A+ R A-

تبلیغات

رجیران

ایرج امیدوار

ایرج امیدوار

 

 

   ایرج امیدوار ( Iraj Omidvar )

 

  زنده یاد ایرج امیدوار , ستاره فوتبال ایران , از بهترین مدافعان  دهه ی ۵۰ شمسی  و سمبل ونماد یک مدافع جنگجو و مبارز ..............  او بمرور از ابتدای دهه ی پنجاه ,  مدارج ترقی و پیشرفت را پیمود تا از سوی کارشناسان بعنوان یکی از بهترین مدافعان فوتبال ما معرفی شود   و بر این پایه بود که , سرانجام  به اردوی ملی نیز دعوت شد ......... مدافعی کم نظیر  که چنانچه پبراهن سرخابی ها را بر تن داشت , بی تردید برای یک دهه , عضوی ثابت از تیم ملی ایران  بود . اما وفاداری بی حد و مرز به باشگاه  بانک ملی و شاگردی آقا رجب فرامرزی , هرگز او را متقاعد نساخت که باشگاه محبوبش را ترک نماید  چرا که پایبندی به اصول  و نیز عرق باشگاهی  از شاخصه های مهم زنده یاد ایرج امیدوار بود .... مدافعی  پر توان , پرنفس , با کمی چاشنی خشونت در میدان رقابت  ....... و قلبی رئوف و مملو از محبت در خارج از میدان ...... 

 

 

==================== 

*  بیوگرافی

 نام       ایرج امیدوار

تولد      ۱۳۳۱‍ تهران 

رشته     فوتبال

 

پست      دفاع چپ

باشگاه   نیروی هوایی - اقبال - بانک ملی

 

 

 زنده یاد ایرج امیدوار , فوتبال را از زمین های خاکی منطقه ی نارمک تهران و سپس دبیرستانهای حکیم و کاوه  , آغاز کرد ... آنگاه از فصل  ۱۳۴۹ باشگاههای تهران ,  با  پیوستن به تیم فوتبال  نیروی هوایی , پای به عرصه ی رقابتهای باشگاهی نهاد .

 تیم فوتبال نیروی هوایی  با هدایت  کیایی در دسته دوم باشگاههای تهران , کاری دشوار  برای صعود به دسته اول  داشت . ایرج امیدوار عزیز در نیروی هوایی با زنده یاد ایرج دانایی فرد  همبازی شد و تا سال ۱۳۵۰ در ترکیب تیم نیروی هوایی باقی ماند .  اما روند رو به رشد او بگونه ای بود که همگان او را یک بازیکن دسته اولی میدانستند  .  ....  و سرانجام نیز با پایان یافتن فصل مسابقات دسته دوم تهران  , به تیم دسته اولی اقبال پیوست تا از این پس فوتبال را زیر نظر استاد عباس رضوی  پیگیری کند .   

 

ایرج امیدوار

  * در تصویر فوق , با پوزش بسیار زنده یاد حسین باباخانلو , مهاجم تیم فوتبال عقاب , به اشتباه عضو بانک ملی معرفی شده  .... ( با سپاس  از یاد آوری استاد  عیدی دانگاه )

 

 

هرچند که قبل از رضوی مربیان دیگر اصول فوتبال پایه را به او آموختند اما بدون تردید نقش استاد عباس رضوی در تکامل او بیش از سایرین بود . بازیهای دلچسب او در  فصل ۵۲ -۵۱ باشگاههای تهران ( انتخابی جام تخت جمشید ) همگان را متقاعد ساخت که بزودی  فوتبال باشگاهی ما , صاحب یک مدافع ششدانگ و پرتوان خواهد شد . 

