نوری خدایاری

  

  نوری خدایاری ( Nouri Khodayari )

 

   نوری جادو میکند

- از این پا , به آن پا , از پشت پا به روی سر , از روی سر به روی پا , از روی پا به پشت پا ,از پشت پا به روی پا از چپ به راست , از راست به چپ دریبل یکطرفه , دوطرفه , گاهی اوقات سه طرفه ! این شعبده بازیها در هنر هیچکس نیست جز نوری خدایاری جادوگر اهواز

   دنیای ورزش سال 56 مینویسد خدایاری میتواند روی یک دستمال هم با توپ جادوگری کند بتمام معنا در فوتبال ایران بی همتاست و این استعدادی خدادادی است ممکنست خیلی از توپچی های ما بتوانند چنین شعبده بازیهایی را در خلوت و در گوشه ای تنها عرضه دارند اما خدایاری این جادوگری هارا در رویارویی با حریف و حریفان بنمایش میگذارد که نشان از تسلط بیچون و چرای او بر توپ و زمین است .......                                                                                              دنیای ورزش شماره 361

 

  از دیگر شاخصه های نوری خدایاری علاوه بر هنر بی بدیل در حفظ توپ و حرکات نمایشی , چهره خندان او در هر حالتی باید اشاره کرد همدوره های این ستاره تخت جمشیدی میگویند هرگز او را با چهره گرفته ندیده اند و هرگاه او را میدیدند با صدای بلند سلام میکرد و یک لحظه خنده از روی لبانش قطع نمیشد

  نوری خدایاری سال 1332 در بغداد از پدر و مادری ایرانی الاصل و در خانواده ای پر جمعیت ( 4 خواهر و 4 برادر ) بدنیا می آید فوتبال را در عراق اغاز  اما در 19 سالگی بهمراه یکی از برادران کوچک خود به ایران مهاجرت میکند او مناسب نبودن اب و هوای عراق را دلیل بازگشتش به موطن پدری اش عنوان می نماید

  ابتدا به تهران می آید و چندین جلسه نیز در تمرینات پرسپولیس آقا فکری شرکت میکند اما وجود ستارگان نامدار در سال 1350 فضایی را در پرسپولیس آن سال بوجود اورده بود که حتی به بازیکنانی شناخته شده تری چون اسماعیل حاج رحیمی پور و گاها محمود خوردبین نیز بازی نمیرسید

  سپس نوری به پیشنهاد دوستانش به اهواز میرود 6 ماه دوری از فوتبال و همچنین نداشتن کار و شغلی ثابت روزهای سختی را برایش بهمراه دارد و تقریبا دیگر از دنیای توپ گرد بکلی دور شده بود اما در اهواز بمحض دیدن تمرین اهوازیها بیکباره بار دیگر دلش لرزید و عشق به فوتبال در دلش از نو جوانه زد قوه ای جاذبه توپ گرد و بوی چمن او را بار دیگر مسحور خویش کرد آنهاییکه فوتبال باشگاهی بازی کرده اند خوب میدانند از چه جاذبه صحبت میشود .

  فوتبال را با پشتکاری دوباره از سر میگیرد و پس از آنکه شغلی برای خویش دست و پا میکند به یکی از تیمهای محلی اهواز میپیوندد بازیهای خوب او در قالب تیم محلی پای او را در سال 1351 به باشگاه پاس اهواز باز میکند تیم پاس اهواز با مدیریت سروان قربانی فرد دلسوز فوتبال اهواز و مربی بسیار شایسته فوتبال خوزستان لفته سه برادران اداره میشد آنها استعداد های نوری را تشخیص میدهند و او را از هر نظر ( مادی و معنوی ) تا حد توان حمایت میکنند تا او دوری از خانواده و رویارویی با مشکلات را کمتر احساس کنند در این باره نوری همیشه از زحمات این دو شخص ب به نیکی یاد میکند و میگوید :

  .....هرگز لطف و حمایت های اینان بویژه آقا لفته را از یاد نخواهم برد چرا که در بحرانی ترین روزهای زندگیم مرا یاری دادند آنها که دریافته بودند خدایاری در اهواز کسی را ندارد و همه دار و ندارش هنر بازیگریش است امکاناتی را فراهم ساختند تا او بتواند با خیالی نسبتا راحت فوتبالش را ادامه دهد .

