A+ R A-

تبلیغات

رجیران

مصطفی عرب

 

   مصطفی عرب ( Mostafa Arab )

 

 دکتر مصطفی عرب ....  ستاره خط دفاع  و کاپیتان شایسته تیم ملی فوتبال , عضو تیم طلایی ایران در نخستین صعود به یک تورنمنت معتبر جهانی ( المپیک 1964 توکیو )  فاتح دو دوره جام ملتهای اسیا 1968 و 1972   

 

 

 

* بیوگرافی .......

   نام               مصطفی عرب

 تولد             22 مرداد 1320 ( تهران ) ا

رشته             فوتبال

پست             مدافع چپ

باشگاه           تهرانحوان - دارایی - نیروی هوایی - عقاب

سابقه ملی      1338 - 1351

تحصیلات      دکترای فلسفه 

 

-----------------------------------------------------

* افتخارات .......

نائب قهرمان جام آقا خان                             دارایی                   1338 

 قهرمان باشگاههای تهران                           دارایی                   1340 تیر ماه 

عنوان سوم باشگاههای تهران                       دارایی                   1341

قهرمان مسابقات انتخابی المپیک 1964          تیم ملی                   1343 خرداد

قهرمان جام عمران منطقه ای سنتو                تیم ملی                   1344 مرداد

عنوان چهارم باشگاههای تهران                   عقاب                      1344 آبان ماه 

عنوان سوم باشگاههای تهران                      عقاب                     1345 اردیبهشت ماه

عنوان هفتم باشگاههای تهران                      عقاب                      1346 مرداد ماه

قهرمان جام ملتهای آسیا 1968                     تیم ملی                   1347 اردیبهشت ماه

 

 

 

                                                                                                             در حال تکمیل .............  

 

 

 

 Captain of the Iran national football team Mostafa Arab - مصطفی عرب کاپیتان تیم ملی ایران مقدماتی المپیک مونیخ 1972                

 

 

 دکتر مصطفی عرب , کودکی او در منطقه نظام آباد سپری سد  و دوران دبستان  در مدرسه امین الدوله  , دبیرستان تقوی و سرانجام دریافت  دیپلم از  دبیرستان میر افضلی تهران .........  ورزش را با رشته والیبال در دبیرستان آغاز نمود . اما کاملا اتفاقی به فوتبال علاقمند شد و از زمین فوتبال باغ کلاغها , با عضویت در یک تیم محلی بنام پولاد , آن را پیگیری نمود    

 

  اولین بازی مهم که  آنروزها در آن حضور یافت  میان  پولاد و نادر بود که نتیجه اش پیروزی  3 بر 1 بنفع پولاد شد .... مصطفی عرب  آنروز هافبک وسط  پولاد بود  از آن تیم و بچه های آن بعد ها نام های بزرگی در فوتبال  تهران مطرح شدند ( امیر ابارشی - مهدی کشاورز - فریدون عسگرزاده و مهدی رنگانیان .......... )

 توضیح :

( بر پایه مصاحبه ای جناب نادر جهانفرد, دکتر مصطفی عرب در باب زمین باغ کلاغها چنین توضیح داده اند :  باغ کلاغها زمینی بود خاکی , در حوالی میدان فوزیه ( امام حسین امروز ) که  به پاشا خان - پدر حسین مبشر تعلق داشت .   در این زمین خاکی , تیمی محلی بنام عقاب تمرین میکرد و من , بهمراه دوستان خود از جمله امیر ابارشی و مهدی کشاورز و سایرین .........  در آن به فوتبال میپرداختیم )

* باغ کلاغها  نام یک باغ در محله نظام آباد است که دارای درختانی بلند بود  و درختان بلند  مکان مناسب برای کلاغها ......  در جوار آن باغ یک زمین فوتبال بود که همانند سایر زمین های آزاد , آنزمان محل اجتماع جوانان و پرداختن به  فوتبال . که امروز در ان زمین یک بیمارستان ساخته شده ....

                                                                                                                  

 در 16 سالگی  توسط  فریدون عسگرزاده - که آنروزها خود کاپیتان تیم محلی پولاد بود , به زنده یاد حسین فکری ( باشگاه تهرانجوان ) معرفی شد و سپس باشگاه دارایی و .....

  زنده یاد حسین فکری یک طرح جالب توجه برای جمع آوری استعداد های ورزشی برای باشگاه تهرانجوان داشت  او که همزمان مربی هر دو تیم فوتبال تهران جوان و دارایی بود 13 سرپرست برای 13 محله  شهر تهران برگزیده بود که وظیفه آنها سرپرستی تیمهای محلی و کشف استعداد  در سراسر تهران بود .

