A+ R A-

تبلیغات

رجیران

حمید شیرزادگان

حمید شیرزادگان

 

 

   حمید شیرزادگان  ( Hamid Shirzadegan )

 

  حمید شیرزادگان ستاره فوتبال ایران و باشگاه شاهین و نخستین چهره ی شاخص فوتبال ما که صاحب محبوبیتی فراوان در میان جامعه ی ایران شد . مهاجمی  سریع , چابک و گلزن که براستی  الگوی فنی بسیاری از بزرگان بوده است  . در سالهای  دهه ی ۴۰ شمسی , حضور  او در قامت ملی و باشگاه شاهین , سبب  استقبال و موجب شور و اشتیاق فراوان سکونشینان بود ...... 

 

 

========= 

* بیوگرافی

نام        :  حمید شیرزادگان 

شهرت   : شیری , شیری پا طلایی , شیرزاد , بچه شیر

فرزند    : دکتر محمود شیرزادگان

باشگاه   : شاهین تهران

ازدواج  : بانو سیمین اکرامی ۱۳۴۶

تولد      : ۱۸ اسفند ۱۳۱۹ (سنگلج - تهران )

وفات    : ۶ مهر ۱۳۸۶ ( بیمارستان آپادانا - تهران )

 

 

======= 

* افتخارات 

* بازیکن برگزیده سال فوتبال ۱۳۴۱

* سیزده سال رکوردار گلزنی در فوتبال تهران و ایران 

* ۸ سال حضور ملی و ۱۴ بازی ملی در دهه چهل شمسی

* قهرمان مسابقات باشگاههای تهران و جام حذفی  با شاهین

* قهرمان مسابقات انتخابی المپیک ۱۹۶۴ توکیو ( منطقه غرب آسیا )

* نائب قهرمان بازیهای آسیایی ۱۹۶۶ بانکوک

 

 

 

 

  زنده یاد حمید شیرزادگان  با استایلی کم نظیر   در شرایطی در فوتبال ایران چهره شد  که تنها منشاء آن , نبوغ و استعداد ذاتی اش و سپس حمایت ها و پشتیبانی زنده یاد دکتر عباس اکرامی ( مدیر و موسس باشگاه شاهین ) بود . هر ان کس که او را در سنین نوجوانی یا جوانی میدید , باور نداشت که او روزی کعبه آمال  جوانان ایرانی باشد ... قد و قامتی نچندان مناسب و بقول معروف , قدری لنگر دار ! ...... بگونه ای که گویا هنگام راه رفتن  میلنگد ! 

 اما او با همین فیزیک , چنان گوی و سبقت را از سایرین ربود و جسارت و ریزه کاریهایش نقل هر محفل فوتبالی شد که تا آن روزگار ( انتهای دهه سی شمسی ) هیچ بازیکنی به مرز آن نرسیده بود . سریع , چابک , خوش فکر و بسیار پخته در عین جوانی !

  آغاز فوتبال حمید شیرزادگان با تیمهای پایه باشگاه شاهین و تحت هدایت مهندس پزشکی ( از شاهینی های نسل اول , دهه ۲۰ شمسی )  بود و سپس در تیمهای " پولاد " و سرانجام  " کولاک " رشد کرد   ......  او طی یک مدت کوتاه  " حدودا یک سال و سه ماه " چنان پیشرفت کرد و مورد توجه قرار گرفت که در ۱۷ سالگی  به تیم ملی دعوت شد که بواقع در نوع خود یک رکورد بشمار می آمد .  با این توضیح که در دهه ی ۳۰ شمسی , کمتر بازیکنان  زیر ۲۰ سال , فرصت حضور در تیم ملی را می یافتند   ....

 

حمید شیرزادگان

  *  جوانان شاهین -  کولاک ۱۳۳۶ - یکی از تیمهای منتخب در فوتبال پایه باشگاه شاهین  که سال بعد به پولاد تغییر نام داد . چهره های صاحب نام فوتبال ایران همانند : حمید شیرزادگان ( فرد نخست ایستاده از چپ ) حسن حبیبی ( فرد دوم ایستاده از راست ) همایون بهزادی ( فرد نخست نشسته از چپ ) و اکبر کیا ( فرد سوم نشسته از چپ ) در آن حضور دارند . 

