A+ R A-

تبلیغات

رجیران

حسن کرد

حسن کرد

 

   حسن  کرد  ( Hassan Kord )

 

  استاد حسن کرد , ستاره و کاپیتان اسبق تیم ملی والیبال و باشگاههای تهرانجوان و دخانیات ....  نام حسن کرد با  والیبال ایران پیوندی ابدی دارد چنانکه در دهه پنجاه شمسی جملگی بزرگان والیبال ایران ( آقایان و بانوان )   با افتخار , خود را شاگرد او میدانند   ,..........  . وفاداری به باشگاه ,  آمادگی  و چالاکی "   ویژگی  اصلی چهره جاودانه ی والیبال ایران ,  بود  . استاد بیژن رفیعی ( سردبیر اسبق دنیای ورزش ) در یک مقاله ,  او را چنین وصف میکند : 

 

                     ..... حسن کرد ,  آونگ زمان والیبال است , که حرکتی ابدی - دلپذیر و فراموش ناشدنی دارد ....

                                                                                                                              دنیای ورزش ۱۳۵۲

 

-----------------------------------------

-----------------------------------------

 

  بیوگرافی 

 نام                      حسن کرد

تولد                     ۱۴ خرداد ۱۳۲۰ ( تهران )

رشته                    والیبال

باشگاه                  تهرانجوان - دخانیات

سابقه ملی             ۵۲ - ۱۳۴۰

کاپیتان تیم ملی       ۵۲ - ۱۳۴۱

مربیگری             انجمن ( بانوان ) - تاج ( بانوان ) - دخانیات - تیم های ملی جوانان و بزرگسالان 

 

-----------------------------------------

 

حضور ملی ..............

جام استقلال ترکیه                                      1341

انتخابی المپیک توکیو                                  1342

جام استقلال ترکیه                                      1344

بازیهای آسیایی بانکوک                               1345

مسابقات قهرمانی جهان - بلغارستان                1349

بازیهای آسیایی بانکوک                               1349

 

------------------------------------------------------------------------------

افتخارات ............

* پدیده سال 1339 والیبال ایران 

* مرد سال والیبال 1341 به گزینش نشریه کیهان ورزشی

* قهرمان باشگاههای تهران 1340                                              تهرانجوان  

* قهرمان ایران  1340                                                             منتخب تهران

* عنوان نائب قهرمانی جام استقلال ترکیه 1341                             تیم ملی 

* قهرمان باشگاههای تهران 1341                                              تهرانجوان  

* عنوان چهارمی پروالمپیک انتخابی المپیک توکیو 1964                 تیم ملی

* نائی قهرمان باشگاههای تهران 1344                                        تهرانجوان

* قهرمان ایران  1344                                                            منتخب تهران 

* عنوان سومی بازیهای آسیایی 1345                                          تیم ملی

* قهرمان ایران  1347                                                            منتخب تهران 

* قهرمان ایران  1348                                                            منتخب تهران 

* قهرمان باشگاههای تهران    1348                                           دخانیات

* قهرمان ایران  1349                                                            منتخب تهران 

* نائب قهرمان باشگاههای تهران 1351                                       دخانیات

* قهرمان باشگاههای تهران 1352                                              دخانیات  

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

حسن کرد                                  

 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 * شرح .............  

  استاد حسن کرد ..... کودکی را در  محله درخونگاه ( جنوب تهران ) و  تحصیل را از دبستان مولوی , آغاز نمود و از همان روزگار  با دنیای توپ و تور ,  آشنا شد و بمرور کلیه ابعاد زندگی اش را فرا گرفت ...  استعداد او در والیبال چنان نمایان بود که  هم سن و سالهایش , متقاعد شدند که او سرگروه تیمشان باشد .

استاد ( حسن کرد ) در مقاله ای چنین اشاره ای دارد : 

  ..... از وقتیکه یادم می آید کاپیتان بودم شاید از اولین روز ... از همان وقتی که به دبستان رفتم  و برای نخستین بار  یک توپ چرمی بادی را در دست , و تور والیبال را پیش روی خود دیدم و چه آن زمانی که در هنرستان صنعتی تهران درس می خواندم تنها دو چیز در وجود من خلاصه میشد : کاپیتانی و  والیبال .  

 سپس بجهت شایستگی های فراوان , ساده تر از آنچه که  تصور میشد به اردوی تیم ملی والیبال , راه یافت  چنانکه نشریه کیهان ورزشی در مقاله ای , اشاره ای چنین دارد  :

حسن کرد جوان شایسته ای که بمانند آب خوردن به تیم ملی رسید و تا کنون هیچ یک از ملی پوشان این رشته به این زودی خود را به اوج نرسانده اند , گویا والیبال برای او ساخته شده و اونیز برای والیبال و تیم ملی ....