  فریدون عسگرزاده سرپرست تیم پولاد  از جانب باشگاه تهرانجوان ماموریت داشت در محله باغ کلاغها بدنبال استعداد باشد که بعد از چند بار مشاهده جسارت و توانایی های مصطفی عرب  او را به سوی آقا فکری برد دکتر عرب در مصاحبه با هفته نامه دنیای ورزش در باب تاثیر  حسین فکری بر فوتبال او  چنین اشاره دارد :

   ....... در طول سالیانی که در فوتبال هستم مربیان گوناگونی دیده ام ولی آنچه که بعنوان بنیاد و و اساس کار خود در فوتبال آموختم تجربیاتی  بود که در همان سالهای نخست فوتبالم , آقا فکری بمن آموخت .

                                                                                                                                           تیرماه 1350 - دنیای ورزش شماره 44

 

  یک روز تابستان برای اولین بار دکتر هرب پیش اقا فکری رفت .... آنروز دو تیم جوانان دارایی و تهران جوان در زمین شماره سه شهباز با هم تمرین داشتند .  بر حسب اتفاق همان روز یکی از بچه های تهرانجوان غائب بود و برای اینکه ترکیب  جور باشد از مصطفی عرب تازه وارد , خواستند که در ترکیب تهرانجوان برابر دارایی بازی کند .

  در آن  تمرین , آقا مصطفی 16 ساله بازی درخشانی ارائه داد تا  مورد تحسین استاد فکری قرار گیرد و سپس آقا فکری  رو به او کرد و گفت :

      .......آقای عرب اگر مرتب سر تمرینات بیایی , ما بزودی از وجودت در تیم های بزرگمون  استفاده خواهیم کرد ........

  6 ماه گذشت  مصطفی عرب با شرکت مرتب در تمرینات دارایی حال به یک فوتبالیست جوان و با تجربه تبدیل شد ......... در هفده سالگی , برای اولین بار در یک دیدار دوستانه برابر شاهین  روی نیمکت ذخیره های دارایی نشست .   بازی  که با نتیجه 8 بر 2 بسود شاهینی ها پایان یافت .

  اما دو ماه بعد تیم فوتبال دارایی بعنوان نمایده فوتبال ایران به   تورنمنت آقاخان ( داکا -  پاکستان ) اعزام شد و مصطفی عرب یکی از بازیکنان دارایی بود..... در اولین سفر ورزشی , او در دفاع چپ , برای دارایی باری کرد و با عنوان نائب قهرمانی , به ایران بازگشت ماحصل تلاش او  و سایرین , دو پیروزی و یک شکست بود  این  عنوان  نخستین  موفقیت  ورزشی دکتر مصطفی عرب می باشد . 

 

 

--------------------------------------

 * نخستین قهرمانی با دارایی 1339

 در بازگشت از پاکستان مصطفی عرب جوان . مدافع چپ تیم فوتبال دارایی شد .... سپس حضور در تورنمنت چهارجانبه تهران که از سوی فدراسیون فوتبال برگزار شد فضایی بود که در آن مصطفی عرب توانست خود را به جامعه فوتبال نیز ثابت کند تورنمنتی که با حضور تیمهای شاهین - تاج - دارایی و کیان , که در نهایت دارایی فاتح مسابقات شد .

  قهرمانی دارایی موجب دعوت 6 تن از ستارکان آن به تیم ملی  شد تا پس از سالها  انحصار  دو باشگاه شاهین و تاج در تیم ملی پایان یابد با شکست های سنگین و دور از انتظار تیم ملی در بازیهای آسیایی  توکیو 1958 ,  لزوم یک جوانگرایی در بطن تیم ملی ایران بضرورت احساس میشد .

  چند روز پس از قهرمانی تیم دارایی اسامی نوزده تن برای شرکت در مسابقات مقدماتی جام ملتهای آسیا در هند اعلام شد که در میان آن نام مصطفی عرب جوان 19 ساله تیم دارایی نیز به چشم می آمد او در کنار ناصر نوآموز - داوود حیدری - غلامحسین نوریان - مهدی اخوی و ناصر سلطانی 6 برگزیده تیم دارایی برای حضور در مسابقات جام ملتهای آسیا 1960بود . 

  در این دوره مسابقات که در هندوستان برگزار شد تیم  , ایران 6 بار به میدان رفت که مصطفی عرب  , در 4 بازی فیکس بازی کرد . دوبازی دیگر را نیز بجهت مصدومیت از دست داد .  

 تیم جوان  ایران اما سیمایی بس درخشان داشت .........   آنها با  پیروزی 3 بر صفر برابر اسرائیل , شکست سنگین سال قبل را جبران کردند  و در نهایت با کسب عنوان دوم گروه , از راه یابی به مرحله بالاتر باز ماندند .... سپس ایران  یک بازی دوستانه نیز برابر هندوستان   در بمبئی برگزار کرد که با نتیجه مساوی 2 بر 2  پایان یافت و مصطفی عرب پنجمین بازی ملی را خود را نیز انجام داد .

 

   مصطفی عرب از بهترین های فوتبال باشگاهی و رقابتهای استانی بود ...  حضور در  منتخب تهران برای شرکت در مسابقات قهرمانی کشور 1340 که با کسب عنوان قهرمانی پایان یافت  افتخاری دیگر برایش در پی داشت او این افتخار را بار دیگر با تیم منتخب تهران اینبار در اصفهان 1342 و 45 اهواز و .... تکرار میکند .

