A+ R A-

تبلیغات

رجیران

علی عبده ( Ali Abdoh )

علی عبده

 Ali Abdoh was the founder of Persepolis Club in Iran. He founded Perspolis Club in the fall 1963 . Abdoh was a  boxing champion in Iran  . he built a bowling complex in Tehran and founded the Perspolis Club with the benefit of it . Perspolis FC most popular football team Iranian football.

 

 

  علی عبده ۱۳۵۸ -۱۳۰۳   ( Ali Abdoh )

 ===================

   نیم قرن تلاش - ممارست - دویدن - توپ زدن - مشت زدن .....  او را برای رویارویی با مشکلات و مصائب روزگار , آبدیده ساخته بود ... انسانی لوطی مسلک  ," ورزشی و تا حدودی مدرن " با قلبی بزرگ و شرقی که در سر , سودایی جز سربلندی ایران و ایرانی  نداشت . علی عبده  آمیزه ای کم نظیر بود  از سنت و منش پهلوانی , با دنیای باشگاه داری مدرن ... و امروز اما ارمغان اش , محبوبترین کلوپ یا همان باشگاه ورزشی ایران است , هر چند که سالها کم توجهی و  سوء مدیریت و .... تا حدودی آن را  کم رنگ ساخته اما , بیقین همچنان بهترین است . 

 

   علی عبده : زمان .بهترین و دقیق ترین محک , برای بازشناسی دقیق موجودیت ها , اعمال و افعال هر کس و نیز صدیق ترین معرف اوست . مطمئنا بالاترین قضاوت نیز در دیوان عالی کشور نیست ( شهادت افکار عموم بر گواهی چنین مرجع عالیرتبه قضایی , هم اولویت دارد و هم بخوبی میچربد ) اکثریت اجتماع هیچگاه برای ابد در اشتباه مغروق نمی ماند و برای یک خدمتگزار, هیچ چیز بالاتر از این نیست که , در قبال افکار اعمال و کردار خویشتن , احساس سر افرازی کند و در برابر دادگاه عموم , خجل نباشد .

                                                                              گزیده ای از مصاحبه با نشریه دنیای ورزش ۱۳۵۵

 

 

 * بیوگراقی

نام                              علی محمد عبده

تولد                            مرداد ۱۳۰۳ ( بروجرد - لرستان )

نام پدر                         شیخ محمد عبده 

تحصیلات                     کارشناس مدیریت تربیت بدنی 

رشته                           والیبال - دو و میدانی - بوکس

شغل                            بنیانگزار باشگاه پرسپولیس ( مالک مجتمع تفریحی ورزشی بولینگ )

خانواده                        ازدواج با بانو هما مهاجرین دارای پنج فرزند

وفات                           سه شنبه ۹ بهمن ۱۳۵۸ برابر با  ۲۹ ژانویه ۱۹۸۰ - وست کووینا کالیفرنیا                            

 

================

 

* فتخارات و عناوین علی عبده :  

۱ - قهرمان بکس ایران - وزن اول ( دوبار )

۲ - قهرمان بکس ایران - وزن دوم ( یکبار )

۳- قهرمان بکس ایران - وزن سوم ( دوبار)

۴ - قهرمان بکس دانشگاههای ایالت DC ( واشنگتن - آمریکا )

۵- قهرمان مسابقات دستکش طلایی ایالت DC ( واشنگتن - آمریکا )

۶ - قهرمان دسته نیمه سنگین بکس ایالت DC و کاپیتان تیم مشتزنی ( واشنگتن - آمریکا )

۷ - قهرمان دوچرخه سواری کشور - مسابقات هشت کیلومتر

۸ - رکوردار پرتاب وزنه و پرش ارتفاع آموزشگاههای ایران - دوره متوسطه

۹ - کاپیتان تیم های والیبال باشگاه دارایی و دبیرستان شرف

۱۰ - عضویت در تیم بسکتبال منتخب آموزشگاههای تهران

۱۱ - ۷ سال ریاست  فدراسیون بوکس ایران

۱۲ - ۴ سال نائب ردیس اول , فدراسیون بوکس آسیا

۱۳ - عضو هیئت رئیسه کمیته ملی المپیک 

۱۴ - عضو فدراسیون بین المللی بکس

۱۵ - و ......

 

 

 

 

علی عبده

  * زنده یاد علی عبده    .......                           دفتر باشگاه پرسپولیس - زمستان ۱۳۵۲

=========================

 

  علی عبده با نام کامل علی محمد عبده متولد مرداد ماه ۱۳۰۳ ( بروجرد )  فرزند شیخ محمد عبده , روحانی و مرجع مذهبی شهرستان بروجرد و نخستین دادستان عالی کشور می باشد ... گروهی  عبده پدر را  مبتکر دادستانی نوین ایران نیز میدانند  .علی عبده تحت تعالیم چنین فردی , پرورش یافت و سپس در سالهای نخست دهه ی دوم قرن چهارده شمسی , جهت فر آگیری علوم به دبستان و دبیرستان رفت .