 

 

------------------------

------------------------

 *  محبوبیت والیبال بین اقشار جامعه ........

  بسیاری از کارشناسان سالهای دور والیبال ایران , معتقد هستند که ,  حضور حسن کرد در والیبال  ,  موجب تعمیم و محبوبیت فراوان برای رشته والیبال  شد ...  سیمای با طراوت و شرقی و البته مهربانش بهمراه  نمایش کم نظیر او و هم دوره ای ها , در  ابتدای دهه ۴۰ شمسی , مهمترین عامل  در افزایش سطح اقبال عمومی , نسبت  به  سالنهای والیبال بود     آنچنانکه محبوبیت آن در بین اقشار جامعه روز بروز فزونی یافت و گاه محبوبتر از فوتبال ........... بگونه ای که در هر محله ای بساط توپ و تور , بر پا بود . اما صعود فوتبال به المپیک توکیو و قهرمانی جام ملتهای آسیا ۱۳۴۷ , این برابری را میان والیبال و فوتبال  برهم زد .................

 

حسن کرد

  * تیم والیبال باشگاه دخانیات و کاپیتان حسن کرد قهرمان تورنمنت چهار جانبه  ۱۳۴۴ ... 

 

 

 

             

--------------------------

--------------------------

  * استاد حسن کرد و تیم ملی  ....

استاد  کرد از تابستان  ۱۳۴۰ بمدت ۱۳ سال ,عضو تیم ملی ایران  بود ....  دورانی   که همه آن با سرگروهی او همراه شد . نقطه اوج این سالها را میتوان , پنجمین دوره بازیهای آسیایی بانکوک ( 1966 ) دانست و کسب مدالیون برنز آسیایی , در حضور ژاپن که قدرت نخست آن روزهای جهان بود , افتخاری  بس ارزشمند که برای سالهای سال روشن ترین بخش والیبال ملی ایران بود  ... در این میان  پیروزی حماسی بر هند , اوج هنر کاپیتان و یارانش بشمار می آید . کسب سه پیروزی در دور مقدماتی , ایران را  به دور دوم و حضور در جمع ۶ تیم اول آسیا ) رساند  ,  سپس کسب سه پیروزی دیگر , از جمله پیروزی در یک رالی پنج گیمه , برابر هندوستان   که  در صورت شکست , مدال برنز از دسترس ایران خارج بود ............. استاد حسن کرد ان روز ها را چنین شرح میدهد : 

...... تیم ما از مسعود صالحیه  , محمود مطلق , انصاری , همت یار , حسن کبیری , مرتضوی و من تشکیل یافته بود ما قبل از مسابقه هم قسم شدیم , بهر قیمت برنده ای این مسابقه باشیم اما از بخت نا مساعد , گیم اول را باختیم  حسین جبارزادگان , مربی ما ,  رنج فراوان کشید ....  اما با تغییرتاکنیک و فعالیت بیشتر توانستیم بازی را از هند بگیریم و ۳ بر یک پیروز شدیم .

.                                               

حسن کرد

 *  تیم ملی والیبال ایران , انتخابی المپیک ۱۹۶۴ توکیو ( پر المپیک )  - دهلی نو ......  یکشنبه اول دی ماه ۱۳۴۲ پیش از اغاز مسابقه با فیلیپین - بترتیب از راست ایستاده : استاد حسن کرد ( کاپیتان ) - محمد همت یار - استاد فاروق فخرالدینی - استاد جهانگیر قوام - بیژن روح اللهی و زنده یاد خسرو گلستانه            نشسته از راست : سیاوش فرخی - زنده یاد چنگیز انصاری - اکبر تنها - زنده یاد مجتبی مرتضوی و محمود مطلق

Iran's national volleyball team, and the tournament's first day before the match against, Philippines ................ Sunday, December 22 1963, New Delhi 

-----------------------

 

 

 استاد کرد تا پایان سال 1352 از اعضای اصلی تیم ملی و باشگاه دخانیات بود  و هنگامی  که قصد کناره گیری داشت نیز  بی رقیب در بالاترین سطح والیبال ایران بازی میکرد   , آمادگی او چنان بود که  کارشناسان اعتقاد داشتند او حداقل تا چهار سال دیگر نیز قادر بهمراهی تیم ملی و باشگاه دخانیات  خواهد بود .

 

 

------------------

------------------

   * تشکیل خانواده ...