 

  قهرمانی جام باشگاههای تهران با دارایی

  سال 1340 در مسابقات دوره ای جام باشگاههای تهران با دارایی قهرمان تهران شد بازی تماشایی او در پست هافبک وسط برابر تاج از بهترین بازیهای او بود که راه قهرمانی دارایی را هموار کرد دیداری که با برتری 3 بر 1 دارایی , پایان یافت .  یک تیم رویایی که , شایسته ترین برای قهرمانی در بین بزرگان بود  زنده یاد عبدالله ساعدی - استاد جلال طالبی - استاد غلامحسین نوریان و .........

 

 

 

 

 

 

    مقدماتی المپیک توکیو - منطقه آسیا   (Olympic Football Tournament 1964 (Qualifying Stage asia

 

 مقدماتی المپیک توکیو سال 42 اغاز راه جدید فوتبال ایران است تا قبل از آن تیمهای ایرانی تنها در مسابقات قاره ای حضور می یافتند اما در این سال ایران برای رسیدن به سهمیه المپیک و حضور در یک میدان جهانی مبارزه میکرد باز هم مصطفی عرب مدافع چپ ثابت تیم ملی ایران است .

  او در 6 دیدار ایران در مسابقات به میدان میرود و اولین بار موفق به گلزنی در تیم ملی نیز میشود روز 22 آذر 1342 ایران و عراق در امجدیه روبروی هم صف آرایی میکنند که تیم ایران در یک دیدار طوفانی با نتیجه پرگل 4 بر صفر عراق را شکست میدهد مصطفی عرب یکی از 4 گل ایران را از روی یک ضربه آزاد تماشایی بثمر میرساند 3 گل دیگر را مهاجم نامدار فوتبال ایران حمید شیرزادگان بثمر میرساند .

 

 ایران و هند

  کسانی که آنروز 17 خرداد در استادیوم امجدیه شاهد دیدار سرنوشت ( ایران و هند ) بودند هرگز بازی بی نقص مدافع چپ تیم ایران را فراموش نخواهند کرد تیم مدعی هندوستان با سابقه 4  حضور در دور پایانی المپیک خود را بسیار محقق تر از ایران میدانست اما بچه های ایران با حمایت بیش از 30 هزار هوادار حاضر در امجدیه هیچ شانسی برای هندوستان باقی نگذاشتند استاد عطاءالله بهمنش گزارشگر با سابقه و محبوب ورزش ایران , بازی را برای ملیونها ایرانی از طریق رادیو  گزارش میکرد و چند بار از مصطفی عرب به نیکی یاد نمود  و بویژه  این جمله او که  :

                  ...........مصطفی عرب ......  به به ..... بسیار مسلط ....... گویی امروز بقول بچه ها بازیش گل انداخته و ......

.

 

 تیم ایران با 3 گل نسخه هند را یپیچد تا  تنها یک بازی  ( برگست ) با صعود فاصله داشته باشد ..... فردای روز بازی هندوستان یک تلفن به اردوی تیم ملی ایران شد که مخاطب آن مدافع چپ  تیم ملی ایران - مصطفی عرب بود .

 

         دنیای ورزش شماره 74 :

    ........ اون روز یک روز بهار سال 1343 بود یعنی 17 خرداد . تو امجدیه مطابق معمول مسابقه بود , اما اینبار توپچیهای تیم ملی مسابقه داشتند اما واقعا شاید عجیب باشد یک دختر خانم 18 ساله همان روز با همان تحسین های آقا بهمنش از آقا مصطفی یکدل نه صد دل عاشق شد بله عاشق آقا مصطفی .

  دختر تاب نگه داشتن این عشق را در قلبش نداشت و فردا روز هر طور بود تلفن اردوی بچه های تیم ملی را گیر آورد و برای آقا مصطفی تلفن میزند دخترک رویایی حرف میزد ولی این رویا کمتر از یکسال بعد رنگ حقیقت بخود گرفت مادر آقا مصطفی عرب , به خانه پدر و مادر آن دختر رفت و ازدواج صورت میگیرد و لباس دامادی بر تن آقا مصطفی و .....                                                                                                                                                                                              16 بهمن 1350 - دنیای ورزش شماره 74

 

.

 

 تیم ایران در دیدار برگشت نیز برابر هندوستان موفق ظاهر شد و صاحب یکی از 3 سهمیه  آسیا در المپیک توکیو شد و در این راه بیگمان دکتر مصطفی عرب یکی از تاثیر گذارترین نفرات گروه ایران بود

 

   المپیک توکیو ( 1964 )

 

  دور نهایی مسابقات المپیک 1964 به میزبانی ژاپن در مهر ماه 1343 برگزار شد بر اساس قرعه تیم ایران در گروه A مسابقات با تیمهای آلمان شرقی (دموکراتیک ) - مکزیک و رومانی همگروه شد اما متاسفانه تیم شایسته ایران در این تورنمنت مهم تنها با نیمی از توان واقعی خود شرکت کرد همین عامل نهایتا منجر به عدم کسب نتیجه مطلوب شد اختلاف درون تیمی چند روز مانده به اعزام , موجب محرومیت 6 تن از اعضای تیم  شد .

