A+ R A-

تبلیغات

رجیران

تاج ۱۳۴۹

تاج 1349

 Taj FC (Esteghlal) The winner of the first League of Football Clubs of Iran in 1970

The name of the first football league in Iran was the regional league (In Persian: Mantagheie League) held only in 1970 - 1971 . then the takhte jamshid cup League was replaced by the 1973

 

 

   تاج ۱۳۴۹

----------------------------------------

----------------------------------------

  باشگاه تاج تهران , قهرمان نخستین دوره لیگ فوتبال ایران  ( جام منطقه ای )  ....

 

  سال ۱۳۴۹ , فوتبال ایران برای نخستین بار صاحب یک " لیگ سراسری فوتبال باشگاهی " شد .  نام اولین لیگ لیگ سراسری فوتبال باشگاهی ایران , جام منطقه ای بود که در دو مرحله ی مجزا از یکدیگر , برگذار شد  . ابتدا دور مقدماتی  , در چهار منطقه کشور و سپس دور نهایی با حضور دو تیم اول هر منطقه  , بصورت متمرکز در تهران ..........  آبی پوشان محبوب , ابتدا در منطقه دوم مقدماتی بمیزبانی شهر ارومیه ( رضائیه سابق )  با تیمهای کارگر آبادان , پرسپولیس رضائیه , پاس همدان , نیرو کرمانشاه و جعفری سنندج همگروه شدند که در پایان از این منطقه , دو تیم تاج و کارگر آبادان , جواز حضور در مرحله ی نهایی را کسب کردند . 

  دور نهایی نیز  از میانه دیماه به میزبانی ورزشگاه امجدیه , آغاز شد و  هشت تیم برگزیده مرحله مقدماتی , ابتدا به دو گروه چهار تیمی تقسیم شدند که در این میان آبی ها با تیمهای " تاج آبادان - آریا مشهد و کارگر آبادان " همگروه بودند . 

 

تاج تهران جام منطقه ای 1349

 


 -----------------------

 * برنامه مسابقات تاج در گروه چهار تیمی  دور نهایی ...

 

   تاج  - آریا مشهد      ( ۱۹ دیماه ۱۳۴۹ ) 

   تاج  - کارگر آبادان  ( ۲۱ دیماه ۱۳۴۹ )

   تاج  - تاج آبادان      ( ۲۳ دیماه ۱۳۴۹ )

 

 

 

 

 

 

 

 

                                             

تاج ,  منظم و مقتدر در گام نخست ....

----------------------------- 

 

 تاج           ۶       ( علی جباری 30 , 37 - کارو حقوردیان 53 , 90 - عباس مژدهی 64 , 77 )

 

آریا مشهد    ۱      ( پرویز تجلی 57 )

 

* امجدیه تهران - نوزدهم دیماه 1349 - تماشاگر بیش از ده هزار تن -  داور :  ابوالقاسم حاج ابوالحسن 

 

 تاج 

دروازه بان : فرهنگ باد کوبه ( فرامرز ظلی ) 

مدافعان      :  مهدی لواسانی - منصور پورحیدری - اکبر کارگر جم - گودرز حبیبی

هافبک      :   پرویز ( کاپیتان ) -  علی جباری ( جلال طالبی 72 ) - کارو حقوردیان

مهاجم       :  جواد قراب - غلامحسین مظلومی ( عباس مژدهی 33 ) - مهدی حاج محمد 

سر مربی   :  زدرادکو رایکوف

 

آریا مشهد 

دروازه بان : فرخ هوشمند 

مدافعان     : اصغر رحیمی - حامد پروانه - تقی سبحانی - عنایت الله عقیلی

هافبک      : محسن بمانی ( اصغر عبادی 67 ) - حبیب الله فتاحی

مهاجم       :جهانگیر قوچان نژاد -  سید مهدی غیاثی - شاهرخ جوانشیر - پرویز تجلی 

سرمربی    :   خدام رضا

 

 

 گزارش : ( بر اساس متن نشریه دنیای ورزش )

 نمایشی عالی از ستاره های تاج - مسابقه ی اول , روز دوم را ,   تاج تهران و آریا مشهد برگذار کردند . با شناختی که از نماینده مشهد در گروه دوم مسابقات منطقه ای در بندر انزلی  بدست آمده بود ( پیروزی چهار بر صفر ) برد تاج در این مسابقه  , قابل پیش بینی بود .

 اما کیفیت خوب تاجیها در این دیدار و بویژه هماهنگی آنها در خطوط سه گانه پس از پیروزی دو بر صفر در نیمه اول موجب  کسب یک پیروزی شیرین شش بر یک شد . همکاری , جاگیری و بویژه جنگندگی آنها , بسیار چشمگیر بود هر چند که نماینده مشهد , هرگز چهره یک تیم تهدید کننده را نداشت .

 

آریا مشهد منهای تمام کننده :

 آریا مشهد که همان تیم برق شهر مشهد بود , از نظر کار گروهی تا پشت محوطه هجده قدم ,  دسته کمی از تاج نداشت و پا به پای آبی های پیش می امد ولی ضعف توان بدنی  و کمبود یک مهاجم تمام کننده ,  سبب ناکامی آنها بود . تنها گل اریا  نیز بر اثر اشتباه تاجی ها بثمر رسید چراکه خط دفاع تاج بگمان آفساید شماره ۹ ( پرویز تجلی )  ایستاد تا او توپی را که در محوطه جریمه بدست آورده بود با یک شوت دقیق وارد دروازه تاج کند .با این گل نتیجه ۳ بر ۱ شد  ..... اما  تاج , بسیار سر تر و منظم تر از ان بود که مجالی به حریف  دهد و  تا پایان , سه بار دیگر دروازه حریف خود را گشود .

 

علی جباری چهره درخشان تاج

 علی جباری چهره ارزنده تیم تاج , که در سیستم ۳ ۳ ۴ آبی ها بعنوان هافبک نفوذی در پشت  سه مهاجم , بازی میکرد نمایشی تحسین بر انگیز داشت و بنوعی به روزهای خوب گذشته بازگشته بود او علاوه بر دوگل پی در پی  ( دقایق ۳۰ و ۳۷ ) همواره سنگینی قابل ملاحظه  بر خط دفاعی حریف داشت تا بر این پایه ,  چهره برتر آبی ها  باشد

 کارو و پرویز قلیچ خانی , دیگر مردان خط هافبک تاج  نیز , یکروز پر کار و درخشان را تجربه کردند . پرویز یکسره در مسیر حرکت رو به جلو و بازگشت به زمین خودی بود او در اصل  رابط اصلی میان  خط دفاع و مهاجمان تیمش بود و نقش خود را بنحو احسن اجرا مینمود او علاوه بر پل ارتباطی ,  پایه گذار چند گل ابی ها نیز بود بویژه روی دو گلی که در نیمه اول توسط علی جباری بثمر رسید . او نقشی تعیین کننده دارد .

  روی گل اول جباری , پرویز  با یک پاس تو عمق حساب شده , تاثیر گذار بود و روی گل دوم را نیز , بدنبال یک ضد حمله سریع  و تلاش تحسین انگیز او درجهت رساندن توپ به علی جباری که درفاصله میانه زمین و محوطه جریمه آریا قرار داشت , بثمر رسید . علی جباری در متن یک کورس ۲۵ متری زیبا با دو مدافع حریف  و از فاصله حدودا ۱۸ متری , توپ را به گوشه راست دروازه ( پایه دیرک ) چسباند . 

 

 

  کارو حقوردیان بولدوزر تاج  ...

دیگر ستاره آبی های تاج  بدون شک کارو حقوردیان بود . او نبض میانه میدان را دردست داشت و در توپ رسانی به مهاجمان تیمش بسیار موفق عمل کرد  کارو روی موقعیت شناسی , دو بار نیز موفق به گلزنی شد . بار اول در دقیقه ۵۳ روی پاس جواد قراب از نیمه زمین صاحب شد و سپس آن را تا نزدیکی های دروازه  پیش برد و دروازه را گشود   و گل دوم را نیز ,  روی پاس زیبای جلال طالبی تثبیت کرد .

 تاج و آریا مشهد  جام منطقه ای 1349

  * در تصویر  روز دوم مسابقات , به اشتباه هفته دوم قید شده  که بدین صورت تصحیح میگردد

 ---------------------------------------------

 

   دو گل دیگر تاج  را , عباس مژدهی بثمر رساند . او از دقیقه ۳۳ نیمه نخست , جایگزین  مهاجم مصدوم تاج غلامحسین مظلومی  شد و هر دو گل خود را نیز , روی سماجت و پشتکار فراوان  تثبیت کرد  . گلهای او در دقایق ۶۴ و ۷۷ و هر دو نیز از داخل محوطه جریمه , بثمر رسید 

 

تاج و آریا مشهد جام منطقه ای 1349

 عباس مژدهی مهاجم گلزن تاج از دقیقه سی و سوم جایگزین غلامحسین مظلومی شد و توانست با ثبت دو گل , سهم ارزنده ای در پیروزی تیمش داشته باشد  تصویر او را لحظاتی قبل از ثبت گل اولش ( چهارمین گل تاج ) نشان میدهد . کارو حقوردیان نیز کمی آن سو تر حضور دارد .

