A+ R A-

تبلیغات

رجیران

زدراکو رایکوف

زدرادکو رایکوف

 

  زدراکو رایکوف ( ZDRAVKO RAJKOV  )

 

  زدراکو رایکوف مربی صاحب نام فوتبال ایران و باشگاههای تاج - سپاهان و آرارات با سابقه حضور در جام جهانی بهمراه تیم ملی کشورش ( یوگوسلاوی سابق )  موسیو رایکوف در  واپسین سال دهه 40 شمسی به ایران آمد و عناوین ارزشمندی   را با آبیپوشان تهرانی کسب نمود تا آنجا که بسیارانی او را معمار افتخارات  دهه  50 باشگاه محبوب تهران می نامند مربی که با اندیشه های نو , خدمات شایانی به فوتبال ایران نمود آنگونه که پس از سالها همچنان از او به نیکی یاد میشود .....

 

 بیوگرافی ....

نام                          زدرادکو رایکوف 

شهرت                     مستر رایکوف

تولد                        دوشنبه 13 آذر 1306  کروگ صربستان 

رشته                      فوتبال ( فوروارد - گوش چپ و راست ) 

باشگاه                    19 سال ( پارتیزان بلگراد - ووی‌وودینا - اسپورت لوزان - اف سی بیل بین )   

مربیگری                18 سال ( ووی‌وودینا - تاج تهران - سپاهان - آرارات -  ملی الجزایر - اف سی کوردوبا اسپانیا                                         

خانواده                    دارای دو برادر و دو خواهر -  دارای یک فرزند دختر

وفات                      8 مرداد 1385 ( 79 سالگی ) مکزیکو 

 

 

 زدرادکو رایکوف  متولد دوشنبه سیزدهم آذر 1306 ( کروگ - صربستان . Čurug, Serbia )  دارای دو برادر و دو خواهر  - فوتبال را از 20 سالگی آغاز و در 22 سالگی , بعضویت باشگاه پارتیزان بلگراد ( FK Partizan Beograd )در می آید ( نکته ای که در هیچ یک از رفرنس های اینترنتی به آن اشاره نشده ) آنگاه مورد توجه باشگاه فوتبال شهر نوی ساد - ووی‌وودینا ( FK Vojvodina ) قرار میگیرد و از بیست و سه سالگی تا سی و پنج سالگی بمدت دوازده فصل پیاپی بعنوان مهاجم در آن توپ زد . با گذشت دو فصل اول بترکیب اصلی راه یافت و چنان موفق  که  یکی از بهترینهای تاریخ باشگاه , شد  در منابع مختلف تعداد بازیهای مستر رایکوف را در این باشگاه , یکبار 220 و باردیگر 530 ذکر گردیده که بنظر گزینه اول صحیح تر می آید ( با توجه به حضور 12 ساله در دهه 50 و 60 میلادی ) ثمره حضور دوازده ساله او کسب دو عنوان نائب قهرمانی لیگ یوگوسلاوی می باشد .

از یادگارهای شیرین دوران حضور مستر رایکوف در باشگاه ووی‌وودینا , میتوان به دیدار مقابل تیم صاحب نام آ ث رم ( AC Roma ) در جام باشگاههای اروپا اشاره نمود که( ووی وودینا  در بیست دقیقه , چهار گل به تیم صاحب نام ایتالیا آن هم در شهر رم زد و در پایان , 5 بر 4 فاتح این دیدار حماسی شد .

 

زدراکو رایکوف ZDRAVKO RAJKOV

 

 مهمترین  ویژگی  دوران بازیگری مستر رایکوف , قابلیت بازی در هر دو منطقه خط حمله  ( گوش راست و گوش چپ ) اشاره نمود ........  چنانکه او  در  سالهای ( 52 تا 57 میلادی ) مهره ثابت گوش راست تیم ملی یوکوسلاوی سابق و در جام جهانی 1958 گوش چپ آن  و حتی در سالهای پایانی گاهی بعنوان سنتر فوروارد  بمیدان رفت که جملکی نشان از توانایی های فنی بسیار , مهاجم  درخشان  فوتبال یوگوسلاوی ( دهه 50 میلادی )  است .