  نفرات جایگزین قادر به ارائه نیمی از توانایی های افراد محروم نیز نبودند با تمام این اوصاف مصطفی عرب و سایرین با تمام توان  بازیها را آغازمیکنند و جز دیدار اول برابر آلمانشرقی که تیمی نیرومند بود در سایر دیدار ها بازی قابل قبولی را بنمایش میگذارند تساوی با مکزیک در حالیکه تیم ایران , سوار بر بازی بود و سپس یک باخت خفیف یک بر صفر برابر رومانی چیزی از ارزشهای تیم ایران بویژه مدافعان آن کم نکرد .

 

 

 

 

 

 چهارمین دوره جام ملتهای آسیا      ( 1968 AFC Asian Cup )

  چهارمین دوره جام ملتهای آسیا اوج دوران بازیگری مصطفی عرب است مدافع چپ تیم ملی ایران در27 سالی دیگر یک جوان کم تجربه نیست و بازی در این پست پس از سالها او را به یکی از با ثبات ترین مدافعان تیم ایران در کنار حسن حبیبی - محراب شاهرخی و جعفر کاشانی تبدیل کرده است .

   با آغاز مسابقات جام ملتهای آسیا در تهران او نیز بهمراه سایر ملیپوشان به اردو میرود تا خود را برای یک تورنمنت مهم آماده کند حضور در هر چهار مسابقه تیم ایران نشان از نقش غیر قابل انکار او در فتح جام است

 

 

20 اردیبهشت 1347 دیدار افتتاحیه

- حریف اول هنگ کنگ است تیم ایران با ارنج بد به مشکل میخورد چرا که پیروزی دو بر صفر در 20 دقیقه آخر مشکلات را در نزد مردان هجومی را نشان میدهد با آمدن جباری در اواسط نیمه دوم خط حمله تیم بهتر میشود

23 اردیبهشت 1347

- دومین حریف ایران تایوان است با پیوستن حسین کلانی به جمع مردان خط حمله تیم ایران 4 بار دست به گلزنی میزند تا امید ایران باز زنده گردد تا اینجا خط دفاع تیم ملی بی نقص عمل کرده .

 

پنجشنبه 26 اردیبهشت 1347

- برمه حریف قدر تیم ایران حتی به قهرمانی نیز امید دارد  دقیقه 2 کلانی حریف را با گل خود شوکه میکند اما پایه گزار این گل مصطفی عرب مدافع چپ تیم ایران است او توپ را در زمین ایران صاحب میشود سپس چند متری پیشروی کرده و نهایتا با یک ارسال بلند و تماشایی کلانی را در موقعیت گلزنی قرار میدهد تا گل اول ایران خیلی زود بثمر برسد او در طول بازی بسیار موفق است بویژه در مهار هلاهاتای مهاجم گریز پای برمه که تقریبا علیرغم درخشش بسیار در دیدار برابر اسرائیل کاملا بی اثر شده بود .

مصطفی عرب

 عرب تنها یکبار برابرکاپیتان کهنه کار برمه - سوگ بهادر - جا می ماند که متاسفانه همان هم به تنها گل برمه می انجامد در پایان نتیجه 3 بر یک بسود عرب و یارانش است برمه از گردونه مدعیان حذف گشته تا قهرمان جام در روز آخر در دیدار میان دو تیم ایران و اسرائیل تعیین گردد 

 

 روز یکشنبه 29 اردیبهشت 1347

- امجدیه با بیش از 30 هزار هوادار ایرانی یک پارچه شور و هیجان میشود تیم ایران یک بر صفر بازی را واگذار کرده تا اینکه همایون بهزادی علیرغم مصدومیت بمیدان آمده بازی را با گل خود بتساوی میکشاند دقایق واپسین دیدار در حالیکه امید های تیم ایران درحال رنگ باختن است یک شلیک تماشایی از پرویز جام چهارم را برای همیشه به زمین امجدیه میدوزد

  حالا ایران فاتح جام است بچه های ایران از شادی اشک میریزند عرب - کاشانی - شرفی .... تهران تا صبح غرق جشن و پایکوبی است ( شرح کاملتر در بخش تورنمنت های بزرگ فوتبال ایران )

  مصطفی عرب حالا در کارنامه بازیگری خویش قهرمانی آسیا را هم دارد چیزی که تا آنروز جایش بشدت خالی احساس میشد اوج توانایی های آقا مصطفی مهار مهاجم پر توان و شایسته تیم برمه ( هلا هاتای ) که از سمت راست تیم برمه بنوعی یار مستقیم او محسوب میشد بود . بویژه در بیست دقیقه پایانی نیمه دوم که تیم برمه بقصد جبران نتیجه 3 بر 1 یک پارچه حمله میکرد برابر این مهاجم سرعتی حریف همانند یک قهرمان استوار ظاهرمیشود . آقا مصطفی روز دیدار با اسرائیل نیز بسیار پر کار بود و روی ارسالهای این تیم بویژه در نیمه اول بسیار هوشمندانه عمل میکرد