 

 در فاصله هجده دقیقه مانده بپایان آقا جلال طالبی , جایگزین علی جباری شد و در زمان کوتاهی که در میدان بود علاوه بر یک پاس گل , بازی درخشانی را نیز ارائه نمود . با این پیروزی پر گل , تاج در صدر گروه  ایستاد و به انتظار دو مسابقه ی آینده خود نشست .......

 

تاج و آریا مشهد عباس مژدهی - جام منطقه ای 1349

  * نمایی ارزشمند اثر زنده یاد قاسم فارسی ........ یکی از شش  گل تاج و به احتمال بسیار , گل پنجم ........ عباس مژدهی ( راست ) مهاجم تاج و علی جباری ( نیم خیز روی زمین ) و فرخ هوشمند ( دروازه بان آریا ) درصدد ممانعت از ورود توپ به دروازه ...................         امجدیه - ۱۹ دیماه ۱۳۴۹ 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 تاج               ۱   ( علی جباری ۵ )

 کارگر آبادان   ۱   ( هوشنگ خواجه ای  ۸۴ )

 

* ورزشگاه امجدیه  -  دوشنبه ۲۱ دیماه ۱۳۴۹ - تماشاگر بیش از ده هزار تن  - داور : ارشد برازنده

 

  تاج

   دروازه بان : فرهنگ بادکوبه

   مدافع         : گودرز حبیبی - مهدی لواسانی - اکبر کارگرجم - مسعود معینی

   هافبک      : پرویز ( کاپیتان ) - علی جباری - کارو حقوردیان

   مهاجم       : جواد قراب - عباس مژدهی - مهدی حاج محمد ( مسعود مژدهی ۴۵ )

   سرمربی   : زرادکو رایکوف

 

 کارگر آبادان

   دروازه بان :  عبدالحسین کاکائی

   مدافع        :  اصغر فخر آبادی  - هوشنگ کوهستانی ( غلامحسین چرومی ) - جمشید مجدمی - میرزا  پور محمد

   هافبک     :  غلامحسین شجاع  - اسماعیل کشتکار 

   مهاجم      :  اصغر رعنایی - هوشنگ خواجه ای ( کاپیتان ) - کاظم حسینی - علی نکویی

   سرمربی  :   فریدون جمالی

 

 گزارش :

راس ساعت پنج بعداز ظهر تیمهای تاج و کارگر آبادان ,  برگذار کننده دومین دیدار روز چهارم مسابقات, بودند هر دو تیم یک نیمه چهره موفقی ارائه نموده و در نهایت یک تساوی حاصل کارشان بود در این بین تیم آبادانی راضی تر بنظر میرسید چرا که آنها برابر تیم قهرمان آسیا و آنهم در تهران , به تساوی دست یافته بودند .

 

  گل زیبای علی جباری

وقتی در دقیقه سوم کارگر آبادان یک فرصت خوب را روی دروازه تاج توسط کاپیتان این تیم از دست داد , کمتر از دو دقیقه بعد دروازه خود را  باز شده دید ارسال بلند از میانه زمین توسط کاپیتان پرویز  روی سر عباس مژدهی جفت شد تا ون توپ را برای علی جباری که روی خط هجده قدم بود برسد سپس او چند قدمی بسوی دروازه نفوذ کرد و با شوتی سنگین و زمینی توپ را به سمت راست دروازه تیم کارگر کوبید .

این گل تا حدودی موجب برتر روحی و روانی یاران تاج نسبت به حریف خود شد اما کارگر آبادان دست بردار نبود و تا دقیقه 25 سه بار بویژه روی توپسازی اسماعیل کشتکار  بشکلی جدی دروازه تاج را تهدید شد بویژه دقیقه 25 که شوت سنگین او را دروازه بان آماده تاج - فرهنگ بادکوبه - بسختی مهار نمود اما تاج نیز در دقیقه 22 روی فرار کارو حقوردیان فرصت گلزنی داشت که این موقعیت از دست رفت .

 سپس در دقایق 29 و 30 تاج باز هم فرصت گلزنی یافت که در اولی علی جباری و بار دوم جواد قراب صاحی موقعیت شدند اما در هر دو مورد جمشید مجدمی مدافع ارزنده کارگر مانع سقوط دروازه تیمش شد 

 تا پایان نیمه اول دوبار تیم کارگر و یکبار تاج صاحب شانس گلزنی شدند کارگر در دقایق 39 و 41 که بویژه دومی روی همکاری کاپیتان هوشنگ خواجه ای - علی نکویی و کاظم حسینی توانست دروازه تاج را تهدید کند اما علی نکویی گوش چپ کارگر موفق به زدن ضربه دقیق در آخرین لحظات نشد

 اما تاجی ها در دقیقه 42 بدنبال پاس بلند مهدی حاج محمد در جناح چپ صاحب موقعیت شدند توپ زیر پای علی جباری قرار گرفت سپس او با انجام یک حرکت یک و دو موفق با عباس مژدهی در زدن ضربه آخر تعلل نمود تا فرصت گلزنی از دست برود بدین شکل تابلوی ورزشگاه امجدیه  در پایان نیمه اول پیروزی  یک بر صفر ابی پوشان را نشان میداد .

  در نیمه دوم تاج با یک تغییر پای بمیدان گذارد مهدی حاج محمد گوش چپ آبی ها که در برابر حریف مستقیمش ضعف نشان میداد به صلاح دید مربی تیم زدرادکو رایکوف از بازی بیرون آمد تا جای او را مهاجم جوان آبی پوشان مسعود مژدهی پر کند .

 نیمه دوم بدون حادثه و کم هیجان پیش میرفت که تاج در دقیقه 59 اولین حادثه رو خلق کرد کارو حقوردیان که تا آن لحظه 3 بار بشدت دروازه کارگر را تهدید نموده بود بار دیگر با حرکت زیبای خود که از میانه میدان آغاز شده بود بسوی دروازه کارگر حرکت کرد سپس دفاع مطمئن کارگر - میرزا پور محمد - را نیز از سر راه برداشت و در حالیکه توپ را آماده یک شلیک سنگین مینمود با خطای اسماعیل کشتکار چسبیده به محوطه جریمه مواجه شد تا تنها یک ضربه ایستگاهی نصیب ابی پوشان شود که این ضربه ایستگاهی را علی جباری با یک ضربه نرم و فنی به خارج فرستاد .

 

دو دقیقه بعد پاس طلایی اسماعیل کشتکار به علی نکویی گوش چپ کارکر این شانس را بوجود آورد که با حرکتی تماشایی هر دو مدافع میانی تاج را فریب داده و سپس با شوتی زیبا توپ را به تیر عمودی سمت چپ دروازه بکوبد اما سپس توپ راهی خارج گردید .

 این موقعیت سر آغاز حملات گسترده تیم کارگر بود و تاج با وجودی که متناوبا صاحب شانس هایی در این مدت شد از جمله در دقیقه 72 که بار دیگر کارو حقوردیان - موتور خستگی ناپذیر تاج - با شوتی خطرناک دروازه حریف را تهدید نمود اما در اکثر دقایق تحت کنترل حریف آبادانی قرار داشت چرا که تاج در 20 دقیقه پایانی در اندیشه تک گل ارزشمند خود و یک صعود بی دردسر قبل از برگذاری  دیدارهای روز آخر بود .

 با این شرایط اما کارو ستاره بی چون و چرای آبی پوشان میتوانست در دقیقه ۸۲ خیال هواداران  را راحت کند او در یک ضد حمله دو بازیکن کارگر را روی سرعت خویش جای گذارد سپس با دروازه بان کارگر تک به تک شد اما هر دو بار  ضربات او را دروازه بان شایسته کارگر دفع نمود

 

تاج و کارگر آبادان جام منطقه ای 1349

  * دقیقه هشتاد و دوم , کارو حقوردیان ستاره تاج  پس از عبور از مدافعان کارگر , دو مرجله  تا مرز گلزنی پیش رفت   اما دروازه بان  هر  دو بار راه را بر او بست ... عباس مژدهی , دیگر مهاجم تاج , پشت به دوربین در چند قدمی اوست .

 

 گل کارگر ...

 دقیقه ۸۴ همکاری اسماعیل کشتکار با علی نکویی در پشت محوطه جریمه  با خطای مسعود مژدهی روی نکویی توام شد تا  ارشد برازنده  یک ضربه آزاد بسود کارگر اعلام کند . کاپیتان هوشنگ خواجه ای بغل راست کارگر ضزبه آزاد را سریع و حساب شده بسوی دروازه تاج فرستاد تا حسین کاظمی مهاجم کارگر از آن استفاده کند اما با تمام تلاشهای کاپیتان قلیچ و فرهنگ بادکوبه , توپ هوشنگ خواجوی یک راست پس از برخورد به دستان بادکوبه بدرون گل رفت .

 

 

  کارو , دست بردار نبود ...

