A+ R A-

تبلیغات

رجیران

هوشنگ ملک لو

هوشنگ ملک لو

 

 

   هوشنگ ملک لو ( Hoshang Maleklou )

  ----------------------------------

  ----------------------------------

 

   هوشنگ ملک لو چهره ای پر فروغ والیبال ایران و  باشگاههای دیهیم - تاج - پرسپولیس - ایرانا - دارایی .....  با سالها حضور موثر ملی و باشگاهی ,آنگونه که   بسیاری  او را  بهترین والیبالیست دهه ی ۵۰ شمسی ایران میدانند . هفته نامه ای دنیای ورزش هوشنگ ملک لو را چهره ای برگزیده ای سال ۱۳۵۴ والیبال ایران , معرفی کرد .  

 

 

    ملک لو کیست ؟ نه شما میدانید ونه خودش انسانی است براستی استثنایی ....... در حالی بهترین اسپوکر والیبال ایران جلوه میکند که , هرگز والیبال را صمیمانه نمی پذیرد و چه مثالی  موجه تر از این که هیچگاه برنامه تمرین - تغذیه و استراحت ندارد .... با وجود این بی تفاوتی , هرگاه بمیدان می آید همچون یک ستاره  درخشیدن  آغاز میکند  . او همه چیز دارد جز یک چیز .... شناخت واقعی از خویشتن و توانایی هایش و اگر او قدر خود را بیشتر میدانست , شاید همانی بود که محمد نصیری در وزنه برداری است ....

                                                                                                            هفته نامه ی دنیای ورزش - ۱۳۵۵

 

 

 

 بیوگرافی 

نام                       هوشنگ ملک لو

تولد                     ۱۳۲۷ ( تهران )

رشته                    والیبال

باشگاه                   دیهیم - تاج - پرسپولیس - ایرانا - دارایی 

سابقه ی ملی           ۵۸ - ۱۳۴۹

 

 

 هوشنگ ملک لو عزیز  ..... فرزند ارشد  خانواده ی ورزشی ملک لو ........  پدر خود  یک قهرمان بوکس  بود و  اغلب فرزندان او نیز  با ورزش در ارتباط بودند  . هوشنگ ملک لو , نخست به مشتزنی پرداخت . سپس در محیط دبیرستان با والیبال و بسکتبال آشنا شد تا آنکه یک روز به امجدیه رفت و بواسطه ی برخورداری از  قامت مناسب  ,  مورد توجه زنده یاد ابراهیم نعمتی قرار گرفت . استاد ملک لو  ان روز را چنین توصیف میکند :   

 

 یک روز به امجدیه رفتم تمرین بسکتبال جوانان شروع شده بود و آقای نعمتی ( دبیر  فدراسیون والیبال و داور بین المللی والیبال ) نیز آنجا بود . نمیدانم مربی بود یا سرپرست یا چیز دیگر ... اما او را از همان چهارده سالگی میبینم که همواره  با دلسوزی به ورزش ما خدمت میکند  و هنوز هم هر گاه چشمش به من می افتد  میگوید : هوشنگ یادته ؟ این گفته او خاطرات بسیاری را پیش چشمم می آورد او هنگامی که قد و قواره من را دید , خیلی  صمیمی گفت : هوشنگ , تو بیا با این  جوانان  , بسکتبال تمرین کن  موفق میشوی ....

اما ورود ام به عرصه ای والیبال داستانی دیگر دارد .... روزی در زمین خاکی محله ای نظام آباد ,  من و دوست عزیزم ( خسرو نیاکیان )  در حال بازی والیبال بودیم که دست سرنوشت سراغ مان آمد .  چرا که آنروز  یک میهمان ویژه , ناظر بازی ما بود ...  استاد داوود دارابیان

 آقا دارابیان ,  من و خسرو را به باشگاه اقبال برد ....  ششماه با بچه های اقبال تمرین می کردیم ... اما از انجا که مسیر ما دور بود و رفت و آمد ما دشوار ... تمرینات رها شد ... ولی چند ماه پس از ان ,  استاد دارابیان مجدد در همان زمین خاکی نظام اباد , بسراغ مان آمد و اینبار  من و خسرو را به باشگاه دیهیم برد . بنابر این   والیبال را جدی تر از پیش دنبال کردیم .. سه عامل در این تصمیم گیری ام نقش داشت :   

اول : در یک باشگاه بزرگ عضویت داشتم . 