 

 

 

 

 جام کوروش بزرگ ( امجدیه - تیرماه 1350 )                          Cyrus the Great Cup 

 

   

  تورنمنت جام کوروش 4 الی 14 تیرماه به میزبانی تهران در استادیوم امجدیه برگزار شد . پس قهرمانی ایران در چهارمین دوره جام عمران منطقه ای کاپیتان حسن حبیبی به حضور درخشانش در تیم ملی ایران پایان داد تا از این پس بازوبند کاپیتانی تیم ایران در مسابقات بین المللی بر بازوان شایسته مصطفی عرب بسته شود .

 جام کوروش اولین تورنمنتی بود که در آن مصطفی عرب با عنوان کاپیتانی نماینده ایران پای بمیدان میگذارد که از قضا بسیار هم  هم برای تیم ایران خش یمن بود این مسابقات با دیدار دو تیم  منتخب تهران و نماینده هلند آغاز میگردد و .....

 

    افتتاحیه مسابقات

   مراسم افتتاحیه راس ساعت 6 بعدازظهر ( نیم ساعت قبل از شروع بازیها ) با حضور 8 تیم شرکت کننده و سپس سرود ملی کشورهای میهمان آغاز میشود میهمانان سرشناسی در مراسم حضور دارند که مهمترین آنها ریاست وقت فدراسیون جهانی فوتبال ( FIFA ) سر استانلی فورد راس ( Sir Stanley Ford Rous ) و هلینو هررا (Helenio Herrera ) سرمربی نامدار فوتبال ایتالیا و باشگاه اینترمیلان هستند .

  آنگاه تیمسار مکری ریاست وقت فدراسیون فوتبال ایران گزارشی از مسابقات را قرائت میکند سپس سر استانلی راس دقایقی بعنوان ریاست افتخاری مسابقات - سخنرانی کوتاهی را ایراد کرده که مهمترین بخش سخنان او پیام صلح و آرامش فوتبال برای همه جهانیان است و لحظاتی بعد در حضور 22 هزار سکونشین امجدیه مسابقات آغاز میگردد

  روز جمعه 4 تیرماه 1350 ساعت 6/30 بعدازظهر مسابقات با سوت داور انگلیسی در استادیوم امجدیه میان تیمهای منتخب تهران ( نماینده ایران ) و نماینده هلند آغاز میشود مصطفی عرب و هوربرت لافن هوکس کاپیتانهای دو تیم مراسم آغازین دیدار را برگزار میکنند .

  تیم هلندی با سه گل مغلوب مردان آماده منتخب تهران به رهبری استاد پرویز دهداری میشوند آنها برخلاف روز اول در روزهای بعد  بازی های زیبایی را بنمایش میگذارند شاید کمی هم خستگی سفر بر عملکرد آنها تاثیر گزارده باشد .

  دیدار بعدی تیم منتخب با نماینده ترکیه روز یکشنبه 6 تیر ماه است تیمی شایسته از فوتبال ترکیه که تنها مغلوب شلیک تماشایی علی جباری شده تا تیم منتخب تهران با یک گل از حالا خود را در مرحله بعدی مسابقات ببیند و سرانجام روز 8 تیرماه ساعت 8 بعد از ظهر تیم منتخب و نماینده چکسلواکی ( تیم ملی ب ) بمیدان میروند تا تکلیف تیمهای صعود کننده از گروه مشخص گردد این دیدار با برتری 2 بر 1 ایران بپایان میرسد .

  سپس نیمه نهایی روز یازدهم تیرماه تیم منتخب تهران با نتیجه 3 بر یک بر نماینده اطریش غلبه میکند تا به فینال مسابقات راه یابد گلهای تیم ایران توسط بهزادی , ایرانپاک و شرفی بثمر میرسد .

  یکشنبه سیزدهم تیرماه روزی فراموش ناشدنی برای فوتبال ایران و هواداران فوتبال است گل دقیقه 56 ایرانپاک موجب پیروزی نماینده ایران بر نماینده رومانی ( آرگوئز ) و نهایتا قهرمانی  میشود جدا از مسابقات و بازیها تصاویر برجای مانده از  ستاره های فوتبال ما , با ارزشترین چیزی است که از آنروزها برای فوتبال ایران بیادگار مانده . بویژه جام زیبای مسابقات بر دستان کاپیتان مصطفی عرب که دوشادوش دیگر قهرمانان در حال دور افتخار است - یکی از زیباترین نوستالژی های تاریخ فوتبال ایران بشمار میرود ( شرح کاملتر این مسابقات بهمراه تصاویر بیشتر در بخش تورنمنت های بزرگ فوتبال ایران - بتفضیل ارائه خواهد شد )

 

  

  

 

 

   جام ملتهای آسیا ( 1972 AFC Asian Cup )

  اردیبهشت ماه سال 51 تیم ملی ایران عازم بانکوک است تا از عنوان قهرمانی خود در دوره قبل دفاع کند تیم ایران در دور اول با پیروزی دو بر صفر بر کامبوج به دور بعد صعود میکند سپس با عراق و تایلند در یک گروه قرار میگیرند دو پیروزی 3 بر صفر برابر عراق و 3 بر 2 برابر تایلند اوج هنرنمایی مردان ایران برهبری کاپیتان مصطفی عرب است .