 با این نتیجه آبی ها که پیروزی خود را از دست رفته میدیدند دست به حملات متعدد زدند که اغلب آنها با محوریت کارو حقوردیان بود دقیقه 89  او پس یکی دو حرکت فردی از سمت چپ دروازه کارگر وارد محوطه جریمه شد سپس با شوتی سنگین به طاق دروازه کارگر کوبید اما توپ پس از بر خورد به تیر افقی , بسوی دیگر رفت تا اخرین شانس تاج نیز   از دست برود

 

تاج و کارگر آبادان جام منطقه ای 1349 

   با این نتیجه , تاج با کسب یک پیروزی و یک تساوی بهمراه تاج آبادان , با تفاصل بهتر  در صدر گروه خود قرار دارد  در مسابقه اول همین روز , تاج آبادان با دو گل آریا مشهد را شکست داده بود و کارگر  در جایگاه سوم و بالاتر نماینده خراسان قرار داشت . بنابر این نتیجه ی مسابقه ی  روز آخر , مابین تاج تهران و تاج ابادان , بسیار حساس و حاپز اهمیت بود .

   

 

 

  

                                  

* مصاف خانوادگی  , سرد و بی روح بود ......

====================

 

تاج تهران  0

تاج آبادان  0

 

* امجدیه چهارشنبه ۲۳ دیماه ۱۳۴۹۰ - تمشاگر : ده هزار تن - داور : عبدالرضا موزون

 

تاج

  دروازه بان :   فرهنگ بادکوبه ( فرامرز ظلی )

  مدافع        :    مهدی لواسانی - مسعود معینی - نصرالله عبداللهی - اکبر کارگر جم

  هافبک      :    گودرز حبیبی - پرویز کاپیتان ( امیر طاهری ) - کارو حقوردیان ( جلال طالبی )

  مهاجم       :   علی جباری - غلامحسین مظلومی - مهدی حاج محمد

  سرمربی    :   زدرادکو رایکوف

 

تاج آبادان

  دروازه بان :  منصور رشیدی

  مدافع        :  حمید موسی زاده - اسفندیار دوستانی ( کاپیتان ) - عباس مظلومی - غلام درمانده

  هافبک      :  ناصر شاملی - فریدون لقمان

  مهاجم       :  بهرام عمادی - قاسم فلاح زاده ( ابوالقاسم سورانی ) - نامدار فلاح زاده - علی رحمانی

  سرمربی   :  ؟

 

 گزارش

این دیدار شرایط خاص خود را داشت چرا که عادلانه تر بود دو دیدار آخر گروه که چهره دو تیم صعود کننده را مشخص مینمود همزمان برگذار گردد اما ابتدا د تیم آریا مشهد و کارگر به میدان رفتند و دو تیم دیدار دوم با اطلاع از نتیجه دیدار اول رو در روی یکدیگر قرار گرفتند یک تساوی بدون گل , دو تیم هم خانواده را راهی مرحله نیمه نهایی و موجب حذف تیم شایسته کارگر آبادان میشد اما اگر یکی از دو تیم پیروز میشد ( بویژه تاج تهران ) آنگاه شرایط جدول فرق میکرد و احتمالا کار به گل شماری نیز میکشید  اما دیدار دو تیم بسیار سرد و کسل کننده جریان یافت .در ادامه گزارش نشریه دنیای ورزش از این دیدار عینا قید میشود

 

 در دیدار دو تیم تاج تهران و تاج آبادان عملا بغیر از یک شوت سنگین غلامحسین مظلومی فوروارد تاج تهران که از فاصله سی متری به تیر افقی دروازه اصابت کرد هیچ حادثه قابل ذکر دیگری روی نداد تاج تهران در نیمه دوم هر سه تعویض خود را ( یک دروازه بان و دو هافبک ) انجام داد اما در کیفیت بازی بخاطر بی میلی که توپچی های تاج از خود نشان میدادند تغییری حاصل نشد حتی اخطارهای داور در اواسط وقت دوم برای تلاش بیشتر نفرات دو تیم ثمر بخش نبود تا دیدار با تساوی بدون گل پایان یابد . این نتیجه همان چیزی بود که دو تیم بویژه تاج آبادان برای صعود به دور نیمه نهایی سخت به آن نیاز داشتند و با این کیفیت آنرا نیز بدست آوردند هر چند که نتیجه آن حذف تیم کارگر , تیم دیگر و بهتر آبادانی مسابقات بود . 

 

 

    جدول پایانی گروه دوم مسابقات

 

                                            بازی       برد       مساوی        باخت         گل زده       گل خورده          امتیاز 

 

 تاج تهران                                3            1          2               -               7                 2                  4

 

 تاج آبادان                                3            1          2               -               4                 2                  4

 

 کارگر آبادان                            3            1          2               -               5                 4                  4

 

 آریا مشهد                                3            -          -               3               2                10                  -

 

                                                     تیمهای تاج تهران و تاج آبادان از این گروه راهی نیمه نهایی شدند    

 

 

 

 

  نیمه نهایی ... ( دربی ششم تهران )

 

                                                 تاسف برای دیدار زیبایی که به زشتی پایان یافت

                                                        ضعف قضاوت , دیداری پر هیجان و خاطره انگیز را تلخ و نامطلوب کرد !

 

 با صعود تاج بعنوان تیم اول گروه , همچنین صعود پرسپولیسی ها بعنوان تیم دوم گروه اول , بزرگان پایتخت در نیمه نهایی یکدیگر را ملاقات نمودند تا قبل از دیدار پایانی , مسابقات به اوج حساسیت برسد دو تیم انصافا بازی زیبایی را بنمایش گذاردند اما سوتهای اشتباه و عدم مدیریت صحیح از سوی قاضی میدان همه هنر دو تیم را تحت شعاع خود قرار داد تا این دیدار نیمه تمام پایان یابد و نتیجه دیدار با رای کمیته انضباطی فدراسیون تعیین گردد ...

 

 تاج           1         ( عباس مژدهی 76 )

پرسپولیس   1         ( حسین کلانی 2 ) 

                                                                         دیدار ناتمام تا دقیقه 78 ....

 


* امجدیه  یکشنبه 27 دیماه 1349 - تماشاگر بیش از بیست هزار تن - داور : ارشد برازنده ( بسیار ضعیف )

 

تاج 

     دروازه بان :  فرهنگ باد کوبه 

     مدافع        :  نصرالله عبداللهی - پرویز ( کاپیتان ) - مهدی لواسانی - اکبر کارگرجم

    هافبک       :  جلال طالبی - علی جباری - کارو جقوردیان

     مهاجم       : جواد قراب  ( عباس مژدهی ) - غلامحسین مظلومی - مهدی حاج محمد

     سرمربی    : زدرادکو رایکوف

 

 پرسپولیس

    دروازه بان : عزیز اصلی

    مدافع        : ابراهیم آشتیانی - اکبر محمدی - جعفر کاشانی - مهراب شاهرخی

    هافبک       : اصغر ادیبی - فریدون معینی

    مهاجم        : علی پروین - همایون بهزادی ( کاپیتان ) - حسین کلانی - رضا وطنخواه

    سرمربی    : حسین فکری

 

 

  گزارش : ( بر اساس مطالب مندرج در نشریه دنیای ورزش )

چقدر جای تاسف و دلتنگی است که ضعف کار قضاوت در این دیدار پر اهمیت و حساس , مسابقه ای را که میتوانست یکی از خاطره انگیزترین مسابقات سال فوتبال در اینجا باشد به تلخ ترین دیدار این دوره از از بازیهای جام قهرمانی باشگاههای ایران تبدیل کرد و یکبار دیگر امجدیه بعد از سالها باز هم شاهد چهره زشتی از فوتبال بود !

 براستی چقدر تاسف انگیز و دردناک است , فوتبالی که میتواند زیباترین مظهر شادی و هیجان مردم عاشق و شیفته ما به این ورزش محبوب باشد تا این حد موجب نگرانی , ناراحتی و نامرادیها شده است .

 متاسفانه با تمام تلاشی که فدراسیون فوتبال در این دوره از بازیهای قهرمانی باشگاههای ایران در راه انجام و برگذاری هر چه بهتر این مسابقات انجام داد , با وجود تذکرات متعدد ما ( نشریه دنیای ورزش ) و دیگران در مورد نحوه قضاوت بازیها , نقطه ضعف فراوان داشت و چه افسوس که داوران ما نیز در راه از بین بردن اسن نقطه ضعف قدمی به پیش بر نداشتند و این شاید در مراحلی نیز با گناه تماشاگران همراه باشد !

 دست و دلبازی داور !

 با توجه به حساسیتبسیاری که دیدار نخست مرحله نیمه نهایی بین تاج قهرمان گروه دوم و پرسپولیس تیم دوم گروه اول داشت , فدراسیون فوتبال عملا از دعوت یک داور خارجی جهت کار قضاوت این بازی که در گذشته از این کار نتایج سودمندی گرفتهایم , طفره رفت و داور ایرانی که عهده دار کار داوری این مسابقه گردید آنقدر در چشم پوشی از خشونتها دست و دل بازی بخرج داد که سر انجام دو چهره خوب و ارزشمند فوتبال ما در دقیقه 78 بازی در میدان مسابقه دست به زدو خورد برداشتند و نتیجه اش چیزی شد که کم و بیش از آن اطلاع دارید .

