A+ R A-

تبلیغات

رجیران

جواد الله وردی

 

  جواد  الله وردی  ( Javad Allahverdi )

-----------------------------------------

 استاد جواد الله وردی مدافع توانا و شایسته فوتبال ایران عضو تیم های ملی جوانان و بزرگسالان با کلسیونی از افتخارات متعدد ....  او همچنین تجربه ی حضور در هر دو باشگاه سرخابیهای تهران را دارد و نیز  یکی از اعضای تیم ملی ایران  در جام جهانی فوتبال ۱۹۷۸ آرژانتین است . 

                                                                                                    

 

*  بیوگرافی .....

=========

نام              جواد الله وردی

تولد             ۲۰ فروردین ۱۳۳۱ (  ناصر خسرو - تهران )

رشته            فوتبال

پست            مدافع - هافبک

باشگاه          برق - تاج ( استقلال ) - پرسپولیس

سابقه ملی     جوانان ( دوسال ) - بزرگسالان (  سال )

تحصیلات     کارشناس تربیت بدنی

 

 

استاد جواد الله وردی عزیز , کودکی را در محله ی ناصر خسرو سپری نمود و ..... سپس در زمین خاکی جلالیه با فوتبال آشنا شد . جواد الله وردی عزیز در خاطراتش اشاره میکند :

 هر بار که بازی میکردیم سعی میکردم بهترین باشم هر بار ده ها بار روی زمین خاکی پر از شن و سنگ غلط میخوردم و همیشه زانوانم خونی و شلوارم قلوه کن میشد هرگز نمیفهمیدیم کی آمدیم و تنها وقتی که هوا تاریک میشد و دیگر جایی را نمیدیدیم بالاجبار دست از فوتبال میکشیدیم ....

 چهار سال اینگونه سپری شد تا آنکه ابتدا جمشید فتحی سرپرست تیم دسته دومی  هما , او را به باشگاه هما برد . پس از مدتی به  تیم فوتبال ایزد مهرآباد پیوست و سرانجام  در فصل ۱۳۴۸ عضو باشگاه دسته اولی برق تهران شد . او بهمراه برق توانست خود را به عنوان یکی از چهره های جوان و آینده دار به فوتبال ایران معرفی کند و با اراپه بازیهای درخشان , توانست با شایستگی , عنوان چهارم مسابقات دسته اول باشگاه های تهران ( اسفند ماه ۱۳۴۸ ) را کسب نماید .  موفقیت تیم برق  ان قدر غیر منتظره بود که فدراسیون فوتبال برای تقدیر , آنها را به یک تورنمنت دوستانه  بین المللی , اعزام نمود .     

 

 

 -----------------

 * تورنمنت جام آقا خان ۱۹۷۰

   * جام بین المللی آقا خان , تورنمنتی بود که هر سال  در داکا - مرکز پاکستان شرقی ( بنگلادش ) برگزار میشد و اغلب  نیز یک تیم باشگاهی از ایران در این مسابقات حضور داشت . در مسابقات سال ۱۹۷۰ که باشگاه برق تهران ,  نماینده ی ایران بود , ۳۲ تیم حاضر بودند . جواد الله وردی که هنوز یک محصل است , به اصرار مربی تیم زنده یاد محسن حاج نصرالله , در این تورنمنت حضور می یابد . رقابتها  بصورت حذفی برگزار شد و تیم برق با  ۵ برد متوالی , موفق به کسب عنوان ارزشمند قهرمانی شد . جواد الله وردی , چهره ای ثابت تیم برق در هر پنج مسابقه بود ..

 

  جام آقا خان هر چند با قهرمانی جواد الله وردی و دوستانش پایان یافت و در مجموع خاطره ای شیرین بود اما هرگز برای باشگاه برق خوش یمن نبود چرا که پس از بازگشت , اختلاف در میان مدیران و بازیکنان بر سر تغییر سرمربی , بوجود می اید  و انگیزه ماندن در باشگاه برق برای او کاهش می یابد .  بنابر این  علیرغم پرداخت مبلغ قابل توجه  پنج هزار تومان که رقمی نسبتا خوب در آنروزها بود , جواد الله وردی در خواست مسئولان برق را برای ماندن رد میکند . او  شرط ماندنش را  , بازگشت مربی تیم محسن حاج نصرالله و سایر دوستانش عنوان میکند .