  عبده دوره آموزش متوسطه را در دبیرستان شرف  سپری کرد و از همان روزها , هم پای تحصیل به ورزش نیز علاقمند شد ......   کسب عناوین متعدد قهرمانی در آن سالها, از  علاقه وافر او به رشته های  ورزشی حکایت دارد . او قهرمان دوچرخه سواری ( هشت کیلومتر ) , مواد پرتابی دو ومیدانی  و همچنین پرش ارتفاع  آموزشگاه ها شد و این در شرایطی بود که او کاپیتان تیم والیبال دبیرستان شرف نیز بود . در سال دوم دبیرستان ,  عضو تیم والیبال باشگاه دارایی  شد  و آنقدر در این رشته نیز موفق بود  که سرانجام , کاپیتان تیم والیبال دارایی شد

  هفده ساله بود که به توصیه یک دوست برای نخستین بار  به جلسه تمرین رشته ورزشی بوکس رفت و پس از مدت کوتاه , سخت به آن علاقمند شد .  پیشرفت عبده در بوکس فراتر از تصور بود .  کسب عنوان قهرمانی  آموزشگاههای تهران  وزن اول در سال ۱۳۲۱بواقع نخستین افتخار ورزشی اوست . پس از آن کسب عنوان قهرمانی ایران در سال ۱۳۲۲ نشان داد که ستاره ای در حال شکل گیری است .... سپس عنوان قهرمانی او در سالهای بعد در اوزان دوم و سوم نیز تکرار شد  و تا سال ۱۳۲۸ که جهت تحصیل به آمریکا عزیمت کرد , در کلیه رقابتهای استانی و کشوری , صاحب رتبه نخست بود  .

 

  سال ۱۳۲۸  جهت  تکمیل تحصیل  , به امریکا رفت ...   مقصد عبده واشنگتن و دانشگاه آن کالج مریلند پارک (University of Maryland, College Park )  بود و ناگفته پیداست که رشته مورد علاقه وی نیز تربیت بدنی می باشد .  او طی دوران تحصیل نیز , ورزش را پیگیری کرد  آنچنانکه  قهرمان بوکس آموزشگاههای ایالت دی سی , شد .

  دو سال بعد ۱۳۳۱ عبده موفق تر از پیش عمل کرد و با شایستگی , قهرمان تورنمنت دستکش طلایی رده میان وزن شد او این عنوان ارزشمند  را با پیروزی بر یک ملی پوش سابق آمریکا , بدست  آورد که ارزش آن  را دو چندان مینمود .   با گذشت ۶ ماه  ( ۱۳۳۲ ) عبده موفق به اخذ مدرک تحصیلی در رشته مدیریت تربیت بدنی شد و همان زمان از سوی مقامات , به ریاست امور ورزشی ایالت دی سی منصوب شد . یکسال بعد ( ۱۳۳۳ ) از سوی مقامات عالیرتبه ایالت , پست ارزشمند سرپرستی فدراسیون والیبال ایالت دی سی  به او پیشنهاد شد که  عبده آن را نیز پذیرفت .  سپس طی یک سفر به ایتالیا  با همسر خویش , بانو " هما مهاجرین " آشنا شد .... او آن هنگام ۳۳ سال داشت  ثمره ازدواج آنها ۵ فرزند بود که در میان آنها رضا عبده , یک چهره شاخص  در مقیاس جهانی شد . او بواقع یک نابغه در نویسندگی و کارگردانی تئاتر بود ,   اما رضا عبده متاسفانه  بسیار زود جهان هستی را ترک گفت ...  او فرزندی بود که به افتخارات خانواده بزرگ عبده , رنگ و رویی هنری بخشید . برادر بزرگتر اما " سالار عبده " نیز , سالهاست که به امر نویسندگی و عکاسی اشتغال دارد و در کارنامه هنری وی نیز آثاری ارزشمند بچشم می آید   .... 

 

 

 

=========

* بازگشت به ایران ۱۳۳۹

  اواخر دهه ۳۰ شمسی علی عبده  با کوله باری از تجربه و دانش که از چند سال حضور مستمر در فضای ورزش آمریکا , کسب نکرده بود ,  به ایران باز گشت  تا با تکیه بر آموخته هایش به وطن  خدمت کند .....  بلافاصله پس از بازگشت , سرپرستی فدراسیون بوکس ایران , به او سپرده شد . چند ماه بعد بعنوان نایب رئیس اول فدراسیون بکس آسیا برکزیده شد . حضور او در راس فدراسیون مشتزنی , با تحول و پویایی فراوان رشته بوکس همراه بود که حاصل آن پس از چند سال , بوضوح نمایان شد .