 اصولا باید این مساله را بررسی کرد که اگر دار که بی نردید تنخا فرد حاکم در زمین است , از ابتدا طوری عمل کند که بازیکنان با کوچکترین خشونت و یا عمل خلافی خود را مواجه با اخطار و اخیانا اخراج از زمین ببیند آیا هرگز این اجازه را بخود خواهند داد که با وجود همه هیجان بازی آنطور برابر هم دست بخشونت بر دارند که دور از تمام مسائل در پایان هر دو افسرده و پشیمان باشند ؟

تاج و پرسپولیس دربی ششم

 با وجود همه عوامل دور و نزدیک و خصوصیاتی که در این دیدار وجود داشت هیچکس نمیتواند بی گناه باشد ضمن اینکه بهیچ شکل نباید از قبول ضعف تاسف باری که در نحوه قضاوت این بازی وجود داشت , طفره رفت .

 

 پیروزی 0 - 3 تاج !

 مسلم بدانید اگر در دقیقه 75 , روی توپی که در جناح راست زمین اوت شده بود یا بقول داور خطا شده بود , بهر صورت داور زود , مصمم و استوار تصمیم خود را اعلام کرده و هرگونه اعتراض یا پافشاری غیر قانونی را روی تصمیم گرفته شده خود یا شدت عمل تمام حتی با اخراج هر بازیکن خاطی , پاسخ میداد هرگز سه دقیقه بعد حادثه نزاع بهزادی و لواسانی پیش نمی آمد و همچنین حوادث بعدی دیگر ! چرا که آنوقت هر بازیکن مطمئن بود که کوچکترین عمل خلافش منجر به اخراجش خواهد شد

 بهر حال دیداری که براستی میتوانست چهره ای دلپذیر و دوست داشتنی از فوتبال خوب دو باشگاه بزرگ ما باشد , بخشونت , جنگ و جنجال انجامید و سرانجام با اعتراض بازیکنان پرسپولیس روی نظر داور که حاضر به قبول خروج دو بازیکن خود مهراب شاهرخی و حسین کلانی نبودند , مسابقه نیمه کاره باقیماند و داور بعد از انقضای مهلت قانونی جهت تصمیم برای تیم پرسپولیس اقدام به ترک زمین کرد که نتیجه یک بر یک بازی تا آن دقیقه به پیروزی 3 بر صفر تیم تاج منجر شد .

کیفیت بد زمین

دور از انتظار این همه حوادث پیش بینی نشده و ناراحت کننده بعد از اینکه برف سنگین روز جمعه گذشته بازی های نیمه نهایی را به تعویق انداخت و با نظر فدراسیون فوتبال , بخاطر مساعد بودن هوا این بازیها به یکشنبه موکول شد . از ساعتها قبل از شروع بازی در عین سوز شدید هوا , بیش از بیست و هزار تن تماشاگر مشتاق و دل خسته به تریبون های سرد و نمناک استادیوم امجدیه روی آورده بودند . نخستین مشکل , لغزندگی بیش از حد زمین بازی بود که موجب ناراحتی هر دو طرف شده بود همچنین یکی از عوامل کمک کننده برای ثبت گل پرسپولیس نیز بود چون لغزندگی زمین عملا قدرت هرگونه عکس العمل سریع را از فرهنگ بادکوبه ( دروازه بان تاج ) بر روی شوت خوب و سنگین کلانی از گوشه راست محوطه 18 زمین تاج زده شده بود , سلب کرد

 

 

 دقایق حساس مسابقه :

 * پرسپولیس بعد از شوت سنگین حسین کلانی در دقیقه نخست که با فاصله نیم متری به اوت رفت , یک دقیقه  بعد روی پاس طلایی بهزادی به کلانی که در گوشه راست محوطه 18 زمین تاج بود و قبل از اینکه پرویز ( مراقب مستقیمش به او برسد پس از اندکی نفوذ با شلیکی عالی و سنگین به زاویه مخالف , دروازه تاج را گشود .

 * یک دقیقه بعد باز هم پاس همایون بهزادی و فرار کلانی میرفت تکرار صحنه قبلی باشد که خروج بموقع و هوشیارانه فرهنگ بادکوبه کلانی را ناکام گذارد

 *تاج بعد از گل زود هنگام پرسپولیس در دقیقه دوم , با فشردگی بیشتر در کار دفاع و کمک همه جانبه یاران تیم که تنها غلامحسین مظلومی در نوک خط حمله باقی میماند , خیلی زود خود را از تسلط کوتاه مدت پرسپولیسی ها در دقایق نخست رهانید و بازی بیشتر به میانه میدان کشانیده شد

 *حضور دو مهره ممتاز تاج ( کارو و طالبی ) در میانه زمین این تیم و حس سازندگی که هر دو دارند به لطف بازی عرضی و نفوذ مدافعین کناری تیم , اندک اندک تاجیها را برتر مینمود اما پرسپولیسی ها هم از حملات سریع و متناوب غافل نبودند

 * دقیقه هجدهم روی یک ضربه آزاد از سی متری زده شد و ادیبی تا چهار متری دروازه بسرعت و پا بتوپ پیش رفت صاحب یک شانس حتمی گل بود ولی فداکاری پرویز در همین نقطه توپ ادیبی را راهی کرنر نمود وجود پرویز در میانه خط دفاع تاج بسیار ارزنده و غیر قابل انکار یود ....

* دقیقه بیست و یکم تاج اولین خطر بزرگ خود را روی دروازه پرسپولیس خلق کرد غلامحسین مظلومی از جناح چپ توپی را روی دروازه به علی جباری سپرد و سرعت عمل جباری موجب رسیدن توپ به جلال طالبی شد . سپس , شوت آقا جلال با واکنش نامطمئن عزیز اصلی مواجه گردید تا توپ برگشتی که بدون حرکت جلوی دروازه پرسپولیس بود فرصت گلزنی دوباره را برای جلال طالبی بوجود آورد اما لحظه ای تردید از جلال طالبی ,  موجب جهش دوباره عزیز اصلی و مهار کامل توپ شد .

 

تاج و پرسپولیس نیمه نهایی جام منطقه ای 1349

 * کارو حقوردیان چهره ممتاز تاج در این دوره مسابقات بود او در نمایی از دیدار نیمه نهایی بالاتر از حسین کلانی روی توپ اثر گذارده است .

 

 

  * دقیقه بیست و ششم پرویز بار دیگر یک شانس خوب را از کلانی گرفت او توپ را با چالاکی از پیش چای کلانی در محوطه هجده قدم دردید 

* دقیقه بیست و هشتم  نفوذ غلامحسین مظلومی از جناح چپ , دفاع پرسپولیس را وادار به تن دادن به یک کرنر نمود ضربه کرنر علی جباری و ضربه سر زیبا از مظلومی عزیز اصلی را در مهار توپ ناکام گذارد اما ابراهیم آشتیانی بسرعت توپ را بمیانه میدان شوت کرد .

*طی این دقایق بازی رنگ و روی خشونت بخود گرفت و از هر دو طرف لحظه به لحظه بیشتر میشد و بیش از هر چیز داور بخاطر خطا های هر دو تیم روی خشونت هایی که یک یک افراد انجام میدادند سوت میزد , بدون آنکه حتی اخطاری از این بابت در کار باشد 

* با سنگینی حملات تاج و آفساید گیری شدیدی که خط دفاع این تیم به آن دست میزد , پرسپولیس برای حفظ تنها گل خود اندک اندک دست به دفاع زد و تا حدودی به لاک دفاعی فرو رفت ولی تاج زمانی میتوانست از حملات پی در پی خود در این لحظات سود ببرد که بجای قراب , علی جباری در راست قرار میگرفت چرا که با حضور جباری در این منطقه محیط عمل مهراب خصوصا در کمک به مهاجمان پرسپولیس کمتر میشد و این در کل کفه ترازو رو برای تاج سنگین تر مینمود .

 

 * جلال طالبی ناجی تاج ... 

* دقیقه چهل و سوم , بهزادی و کلانی  روی یک ضد حمله سریع از میانه زمین همه مدافعین تاج را که به امید آفساید تا آنجا ( میانه زمین ) پیش آمده بودند , پشت سر گذاردند و پا بتوپ به زمین تاج رفتند در حالیکه در فاصله چند متری تنها جلال طالبی بود , که همایون بهزادی صاحب توپ  را , تعقیب میکرد اما لحظه ای تردید بهزادی در سپردن توپ به کلانی که در شرایط خوبی قرار داشت این فرصت را به جلال طالبی داد , تا سد را توپ در میانه راه گردد و بدین شکل یکی از بهترین فرصتهای پرسپولیس از کف رفت و توپ منحرف شده با شوت رو پای رضا وطنخواه از کنار دروازه راهی خارج شد  هوشیاری جلال طالبی در این لحظه بسیار دیدنی بود

 * دقیقه چهل و چهارم کارو حقوردیان روی پاس مهدی حاج محمد پا بتوپ وارد محوطه جریمه پرسپولیس شده ولی در حالی که شانس شوتزنی خوبی داشت بجهت تعلل با یکی از مدافعان پرسپولیس برخورد کرد و تعادلش را از دست داد تا بشدت بر زمین افتد  او معتقد بود که در این لحظه , مدافع او را با خطا متوقف کرده اما داور چنین عقیده ای نداشت و لحظاتی بعد سوت پایان نیمه اول بصدا در آمد  ...

