای 72 .... استاد قراب چهره خوشنام و محبوب فوتبال ایران , هنگام برکزاری مراسم هفتمین شب درگذشت زنده یاد منصور خان پورحیدری با همان کلام شیوا و دلنشین همیشگی , از خصایل نیک اخلاقی زنده یاد گفت و از نیم قرن خدمت به باشگاه تاج ( استقلال ) که همانند همیشه  حاوی نکات ارزشمند بود .

 

جواد قراب

 

 استاد جواد قراب , ضمن عرض تسلیت به خانواده منصور پورحیدری , دوستان و نیز هواداران باشگاه ...   چنین اشاره داشتند :  طی 10 سال حضور ملی و باشگاهی , هرگز بیاد ندارم منصور پورحیدری کارت زرد دریافت کرده باشد . بسیار آرام و خویشتن دار  و وجودش موجب دلگرمی دوستانش  ........ آن قدر که فقدانش را از همین حالا میتوانم احساس کنم . و متاسف از اینکه , جز در مواقع بیماری و ناخوشی و ..... سراغی از بزرگان ورزش و فوتبال این سرزمین نمی گیریم .

 

                                                                                             استاد جواد قراب - 20 آبان ماه 1395 

  

 

 

 

 

 

 

 

 ضمیمه 4 / 4 Annex

 ---------------------------------------------

* عکاس صاحبنام  تاریخ ورزش , استاد ارجمند علی کاوه 

 

هر مربی را نمیتوان جنتلمن نامید .... و او یک جنتلمن واقعی بود 

 

 اگر از ورزشکاران دهه 50 سوال کنید "عکاس " چه کسی را قبول دارید یا میشناسید ؟ ..... پاسخ , بی تردید , استاد علی کاوه است . هنرمندی جابک با نیم قرن تجربه که همچنان با لنز دوربین در کار ثبت شاهکار است  و همگان را , به تحسین وا میدارد ...   همان نخستین روزها که خبر تلخ  بیماری زنده یاد منصور پورحیدری میان ورزشی ها پیچید , ناگهان  پس از سالها شاهد عکس هایی دیده نشده  , با کیفیت مناسب ,  از زنده یاد پورحیدری بودیم که در نشریه ورزشی شوت , منتشرشد ....  و ریر آن چنین نگاشتند ... عکاس  استاد علی کاوه ....

 

 عکاس بزرگ تاریخ ورزش که جمله ورزشی های دهه پنجاه و شصت از صاحب نام و گمنام , زیباترین عکسهای ورزشی خود را از پر دوربین  او دارند , آن روز که دریافت منصور خان پورحیدری بیمار است , دلش گرفت  و شاید تنها کاری که از دستان مهربانش ساخته بود , سفر  به عمق زمان و روزگار جوان های طلایی و تجسم بخشیدن به هورای سکوهای امجدیه بود و او نیز , چنین کرد و سپس گفت خوشحالم اگر ,  موجب شادی او شده باشم ... 

جادو اوست  ... کاری نمیتوان کرد و استاد عکاس ثمره ای عمر و جوانی اش را , برایمان سخاوت مندانه از نهانخانه تاریخ بیرون می کشد و بی هیچ چشم داشتی جز شادی دل یک قهرمان .....

  

 منصور پورحیدری را سالها میشناختم .... از همان ابتدا که حرفه ام را آغاز نمودم . منصور خان یک فوتبالیست خوب , با اخلاق و بی حاشیه  ..... و یک مربی جنتلمن که . همانند او را شاید به تعداد انگشتان یک دست دیده باشم  ... منصور خان امیر آصفی - پرویز دهداری - بیژن ذوالفقارنسب ........ من  هرگز ندیدم  گناه شکست و ناکامی را به دیگران نسبت ندهد و در روز های خوشی و پیروزی نیز , خویشتن دار بود یک جنتلمن واقعی , دریغ و افسوس که چه زود از پیشمان رفت .

 

علی کاوه  *  استاد علی کاوه ,  جهت ادای احترام و عرض تسلیت به منزل زنده یاد  پورحیدری رفت و مراتب همدردی خویش را ابراز نمود .....  شنبه 15 آبان ماه 1395

 

 

 

علی کاوه

  * حسن روشن و علی پروین ( دو ستاره فوتبال ملی ) , استاد امیر یزدجردی ( ژورنالیست توانای ورزش )  و استاد علی کاوه ( جاودانه هنر عکاسی ) ...... منزل زنده یاد منصور پور حیدری - شنبه 15 آبان ماه 1395

 

 علی کاوه  * بالارفتن از دکل پرژکتورهای امجدیه جهت ثبت تصویری چنین ارزشمند از زاویه ای متفاوت .... استاد علی کاوه در آستانه هفتاد و یک سالگی , هنوز بهترین است -  خسته نباشی استاد عزیز