 

 

 

---------------------------------------------------------------

  * دوران اوج و یک پیشنهاد حرفه ای ....

 زدراکو رایکوف مهاجم ممتاز شهر نویساد , حد فاصل سالهای (58 - 1954 ) به اوج شکوفایی خود رسید .........   در همین سالها با یک پیشنهاد حرفه ای و قابل توجه مواجه شد . بازی درباشگاه لاتزیو بمدت دوسال   و رقم پیشنهادی نیز در بعضی منابع , هفت میلیون لیر و در منابعی دیگر هفتاد میلیون لیر , عنوان شده ...

 اما متاسفانه مقررات داخلی فدراسیون وقت یوگوسلاوی به او اجازه خروج نداد ... با گذشت چند سال ( 1962 ) قوانین جدیدی وضع شد و به بازیکنانی با بیش از سی بازی ملی , اجازه خروج دادند , و او نیز توانست جهت بازی فوتبال  به سوئیس رفته  و وضعیت زندگی و معیشت خویش را , سر و سامان دهد .  

 

زدراکو رایکوف Zdravko Rajkov

  

 مستر رایکوف طی هشت سال , 35 بار برای تیم ملی کشورش بمیدان رفت او نخستین بار سال 1951 به اردوی تیم ملی دعوت شد زمانیکه تیم یوگوسلاوی در جام جهانی 1950 در ماراکانا دو بر صفر مغلوب میزبان شد , لزوم  جا به جایی و حضور چهره های جوان همانند رایکوف , احساس میشد اما  با همه این احوال پیر پیباروت ( Pierre Pibarot ) سرمربی  یوگوسلاوی , در جام جهانی 1954 از روی نام او به آسانی گذشت , تا رایکوف یکی از بهترین فرصت های دوران جوانی خود را از دست بدهد .

   اما جام جهانی 1958 آخرین و تنها فرصت رایکوف , برای حضور ملی بود و این بار بدعوت الکساندر تیمانیک ( Aleksandar Tirnanić ) به اردو فرا خوانده شد ....  سپس چند روز مانده به آغاز بازیها و  با مصدومیت گوش چپ یوگوسلاوی در حالیکه رایوکوف گوش راست بود  , تیمانیک او را در  پست گوش چپ به بازی گرفت  که با ثبت یک گل در تساوی 3 بر 3 برابر پاراگوئه و ارسال یک پاس گل برابر اسکاتلند , یکی  از عوامل اصلی  صعود به مرحله یکچهارم مسابقات شد .  و این پایان کار مستر رایکوف در تیم ملی و جام جهانی بود   .

 * توضیح ( 1 ) : متاسفانه در برخی منابع به حضور  رایکوف در المپیک ملبورن 1956 و تیم طلایی نائب قهرمان المپیک , اشاره گردیده که  صجت ندارد . و از طرفی نیز , چون در مسابقات مقدماتی المپیک ملبورن  , رومانی ( تنها حریف یوگوسلاوی ) حضور نیافت پس در بازیهای مقدماتی نیز حضور نداشته است  . با این حال , حضور رایکوف در , تیم ملی یوگوسلاوی پیش از  المپیک ملبورن ,  بدون تردید است  .

 در باب بازیهای ملی  , خود او بارها در مصاحبه ها تعداد بازیهای ملی اش را - سی و پنج - عنوان نمود , اما در دنیای مدیا ( اینترنت ) عدد - بیست و هشت -  برابر بازیهای ملی مستر رایکوف ثبت گردیده ...

 

  از این پس بمدت چهار سال دیگر در عضویت تیم ووی‌وودینا باقی ماند و ابتدای فصل 1963 ( برای اولین بار با یک قرارداد حرفه ای ) بعضویت باشگاه اسپورت لوزان ( Lausanne Sports  ) سوئیس در آمد  او در یک فصل نسبتا موفق , جمعا هفت بار برای تیم سوئیسی گلزنی نمود ولی همکاری او با باشگاه سوئیسی , بیش از یکسال ادامه نیافت  چرا که در پایان همان فصل با قراردادی بمراتب نازل تر به باشگاه دیگر سوئیس , تحت عنوان اف سی بیل بین ( FC Biel-Bienne ) پیوست تا آخرین سالهای دوران بازیگری خود را در این باشگاه تجربه کند سه فصل و نیم  حضور و سرانجام بازنشستگی در سن سی و نه سالگی , پایانی بر نوزده سال فعالیت مستر رایکوف در مقام یک بازیکن فوتبال بود .