 

 

 * نیمه دوم

 

 * نیمه دوم را هر دو تیم با احتیاط بیشتری آغاز نمودند به این ترتیب که در زمین تاج . پرویز و در زمین پرسپولیس , کاشانی بعنوان آخرین نقطه خط دفاعی  حضوری دائمی داشتند بعد از خطری که تاج در دقیقه پنجاه و یک روی دروازه پرسپولیس و شوت سرکش کارو روی پاس جلال طالبی از روی دروازه بخارج رفت در دقیقه پنجاه و سوم پرسپولیس برای چندمین بار میتوانست زننده گل دوم خود باشد

 * کلانی از میانه میدان پا بتوپ فرار کرد و زمانی با توپ به نزدیک دروازه رسید که بادکوبه دروازه بان تاج بجهت اینکه تنها نفری بود که میتوانست مدافع این توپ و سد راه کلانی شود هوشمندانه و خیلی زود دروازه اش را ترک نمود و کلانی نیز قبل از اینکه بادکوبه به او نزدیک شود , توپ را بسوی دروازه خالی فرستاد , ولی اشتباه او در هدف گیری !! توپ را از کنار دروازه خالی راهی اوت نمود .

تاج و پرسپولیس جام منطقه ای 1349

 

 * جواد قراب  مهاجم راست تاج , از محراب مدافع چپ پرسپولیس گذشته و در صدد عبور از اصغر ادیبی است .....  ( امجدیه - یکشنبه 27 دیماه 1349 )

 

 * تاج با پشت سر گذاردن این خطر بزرگ آگاهانه تر و با بازی عرضی آرام آرام شکل خطر ناکتری بحملات خود میداد بویژه اینکه بلاخره از دقیقه پنجاه ونهم علی جباری به گوش راست آمد جاییکه همیشه در آن نقطه , بهترین کارایی ممکن را دارد و بویژه در این بازی , که بیشتر در خدمت تیم بود . با رفتن جباری به گوش راست با وجود عقب و جلو کردن قراب در پست بغل راست تاج تا حدی بروش 4 2 4 دست زده بود که در دقیقه شصتم یک پاس عالی کارو از پشت محوطه هجده , جباری را نزدیک دروازه  پرسپولیس صاحب توپی کرد که میتوانست و زننده گل مساوی برای تاج باشد  ولی درست در لحظه شلیک وطنخواه سر رسید و توپ جباری را کرنر کرد .


 * دقیقه شصت و هفتم  رضا وطنخواه که برای کمک به مدافعین تا داخل محوطه ای هجده زمین خودی  عقب آمده بود دومین شانس حتمی تاج را خنثی کرد روی ضربه آزاد که از پشت هجده پرویز زد , کارو شلیک حساب شده ای نمود که در آستانه ورود توپ به داخل دروازه پرسپولیس وطنخواه سد راه این توپ شد .


 * دقیقه شصت و هشتم در خط حمله تاج , جواد قراب , جای خود را به عباس مژدهی داد , سپس  دو دقیقه بعد از این تعویض , با فرار بهزادی و پاس خوب و سریع او به وطنخواه که در پشت محوطه هجده زمین تاج به تنهایی صاحب توپ بود , پرسپولیس باز هم برای گل دوم صاحب شانس شد ولی وطنخواه آنقدر با قدرت این توپ را شلیک کرد که حداقل بیست متر پشت دروازه توپش پایین آمد !

 

 * گل مساوی تاج


 * دقیقه هفتاد و یکم  درخشش بادکوبه یک خطر دیگر را که همایون بهزادی ایجاد کرده بود از بین برد و بلاخره دقیقه 75 بازی فرا رسید در جناح راست زمین در یک درگیری بین محراب و جباری توپ به خارج رفت کمک داور ( الهی ) ابتدا به علامت اوت پرچمش را بلند کرد , اوتی که به ضرر تاج بود , ولی بعد از چند لحظه تردید و درگیری محراب و جباری برای تصاحب توپ داور پیش آمد و در همان نقطه خطایی بضرر پرسپولیس اعلام نمود خود جباری زننده این ضربه آزاد بود
ضربه آزاد ابتدا به کلانی برخورد کرد و مجددا به جباری رسید جباری با مهارت فراوان بعد از عبور از کلانی از محراب نیز گذشت و پاس بلندی را به جناح دیگر زمین پرسپولیس و در جلوی دروازه این تیم فرستاد عباس مژدهی مهاجم تازه وارد تاج صاحب توپ شد و با ضربه سر ( چکشی )  توپ را به سوی دروازه پرسپولیس کوبید توپ پس از برخورد به زمین از بالای دست عزیز اصلی وارد دروازه پرسپولیس شد و گل مساوی تاج بدست آمد گلی که با شادی زاید الوصف تاجی ها و عصبانیت و خشم بسیار پرسپولیسی ها توام بود .

تاج و پرسپولیس دربی ششم تهران - دی ماه 1349

 * تصویری زیبا و ارزشمند , لحظاتی قبل از گل تساوی تاج - علی جباری هنرمندانه از تکل محراب شاهرخی , عبور و سپس با ارسالی زیبا و تماشایی توپرا برای عباس مژدهی ارسال نمود تا گل تساوی  بروید ...

 


 * دیدار بی سرانجام


 * هنوز توپ در مرکز زمین برای بازی مجدد قرار نگرفته بود که کلانی و محراب بسوی کمک داور رفته و به اعتراض به او مشغول شدند تا اینکه چند لحظه بعد داور در این درگیری دخالت کرد و بمحراب یک اخطار داد بازی دیگر بشکل عادی خود ادامه نیافت و سرگردانی عجیبی در بازی ایجاد شده بود دو دقیقه بعد  در جناح راست زمین تاج , موجب درگیری و نزاع ناگهانی بهزادی و لواسانی شد.  پس از دخالت داور و بازیکنان در این حادثه , داور امر به اخراج , هر دو نفر نمود .


* در جناح دیگر زمین چند لحظه بعد از شروع مجدد بازی مهدی حاج محمد با خشونت راه نفوذ آشتیانی را سد نمود و یک دقیقه بعد محراب روی توپی که در جلوی دروازه تاج قصد زدن آن را با ضربه سر داشت در بازگشت به زمین آسیب دید ولی بر خلاف همه ظواهر در بازگشت به زمین او طوری بر روی زمین باقی ماند که در عین نگران کردن همه گویی به یک مجسمه شکیل تبدیل شده است

تاج و پرسپولیس داربی ششم تهران - جام منطقه ای دی 1349

   محراب شاهرخی بر اثر یک برخورد , بر زمین افتاد و لحظاتی چنین بی حرکت باقی ماند کادر فنی و سایر پرسپولیسی ها , با توجه به سابقه  قبلی مصدومیت او از ناحیه کمر , نگران  وضعیت او هستند .... دقلیقی بعد او از جای برخاسته و به رای داور نسبت به اخراج کلانی اعتراض میکند ....



 * بنظر داور در زمین خوردن محراب که در کنارش پرویز نیز به هوا بلند شده بود هیچکس مگر خود محراب مقصر نبود ولی کلانی بازیکن دیگر پرسپولیس اعتراض کنان بسوی داور پیش آمد و چند دقیقه بعد پس از اینکه داور کلانی را بخاطر اعتراض بی مورد و به گفته خود داور , بخاطر اهانت , امر به اخراجش داد . محراب نیز از جایش برخواست و به این امر او نیز اعتراض کرد . داور پس از مدتی مشاجره با محراب امر به اخراج او نیز داد ...

ولی پرسپولیسی ها حاضر به پذیرفتن این تصمیمات پی در پی داور مبنی بر اخراج محراب و کلانی نشدند و داور پس از انقضای مدت لازم زمین را ترک گفت . به این ترتیب بجهت اینکه پرسپولیس حاضر به ادامه بازی نشد , مسابقه سه بر صفر بسود تیم تاج اعلام گردید و این دیدار بی سرانجام خاتمه یافت .

                                                                                                                                              دنیای ورزش -  بهمن ماه 1349

 

 

 

تاج و پرسپولیس نیمه نهایی جام منطقه ای 1349

   * این لحظه پایان دیداریست که در حقیقت پایان نیافت !! ارشد برازنده در حالی بازی رو ترک میکند که اصغر ادیبی توپ را تقدیم او کرده وفیروزه ای پوشان تاج در سمت چپ تصویر  و  پیراهن سفید ها ( پرسپولیس ) با بلند کردن دست از تماشاگران خدا حافظی میکنند !!