دوم :  بلند پروازانه به ورزش و اینده , نگاه میکردم .

سوم : دوستان و  بچه محلی ها , مرا بشدت حمایت میکردند .

 

 روزی نخست که قرار شد با بچه های دیهیم به امجدیه برویم و انجا تمرین کنیم .. از قضا هیچکدام نیانمدند !! ... فقط من بودم و اقا دارابیان .... او پاس می داد و من اسپک میزدم از شانس خوب من , آن روز رئیس باشگاه تاج ( تیمسار پرویز خسروانی ) که آن روزها سرپرست سازمان تربیت بدنی نیز بود , ناظر تمرین ما شد ... غیبت بچه ها سبب شد که من , بهتر به چشم او بیایم ... تیمسار خسروانی  پس از پایان  تمرین , آمد پیش دارابیدیان و گفت داوود این جوان کیه وعضو کدام باشگاه است ؟

 دارابیان گفت : عضو دیهیم خودتان است و سپس با خوشحالی به دارابیدیان گفت :

 هر گونه وسایل ورزشی که این جوان میخواهد  در اختیارش بگذار .

 آنگاه  دارابییان رفت و با یک حوله - یک دست  گرمکن -  یک جفت کفش و یک دست لباس که روی آن شماره یک نقش بسته بود بازگشت و انها را بمن داد این نخستین پیراهن ورزشی من بود و چقدر برایم گرانقدر و عزیز که هنوز با گذشت این همه  سال ... در خاطرم نقش بسته ...

 

 

   سال ۱۳۴۸ , تیم والیبال باشگاه تاج , نیاز به ترمیم دارد ..... هوشنگ ملک لو نیز یکی از ان جوانانی بود که جایگزین نام اوران پا به سن گذاشته شد ... با گذشت یک سال,  به تیم ملی دعوت شد تا در نخستین حضور والیبال در مسابقات جهانی ( بلغارستان ۱۹۷۰ ) حضور یابد . چند ماه پس از ان , همراه تیم ملی به مسابقات بازیهای اسیایی ۱۹۷۰ اعزام شد . 

 موفقیت های هوشنگ ملک لو با باشگاه تاج ( تحت هدایت استاد دارابیان ) در یالهای بعد نیز تداوم یافت تا انکه از میانه ای سال ۵۲ ,  هدایت تاج به استاد فاروق فخرالدینی سپرده شد ... از ان \س شرایط تغییر کرد و سرانجام در اغاز سال ۵۴ , همکاری استاد ملک لو با ابی های تهران خاتمه یافت و او بهمراه دو دوست صمیمی و ملیپوش خود ( خسرو نیاکیان - ناصر میر فخرایی ) به باشگاه پرسپولیس پیوست ... یک انتقال بسیار پر سر و صدا که فضای والیبال باشگاهی را تا سالها , تحت شعاع خود قرار داد . زمینه ای اصلی این نقل و انتقال پر حاشیه , اختلاف نظر شدید با مربی تاج ( استاد فاروق فخرالدینی )  بود .

 

هوشنگ ملک لو

 * استاد هوشنگ ملک لو .........................       پرسپولیس - زمستان ۱۳۵۴

--------------------------------------

--------------------------------------

 

  پیوستن به پرسپولیس , با راه اندازی نخستین لیگ سراسری والیبال باشگاهی ایران ( جام پاسارگارد ) همراه شد .... او ,  آس بزرگ تیم محبوب پایتخت و سرگروه انها بود .... پیروزی قابل توجه  رفت و برگشت  سرخپوشان مقابل آبی ها در جام اول پاسارگارد که با درخشش وصف ناپذیر او و یارانش بدست امد , محبوبیت او را نزد هواداران بیش از پیش نمود ... 

 اما حضور در باشگاه پرسپولیس نیز , چندان به درازا نکشید و در کمتر از دو فصل ,  انها به پایان همکاری رسیدند .... مشکل نیز , اختلاف بر سر مسائل مالی و اختلاف نظر با مربی ( غلامرضا توانایی ) عنوان شد ... به همین سبب , هوشنگ ملک لو در هفته های پایانی دومین دوره جام پاسارگارد که سرخ\وشان می بایست با کسب برد های متوالی در کورس قهرمانی با رقیب اصلی ( تاج ) باقی می ماندند , چنان بی انگیزن نشان داد که باختهای دور از انتظار در قزوین و تبریز را تجربه کرد و دو هفته مانده به \ایان از کورس قهرمانی خارج شد ... .... مقصد بعدی اما , باشگاه نوظهور ایرانا بود . استاد ملک لو , آخرین دوره جام پاسارگارد را بهمراه استاد نیاکیان , با باشگاه ایرانا سپری و به پایان برد .