 

 

 

------------------------------------------------

 * نگرانی از سفر هوایی ....

مستر رایکوف , از سفر هوایی همواره با دلهره صحبت مینمود بگونه ای که در هواپیما کمتر با کسی گفتگو میکرد این موضوع بدلیل دو حادثه ای بود که در سفرهای هوایی , دوران بازیگری , در شهرهای لایپزیک و بلگراد برایش رخ داده بود که خوشبختانه هر دو بار هواپیما با موتور خراب با سینه بر روی باند فرود گاه متوقف میشود ....

                                                                                                                       به نقل از نشریه دنیای ورزش 1351

 

 

  مستر رایکوف و مربیگری .....

 

  دوران مربیگری مستر رایکوف  ( از سن سی و نه سالگی تا پنجاه شش سالگی )  بمدت هجده سال , که بهترین دوران آن , در ایران سپری شد .........   ابتدا بمدت یک فصل , رهبری باشگاه اصلی و پیشین خود - ووی‌وودینا - را بر عهده داشت  او زمانی رهبری تیم را بر عهده گرفت که ووی‌وودینا سال قبل  , قهرمان یوگوسلاوی شده بود , و با عنوان قهرمان یوگوسلاوی  به مسابقات جام باشگاههای اروپا ( فصل 67 - 1966 ) رفت   در همین مسابقات  مستر رایکوف , نشانه هایی از نبوغ و استعداد خود در فوتبال را, اینبار در مقام مربیگری نشان داد آنچنانکه ووی‌وودینا  با برتری بر تیمهای آدمیرا انرژی وین ( Admira Energie Vienna ) و آتلیتیکو مادرید ( Atlético Madrid ) پای به مرحله یکچهارم گذارد و آنگاه در دو دیدار رفت برگشت , برابر سلتیک گلاسکو ( Celtic ) علیرغم پیروزی یک بر صفر در نوی ساد , در مجموع با نتیجه دو بر یک از صعود به نیمه نهایی , باز ماند

 رقابت در چهار جبهه ( جام باشگاههای اروپا , جام قهرمانی یوگوسلاوی , جام حذفی یوگوسلاوی و جام مکاره اروپا ) در پایان  شاگردان رایکوف را براستی از پای انداخت , چرا که تیم قهرمان فصل پیش اینبار تنها به رتبه پنجمی قهرمانی یوگوسلاوی , قناعت کرد و ...

 

 ترک نویساد ...

 پس از این نزول فاحش ( کسب رتبه پنجمی برای تیم قهرمان فصل پیش ) بود که , با اعتراض جمعی مسئولان و هواداران باشگاه مواجه شد ... انگاه علیرغم میل باطنی باشگاه  مورد علاقه اش را ترک و با یک قراداد مناسب , به ایران آمد تا در قاره آسیا , آغاز گر سر فصلی جدید در دوران ورزشی اش باشد . 

 

 

 

------------------------------------------------------ 

 *  بالاترین دستمزد تاریخ ورزش ایران  ...

 

  نحوه حضور و قرارداد مستر رایکوف در ایران , بسیار شگفت آور بود  چرا که پرداخت ماهیانه , رقمی معادل 6500 تومان ( بنقل از نشریه تاج ورزشی ارگان رسمی باشگاه تاج - شماره 61 دوره جدید ) در پایان دهه چهل برای ورزش ایران , بسیار بسیار سنگین مینمود ... در آنروزها مربیان ممتاز ایرانی حقوقی نازلتر از هزار تومان در ماه ( حدود 400 الی 600 تومان )  داشتند و از طرفی مستر رایکوف با یک کارنامه درخشان در بازیگری اما , در امر مربیگری  از سابقه روشن و درخشانی یرخوردار نبود و بارها در مطبوعات , خود به این نکته اذعان داشت که قوام کار مربیگری اش در ایران بوده و ...