 

 

 

 

 دفتر نشریه دنیای ورزش دو روز پس از دربی پر حرف و حدیث تهران :

* وقتی قلبها اینقدر پاک است چرا در میدان ورزش چنین نیست ؟


 بهزادی - لواسانی در دفتر نشریه دنیای ورزش آشتی کردند ...


 هفته گذشته بعد از بازی پرسپولیس و تاج با گروهی از بازیکنان تماس تلفنی داشتیم ضمن آنکه بهزادی و لواسانی را به دفتر نشریه دعوت کردیم هر دو با صمیمیت و محبت این دعوت را پذیرفتند و بعد از یک مقدمه کوتاه اظهار کردند هر دو پشیمان و نادم هستند لواسانی بیشتر روی این مسئله تکیه داشت و از بهزادی گله , که او را متهم کرده بود قبل از زد و خورد دشنام داده است و مجددا یادآور شد و از ما خواست که یاد آور شویم هرگز بخود اجازه نداده و نخواهد داد که به خانواده شخصی توهین نماید یا با فحاشی قهرمانی را از خود برنجاند
.
سزاوار نبود ....

 بهزادی هم با تاسف سخن میگفت و توضیح میداد که تصادفا لواسانی از بازیکنانی است که خود او برای خصوصیات اخلاقیش احترام فراوان قائل است و انتخاب نشدن لواسانی را برای بانکوک ( بازیهای آسیایی 1970 ) نیز بهمین جهت دانست بهر حال گفتگو فراوان بود ولی آن چه هر دو اعتراف کردند اینکه سزاوار نبوده این عمل را انجام دهند و از همه دوستداران خود خواستند این رویداد نازیبا را فراموش کنند .
 بهزادی گفت حوادث اخیر فوتبال و طرز رفتارهای نادرست اعصاب همه فوتبالیستها را خرد کرده است و اگر در یک محیط عادلانه و دور از تلاشهای نادرست ورزش اوج بگیرد هرگز نه تماشاگر برای نشان دادن بی عدالتی ها تا این اندازه عصیان زده میشود و نه بازیکنان در میدان دچار چنین حالتی خواهند شد در این زمینه گفتگو فراوان بود و اگر قرار باشد جزئیات را بنویسیم مطلب رنگ دیگری خواهد گرفت در حالیکه همه تلاش ما این است که در هر شرایطی دوستی و محبت قهرمانان را نسبت به یکدیگر حفظ کنیم و یک رابطه ساده بدون بهره برداری تبلیغاتی برای قهرمانان و
حل اختلاف آنها باشیم چه اعتقاد داریم دوستی و صمیمیت این گروه و احترام متقابلاشان برای ورزش و نسلی که آنها را سر مشق قرار داده اند سخت حیاتیست

 

تاج و پرسپولیس دربی ششم

 


  تاسف هر دو گروه :


بهزادی و لواسانی یکدیگر را بوسیدند و ناهار را با کارکنان دنیای ورزش خوردند و چون گذشته مهر یکدیگر را به دل گرفتند و راستی چنین است و باید چنین باشد تماشاگران معدودی نیز که با گفته های نازیبا به بازیکنی میخواهند صمیمیت خود را به بازیکن دیگر نشان دهند نیز باید رفتار اینان را سرمشق بگیرند ....

 

 حسین کلانی ( مهاجم پرسپولیس )


 حسین کلانی سلطان گل بازیهای قهرمانی ایران که در دیدار با تاج نیز در دقیقه دوم تیم خود را صاحب گل کرد چنین گفت :
تمام حوادثی که یکشنبه گذشته در دیدار بین تاج و پرسپولیس روی داد بخاطر عدم قدرت و شاید صلاحیت داور بود شما خوب میدانید که ما بازیکنان دوست و رفیق یکدیگر هستیم با این وصف تصور کنید داور باید چه رفتاری داشته باشد که بازی تا آن اندازه حاد و ناراحت کننده شود شما از من بپذیرید که تنها به همین علت , یعنی نبودن یک داور واقعی در میدان سبب شد که بهزادی و لواسانی کارشان به دعوا بکشد


 گل مساوی چگونه بود ...

 در یک مبارزه شرافتمندانه ورزشی که داور ضامن صحیح و عادلانه انجام شدن آن باشد هرگز چنین حوادثی روی نخواهد داد در مورد گل مساوی بازی که بوسیله بازیکنان تاج بدست آمده باید توضیح بدهم چند لحظه قبل از گل در اصل خطایی که داور مسابقه به زیان ما اعلام کرد ( اوت شده بود ) و کمک داور بعلامت اوت پرچمش را تکان داده بود لیکن داور به اشتباه و یا عمدا یک ضربه آزاد از آن نقطه و بضرر ما اعلام کرد برای صحت گفته من ,  دیدن فیلم بازی که در تلویزیون حتما موجود است , کمک میکند .

 در مورد این مسئله هم که داور مدعی شده به او دشنام داده ام باید بگویم لحظه ای که محراب با سابقه شکستگی قبلی کمر در جلوی دروازه تاج به زمین خورد من و دیگر بچه ها خیال کردیم او دستش شکسته است . ولی داور بی توجه به این حادثه فورا توپ را در نقطه معین کاشت یک ضربه آزاد بسود تاج اعلام کرد من اعتراض کنان به داور اظهار داشتم که امکان شکستگی دست محراب هست ولی او بی توجه به گفته من بشدت محراب را تکان میداد اعتراض کردم ولی او گفت بیرونت میکنم در اوج عصبانیت به داور گفتم :
شما بدون دلیل نمیتوانید مرا بیرون کنید ولی داور در همین موقع امر به اخراج من نمود و بدنبال همین اعتراض محراب برای اخراج من فرمان خروج او را نیز داد.

 

 ارشد برازنده ( داور وسط ) 


ارشد برازنده داور دیدارمیگوید : حیف که یک ضبط صوت توی زمین نبود ولی خود بازیکنان پرسپولیس که هستند از آنها بپرسید کلانی چگونه دشنام میداد تاسف میخورم تماشاچیانی که با بی رحمی از هیچ ناسزایی نسبت به داوران خود داری نمیکنند نمیدانند در میدان چه میگذرد من اصلا برای اخراج محراب چیزی نگفتم و این را قسم میخورم کلانی که فوتبالیستی محبوب و ارزنده است زشت ترین کلمات را به من و خانواده ام گفت و یاد آور شد که من مقصر این مسائل هستم . شاید صحیح نباشد ولی عموما رفتار تماشاگران سبب شد , ما بعضی از دشنام ها را نشنیده بگیریم
چون تمام حق ها را به فوتبالیستهایی که دوست دارند می دهند بهر حال من گفتم آقای کلانی فحش نده از شما بعید است و او باز ضمن اینکه دشنام های بد میداد , گفت اگر مردی مرا بیرون کن و در این لحظه بازیکنان تاج هم رسیده بودند و من دیگر دیدم اگر عکس العمل نشان ندهم برای داوران شخصیتی باقی نگذارده ام ...

  ارشد تو بچه جنوب شهری...

گفتم آقای کلانی از زمین خارج شود و به محراب که کاپیتان تیم بود در غیاب بهزادی , گفتم اگر کلانی خارج نشود , تیم شما بازنده است .آشتیانی وطنخواه و دیگران که بچه محل ما هستند گفتند ارشد تو بچه جنوب شهر هستی با این فحش ها نباید از میدان بدر بروی و هر چه کردند دیگر نتوانستم صرف نظر کنم . پرسپولیس ها هم بیرون رفتند و برای مردم دست تکان دادند و ماهم از زمین خارج شدیم .

 

 

 عباس مژدهی ( مهاجم تاج )

جنجال با گلی که من زدم شروع شد رفقام مثل ریگ فحش میدادند و این فحش ها نصیب من که گل مساوی را زدم بیشتر از همه میشد کاشانی در این لحظه یقه مظلومی را گرفته بود و میگفت کجا میری وایستا گل شما فول بوده و لواسانی که دعوا بلد نیست بلاخره دوید و در رفت

داور نشنیده میگرفت .

وقتی داور تا آنجا که ممکن بود فحش ها را نشنیده میگرفت تا اینکه بهزادی و لواسانی بزن بزن کردند و هر دو را بیرون کرد بدنبال آن محراب زمین خورد ومثل ادم های برق گرفته در حالیکه دستش روی هوا مانده بود خشک شد بعد هم دیدیم که بلند شد و دوید سلامت و سرخال من فکر میکنم بریده بود و میخواست استراحت کند در این لحظه کلانی باز هم به داور فحش داد داور هم گفت برو بیرون محراب بلند شد و گفت اگر کلانی را بیرون کنی من هم بتو فحش می دهم که مرا بیرون کنی داور هم روی حرف خود ایستاد تیم پرسپولیس هم به بازی ادامه نداد و رفت .