 

 * اخذ رضایتنامه مشکل همیشگی 

 جواد الله وردی در طول دوران ورزشی خود بارها  با مشکل دریافت رضایتنامه مواجه شد  بار نخست میان او و باشگاه برق بود . آنچنانکه به بحث روز فوتبال تهران تبدیل شد  جواد الله وردی در خاطرات خود نحوه ی اخذ رضایت نامه اش را از باشگاه برق , چنین عنوان میکند :

   ...........  به هر دری که میزدم اخذ رضایت نامه از این باشگاه برایم ممکن نمیشد تا اینکه  شماره تلفن مهندس صالحی مدیر عامل برق را پیدا نمودم. شب هنگام بود که زنگ آنرا بصدا در آوردم و در حالیکه عرق سردی بر پیشانی داشتم با ترس و لرز گفتم الو سلام عرض میکنم قربان با مهندس صالحی کار داشتم . در جواب میپرسند شما ؟

  گفتم : جواد الله وردی یکی از بازیکنان تیم برق هستم او کفت:

 - بگو جانم خودم هستم ؟

 - من یکی از فداکارترین و صمیمی ترین یاران تیم برق هستم و همواره تمام موفقیتهایم را در فوتبال مدیون سازمان شما میدانم شخص شما اطلاع دارید که زمانیکه در دیدار گارد و برق وقتی دیدار مساوی بود و داور به اشتباه از من اعلام به پتالتی کرد و تیم ما باخت زانوی غم را بغل کردم و در پیش چشم بازیکنان و تماشاگران دز زمین اشک ریختم اما حالا در تیم برق تغییر و تحولاتی صورت گرفته که به مزاجم سازگار نیست و آن بتکده برایم تبدیل به جهنم شده که ماندن در آن مرا میسوزاند با آگاهی از بزرگ منشی و روحیه جوانمردانه ای که در شما سراغ دارم میخواستم لطف بفرمایید و بواسطه احساسات پاک من نسبت به باشگاه برق اجازه دهید من هم همانند چند فوتبالیست دیگر از این تیم خارج شوم مطمئن باشید این لطف شما را هرگز فراموش نخواهم کرد . مهندس صالحی که انسانی با وقار و متین بود پس از شنیدن حرفهایم گفت همه ما تورا دوست داریم و خواهان موفقیت تو هستیم فردا صبح بیا و رضایتنامه ات را بگیر تا به هر تیمی خواستی بروی اینچنین پس از  ۳ ماه , جواد الله وردی موفق به دریافت زضایت نامه از برق شد و مقصد او نیز باشگاه محبوب تاج ( استقلال ) بود .

 

 

 

* تاج ( استقلال ) ....

---------------------

 

جواد الله وردی عزیز بمدت سه فصل متوالی ( ۵۰ - ۵۱ - ۵۲ )  عضو باشگاه تاج بود و در این مدت , تحت تعلیم زارکو رایکوف  بیش از پیش , در مسیر پیشرفت و تکامل گام برداشت . او  به همراه آبی های تهران به اغلب افتخارات ممکن در سطح فوتبال باشگاهی ایران دست یافت . قهرمان باشگاه های تهران , قهرمان جام میلز , قهرمان تورنمنت دوستی و قهرمان تورنمنت چهار جانبه اتحاد , تنها بخشی از افتخارات استاد جواد الله وردی با جرسی خوشرنگ آبی می باشد  .

 پیشرفت محسوس جواد الله وردی و دعوت شدن به اردوهای ملی , سبب ان شد که تصور گردد او برای سالها یکی از اجزای اصلی تیم قدرتمند تاج باقی خواهد ماند اما یک رویداد موجب شد تا همکاری او بسیار زودتر از موعد , با آبی ها پایان یابد . نتیجه بهت اور دربی دوازدهم سرخابی های تهران در رقابتهای دور رفت اولین دوره جام تخت جمشید , دلیل بروز این اختلاف بود .