 اما او به ایران امد با قراردادی بس سنگین آمد ولی , طی حضوری  9 ساله  منشا اثرات مثبت  شد . او ابتدا تحت قرارداد با فدراسیون فوتبال ( در دوران ریاست تیمسار خسروانی موسس باشگاه تاج بر سازمان تربیت بدنی ) به ایران آمد تا بعنوان , مربی تیم های ملی ( بزرگسالان و جوان ) کارش را اغاز نماید و در ابتدا هر چند از نظر کسب نتیجه موفق نیود , اما نام ها و چهره های  جدید را به تیم ملی دعوت کرد , که اکثر انها با گذشت چند سال  , به چهره های ممتاز فوتبال ایران تبدیل شدند ... شکست تلخ برابر ترکیه در جام عمران منطقه با یاران کم تجربه  اما , دستاوردی بزرگ در پی  داشت .

 

 * نخستین تجربه ...

 اولین تجربه مربیگری رایکوف در بهار سال 1348 و با تیم ملی جوانان ایران , یازدهمین دوره قهرمانی جوانان آسیا بود  و نیز نخستین حضور فوتبال ما , در تورنمنت فوتبال جوانان اسیا ................ تیم ایران با ترکیبی نسبتا مناسب ( از بابت شرایط سنی ) پای به رقابتها گذارد و در گروه اول   با تیمهای مالزی - اندونزی و سری لانکا همگروه شد .

 ابندا پیروزی قاطع شش بر صفر ایران  بر مالزی , بسیار چشمگیر بود ..........  سپس ایران  با نتیجه ای نزدیک 3 بر 2 از سد اندونزی گذشت و در آخرین دیدار  , با تیم نچندان قوی اما بسیار خشن سری لانکا , بدون گل مساوی نمود تا با کسب پنج امتیاز بعنوان سرگروه , راهی مرحله یکچارم نهایی , شود .

 پیروزی ارزشمند برابر کره جنوبی , با نتیجه دو بر صفر موجب صعود ایران  به نیمه نهایی ( رویارویی با تایلند میزبان ) شد  . حرکت ناشایست تماشاگران تایلندی در بدو ورود گروه ایران ( پذیرایی با بطری و چوب و ... )  بر تیم مستر رایکوف بسیارتاثیر گذار بود و در پایان میزبان , یک بر صفر پیروز میدان شد حال مستر رایکوف و تیمش , می بایست در بازی رده بندی با اسرائیل بر سر عنوان سومی , مصاف دهند .

 ایران علیرغم دریافت گل نخست, موفق به جبران آن شد و سرانجام  در وقت اضافی با گل ارزشمند  حسین بابا خانلو, حائز رتبه سوم مسابقات جوانان آسیا شد نتیجه ای  حوب در بدو ورود رایکوف که تا حدودی بقای او را در ایران تضمین کرد .

 

زدراکو رایکوف

 * یازدهمین دوره مسابقات جوانان آسیا ( 1969 ) دیدار نیمه نهایی برابر تایلند ( میزبان ) همانند یک کابوس بود .......  علاوه بر رفتار زننده هواداران تایلندی  پیش از شروع مسابقه , خشونت و شیطنت بازیکنان حریف نیز , بلای جان جوانان ایران شد در این تصویر بخوبی وضعیت بازیکنان ایران , مشخص است و رایکوف که  , در میانه میدان به خشونت بازیکنان تایلند معترض می باشد   ....

 

   با این تفاصبل تیم خوب مستر رایکوف , یک ایراد هم داشت صغر سن .... نشریه کیهان ورزشی در شماره 752 بر روی جلد با عنوان - حیف که در انتخاب بازیکنان تخلف شده  - از این تورنمنت یاد نمود ....

 

 

 

 جام عمران منطقه ای ...