 

 جعفر کاشانی ( مدافع پرسپولیس )

 توپی رو که موجب به گل مساوی برای تاج شد به کمک داور آقای الهی اعتراض کردم که اقا این خطا نیست توپ به پای جباری گرفته و اوت شده تهدید کرد که اگر حرف بزنی به داور میگویم بیرونت کند و گفتگو بالا گرفت بهر حال من اینطور استنباط کرده بودم که داور دوست نداشت تیم ما برنده شود در مورد اخراج کلانی هم باید بگویم او به داور اعتراض کرد که آقای داور اگر درست سوت بزنی اینطور نمیشود ولی داور فورا امر به اخراج او کرد و دلیلش هم این بود که ادعا میکرد کلانی با لحن تند به او اعتراض کرده , حالا بعد از بازی اگر دشنام را هم رویش گذاشته دیگر من نمیدانم . بهر حال من تصور میکنم که فدراسیون فوتبال برای چنین حوادثی همچنین بازی ساختگی تاج تهران تاج ابادان , یک کمیته رسیدگی بگذارد وگرنه اعلام پیروزی سه بر صفر تاج هم هیچ دردی را دوا نمیکند ....

 

 

  ( اطلاعیه فدراسیون فوتبال )

 فدراسیون فوتبال ایران , هفته گذشته طی اطلاعیه ای همایون بهزادی و مهدی لواسانی را برای سه جلسه , همچنین حسین کلانی و محراب شاهرخی را برای یکسال ورزشی از حضور در کلیه مسابقات محروم و جعفر کاشانی مدافع باشگاه پرسپولیس  را کتبا توبیخ نمود .

                                                                                                                                                                             سوم بهمن 1349 - دنیای ورزش شماره 21

 

                                                                                                                                      
   

 

 

 

 

   فینال جام منطقه ای 1349 ....

فینال جام منطقه ای 1349

 

                                                                                تاج قهرمان اولین دوره جام منطقه ای

 

تاج    2       ( غلامحسین مظلومی 3 - اکبر کارگر جم 24 )

پاس   1          ( اصغر شرفی 9 )

 

* امجدیه جمعه دوم بهمن 1349 - تماشاگر نزدیک به پانزده هزار تن - داور : ابوالقاسم حاج ابوالحسن کمکها : محسن زمانی و حسین سلیم آبادی

 

تاج

    دروازه بان  :  فرهنگ بادکوبه

    مدافع         :  مسعود معینی - پرویز ( کاپیتان ) - اکبر کارگرجم - گودرز حبیبی

    هافبک       :  جلال طالبی - علی جباری - کارو حقوردیان ( نصرالله عبداللهی )

    مهاجم        :  عباس مژدهی - غلامحسین مظلومی - مهدی حاج محمد ( جواد قراب )

    سرمربی     :  زدرادکو رایکوف

 

پاس

     دروازه بان  :  کیوان نیک نفس

     مدافع         :  محسن هوشنگی - حسن حبیبی ( کاپیتان ) - مجید حلوایی - حسین کازرانی

    هافبک        :  همایون شاهرخی - محمود یاوری - پرویز میرزا حسن 

    مهاجم         :  مهدی مناجاتی - محمد علی مالکیان - اصغر شرفی

    سرمربی     :  حسن حبیبی

 

  گزارش : ( براساس نشریه دنیای ورزش )

 تاج قهرمان اولین دوره جام منطقه ای شد آنها در فینال  بویژه در نیمه اول برتری چشم گیری بر حریفشان داشتند .البته پاس بر خلاف انتظار چهره پر فروغی ارائه نکرد بویژه در خط حمله ناهماهنگی و تکروی مشکل اصلی آنها بود بر خلاف پاس , تاج در این دیدار چهره برتر حود را نه تنها در سایه جنگندگی و شایستگی نفرات خود بنمایش گذارد , بلکه دیشب این تیم اکثرا نمایشگر یک فوتبال گروهی و تاکتیکی  بود و بدون تردید دو گلی را که پاس دریافت نمود در سایه کار بهتر و منسجم تر خط حمله تاج بثمر رسید .

 پاس با روش 4 2 4  خود بجهت عدم موقعیت شناسی پرویز میرزا حسن موفق نبود چرا که او اکثرا نظم تیمی پاس را بهم میریخت اما تاج با روش 3 3 4 چه در کار حمله و چه در کار هجوم موفقتر عمل میکرد آنگونه که در موقع دفاع تنها غلامحسین مظلومی سنتر فوروارد این تیم  در زمین حریف می ماند و تمام یاران تاج بدفاع میپرداختند و در مواقع حمله نیز تنها کاپیتان پرویز در زمین تاج می ماند و تیم یکسره حمله میشد 

 در غیاب مهدی لواسانی ( که در دیدار نیمه نهایی سه جلسه از همراهی تیمش محروم شده بود ) رایکوف از ترکیب کارگر جم و پرویز سود برد و آنها بخوبی پشتیبان یکدیگر بودند اما نقطه قوت اصلی تاج همانا خط هافبک این تیم بود جایی که جلال طالبی - علی جباری و کارو حقوردیان حکومتی عجیب در میانه میدان داشتند .

تاج و پاس فینال جام منطقه ای 1349

    * اکبر کارگرجم علاوه بر اینکه گل قهرمانی تاج را بثمر رساند , نمایشی دلپذیر , در مرکز خط دفاع ارائه نمود کارگرجم در این نما توپ را از دسترس اصغر شرفی ( مهاجم پاس ) دور میکند ....


 با وجودیکه جلال طالبی بعنوان هافبک دفاعی در میدان حضور داشت  و کارو بهمراه علی جباری چهره های نفوذی تیم بودند لیکن پیوستگی این سه با یکدیگر و حس سازندگی که در وجود هر سه موجود بود سبب شد که تاج بیشتر از حریفش صاحب توپ و میدان گردد و در نهایت همین برتری به موفقیت در نتیجه گیری نیز انجامید البته باید اشاره نمود که جباری و کارو , بویژه کارو خود نیز در پشت خط حمله همواره حضوری مثبت داشتند و هر دو گل تاج نیز ابتدا توسط آنها پایه گذاری شد

 

 اولین گل بازی ...

گل اول بوسیله علی جباری از جناح راست و روی سانتر بلند و عالی او و گل دوم روی نفوذ شگفت انگیز کارو که در آستانه گشودن دروازه در داخل محوطه هجده قدم حریف با خطایی بزرگ او را متوقف کردند بدست آمد مسئله خشونت در بازی دبروز , بویژه از سوی پاسیها در آغاز پی در پی دیده شد , اما دقت و هوشیاری داور هرگز اجازه ادامه این کار را نداد و از این گذشته باید قضاوت داور دیدار را تحسین نمود و اگر داوران همواره چنین قضاوت کنند هرگز حادثه دور از انتظاری شکل نخواهد گرفت ...

 در بازی دیروز به محض آغاز در دقیقه سوم شاهد گل و شادی فراوان تاجی ها بودیم علی جباری هافبک راست تاج در یک درگیری با اصغر شرفی پیروز شد و سپس در امتداد خط طولی زمسن تا نزدیکی های خط کرنر پیش رفت و سپس با یک ارسال زیبا توپ را روی پیشانی غلامحسین مظلومی کاشت لحظه ای بعد تور دروازه کیوان نیک نفس ارزید و گل اول فینال ثبت شد

 گل نخست تاج موجب نگرانی یاران پاس شد اما علیرغم برتری تاج شش دقیقه بعد پاس روی یک ضد حمله  به گل رسید ....

 

 گل تساوی پاس ....

مهدی مناجاتی بغل راست پاس , از میانه میدان , توپی را برای مالکیان یار کناری خود ارسال نمود . خط دفاع تاج که در اندیشه آفساید گیری بود با اندکی تامل , روی این توپ  عمل کرد , و این شانس را به مالکیان داد تا توپ را پشت دفاع تاج در حالی تصاحب کند که مسعود معینی را پا به پای خویش می دید اما او با هوشیاری توپ را زمینی به سمت چپ برای استفاده اصغر شرفی ارسال  و او نیز پس از چند قدم پیش روی ,  با یک شوت زمینی توپ را به گوشه راست دروازه فرستاد . 

 پاس با این گل با روحیه ای تازه یافت و بجهت توانایی بیشتری که مهاجمان و  بازیکنان میانی اش روی توپهای هوایی داشتند بخوبی با هر توپی که صاحب میشدند قادر بودند دروازه تاج را تهدید کنند اما خط حمله پاس یک مشکل عمده داشت و آن میل فراوان پرویز میرزا حسن جهت نفوذ بداخل زمین و در نتیجه خالی شدن پست اصلی اش ( کوش راست ) بود . و چون عمده حملات پاسی ها از سمت راست شکل میگرفت عملا حملات آنها بی ثمر می ماند . بجز آن تلاش خط دفاع تاج برای آفساید گیری نیز عاول دیگر جهت ناکامی پی در پی خط حمله پاس در این دقایق بود .

 

 شانسهای از دست رفته ....

با همه این احوال در دقیقه بیستم پاس میتوانست به گل دوم خود برسد پرویز میرزا حسن از سمت راست توپ بلندی را برای مالکیان فرستاد اما با وجود تلاش حداکثری و ضربه سر مالکیان روی دستان دروازه بان تاج , توپ با اندک فاصله ای از روی تیر افقی به روی تور دروازه نشست و فرصت از دست رفت .