   سال ۱۳۴۰ استاد حسن کرد در حاشیه  یکی از مسابقات والیبال ,  با بانو مهری خرازی ( عضو اسبق تیم ملی والیبال )  که آن روز جهت تماشای مسابقه , به سالن آمده بود , آشنا شد ,  ارتباطی که در نهایت به ازدواج ,  دو ستاره ورزشی در تابیستان ۱۳۴۱ منجر شد  گویی که در زندگی استاد کرد  , همه چیز به والیبال ختم میشود .......  ثمره این ازدواج نیز  , فرزندی بنام حسین ( رامین کرد ) که او نیزهمچون والدین قهرمانش , سالها به  والیبال پرداخت و مدتی , عضو باشگاه محبوب پرسپولیس بود .....  

 

حسن کرد

  * استاد حسن کرد و استاد مسعود صالحیه و حضور در ورزشگاه علی سامی ین ( Galatasaray old Ali Sami yen Stadium ) باشگاه گالاتاسرای  ....... استانبول , تورنمنت جام استقلال ترکیه -  اردیبهشت ماه  ۱۳۴۴

 

 

 

  حضور باشگاهی استاد  حسن کرد , تنها  به فعالیت در دو باشگاه محدود شد  ۱ ) تهرانجوان   ۲ ) دخانیات ............. . او ابتدا عضو  تهرانجوان بود و سپس هنگامی که استخدام رسمی شرکت دخانیات , شد به  باشگاه ورزشی دخانیات پیوست و  تا اخرین روز ها نیز  به باشگاهش وفادار ماند  . استاد پس از پایان دوران قهرمانی نیز ابتدا بعنوان کمک مربی و سپس از سال ۱۳۵۷ با قبول مسئولیت , بعتوان سرمربی , حضور در میادین ورزشی را پیگیری نمود نکته جالب, شرایط جسمانی و آمادگی  کم نظیر استاد بود که پس از \ذشت سه الی چهار سال از کناره گیری , در سومین دوره جام پاسارگارد - 57 - 1356   بعنوان بازیکن  , دخانیات را همراهی کرد !!

 

حسن کرد

 

 

 رهبری تیم ملی جوانان 

سال 1352 از سوی فدراسیون والیبال , بعنوان سرمربی تیم ملی جوانان انتخاب شد ........ او نیز با جمع اوری جوانانی شایسته از دل مسابقات باشگاهی , تیمی را پی ریزی کرد که اعضاء آن  با گذر زمان ,  از بهترینهای والیبال باشگاهی ایران شدند او و تیمش در همان سال ,  اردویی در چین برپا و سپس در تورنمنت جام استقلال افغانستان شرکت نمودند و پاییز همان سال , بعنوان دستیار استاد فاروق فخرالدینی , تیم ملی را در تورنمنت استقلال ترکیه همراهی و عنوان نیابت قهرمانی مسابقات  را کسب نمود .

 

حسن کرد

    * اولین تجربه مربیگری استاد حسن کرد ,  در سال 1352 با تشکیل  تیم ملی جوانان همراه شد چهره هایی که اغلب   در سالهای بعد عضو تیم ملی بزرگسالان شدند . 

 

 

 

 مربیگری در دخانیات ............

نام حسن کرد با باشگاه دخانیات پیوندی ناگسستنی دارد ...... حضور او در دخانیات ( پس از یک وقفه چندساله ) در بعد از انقلاب نیز تداوم یافت تا بار دیگر والیبال ایران از تجربیات گرانبهای استاد  بهره مند گردد .............. قهرمانی دخانیات در سالهای میانی دهه 60 از دیگر دست آوردهای حسن کرد در زمینه  مربیگری , بشمار می آید 

حسن کرد    *  پیروزی دخانیات مقابل استقلال و کسب قهرمانی مسابقات باشگاههای تهران (1365 ) - با سپاس ویژه از  محمدرضا دامغانی عزیز ستاره اسبق تیم ملی ایران ( دهه 60 و 70 شمسی )

 

 

                                                       

                                                                                                                                                         در حال تکمیل   ........        Loading

 

 

 

 

 

 

 

 -----------------------------------------------------

 

    *   گالری تصاویر استاد حسن کرد ........................

 

 

 

حسن کرد

 

 

 

 

حسن کرد

   * تیم ملی والیبال ایران  1352 , بترتیب از راست استاد ها  : منوچهر آخشین - هوشنگ ملک لو - حسن کرد ( کاپیتان ) - فریبرز استخری و ماشالله فرخ منش

 

 

 

حسن کرد

 

 

 

 

حسن کرد

 

 

 

 

حسن کردحسن کردحسن کرد

 

 

 

حسن کرد