======================

 

   آبان ماه ۱۳۳۸  آغاز راه شهرت برای حمید شیرزادگان بود  ........ در ان روزها  برای گزینش تیم ملی  جهت حضور در مسابقات مقدماتی جام ملتهای آسیا ۱۹۶۰ ,  یک دوره مسابقات چهار جانبه باشگاهی با حضور چهار تیم باشگاهی سرشناس تهران , برگزار شد . در این رقابتها مدیر باشگاه شاهین   دکتر عباس اکرامی با شهامت فراوان , تصمیمی  ارزشمند اتخاذ کرد ...  او که دیگر کاپیتان محبوب تیمش  امیر مسعود برومند را بجهت سفر و پیگیری تحصیلات در آمریکا  , در اختیار نداشت و سایر ستاره های شاهین نیز , اغلب پا بسن گذاشته و دور از آمادگی بودند  , از سه جوان جویای نام که تا آنروز کمتر کسی با چهره و نامشان آشنا بود , استفاده کرد . ان  سه جوان که دو تن از آنها در سالهای بعد از درخشانترین چهره های فوتبال ملی شدند عبارت بودند از : غلامرضا صفریان , همایون بهزادی و حمید شیرزادگان

 

 ورزشگاه امجدیه جمعه هفتم آبانماه ۱۳۳۸ - هفته نخست مسابقات فوتبال  در حضور هشت هزار تن , شاهین به مصاف تیم کیان رفت و در کنار چهره های با تجربه و صاحبنام , همانند امیر عراقی , حمید برمکی , جعفر نامدار , محمود شکیبی ....... آن سه جوان تازه وارد نیز , بمیدان آمدند تا در آرایش شاهین ,  برابر بچه های صدری میرعمادی قرار بگیرند . ان روز  حمید شیرزادگان  یکی از مهاجمان شاهین بود .

 تنها هشت دقیقه زمان کافی بود تا شیرزادگان جوان با سرعت و حمل و توپ قابل توجه اش , هواداران شاهین را غرق شادی کند .....  او آنقدر ناشناخته بود که حتی سکونشینان امجدیه نامش را از یکدیگر میپرسند ! نیمه نخست با همان یک گل پایان یافت اما این پایان کار ان روز نبود ... جوانان تازه کار شاهین , در دقیقه ۴۹ موقعیتی را برای عباس حجری خلق کردند تا او  گل دوم شاهین را تثبیت کند در این میان دکتر اکرامی از همگان شادتر بود چرا که  اعتماد او به جوانان , پاسخی مثبت و فراتر از انتظار را در پی داشت ......... 

در ادامه ی ان مسابقه , حمید شیرزادگان دو بار دیگر در دقایق ۵۵ و ۷۷ دروازه کیان را گشود تا امجدیه برای هواداران شاهین تبدیل به بهشت گردد . یک هتریک در روز نخست برای جوانی که تنها هفده سال دارد او انقدر شایسته است که نشریه کیهان ورزشی در شماره هفته بعد , تصویرش را منتشر کند و از وی بعنوان یک استعداد ارزشمند نام می برد . آن روز  مسئولان  تیم ملی نیز درورزشگاه حضور داشتند .  

 حمید شیرزادگان

* نخستین  مطلب که  در مورد حمید شیرزادگان منتشر شد  ....  پانزدهم آبان ۱۳۳۸ - کیهان ورزشی شماره ۳۱۰

===============================

 

 

  هفته بعد اما  شاهین با حریفی صاحبنام تر و البته نیز قدرتمند تر روبرو شد .... تاج با ستارگان ملیپوش , حریف دوم شاهین بود و بار دیگر دکتر اکرامی به جوانان تیمش اعتماد کرد اما تاج بسیار آماده و در اوج قرار داشت ...... جمعه چهاردهم آذر ماه ۱۳۳۸ دو تیم رو در روی یکدیگر صف ارایی نمودند  و این تاج بود که ابتدا در دقیقه ی پنجاه و یکم  با گل مهاجم ارزنده و ملیپوش  , زنده یاد بیوک جدیکار که مدتها  پایش به گلزنی باز نشده بود از شاهین پیش  افتاد . این گل , شاهین را به حرکت و هجوم بیشتر وادار کرد  ...

  شاهین که نتیجه را به رقیب واگذار کرده  به آب و اتش زد و سرانجام باز  روی حرکت حمید شیرزادگان دروازه تاج را فتح کرد ... یک استارت سریع و سپس یک پاس رو به جلو برای عباس حجری درون محوطه ۵/۵ متر نتیجه را به تساوی کشید . البته جا دارد که اشاره شود , ان روز محمد بیانی دروازه بان  باشگاه تاج , یک نیمه درخشان را پشت سر گذاشت و بنقل از کیهان ورزشی اگر او درون دروازه تاج نبود , شاید نتیجه  بسود شاهین رقم میخورد .