 

علی عبده

  * علی عبده , استواز چون کوه , میان قهرمانان مشتزنی ( تورنمنت قهرمانی آسیا - بانکوک ۱۹۶۳ )  ..... حضور او در راس فدراسیون بوکس  با تحول فراوان همراه بود و فرزندان ایران در سال ۱۹۶۳ نخستین مدال طلای اسیا را کسب کردند و سپس روند موفقیت ها استمرار یافت . فرد دوم از چپ که پیش پای او نشسته  حسین آقایی , حائز نخستین مدال طلای آسیایی مشتزنی ایران می باشد .

 

 

 

 

 

 

 

=========

  سی آر سی  ( CRC )

 

    پاییز ۱۳۴۰ را میتوان آغاز فعالیت های تجاری علی عبده  دانست  .... او همان روزها  موسسه بازرگانی سی آرسی را که فعالیت اش در امور بازرگانی از قبیل واردات و صادرات بود , تاسیس کرد . موسسه  سی آر سی با سرمایه شخصی او آغاز بکار  نمود اما با گذشت یکسال او به سرمایه بیشتر از انچه که میپنداشت نیاز پیدا کرد  ....  سرمایه ای که بخشی از ان با وام بانکی و بخشی با واگذاری بخشی از سهام , به افراد متمول  تامین شد   اواخر سال ۱۳۴۰ سی آر سی رونق یافت و به مرحله سود دهی رسید .

 

 

========

 * پرسپولیس ................

   آنچه که امروز همگان علی عبده را با آن نام میشناسند واژه  یا برندی , بنام پرسپوایس است ................  اوایل دهه ۴۰ شمسی و  جامعه ایران در حال پوست اندازی و جدایی از بافت قدیمی - سنتی خویش ,  بود .    طوفان تحولاتی  که پس از پایان جنگ جهانی دوم در سراسر جهان آغاز شده بود  , سرانجام  به ایران نیز رسید و  برپایه افزایش ارتباط  کشورها ,  لزوم یکسری تغییرات , بوضوح احساس میشد ...  گشترش خبرهای مرتبط با جام جهانی فوتبال و ظهور پدیده هایی همانند دی استفانو , پوشکاش , پله .... بنابر این هیاهوی امجدیه بالا گرفت و بمرور , فوتبال حرف روز جامعه ی ورزش ایران نیز شد  ....  دیگر جوانان  کمتر آرزوی رفتن به گود زورخانه را داشتند.... آنچنانکه در مدتی بسیار کوتاه ( حدود ۵ سال ) اولیت نخست  جوانان ورزشدوست , حضور در امجدیه و دیدن ستاره های آن بود  در این هنگام است که علی عبده تصمیم دارد  همراه با کسب و کار به عشق نخست خود ورزش نیز , بپردازد .  

   تاسیس یک کلوپ ورزسی در آبانماه ۱۳۴۲ نخستین گام علی عبده بود که در راستای پرداختن به ورزشهای مدرن و باشگاه داری انجام شد .  یک کلوپ تفریحی - ورزشی , بنام  ( مرکز تفریحی بولینگ عبدو )    ...........  پرسپولیس نامی بود که تا قبل از سال ۴۲ تنها در کتابهای تاریخی قابل رویت بود  اما با گذشت ۵ سال همگان با این نام  آشنا  و در کمتر از ۱۰ سال با اختلاف  , محبوبترین باشگاه ورزشی ایران شد .... پرسپولیس , نامی بود  که شخص او برای تیمهای ورزشی وابسته به مجتمع بولینگ , برگزید . 

 

علی عبده

 

  علی عبده برای تاسیس بولینگ ,   زمینی به مساحت ۲ هکتار ( ۲۰ هزار متر مربع ) در منطقه ی جاده ی شمیران را خریداری کرد و ابتدا یک سالن , مجهز به ۲ خط بولینگ ( غیر اتوماتیک ) در آن احداث نمود که همان باشگاه ابتدایی ,  محل اجتماع جوانان و اقشار مرفه و ثروتمند جامعه   شد , بدین صورت , هزینه کارکنان , تاسیسات و همچنین  تیمهای ورزشی از در امد حاصله تامین گردید .حد فاصل سالهای ۴۴ - ۱۳۴۳   بولینگ رونق فراوان یافت  تا عبده به احداث سالن بدنسازی و دیگر ملزومات ورزشی نیز ,  اقدام کند  .

   بر \ایه همان تحول و تغییر ذائقه  قشر جوان دهه ی ۴۰ شمسی , هر روز و پیوسته بر تعداد مراجعه کنندگان بولینگ , افزوده می شد  و شهرت بسیار یافت ......  در همان سال  عبده با هوشمندی , مجموعه بولینگ را تا سقف ۴/۵ میلیون تومان , بیمه کرد  که تا آن روزگار بی سابقه بود ...  حوادث سالهای بعد , ارزش کار او را بوضوح , نمایان میسازد . 