یک دقیقه بعد فرار تماشایی جلال طالبی و سپس دقیقش به غلامحسین مظلومی شانس ثبت گل دوم را به مظلومی داد اما اندکی کندی از سوی مظلومی موجب شد توپ طالبی  عرض زمین را طی کند تا این فرصت صدردرصد نیز از دست برود

 دقیقه بیست و سوم باز هم جلال طالبی تاج را به جلو حرکت میدهد فرار سریع او با یک پاس سریع تر برای عباس مژدهی همراه شد عباس مژدهی پشت به دروازه قرار داشت اما با حرکتی زیبا که توام با دریبل مدافع مستقیم خود بود بسوی دروازه میچرخد و سپس با شوتی سنگین توپ را بسوی دروازه پاس میفرسد اما کیوان نیک نفس  توپ را بصورت ناقص مهار و در حالیکه حاج محمد فاصله ای با توپ نداشت , محسن هوشنگی با شوتی محکم توپ را از منطقه خطر دور میکند ..

 دقیقه پاس یک شانس مجدد برای دستیابی به گل داشت مهدی مناجاتی توپی را که بدنبال ضربه سر مالکیان صاحب شده بود به سرعت به محمود یاوری سپرد و شلیک هاقبک شوتزن پاس از پشت محوطه جریمه فرهنگ بادکوبه ( دروازه بان تاج ) را بسختی بزحمت انداخت ولی قبل از اینکه مناجاتی از توپ کنار دست او استفاده کند بادکوبه , با یک شوت توپ را از منطقه خطر دور کرد .

 

  اکبر کارگرجم و گل دوم

 دقیقه سی و سوم اکبر کارگرجم چهره سرشناس تاج با عبور از دو مدافع پاس , پا بتوپ تا داخل محوطه جریمه حریف پیش آمد اما درست زمانیکه شانس شوتزنی و گل داشت یکی از مدافعان پاس با خطا او را متوقف کرد و در حالیکه داور میتوانست  پنالتی بگیرد , خطای دو ضرب درون محوطه جریمه اعلام میکند .... کاپیتان پرویز پشت توپ می ایستد وپس از سوت داور توپ را با یک پاس عرضی کوتاه برای اکبر کارگرجم میکارد تا مدافع تاج با شوتی سنگین و رو پا به گوشه چپ دروازه پاس , نیک نفس را غافلگیر  و گل دوم تاج را بثمر برساند .

  پس از این گل پاس قدری پر جنب و جوش ظاهر شد اما تنها توانست یک کرنر بدست بیاورد که از آن نیز نتیجه حاصل نشد در عوض تاج دوبار در دقایق چهل و دوم و چهل سوم توانست دروازه پاس را با خطر جدی مواجه کند بار اول پاس جلال طالبی به داخل هجده قدم  و شلیک سنگین علی جباری از بالای دروازه راهی خارج شد و بار دوم روی پاس غلامحسین مظلومی به عباس مژدهی درون هجده قدم و باز هم پشت بدروازه رسید او بسمت دروازه برگشت و توپ را سنگین شوت کرد اما درست همانجایی زد که کیوان نیک نفس جایگیری کرده بود , تا توپ درون سینه دروازه بان پاس , آرام گیرد 

 واپسین دقیقه نیمه اول پاس روی نفوذ حسین کازرانی از چپ و ارسال بلندش روی دروازه تاج برای پرویز میرزاحسن , میتوانست برای بار دوم صاحب گل تساوی شود اما تامل بیش از حد میرزا حسن این شانس را بهدر داد و کرنر بعدی نیز برای پاس نتیجه ای در بر نداشت .

 

 

  نیمه دوم :

 

 نیمه دوم با احتیاط هر دو تیم آغاز شد تا اینکه دقیقه پنجاهم شوت سنگین جلال طالبی دروازه پاس را بسختی تهدید کرد چرا که این توپ چند متر مانده به دروازه پاس به پای یکی از مدافعان ( احتمالا کاپیتان حسن حبیبی ) برخورد  و راهی خارج شد که اگر چنین نبود قطعا تاج صاحب سومین گل خود نیز شده بود .

 سپس نوبت پاس بود که دو خطر متوالی را در دقایق پنجاه و چهار و نیز  پنجاه و هفتم  بر روی دروازه تاج خلق کند  بار اول روی شوت ازراه دور محمود یاوری که واکنش مناسب بادکوبه را به همراه داشت و بار دوم پاس مهدی مناجاتی به پرویز میرزا حسن و شوت با زاویه ای او با واکنش فرهنگ باد کوبه مهار میشود 

 تاج و پاس فینال جام منطقه ای 1349

 * دقیقه پنجاه و هفتم پاس مهدی مناجاتی به پرویز میرزا حسن ( سمت راست روی زمین ) با شوت زاویه دار او به گوشه چپ دروازه تاج  , همراه شد اما فرهنگ بادکوبه هوشیارانه مسیر توپ را میبندد مسعود معینی دیگر مدافع تاج نیز در تصویر حضور دارد . 

 

  از دقیقه شصتم یاران پاس با کمی خشونت بازی را پیگیری میکردند عدم نتیجه گیری روی حملاتشان یاران پاس را قدری عصبی نموده بود و این از خطاهای گاها بیموردشان کاملا پیدا بود بویژه روی محمود یاوری که حریف مستقیمش کارو حقوردیان بود و این موضوع انقدر ادامه پیدا کرد تا اینکه هافبک ممتاز تاج آسیب دید  و در اواخر نیمه جای خود را به نصرالله عبداللهی جوان داد

 دقیقه شصت و هشتم محمد علی مالکیان پا به توپ وارد محوطه جریمه تاج داشت و در حالیکه با خلع یک فرصت مناسب فاصله چندانی نداشت , فرهنگ بادکوبه توپ را با خروجی هوشیارانه از پیش پای او ربود

 

 تغییرات رایکوف , برای حفظ گل برتری ....

مهدی حاج محمد ( گوش چپ تاج ) در دقیقه هفتاد و چهارم با جواد قراب تعویض شد تا عباس مژدهی به جای حاج محمد به گوش چپ برود و جواد قراب در گوشه راست ایستاد . این تغییر بجای آنکه در جهت تقویت خط حمله تاج باشد , بیشتر بسبب حفظ گل برتری این تیم بود چرا که هر دو گوش تاج ( قراب و مژدهی ) برای کمک به خط دفاعی خود تا نزدیکی های دروازه خودی به عقب می آمدند .

 دقیقه هشتاد و چهارم آخرین شانس بزرگ پاس برای دستیابی به گل مساوی خلق شد . مالکیان , یک توپ بلند هوایی را با وجود درگیری با مدافع مستقیمش , پرویز , صاحب شد سپس بادکوبه برای بستن راه او از دروازه خارج شد , خروج دروازه بان این فرصت را به مالکیان داد تا دروازه را بگشاید اما شوت او دقیق نبود و با زاویه از کنار دروازه به سمت خط اوت میرفت که در انتهای خط نصیب پرویز میرزا حسن شد اما باز او با قدری تامل این فرصت را نیز از دست داد .

 دقیقه هشتاد و هفتم پاس صاحب یک ضربه آزاد از فاصله دور میشود و محمود یاوری با شوتی سنگین توپ را راهی خارج میکند تا باز هم دروازه تاج در نیمه دوم تسخیر ناپذیر باقی بماند .

تا پایان بازی دیگر حادثه ای مهمی رخ نمیدهد و دیدار با نتیجه 2 بر 1 بسود تاج پایان می یابد .

 

تاج جام عمران منطقه ای

  * یاران تاج با مدالها و جام قهرمانی اولین دوره مسابقات جام منطقه ای ( زمستان 1349 ) بترتیب ایستاده از راست : فرامرز ظلی , کارو حقوردیان , جلال طالبی , غلامحسین مظلومی , مسئولین , مسعود معینی , امیر طاهری , اکبر کارگرجم , علی جباری و پرویز ( کاپیتان )

نشسته از راست : مهدی حاج محمد , گودرز حبیبی , نصرالله عبداللهی , جواد قراب , عباس مژدهی , فرهنگ بادکوبه و مسعود مژدهی 

 

  تاج در طول مسابقات  اولین دوره جام منطقه ای , یک تیم شایسته بود . ثبت 12 گل  و تنها 3 گل خورده , خود نشان از شایستکی های تیم قهرمان دارد اما مهمترین نکته  به شیوه و روش بازی آنها ( 433 ) همان روش ابداعی زدراکو رایکوف ( سرمربی تیم ) در فوتبال ایران , باز میگردد چرا که آنها تنها تیمی بودند در مسابقات  که به چنین روشی بازی میکردند عملکرد و نحوه صحیح اجرای آن را , در بخش مرتبط با زدراکو رایکوف بتفضیل ارائه خواهد شد .... یاد و خاطره  اولین قهرمانی  آبیهای پایتخت ( مسابقات سراسری ایران ) همواره گرامی باد .

     

 

 

 

تاج تهران 1349