  از این پس زندگی نیز به مرد خندان فوتبال ما لبخند میزند درخشش او در قالب تیم پاس خیلی زود نامش را بر سر زبانها می اندازد چرا که او چند ماه بعد موفق میشود در حضور رقبایی سر سخت قهرمانی باشگاههای اهواز را با پاس جشن بگیرد حالا دیگ اهوازیها شک نداشتند یک پدیده در فوتبالشان طلوع کرده است آنچنان که آرام آرام در قلب تماشاگران اهوازی جای میگیرد

  سپس در مسابقات قهرمانی جوانان کشور علیرغم شایستگی بسیار با تیم جوانان خوزستان عنوان دومی مسابقات را کسب میکند تا یک عنوان نیز در سطح کشور بدست آورد هر چند که همگان اعتقاد داشتند آنها شایسته ترین تیم برای کسب قهرمانی مسابقات بودند

 

  سپس در همان سال 1351 در تورنمنت بین المللی جوانان با تیم جوانان خوزستان که خود او کاپیتانی تیم را برعهده دارد تنها با یک غافلگیری به رتبه سوم مسابقات بسنده میکند .

 

 توضیح : تصویر فوق که در کیهان ورزشی به اشتباه بنام منتخب خوزستان از آن نام برده شده در اصل منتخب اهواز می باشد با تشکر از آقایان کمال خلیلیان و عباس نواصرزاده ستارگان بزرگ فوتبال خوزستان وایران که این مطلب را متذکر شدند ... مدیریت وبسایت جام تخت جمشید

 هنرنمایی های نوری خدایاری موجب انتخابش در تیم منتخب جوانان ایران از سوی نشریه دنیای ورزش در ابتدای سال 1352 گردید .

 

 

پانزدهمین دوره جام قهرمانی جوانان آسیا ( تهران - بهار 52 )

  کسب عنوان نائب قهرمانی ایران و سومی تورنمنت جوانان منجر به دعوت او و چند تن از ستارگان تیم خوزستان به اردوی تیم ملی جوانان جهت حضور در پانزدهمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا میشود  تکنیک ناب او  چشمان مربی جوان و تازه کار آنروزهای فوتبال ایران حشمت مهاجرانی را که در ابتدای فعالیت مربیگری خویش بود بسوی خویش جلب میکند هر چند نوری در این مسابقات کمتر بکار گرفته میشود اما در نهایت جام قهرمانی آسیا برای اولین بار در مقطع جوانان در دست او و سایر یارانش میدرخشد . 

 

 

 

 

    جام تخت جمشید

  اواخر سال 51 صحبتهایی برای اغاز یک لیگ سراسری در کشور تحت نام جام تخت جمشید بمیان می آید و بر اساس قهرمانی پاس اهواز این تیم میبایست نماینده شهر اهواز در جام اول تخت جمشید باشد اما مشکل همنامی با خواهر زاده تهرانی ( پاس تهران ) این شانس را از آنان میکیرد تا با موافقت لفته سه برادران به عضویت تیم نورد ( نماینده شهر اهواز در جام اول تخت جمشید ) در آید چرا که او در کارخانه نورد نیز مشغول به کار بود و این نقل و انتقال بسیار برایش ارزشمند بود .

  اما تیم نورد که تازه در نیم فصل دوم شکل و شمایل یک تیم منسجم را یافته بود در همان سال اول دچار اختلافات درونی میشود تا از حضور در جام دوم تخت جمشید عذر بخواهد .

 

 پیدایش نیرو ( آب و برق اهواز ) در جام تخت جمشید

 پس از نورد - تیم شرکت آب و برق اهواز - نماینده این شهر در جام تخت جمشید میشود تیمی که در ترکیب خود بجز نوری خدایاری چهار بازیکن دیگر از نورد را در جمع خود دارد تا با چهره بهتر از فوتبال اهواز در جام تخت جمشید دفاع کند از دوره سوم نام این تیم از آب و برق به نیرو تغییر می یابد تا خدایاری 4 فصل  حضور در لیگ ایران را با نام نیرو تجربه کند .