 بفاصله چهار ماه پس از کسب عنوان سومی جوانان آسیا , مستر رایکوف بعنوان مربی  رهبری تیم ملی ایران را در ,  سومین دوره جام عمران منطقه ای ( پیمان سنتو ) بر عهده داشت  این تورنمنت علیرغم پیروزی نسبتا مناسب 4 بر 2 بر پاکستان , اما در پایان چندان موفقیت آمیز نبود چرا که ترکها در بازی سرنوشت , طی 39 دقیقه دروازه ایران را بتوپ بستند و با 4 گل پی در پی , پیروزی و قهرمانی را با هم , جشن گرفتند  

 هر چند این دوره مسابقات از نظر نتیجه رضایت بخش نشد اما , دستاورد های مهمی برای فوتبال ایران در بر داشت که از آن جمله میتوان به حضور ناصر حجازی ( دروازه بان ارزنده تاریخ فوتبال ) و غلامحسین مظلومی ( مهاجم کم نظیر فوتبال ایران ) برای نخستین بار اشاره نمود ...  شجاعت و اعتماد رایکوف به چهره های جوان , کمتر در فوتبال ایران دیده شده بود با این حال این تورنمنت پایان رهبری و هدایت  مستر رایکوف ( تیم ملی بزرگسالان ) ایران نیز بود . شکست سنگین برابر ترکها و انتقاد های شدید از سوی منتقدان ورزشی و مطبوعات , او را از نیمکت تیم ملی بزرگسالان , دور ساخت . 

 

 

 

 بار دیگر جوانان آسیا ...

 مانیل ( فیلیپین ) میزبان دوازدهمین دوره مسابقات جوانان  آسیا بود  و رایکوف همچون سال پیش رهبری تیم ایران را برعهده دارد .......  پیروزی های درخشان تیم مستر رایکوف در مرحله مقدماتی , ایران را بعنوان مدعی نخست قهرمانی معرفی نمود  برد هشت بر صفر برابر سری لانکا و سپس پیروزی چهار بر یک برابر ژاپن , بهمراه یک پیروزی سه بر صفر بر مالزی , نتایج قابل توجه تیم رایکوف در مرحله مقدماتی بود . با این حال دیدار یک چهارم نهایی برابر تیم دوم گروه اول (  کره جنوبی ) پایان کار تیم مدعی ایران نیز  بود . 

 

زدراکو رایکوف

  * تیم ملی جوانان ایران دوازدهمین دوره مسابقات جوانان آسیا ( مانیل 1970 ) مستر رایکوف در میان بازیکنانی  که چند تن از آنها هیچ نشانی از صلاحیت حضور در رده جوانان را ندارند ..... با سنین بالا ( 22 تا 25 ) کارو حقوردیان - علی پروین - فریدون معینی - محمود خوردبین و ....

 

 در بازی ایران و کره جنوبی , دو پنالتی نتیجه را تعیین نمود .......... ابتدا کره  در نیمه نخست با یک ضربه پناتی به گل دست یافت اما در مقابل , نیمه دوم  پنالتی ایران ,  توسط علی پروین راهی خارج شد ..... ولی این واقعیت را باید پذیرفت که  تیم ایران برابر جوانان با انگیزه  کره جنوبی ( که برای جبران شکست سال قبل آمده بودند ) بسیار ضعیف و کم رمق تر ظاهر شد و از آن طراوت مرحله مقدماتی , دیگر خبری نبود .

 

 

 

 ------------------------------------------------------------------------

 * تاج , رایکوف و تحولی بزرگ  ....................  3 3 4

 

 اواخر پائیز 1348 مسئولان باشگاه تاج , رایکوف را به عنوان سرمربی تیم فوتبال باشگاه  انتخاب کردند امری که با ایجاد  تغییرات وسیع در شیوه و روش بازی آنها همراه شد .....   جوانگرایی سریع , نخستین گام او بود و سپس اتخاذ شیوه 3 3 4 و جایگزینی ان با شیوه مرسوم و کلاسیک 4 2 4 . جوانگرایی در آغاز با مشکلاتی همراه شد اما او با استقلال و اختیارات تام , که از سوی مدیران باشگاه به او داده شد ,  پایه یک تیم جوان را پی ریزی کرد . پافشاری و تاکیید او بر  اصلی ترین خواسته اش  که همان جوان شدن تاج بود , اساس و پایه  موفقیت او شد .