 

 

 ===================

  *  بانک ملی

 اواسط سال ۱۳۵۲ " بانک ملی " باشگاه همواره سازنده ی فوتبال ایران ,  درصدد جایگزین نمودن ستاره های به تاراج رفته اش توسط تیمهای متمول با تعدادی جوانان مستعد و گمنام  بود . بر این اساس بود که نگاه  تیزبین استاد فرامرزی متوجه استعداد های ایرج امیدوار شد  تا از این پس , او یکی از شاگردانش باشد اما رسانیدن یک بازیکن در دسته اول تهران  به سطح رقابتهای دسته اول مسابقات لیگ سراسری کشور ( جام تخت جمشید )  نیازمند زمان بود   ... بنابر این چند ماهی طول کشید تا ایرج امیدوار آماده ی حضور  در دسته اول جام تخت جمشید گردد ... پس از ان اما , او مترصد یک فرصت مناسب بود تا خود و شایستگی هایش را , به همگان اثبات کند .

 

  * ظهور یک پدیده ..... 

 و سرانجام  روز موعود برای او فرا رسید ..........  ۳۰ فروردین ۱۳۵۳ بانک ملی در چهارچوب هفته ششم از  رقابتهای دومین دوره جام تخت جمشید برابر سرخپوشان پرسپولیس صف آرایی کرد . ان روز , پرسپولیس بسیار زود با دو گل  پیش افتاد و بگمان آنکه , کار تمام است قدری عقب نشست ......  اما غافل از آن که مربی بانک ملی " آقا فرامرزی " برای نیمه ی دوم , نقشه ها دارد.

  در دقیقه پنجاه و ششم نیمه دوم  مربی شایسته بانک ملی , یک مدافع بنام  بیژن ارشدی را به میدان فرا خواند , تا جوان کم نام و نشان تیمش , ایرج امیدوار  را یک خط جلوتر - به خط هافبک - بفرستد و متعاقب آن گارنیک شهبندری هافبک تیمش را به خط حمله بیافزاید با این تغییرات  بناگاه شرایط از این رو به ان رو شد چرا که  توان دوندگی  ایرج امیدوار در کنار تلاش سایرین , میدان را از دست هافبکهای میانه میدان  پرسپولیس خارج نمود و تنها با گذشت ۵ دقیقه , اولین گل بانک ملی شکل گرفت  و فاصله دو تیم به حداقل رسید .

  ده دقیقه بعد آقا فرامرزی , تعویض دوم را نیز انجام داد ....  او با فرستادن یک جوان دیگر بنام رضا تقدسی بجای سعید کامیاب در کنار امید وار و سرکیسیان  وزن حرکتی میانه میدان بانک ملی را با جوانتر کردن هافبکهایش , بار دیگر افزایش داد ..... و با گذشت ۸ دقیقه ی عذاب آور , بانک ملی به گل  دوم نیز دست یافت تا جوانان شایسته ی بانک ملی مزد زحماتشان را برابر تیم قدرتمند پرسپولیس با یک تساوی  , دریافت نمایند  اما بی تردید  برنده اصلی این رویداد همان جوان اول بانک ملی ( ایرج امیدوار ) بود چرا که از این پس , تا  آخرین دوره جام تخت جمشید  و سپس  سه فصل دیگر در مسابقات جام باشگاههای تهران , عضو ثابت و تاثیر گذار  بانک ملی شد  ....

 

                                                       ادامه دارد

 

 

 

 

 

                                                                                       گالری تصاویر ایرج امیدوار

 

ایرج امیدوار ایرج امیدوار ایرج امیدوار ایرج امیدوار ایرج امیدوار ایرج امیدوار

 * با پوزش در تصویر بالا : نام بازیکن مجری تکل , محسن اسماعیلی می باشد که به اشتباه علی حیدری ذکر شده است .....

 

 

ایرج امیدوار ایرج امیدوار ایرج امیدوار ایرج امیدوارایرج امیدوارایرج امیدوار و فرامرز امیدوار ( 1356 )ایرج امیدوار ایرج امیدوار ایرج امیدوار ایرج امیدوار ایرج امیدوار ایرج امیدوار

 

 

 

 

-------------------------------------------------          

       

  * ایرج امیدوار و مطبوعات...............

 

ایرج امیدوار ایرج امیدوار