حسن کرد

 * تیم  والیبال ایران ۱۳۵۲   بترتیب از راست : منوچهر آخشین - هوشنگ ملک لو - حسن کرد ( کاپیتان ) - فریبرز استخری و ماشالله فرخ منش

-----------------------------------

-----------------------------------

 

   در زمینه ی والیبال ملی نیز استاد هوشنگ ملک لو , حضوری درخشان دارد .... او پس از اعزام به  دو تورنمنت یاد شده ای بین الملی  ( قهرمانی جهان ۱۹۷۰ - بازیهای اسیایی ۱۹۷۰ ) در هفتمین دوره مسابقات بازیهای آسیایی نیز , حضور یافت و علیرغم کسب نتایج نچندان مطلوب برای والیبال ما در آسیایی ۱۹۷۴ اما , او یکی از بهترین های ایران در تورنمنت مذکور بود .

 سال ۱۳۵۴ نیز همراه تیم ملی  به اردوی مصر و کویت سفر نمود و سپس  یکی از چهره های اصلی تیم ایران برای حضور شایسته در مسابقات قهرمانی آسیا ۱۹۷۶ بود که متاسفانه ,  در آخرین لحظه ها تیم از حضور در این تورنمنت با ارزش باز ماند .... و سرانجام استاد هوشنگ ملک لو در پاییز سال ۱۳۵۸ به حضور ارزشمند و  ده ساله ی  خود در قامت والیبال ملی , خاتمه داد .  

هوشنگ ملک لو

 * استاد هوشنگ ملک لو , روی تور .............. ایران و چین  بازیهای آسیایی تهران - شهریور ۱۳۵۳ 

--------------------------------------------------

-------------------------------------------------- 

 

 

   

                                                                                              

 

 

 

 

 

 *  افتخارات استاد هوشنگ ملک لو 

 --------------------------

 --------------------------

 

* افتخارات باشگاهی

۱۳۴۸ - قهرمان باشگاههای تهران با تاج

۱۳۵۰ - قهرمان باشگاههای تهران - با تاج

۱۳۵۱ - نائب قهرمان باشگاههای تهران با تاج

۱۳۵۱ - قهرمان جام آزمایش با تاج

۱۳۵۱ - قهرمان جام دهه ای انقلاب با تاج

 

۱۳۵۲ - عنوان سوم باشگاههای تهران با تاج

۱۳۵۳ - قهرمان باشگاههای تهران با تاج

۱۳۵۳ قهرمان جام دنیای ورزش با تاج

۱۳۵۴ - نائب قهرمان ایران ( جام پاسارگارد ) با پرسپولیس

 ۱۳۵۵ قهرمان ایران ( جام ستاره ها  ) با پرسپولیس

۱۳۵۵ - نائب قهرمان ایران ( جام پاسارکارد ) با پرسپولیس

۱۳۵۶ نائب قهرمان ایران ( جام ستاره ها ) با ایرانا 

۱۳۵۶ - نائب قهرمان ایران ( جام پاسارگارد ) با ایرانا

 

 * افتخارات هوشنگ ملک لو با تیم ملی

 ۱۳۴۹ - عنوان چهارم  بازیهای آسیایی بانکوک ۱۹۷۰

 ۱۳۵۰ - قهرمان جام کوروش کبیر

 ۱۳۵۲ - نائب قهرمان تورنمنت پنجاهمین سالگرد استقلال ترکیه

 ۱۳۵۳ - عناون چهارم بازیهای آسیایی تهران ۱۹۷۴

 

 * مسابقات استانی  

 ۱۳۴۸ قهرمان ایران با تیم منتخب تهران

 ۱۳۴۹ قهرمان ایران با تیم منتخب تهران

 ۱۳۵۰ قهرمان ایران با تیم منتخب تهران

 ۱۳۵۱ قهرمان ایران با تیم منتخب تهران

 

 

 

 

 

 

 

هوشنگ ملک لو

 

 

 

هوشنگ ملک لو

 

 

 

 

 

 

هوشنگ ملک لو

 

 

 

هوشنگ ملک لو

   * تیم ملی والیبال ..........  بازیهای آسیایی تهران ۱۳۵۳

 

 

 

 

 

هوشنگ ملک لو