  با پیوستن به نیرو مدیران این تیم اورا به استخدام شرکت خود در می آورند و برایش مسکنی فراهم میکنند تا ستاره شهر اهواز بر خلاف این روزها در یک خانه کوچک استیجاری بهمراه برادر کوچک محصلش روزگار بگذراند اما هنوز دوری پدر و مادر و خواهران و برادرانش بزرگترین دغدغه قهرمان شهر اهواز است ولیکن  از خاک وطن ( ایران ) نیز نمیتواند دل بکند

 

 

  جام اول تخت جمشید ( 1352 )

  نوری خدایاری در جام اول تخت جمشید علیرغم ضعف تیمش بویژه در نیم فصل اول باز هم  یک ستاره بود او هفته پنجم در دیدار حیثیتی جنوبیها میان اهواز و آبادان در هر دو گل تیمش نقش داشت ابتدا با ارسالی تماشایی از روی یک ضربه کاشته موجب گلزنی عباس داوودی با ضربه سر شد و سپس با یکسری حرکات تماشایی خود در محوطه جریمه با حرکت خشن غفاری مدافع صنعت سرنگون میشود تا اعلام پنالتی و متعاقب آن سیاوش رزاقی گل تساوی دیدار را بثمر برساند .

نوری خدایاری 1352

 هفته بعد برابر راه آهن نیز او پایه گذار هر دو گل تیمش برابر راه آهن بود یکبار با یک پاس تو عمق و دیگری روی پاس رو به بیرون که هر دو را سیاوش رزاقی مهاجم گلزن نیرو بثمر میرساند و .........

 

 

  جام دوم تخت جمشید ( 1353 )

 

  نوری خدایاری در جام دوم نیز کماکان در نقش یک پاسور ظاهر میشد او که هافبک سمت راست نیرو در جام دوم بود باز هم با حرکات تماشایی خود هواداران اهوازی را به اوج میرساند گاهی تشویقی که او بابت حرکاتش میشد بیشتر از زمانی بود که این تیم به گل دست می یافت اما اگر بخواهیم بهترین چهره او را در این فصل اشاره کنین باید به دو دیدار رفت و برگشت برابر پرسپولیس نام برد او در دیدار رفت هرچند در تهران بازی را واگذار میکنند اما بسیار موثر بازی میکند آنچنانکه پرسپولیس برای مهار حرکات او غالبا از دو مهره خود همزمان سود میبرد .

اما بچه های اهواز در دیدار برگشت همه چیز را جبران میکنند پرسپولیس که در کورس رقابت بر سر قهرمانی با تاج قرار داشت بد روزی به اهواز آمد چرا که هفته نوزدهم تیم اهوازی شرایط سختی را در انتهای جدول تجربه میکرد و در صورت باخت امکان سقوط این تیم به دسته پایینتر نیز میرفت اما نوری در اینروز بی نظیر بود او علاوه بر پاس گلی که به حمید شهبازی مهاجم گلزن نیرو داد تا گل دوم تیمش را بثمر برساند بارها و بارها نظم خط دفاعی پرسپولیس را بر هم زد زیباترین صحنه دیدار نیز 4 دقیقه مانده به پایان مسابقه شکل گرفت که نوری خدایاری در محوطه جریمه پرسپولیس سه مدافع سرخپوش را یکی پس از دیگری دریبل میکند و در حالیکه دروازه بان نیز تسلیم شده بود توپ را به گوشه دروازه میفرستد اما در آخرین لحظه کاپیتان کاشانی با نوک پا توپ را راهی کرنر میکند

 

       

                                                                                                                             

 جام سوم تخت جمشید ( 1354 )

 

  اما جام سوم نوری چیز دیگری است درخشش او در نیم فصل دوم موجب تحرک بیشتر و همچنین گلزنی بیشتر حمید شهبازی سنتر فوروارد تیم اهوازی شد علاوه بر 9 گلی که حمید شهبازی در این جام بثمر میرساند نوری نیز در کنار او با 5 گل در این فصل دومین گلزن تیمش بشمار میرفت .