  سپس همانگونه که اشاره شد  با اتخاذ شیوه 3 3 4  ( موضعی ) بجای شیوه مرسوم آنروزها 2 4 4 ( کلاسیک ) رفرم خود را کامل کرد .....   این شیوه آنقدر کار آمد بود که خیلی زود به روش رایج سایر تیمهای باشگاهی ایران تبدیل شد موفقیتهای پی در پی تاج در حد واسط سالهای 49 تا 51 او را به موفقترین مربی فوتبال باشگاهی ایران  تبدیل نمود .

 

رایکوف

  * نمودار تغییر ایجاد شده در روش و شیوه بازی فوتبال در ایران از سوی زنده یاد  رایکوف ..... سمت چپ نمایانگر روش  4 2 4 کلاسیک که در دوران حضور زنده یاد حسین فکری در فوتبال ایران گسترش یافت و سمت راست روش 433  که , شاخص ترین تفاوت آن , در بهره مندی از " هافبک دفاعی " و شرح وظایف او بود هافبک دفاعی واژه ای بود که تا پیش از حضور مستر رایگوف در فوتبال ایران ناشناخته بود و یک بازیکن فوتبال , یا هافبک بود یا مدافع ..... البته باید به نقش محوری و حساس هافبک دفاعی نیز اشاره نمود که معمئلا بازیکنانی نخبه و دارای ضریب هوش بالا   با قابلیت درک صحیح از شرایط , درآن موفق بودهو از پس شرح وظایف ان , بر می آمدند .   روش فوق در میان تیمهای فوتبال اروپای شرقی بسیار رایج و کارامد بود .      

 

 

 

 

 

-------------------------------------

* قهرمان آسیا ..............

 نخستین موفقیت رایکوف با تاج , یکی از با ارزشترین عناوین آبی های تهران  در طول حیات باشگاه است  قهرمانی جام باشگاه آسیا ...  فروردین ماه 1349 ایران و باشگاه تاج میزبان مسابقات سومین دوره جام باشگاههای اسیا بود و تاج و رایکوف بعنوانمیزبان  نماینده باشگاههای ایرانی هستند ... تیم مستر رایکوف با تکیه بر ستارکان تاج و شیوه نوین  3 3 4 حود براحتی تا فینال بالا آمد  و در فینال نیز با دوگل بر رقیب اصلی خود پیروز شد تا ابی های پاتیتخت با تکیه بر دانسته های رایکوف نخستین تیم باشگاهی ایران باشند که قهرمانی جام باشگاههای اسیا را جشن میگیرند ( شرح کامل این مسابقات در بخش مربوطه به تفضیل ارائه خواهد شد )

 

 کسب عنوان قهرمان باشگاههای ایران (جام منطقه ای- زمستان 1349 ) اعتباری بیش از پیش, به او بخشید  تا مسئولان باشگاه , قرارداد او را به مدت دو سال دیکر نیز , تمدید نمایند ... قراردادی که خاطر او را از بابت حضور و ادامه کار در ایران و تیم فوتبال سازمان تاج , آسوده ساخت .  اگر از بازی پرحاشیه تاج و پرسپولیس در مرحله نیمه نهایی گذر کنیم می بایست به نقش کلیدی و ارزشمند مستر رایکوف در بازی فینال , برابر تیم سختکوش و مدعی پاس , اشاره نماییم . پاس که در مرحله گروهی با نتیجه 3 بر یک پرسپولیس را در امجدیه پیش چشم هوادارانش مغلوب نمود , قصد داشت با ادامه همین روند موفق و پیروزی بر تاج , قهرمانی ایران را جشن بگیرد اما رایکوف با اتخاذ شیوه ای مناسب و علیرغم محرومیت یکی دو بازیکن تاج ( بجهت رای کمیته انظباطی برای بازی نیمه نهایی با پرسپولیس ) از آزمونی بس دشوار سر فراز بیرون امد و برای همه زمانها  قهرمانی نخستین دوره لیگ فوتبال باشگاهی ایران  را , بنام آبی های محبوب تهران نمود .  