 سپس در نیمه نهایی بار دیگر تیم ایران برابر تیم کامبوج تیم چغر شرق آسیا قرار میگیرد تا با نتیجه ضعیف 2 بر یک بسختی از سد این تیم نیز بگذرد حالا همه چشمها به دیدار فینال برابر کره جنوبی است

 روز جمعه29 اردیبهشت در ورزشگاه ملی بانکوک دو تیم مراسم آغازین مسابقه را برگزار میکنند جنگ مغلوبه میگردد دیدار با نتیجه یک بر یک به وقت اضافی میکشد اما گل طلایی حسین کلانی در دقیقه 108 اوج احساسات و آرزوهای مردم ایران بود لحظاتی که در تهران پخش مستقیم مسابقات قطع میگردد تا مردم به رادیو ها پناه ببرند او ج حملات تیم کره جنوبی با چهار مهاجم برهبری قهرمان فوتبال کره جنوبی کاپیتان پارک ئی چون که غالبا دو هافبک نیز آنها را پوشش میدادند 12 دقیقه طوفانی را برای خط دفاع و دروازه بان ایران بوجود می آورد 12 دقیقه ای که گویی یکساعت بر ملیپوشان ایران گذشت .

 

 با سوت پایان داور مالزیایی سیواپالان کتریواله ( Sivapalan Kathiravale ) جشن پیروزی تیم را در استادیوم ملی بانکوک آغاز کردند قهرمانی که بسیار سخت و در خارج از خانه لذتی دو چندان برای آقا مصطفی و یارانش داشت.....

 

 

  

 

 

  مصطفی عرب و باشگاه عقاب

 

 از سال 44 نیروی هوایی ایران اقدام به تعریف اساسنامه برای اداره باشگاهش و تبدیل آن از یک باشگاه خصوصی به یک باشگاه سهامی عام نمود تا از این پس این تیم با نام عقاب اجازه یابد در مسابقات قهرمانی باشگاههای تهران شرکت کند وهمچنین تیم دوم باشگاه نیز با همان نام نیرو هوایی در جوار تیم عقاب به فعالیت خود ادامه دهد .

  پس از آن مدیران باشگاه تصمیم به تقویت تیم بویژه از نیروهای تحت امر خود میگیرند و طبیعتا مصطفی عرب بعنوان بازیکن ملیپوش تیم ایران در اولویت برای پیوستن به این تیم قرار داشت او بهمراه مصطفی کاچار - عبدالله ساعدی - هوشنگ گودرزی و ..... اسکلت اولین تیم حاضر در مسابقات باشگاهی تحت نام عقاب تشکیل میدهند .

  با جدایی عرب از دارایی و پیوستن او به تیم عقاب فصل نوینی در فعالیتهای باشگاهی او آغاز میگردد دوران پر فراز و نشیبی که تا آخرین روز حیات با شکوه باشگاه عقاب ادامه یافت در این مدت تیم عقاب غالبا در رتبه های سوم تا پنجم جدول رده بندی باشگاههای تهران قرار میگیرد اوج کار تیم عقاب به فصل 1351 جام باشگاههای تهران بر میگردد که این تیم با شایستگر و در یک نیرد جانانه با تاج برای کسب عنوان قهرمانی به جایگاه دوم جدول رده بندی بسنده میکند .

 عقاب در سال 46 و 47 با مشکلات عدیده ای دست بگریبان بود که در آن سالها مصطفی عرب برای مدت کوتاهی در کنار بازیگری مسئولیت مربیگری تیم را نیز برعهده میگیرد اما با آمدن مدیریت جدید در سال 47 و پیوستن استاد حسین فکری به عقاب - مصطفی عرب در مقام کاپیتان تیم تنها به رهبری تیم درون زمین میپردازد در سالهای آخر اشتباهات مدیریت باشگاه در امر اداره باشگاه بشکل گروهی بزرگترین ضربه را بر پیکر این تیم ریشه دار و قدیمی زد بگونه ای که در نهایت با بالاگرفتن اختلافات درون تیمی در سال 1353 هر لحظه بیم شکستن بالهای تیم دوست داشتنی فوتبال ایران میرفت .