 او در هفته هفدهم در دقایق 80 و 88 برابر بانک ملی در حالیکه تماشاگران دیگر امیدی به کسب پیروزی در اهواز نداشتند پایه گذار هر دو گل تیمش است ابتدا با چند حرکت تماشایی تمرکز خط دفاعی بانک را بر هم زده تا داور اعلام یک ضربه پنالتی بسود نیرو کند هانی اهوازیان این پنالتی را به گل تبدیل میکند سپس 8 دقیقه بعد اینبار خود با حضور ذهنی عالی بازی را دوبر صفر میکند تا خیال تماشاگر اهوازی از بابت یک برد خانگی آسوده باشد .

 

 

  هفته بیست و چهارم برابر تراکتورسازی اینبار در دقیقه 2 حبیب شریفی از سمت راست حرکت میکند ارسال او بروی دروازه با ضربه سر نوری برای شهبازی توام میشود تا شهبازی نیز پاس نوری را با ضربه سر به اولین گل نیرو مبدل سازد سپس در دقیقه 68 طبق معمول روی یکسری حرکت تماشایی نیرو را صاحب یک ضربه پنالتی کرده تا اینبار امیر شیدایی هافبک با تجربه نیرو اندوخته های تیمش را دو برابر کند .

 اما اوج حرکات هنرمندانه نوری در جام سوم به دیدار هفته بیست و هفتم برابر ذوب آهن بر میگردد او در این دیدار هیچ حد و مرزی در کار با توپ را برای خود نمیشناخت تخریک تماشاگران و حمایت آنان از او گویی توان او را دو چندان کرده آنها که دیدار رفت را در اصفهان واگذار کرده بودند در این دیدار انتقام سختی را از تیم اصفهانی میگیرند هتریک تماشایی نوری و در نهایت پیروزی 4 بر صفر اوج عملکرد تیم اهوازی در برابر یکی از با ثبات ترین تیمهای جام سوم تخت جمشید ذوب آهن هرگز در برابر بزرگان متحمل شکست سنگین نشد اما آنروز زمین اهواز بزرگی دیگر داشت - نوری خدایاری !

 

 

 حرکات ناب نوری خدایاری در جام سوم هرگز از یاد هواداران صمیمی و خونگرم اهواز نخواهد رفت حرکاتی که موجب میشد علیرغم همه مشکلات - محرومیتها و کمبود ها مردم مشتاق فوتبال در اهواز سر به آسمان بسایند و لااقل برای چند ساعت همه مشکلاتشان را فراموش کنند ........                 یاد استادیوم اهواز و هواداران پرشورش گرامی

 

 

 

 

 جام چهارم تخت جمشید ( 1355 )

 

  نوری خدایاری جام چهارم را از هفته اول خوب آغاز میکند یک پاس تماشایی تو عمق منجر به ثبت دومین گل تیم نیرو توسط حافظی برابر بانک ملی میشود هفته سوم نیز پس یکسرس هنرنمایی فردی یک پاس گل به حمید شهبازی میدهد تا کل با ارزش نیرو که منجر به برتری این تیم بر حریف آبادانی شد به ثبت برسد هفته هفتم برابر تاج سازنده یکی از دو گل علی نکویی در تهران است

 هفته یازدهم نیز برابر ملوان بازی خوبی ارائه میدهد و روی هر دو گل این تیم نقشی موثر دارد هفته سیزدهم در باغ همایون برابر ذوب آهن بهترین بازیکن زمین بود او بارها و بارها مهاجمان تیمش بویژه حمید شهبازی را در موقعیت عالی گل قرار داد اما این فرصتها یکی پس از دیگری هدر رفت تا آنکه در نهایت با گلزنی خود در دقیقه 85 بازی را بتساوی کشاند . 