 فینال , همان بازی که تقابل مستقیم  میان روش 433 تاج و رایکوف با شیوه 442 پاس و  عالیجناب حسن حبیبی , است  با موفقیت کامل همراه شد   .....  دغدغه اصلی تاج و مستر رایکوف , غیبت مهدی لواسانی ( بجهت محرومیت سه جلسه ای ) در قلب خط دفاع تاج   بود ,    رایکوف برای حل مشکل خط دفاع ,  از ترکیب کارگر جم و پرویز قلیچ خانی سود برد .... ترکیبی که بسیار راه گشا بود و جز در یکی دو مورد , در مصاف با مهاجمانی همانند اصغر شرفی فرصت طلب و پرویز میرزا حسن , استوار و مطمئن نشان داد  .

  با پایان بافتن مسابقات جام منطقه ای ,  رقابتهای فوتبال جام باشگاههای تهران و با کمترین فاصله زمانی , آغاز شد ...... بازیها تا شب سال نو ,  ادامه یافت و متعاقب  آن در بهار سال 1350 , پیگیری شد پرسپولیس ها که بابت عدم موفقیت در مسابقات جام منطقه ای و رای کمیته انظباطی فدراسیون بسیار دلگیر بودند , تمام سعی و تلاش خود را معطوف به کسب عنوان قهرمانی مسابقات جام باشگاههای تهران ساختند اما , در رقابتی نزدیک و هیجان انگیز  سرانجام شاگردان مستر رایکوف فاتح تورنمنت شدند و شادی های بی پایان , برای باشگاه محبوب شهر تهران در تابستان سال  1350 که با حضور در تورنمنت جام میلز ( پاییز 1350 ) و کسب مجدد قهرمانی و دریافت و بازگشت دوباره جام ریبای مسابقات ,  به اوج رسید چرا که باشگاه تاج طی مدت حدود یکسال ( پاییز 49 تا پاییز 50 ) با رهبری شایسته مستر رایکوف , چهار جام و عنوان قهرمانی  را به کلکسیون افتخارات باشگاه افزود ..........

 

*  قهرمان تورنمنت جام میلز 1969

*  قهرمانی  جام باشگاههای ایران ( منطقه ای )

* قهرمان جام باشگاههای تهران

* قهرمان تورنمنت جام میلز 1970

 

چهار نقطه وعنوان  , که اگر به ان قهرمانی آسیا  ,  فروردین سال 49 را بیافزاییم , بهترین روزهای حضور مستر رایکوف را در ایران را ترسیم میگردد  ..... دورانی موفق و شاد که سبب استجکام  و تثبیت جایگاه او در فوتبال ایران و در راس تیم  فوتبال باشگاه تاج شد اما روزهای سخت نیز  برای مستر رایکوف از راه رسید و بسیار زود  شرایط تغییر کرد .    

 

                                                                                                                     ادامه دارد ....

 

 

 

 

 

 

 

 

     * گالری تصاویر  مستر رایکوف ................

 

رایکوف

 

 

 

 

 

زدراکو رایکوف Zdravko Rajkov

* جشن قهرمانی تاجی ها - لحظاتی پس از پیروزی بر عقاب و قطعی شدن قهرمانی در جام باشگاههای تهران ( امجدیه - فروردین 1351 ) این لحظات بارها برای رایکوف و شاگردانش , حد فاصل سالهای 53 - 1349 تکرار شد ....

 

 

 

 

زدراکو رایکوف Zdravko Rajkov

 

 

 

 

 

زدراکو رایکوف Zdravko Rajkov

 * مستر رایکوف سوار بر دوش شاگردانش در ابرها سیر میکند - تصاویری جاودانه از او , در چهل و چهار سالکی ..... مسعود معینی ( راست ) و مسعود مژدهی نیز در این شادی , با مربی خویش شریکند ....

 

 

 

زدراکو رایکوف

    * دربی چهاردهم تهران و اوج شادی , پس از یک پیروزی شیرین برابر پرسپولیس .... محمد رضا عادلخانی - ناصر حجازی در آغوش مستر رایکوف .... ( خرداد 1353 )

 

 

 

رایکوف

  * زنده یاد رایکوف و یک ویژگی ...... او هر گاه از بازی تیمش در نیمه اول ناراضی بود , در همان زمین تیمش را نگاه میداشت تا دستوران خود را به انان منتقل سازد و فرصت کمتری بابت خروج و ورود تیمش را از کف دهد .....     رقابتهای جام تخت جمشید سومین دوره برابر نیرو اهواز - امجدیه اردیبهشت 1354