 

  در نهایت نیز آنچه که نباید رخ میداد در نهایت بی تدبیری بوقوع پیوست تا با اعلامیه فدراسیون وقت در بهمن 1353 عقاب تیم مردانی بزرگ همانند مصطفی عرب - فریبرز اسماعیلی - منصور ضرابی - پرویز - ایرج دانایی فرد و بسیارانی دیگر از فعالیت در مسابقات جام تخت جمشید باز بماند و آرام آرام به ورطه فراموشی در تاریخ ورزش ایران بیافتد ( حوادث و عملکرد دقیقتر مدیران و نقش فدراسیون در این تصمیم با مستندات در بخش تاریخچه باشگاههای بزرگ به تفضیل ارائه خواهد شد )

  بهر روی عقاب - ملقب به تیم ستاره ها - از حرکت باز می ایستد تا یکی دیگر از مراکز پرورش جوانان و ورزشکاران در شهر تهران عملا از دور خارج گردد اما یاد و خاطره اش سالهای سال و برای همیشه در ذهن علاقمندان ورزش باقی خواهد ماند آنچنانکه امروز با گذشت چیزی بیش از 40 سال از آن به نیکی یاد میشود

 

 

 

 

 

 1350 یکسال بسیار موفق برای کاپیتان شایسته تیم ملی ایران بود .......... بازیهای درخشان او در اوج پختگی چه در تیم ملی ( جام کوروش و مسابقات مقدماتی المپیک ) منجر به انتخابش بعنوان مرد سوم فوتبال ایران شد بر این پایه گروهی کثیری از کارشناسان و اهالی مطبوعات او را پس از علی پروین و علی جباری شایسته کسب این عنوان ارزشمند میدانند سرانجام در جشنی که در مهر ماه 1351 به همین منظور برگزار میگردد او لوح و جوایز خود را از دست مسئولان وقت دریافت داشت .

  مصطفی عرب درحالی موفق به کسب این عنوان ارزشمند شد که بالاتر از بزرگانی چون ابراهیم آشتیانی ( فوتبالیست برگزیده سال قبل ) - حسین کلانی - کارو حقوردیان - حسن حبیبی - اکبر افتخاری - صفر ایرانپاک و ..... بسیاری دیگر قرار داشت 

 

 

 

 

 -------------------------------------------------

  * جام تخت جمشید

 

 دوران حضور مصطفی عرب در مسابقات جام تخت جمشید تنها به دو دوره  محدود شد چرا که در پایان جام دوم ,  با یک رای نا عادلانه , تیم عقاب از ادامه فعالیت , محروم شد .

 

  جام اول تخت جمشید

  مصطفی عرب در اواسط سال 52 بطور موقت چند ماه از عقاب  جدا شد تا برای گذراندن یکدوره تکمیلی تحصیلی , به آمریکا سفر کند .  او در این مدت نیز از فوتبال غافل نبود چرا که او با گردهم آوردن دانشجویان ایرانی علاقمند و مستعد تشکیل یک تیم فوتبال داد و در کنار تحصیل از آمادگی و شرایط جسمانی , دور نشد با این حال مصطفی عرب در جام اول تخت جمشید تنها در 5 هفته آغاز مسابقات حضور داشت و با تعطیلی مسابقات بواسطه مسابقات انتخابی جام جهانی مقابل استرالیا - او نیز به سفر تحصیلی خود رفت .

  اما در همان 5 هفته ابتدایی که عقاب با قویترین تیمهای مسابقات ( پاس - تاج - پرسپولیس - صنعت نفت و راه آهن ) مواجه بود او کاپیتان و ستاره تیم بود آنچنانکه عقاب  بدون باخت این پنج دیدار سنگین را پشت سر گذاشت و از امیدهای کسب مقام قهرمانی بود پس از او  کاپیتانی به فریبرز اسماعیلی رسید .

 

جام دوم تخت جمشید (  اختلافات داخلی )

با بازگشت مصطفی عرب به ایران جایگاه او بعنوان قدیمی ترین عضو باشگاه و کاپیتان عقاب در تیم محفوظ بود او در هفته اول برابر پرسپولیس پیشاپیش سایرین پای به امجدیه میگذارد دیداری که با تساوی بدون گل پایان می گیرد اما هفته های بعد نفرات تیم به دو دسته قدیمی ها و جدیدها تبذیل میشوند گروه جدیدها به رهبری پرویز و قدیمی ها نیز کاپیتان عرب را نقر اول خود معرفی میکنند

  اختلافات موجب قهر و ترک تمرینات از سوی پرویز قلیچ خانی شد تا عقاب با مشکلات زیادی مواجه باشد و برابر سپاهان در هفته سوم شکست بخورد با پادرمیانی مسئولین یک روز مانده به دیدار هفته چهارم برابر ملوان , قلیچ خانی بازگشت تا عقاب با یک تساوی به تهران بازگردد اما هفته بعد اختلاف میان دوگروه بالا گرفت تا جایی که در هفته ششم برابر تاج  , مدیران باشگاه مانع ورود قدیمی ها به رختکن تیم شد .