 از این پس اما حمید شیرزادگان , برای اغلب فوتبالدوستان چهره ای آشنا شد و از سوی دیگر با نظر مساعد مربیان تیم ملی  به اردوی تیم ایران جهت حضور در مسابقات انتخابی جام ملتهای آسیا  ( هندوستان -۱۹۵۹  ) دعوت شد .  

 او روز ۷ ابان ۱۳۳۸ یکی از اعضا تیم ملی بود که  در فرودگاه حاضر شد  تا جهت حضور در رقابتهای انتخابی دومین دوره جام ملتهای آسیا ,  نخستین حضور ملی  را تجربه کند .... هرچند  علیرغم شایستگی , تیم ایران از صعود به مرحله نهایی  باز  ماند , اما این مسابقات برای ستاره جوان فوتبال ایران حاوی نکات ارزشمند بسیار  بود .

 

 در بازگشت از هندوستان او همراه با شاهینی ها خود را محیای حضور در مسابقات باشگاههای تهران کرد ...  اختلاف نظر مسئولان شاهین با فدراسیون وقت , منجر به کنار کشیدن از مسابقات باشگاهی و بویژه فوتبال تهران شد و اینگونه , فرصت بازی برای ستاره های جوان شاهین ( حمید شیرزادگان - همایون بهزادی ) در نخستین روزهای حضورشان , از دست رفت ....  چرا که در حدود بیش از یکسال , تیم فوتبال باشگاه شاهین از رقابتهای باشگاهی دور ماند بود و غیبت شاهین نیز , موجب برگزار نشدن کلیه مسابقات شد .  

  تابستان ۱۳۳۹ رشت , میزبان مسابقات فوتبال قهرمانی ایران بود و دو ستاره جوان شاهین ( حمید شیرزادگان و همایون بهزادی ) بواسطه دوستی و صمیمیت با یکی از بازیکن شاهین بنام ایرج دبیر سیاقی که از اهالی شهرستان قزوین بود , سبب شد تا انها بهمراه  تیم منتخب قزوین , در رقابتهای قهرمانی کشور , حضور یابند و  با ارائه بازیهای درخشان , موجب شوند تا تیم منتخب قزوین , بسیار فراتر از انتظارات ظاهر گردد  ... حمید شیرزادگان بهترین مهاجم تیم قزوین بود . 

 

 با اغاز دور تازه مسابقات دوره ای تهران از میانه ای سال ۱۳۴۰  , فعالیت مجدد شاهینی ها نیز آغاز شد اما تیم انها با آن تیم مقتدر سالهای قبل , فاصله ای بسیار داشت و تمام توان آنها در خط حمله ی اتشین آنها خلاصه میشد که در نوک پیکان ان استاد فقید پرویز دهداری بود و در سوی اش همایون بهزادی و حمید شیرزادگان قرار داشتند .   

 

                                                                                                                                     ادامه دارد .................

 

 

 

 

 

---------------------------------------------------

 کیهان ورزشی :

زنده باد حمله ..... زنده باد دفاع ...... متشکریم شیرزادگان 

اشک های قهرمان ملی شیری همیشه عزیز .....

 

 اگر در قلب زمستانیم چه باک ؟

بچه ها دیروز چهار گل ببار آوردند 

بچه ها بهار کردند 

شهر روشن شد ... دیو تاریکی گریخت 

من دیروز ... در روزی که گذشت , کشیده شدم .

امتداد خود را , امتداد وجودم را در میدان سرد دیدم 

همانگونه که در یک روز خوش آفتابی انسان دنباله سایه اش را روی زمین می بیند 

و من .... دیروز دیدم که ادامه پیدا کرده ام  , مثل یک چشمه بی پایان , پر نشیب و فراز شده ام . 

 

 دیروز نه من , همه تماشاگران میدان بزرگ , شکوه بی پایان خویش را دریافتند .

دیروز همه معنی یک روز درخشان را فهمیدند روزی که دنباله اش بریده نمیشود و همچون ستاره دنباله دار پر شکوهی پیش میرود . گروهی هرگز از قالب خویش بیرون نمی آیند ..... اما لحظه هایی , همه قالب میشکنند و دیروز چهار بار این لحظه ها تکرار شد و همه قالبهایشان را شکستند .