 چند هفته پس از آن رویداد , جواد الله وردی که آن روز کمترین نقش را در   نتیجه ی بدست امده داشت , متهم اصلی شکست سنگین معرفی شد تا اینگونه دل جوان احساسی فوتبال ایران بشکند و علیرغم میل باطنی , به پایان همکاری خود با آبی ها برسد . باشگاه تاج ابتدا او را دو ماه از حضور در تیم فوتبال  و نیز دریافت حقوق محروم کرد و ...... در مقابل نیز او قصد ترک باشگاه را نمود . اما جدایی از تاج , نیز به آسانی صورت نگرفت و او مجدد , با مشکل اخذ رضایت نامه  مواجه شد . 

 

 

 

*  پرسپولیس ......

----------

  سرانجام اما پس از ماهها کش و قوس , جواد الله وردی موفق به اخذ رضایتنامه از باشگاه تاج شد .... مقصد او دیگر باشگاه محبوب پایتخت . پرسپولیس بود . او بمدت ۶ سال متوالی ( ۱۳۵۸ الی ۱۳۵۳ )  عضوی از تیم  سرخپوشان بود و بهمراه آنها موفق شد تا در فصل ۱۳۵۴ , عنوان نخست  مسابقات باشگاه های کشور ( جام تخت جمشید ) را نیز به کلکسیون افتخارتش بیافزاید  . 

 سپس در خرداد ۱۳۵۷ با نظر استاد مهاجرانی بعنوان یکی از اجزاء  نخستین تیم ایران در مسابقات جام جهانی فوتبال حضور یابد . او در اخرین مسابقه ی  مقابل پرو در ترکیب قرار گرفت و اینگونه , حضور در بزرگترین رویداد فوتبال جهان را نیز تجربه نمود . در سال ۱۳۵۶ سخن از انتقال او به باشگاه سپاهان نیز بمیان امد اما این فرایند هرگز شکل حقیقی بخود نگرفت تا جواد الله وردی عزیز سرانجام  در پایان مسابقات  جام اسپندی  , با جرسی سرخ به یازده سال حضور موثر و درخشان خود در عرصه ی فوتبال ملی و باشگاهی  خاتمه دهد .                                                              

 

 

 

 

 

 

 

==============

گالری تصاویر جواد الله وردی

 

 

جواد الله وردیجواد الله وردیجواد الله وردیجواد الله وردی جواد الله وردی ( جرسه بایر مونیخ )جواد الله وردی جواد الله وردی

 

 

 

                                      تصاویر جواد الله وردی در تاج

 

جواد الله وردیجواد الله وردیجواد الله وردی - تاج 1351جواد الله وردی - تاج 1352جواد الله وردی

 

 

 

                                   تصاویر جواد الله وردی در پرسپولیس

جواد الله وردی - پرسپولیسجواد الله وردی - پرسپولیسجواد الله وردیجواد الله وردی - پرسپولیسجواد الله وردی و داوود میر طوسی ( 1352 )جواد الله وردی - پرسپولیس

 

                             

 

                                     تصاویر جواد الله وردی  در تیم ملی

 

جواد الله وردی - تیم ملی جوانان ایران (1972)جواد الله وردیجواد الله وردی - جواد الله وردی تاج - جواد الله وردی پرسپولیس - جواد الله وردی در تیم ملی - جواد الله وردی تیم ملی جوانان- جواد الله وردی - جواد الله وردی تاج - جواد الله وردی پرسپولیس - جواد الله وردی در تیم ملی - جواد الله وردی تیم ملی جوانان-جواد الله وردی - جواد الله وردی تاج - جواد الله وردی پرسپولیس - جواد الله وردی در تیم ملی - جواد الله وردی تیم ملی جوانان-جواد الله وردی - جواد الله وردی تاج - جواد الله وردی پرسپولیس - جواد الله وردی در تیم ملی - جواد الله وردی تیم ملی جوانان-جواد الله وردی - جواد الله وردی تاج - جواد الله وردی پرسپولیس - جواد الله وردی در تیم ملی - جواد الله وردی تیم ملی جوانان-