  این موضوع با اعتراض شدید کاپیتان عرب مواجه شد او که سالها برای عقاب زحمت کشیده بود و با تمام مشکلات آن ساخته بود حالا با تصمیمی اینچنینی مواجه بود مدیریت چند نفره در عقاب بلایی بر سر این تیم خوب و محبوب پایتخت  آورد که باور کردن ان دشوار بود  هر چند چند روز بعد مشکلات بنحوی حل شد اما این زخم چرکین تاثیرش را در نتیجه گیری در طول فصل گذاشت تا تیم چهارم فصل پیش بزحمت در جایگاه هشتم جدول دوازده تیمی قرار گیرد و از سقوط به دسته پایینتر نجات یابد .

در پایان فصل و چند هفتنه مانده به آغاز سومین دوره جام تخت جمشید با رای ناعادلانه فدراسیون فوتبال , فعالیت باشگاه عقاب , پایان یافت  و پس از آن مصطفی عرب که هرگز نمیتوانست از فوتبال به دور باشد سرپرستی و مربیگری یکی از تیمهای زیر مجموعه نیروی هوایی , تحت نام ( شهپر ) را بر عهده گرفت و کم وبیش نیز خود نیز همپای جوانان بازی میکرد .  او در مربیگری نیز موفق بود پیروزی بر شهربانی رقیب همیشگی  در تابستان 54 و در نهایت کسب عنوان دومی نیروهای مسلح اولین افتخار مصطفی عرب در امر مربیگری بود .

  او تا سال 57 رهبری شهپر را همچنان به عهده داشت و با شرایط خوب بدنی  پابه پای جوانان  میدوید او در سال 56 که در 36 سالگی قرار داشت یکی از مردان ثابت  در طول فصل بود

  دکتر مصطفی عرب یکی از بزرگترین فوتبالیستهای ما در دهه 40 و 50  علیرغم دست یابی به مدارج بالا ( ورزشی و تحصیلی ) اما زندگی ساده ای را برگزیده بود او هرگز  رنگی از تجمل  در زندگیش نبود کاپیتان تیم ملی ایران آنقدر ساده زندگی میکرد که نشریه دنیای ورزش در بهمن 50 و در دوران اوج بازیگری او در تیم ملی چنین نوشت :     

             کاپیتان ایران - مردیست که خشتی نو از درآمد فوتبال در خانه اش نقش نگرفته است

   و سپس اضافه میکند :

   ......  مردی بزرگ و بدون تظاهر در فوتبال ما , مردی که فوتبال همه زندگی اوست ولی خشتی نو از در آمد فوتبال بر خانه اش نقش نگرفته . به حیاط کوچکی که مردی با قلبی بوسعت آسمان در آن زندگی میکند نگاه میکنم و به فرزندانش که نمیتوانند دور حیاط بدوند و تنها در آمد حال حاضر کاپیتان محبوب تیم ملی از فوتبال حقوق 3000 ریال ماهانه اش از باشگاه است

 

  دکتر مصطفی عرب طی 13 سال حضور مستمر در تیم ملی ایران همواره از بهترینها بود و تنها 4 بار طی این مدت در ترکیب تیم بمیدان نرفت که هر چهار بار هم تنها مصدومیت مانع او شد آخرین دیدار ملی او برابر بایرمونیخ دوستانه در تیر ماه 51 برگزار شد هرچند آنروز قرار بر این نبود که این دیدار بعنوان دیدار خداحافظی او باشد چرا که مصطفی عرب در آستانه حضور تیم ملی به المپیک مونیخ نیز او یکی از مردان آماده ایران در اردو بود اما مصدومیتی که در هفته های آخر گریبانگیرش میشود مانعی برای شرکت در دومین المپیک دوران ورزشی اوست .

  چند روز بعد از آنکه مشخص میگردد او به بازیهای المپیک نمیرسد فدراسیون فوتبال ایران در یک اقدام پسندیده به احترام 14 سال حضور مداوم او در تیم ملی مقدمات اعزام او را بهمراه تیم به المپیک مونیخ را فراهم میکند اما دکتر خود در اقدامی زیباتر ضمن تشکر از فدراسیون تقاضا میکند یک جوان را بجای او به مونیخ اعزام نمایند تا علاوه بر کسب تجربه یار و یاور تیم ملی ایران نیز باشد .....

  دکتر مصطفی عرب امروزه در دهه هشتم زندگی خود بسر میبرد خاطرات دوران ورزشی او بخش بزرگی از کتاب زرین افتخارات ایران زمین است بخشی که هر چند کمتر در بابش گفته شده اما بشهادت تاریخ جزو پاکترین و درخشانترین دوران ورزش ماست برای دکتر مصطفی عرب از صمیم قلب آرزوی سلامتی نموده و یاد و خاطره اش را گرامی میداریم .

                                                                                                                                                مدیریت وبسایت مسابقات جام تخت جمشید - تیر 93

 

 

 

 

                                                                                       گالری تصاویر  مصطفی عرب