 یک پسر کوچولو کنار من با تمام حنجره اش فریاد میکشید . یک خانم شیک , روبروی من تند تند از تریموسش چایی داغ میخورد .

رفیق پهلوئیم سیگارهایش را نصفه نصفه له میکرد .

و حتی یک آقای فکلی , گره سفت فکلش را شل کرده بود ..... 

 

 در وسط میدان یکنفر ستاره می کاشت .

یکنفر زمان را کوتاه میکرد .

یکنفر ادامه آدمها را بیشتر مینمود .

یکنفر هزاران  را با خویش در زمین می دوانید  .

یکنفر چشمها را روی خاک قهوه ای میلغزاند .

یکنفر , نفسها را برای هوای سرد از سینه ها بیرون میکشید .

یکنفر کودکی را میخنداند .

و ان یکنفر در لحظه پر شکوه خویش گریه میکرد .

 

 این یک پسر زشت دوست داشتنی است . پسری است که آدم وقتی تو صورتش نگاه میکند , عطش مهربانی را از چشمهایش در می یابد . صورتش مثل یک زمین ژولیده  که در آن هرگز باران محبت نباریده  شاید هیچگاه مادرش و این چهره را نبوسیده است اما 

من دیروز دیدم که سی هزار تماشاچی سه بار صورت اورا بوسیدند

سی هزار تماشاچی سه بار برایش ایستادند کف زدند و فریاد کشیدند ...

اوسه ستاره کاشت و سه گل به بار اورد من هم سه بار صورتش را می بوسم و شیری پسر خوب زمین  .... امیدوارم که پسر خوب مردم کنار زمین هم باشد .

 

حمید شیرزادگان

 

 

 

-------------------------------

* کاپیتان شاهین ...........

 حمید شیرزادگان پس از زنده یاد پرویز دهداری , سرگروه تیم فوتبال شاهین شد ...... شیرزادگان برای نخستین بار , روز چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۴۲  بازی دوستانه با تیم فوتبال قدرتمند  ترنشین چکسلواکی , سرگروه شاهین شد و در دقیقه چهاردهم نیز , از روی نقطه پنالتی , یکی از دو گل شاهین را بثمر رساند . این بازی پس از دیدار برگشت تیمهای ایران و عراق در چهارچوب رقابتهای انتخابی المپیک توکیو برگزار شد که به مصدومیت کاپیتان دهداری از ناحیه کلیه انجامید .... حمید شیرزادگان چند روز پس از آن بازی در هفته نامه کیهان ورزشی اعلام داشت از کاپیتانی شاهین خوشحالم اما , امیدوارم این اخرین بار باشد که شما مرا کاپیتان شاهین مینامید و هر چه زودتر پرویز دهداری که در واقع ستون اصلی تیم ماست به شاهین باز گردد ..... هر چند که ما بازی خوبی ارائه دادیم اما در شاهین " پرویز دهداری " بی جانشین است و جای خالی او  برابر ترنشین , بسیار محسوس بود .    

 

 

 

 

-------------------------------------------

* گالزی حمید شیرزادگان .......................

 

 

حمید شیرزادگان 

 

 حمید شیرزادگان

   * حمید شیرزادگان و یک هتریک تماشایی برابر عراق ........ مقدماتی المپیک توکیو ( امجدیه  - جمعه 23 آذر 1342 ) 

 

 

حمید شیرزادگان

  * حمید شیرزادگان و مسابقه ایران و عراق (   رفت ) ......    امجدیه -   ۲۲ آذر ۱۳۴۲ 

 

 

حمید شیرزادگان

  * همایون بهزادی - پرویز دهداری و حمید شیرزادگان , سه ستاره خط حمله شاهین و تیم ملی .... زمستان ۱۳۴۱

 

 

ذ حمید شیرزادگان

    * همایون بهزادی , ناظم گنجاپور و حمید شیرزادگان ........  شاهین ۱۳۴۶

 

 

 

حمید شیرزادگان

  * حمید شیرزادگان همراه با بانو سیمین اکرامی ..............          بالتیمور - امریکا  1350

 

 

حمید شیرزادگان

  * ناظم گنجاپور و حمید شیرزادگان در تمرین پرسپولیس ....  ورزشگاه آزادی -  فروردین ۱۳۵۱

===========================

 

 

حمید شیرزادگان

  * حمید شیرزادگان مربی نفت تهران , قهرمان مسابقات جام حذفی تهران ....     خرداد ماه ۱۳۵۳

===========================

 

 

حمید شیرزادگان