 

 او یکبار دیگر برابر ذوب آهن و رسول کربکندی گلزنی کرد تا بهمگان ثابت کند گلزنی به این دروازه بان صاحب نام از همه مهاجمان جام بهتر بلد است

هفته بیست و یکم برابر برق شیراز ابتدا در دقیقه 3 روی ارسال کرنر از سمت راست با ضربه ای سنگین و سر ضرب توپ را به تور میدوزد اما او در این دیدار نیز دست از شعبده بازی بر نمیدارد در آخرین دقایق نیمه اول او با دریبل سه مدافع برق که یکی پس از دیگری صورت گرفت در حالت تک به تک با دروازه بان بود که از پشت سر توسط غلام پیروانی در کمال تعجب بغل میشود ارشد برازنده داور دیدار بدلیل دوری از صحنه و عدم آمادگی فیزیکی در زمین اعلام خطای دو ضرب میکند و ....

 

 

 

 جام پنجم تخت جمشید ( 1356 )

  نوری خدایاری در جام پنجم نیز یکی از ستارگان تیمش است البته استفان گامبوش در نیم فصل دوم از او کمتر بازی میگیرد اختلافاتی که در نهایت منجر به جدایی نوری از تیم محبوب شهر اهواز میگردد البته با این تفاضیل او باز هم در تیم نیرو نقش قابل ملاحظه ای دارد او در بزرگترین پیروزی تیم نیرو در جام تخت جمشید برابر پرسپولیس در امجدیه نقش پر رنگی دارد و در تک گل دیدار نیز در متن حرکت تیم خود قرار داشت .

  البته نوری خدایاری در دیدار مسابقات جام حذفی نیز یکی از بهترینهای تیم شهر اهواز است او در پیروزی با ارزش 3 بر 2 برابر برق شیراز در مرداد 56 نقش اصلی را ایفا کرد چرا که علاوه بر 2 بار گلزنی در دقایق 2 و 12 زمانیکه تیم برق با دو گل به بازی برمیگردد باز هم با حرکات تماشایی خود تمرکز خط دفاعی برق را بهم ریخت تا غلامعباس شیدایی مدافع پیش تاخته تیم نیرو گل پیروزی نیرو را در این دیدار بثمر برساند .

 

 

 

 جام ششم تخت جمشید ( 1357 )

 

  سرانجام نوری خدایاری از اهواز و تیمش جدا میشود اختلافات او با مربی نیرو ( استفان گامبوش ) بر سر اصرار نوری بر استفاده از تکنیک فردی منجر به جداییش شد مقصد بعدی او ابومسلم مشهد بود او رفت تا در 25 سالگی در مشهد از نو شروع کند اما ناشی گری مسئولین ابومسلم در جذب بازیکن هم به ضرر خود آنها تمام شد هم ضربه بزرگی بر نوری وارد کرد طبق اساسنامه جام تخت جمشید هر تیم در فصل نقل و انتقالات تنها مجاز به استفاده از چهار بازیکن تخت جمشیدی بودند و او نفر پنجم لیست این تیم محسوب میشد نوری با مسئولین ابومسلم صحبت میکند و خواهان جدایی میشود ( با اینکه زمان نقل و انتقال پایان یافته بود ) اما مسئولین ابومسلم ارزش های او را میدانستند و خواهان حضور او در تمرینات شدند تا این مشکل را بنحوی حل کنند اما با تعطیلی مسابقات در هفته دوازدهم و پایان یافتن مسابقات جام تخت جمشید برای همیشه او نیز دیگر هرگز نتوانست در سطح اول فوتبال ما حاضر گردد

  نوری خدایاری شعبده باز اهواز - بازیکنی که در روی دستمال میتوانست 4 نفر را دریبل بزند و ...... تبدیل به یکی از بخشهای تاریخ ورزش ایران شده است و هرگز از حافظه مردم ورزشدوست ایران پاک نخواهد شد او همانند بسیاری نامیست همیشه زنده و جاوید ما نیز از سوی وبسایت جام تخت جمشید یاد و خاطره بزرگمرد فوتبال ایران نوری خدایاری را گرامی میداریم .

                                                                                                                                                     مدیریت وبسایت جام تخت جمشید - مرداد 93

 

 

 

 

 

 

                                                                      آلبوم خاطرات نوری خدایاری