 

 

 

 

==============

* آغاز فعالیت تیم های ورزشی .................

 

  در آغاز فعالیت تیمهای ورزشی بولینگ , صورت آماتوری داشت و ابتدا نیز با رشته های بسکتبال و والیبال آغاز شد ................... سال ۱۳۴۵ آغاز کار تیم فوتبال باشگاه بود و حوزه فعالیت آن در حوزه مسابقات منطقه ای و دوستانه ...  بر این اساس هیچگونه  دستمزدی به بازیکنان پرداخت نمی شد .  تنها برخی ملزومات ورزشی  از جمله  کفش و پیراهن های ورزشی از سوی باشگاه , به بازیکنان اهداء میشد . 

  هیاهوی هر روزه فوتبال و رقابت داغ و پر هیجان  میان باشگاههای تاج , شاهین و دارایی ( میانه دهه ۴۰ شمسی ) عبده را بقکر انداخت تا چنانچه میسر باشد با تخصیص بودجه , نگاهی جدی تر به رشته ی پر رونق فوتبال داشته باشد .... سال ۴۶ , فوتبال باشگاهی ما  آبستن حوادث بود و در بحبوحه مسابقات  و رقابت  میان ستارگان شاهین و دارایی   , یک حکم از سوی سازمان تربیت بدنی ابلاغ شد که همسان یک شوک بزرگ  بود .

  لغو پروانه باشگاه شاهین , آب سردی بود که , بر شعله های داغ فوتبال باشگاهی ما ریخته شد ....  و نتیجه اش خانه نشینی  ستارگان شاهین بود . با گذشت زمان برهمگان روشن شد که مسئولان وقت سازمان تربیت بدنی هیچگونه اعتقادی به بازگشایی و ادامه فعالیت شاهینی ها ندارند , تلاش ها یکی پس از دیگری با شکست روبرو شد و  از همه ناخوشایند تر آنکه , بنیانگزار شاهین دکتر عباس اکرامی   ....  دیگر تمایلی به ادامه فعالیت باشگاه ندارد و سرنوشت و آینده ستاره ها و ملیپوشان شاهین در هاله ای از ابهام فرو رفت . 

 شاهینی ها  مصمم بودند , تا انجا که امکان دارد با یکدیگر بمانند و چنانچه میسر نشد , جملگی  به یک باشگاه بپیوندند  ابتدا سه بازیکن از جمع شاهینی ها به تیم  پرسپولیس ( که انروزها صد درصد  ناشناس  بود ) پیوستند  ..........  چند ماه بعد , سرنوشت شاهین , گریبان تیم رقیب ( دارایی ) زا نیز چسبید ! انتصاب تیمسار پرویز خسروانی به ریاست سازمان تربیت بدنی موجب  شد تا زنده یاد علی اکبر محب ( مدیر و بنیانگزار باشگاه دارایی )  از اداره وادامه فعالیت های ورزشی  منصرف شود و او نیز همانند دکتر عباس اکرامی خانه نشینی را بر فعالیت ورزشی ترجیح داد . .... حال بیش از نیمی بهترینهای فوتبال ایران ,عملا بدون تیم مانده بودند و مهمتر آنکه مسابقات جام ملتهای آسیا بمیزبانی ایران  , اردیبهشت سال بعد ( با فاصله زمانی , کمتر از ۴ ماه  ) در راه بود و ستاره های ملی , آرام آرام از فرم مسابقه  حارج میشدند .........  ....

  ابتدا شایع شد سه ستاره  باشگاه  شاهین ( بهزادی - کلانی و کاشانی ) با باشگاه پاس قرار داد بسته اند ......  در حالی که علی عبده در حال مذاکره با سایر شاهینی ها بویژه ناظم گنجاپور جاسمیان و برادران وطنخواه بود ...................  مذاکراتی که سرانجام به نتیجه رسید , ادیبی  طاووسی و چند تن دیگر از نفرات بعدی بودند که به پرسپولیس پیوستند حال شاهینی ها بدون سه ستاره خود دربست به پرسپولیس پیوسته و علی عبده نیک میدانست که گروهش بدون این سه کامل نیست بویژه حضور بهزادی که از محبوبترین ها و شاید محبوبترین , فوتبالیست آن روزهای فوتبال ایران  بود .............  این سه , علیرغم تمایل برای پیوستن به پرسپولیس , اما به تعهد خود نیز  به باشگاه  پاس وفادار بودند ..........  در آخرین روزهای سال و طی  جلسه ای , میان عبده و مسئولان باشگاه پاس , سرهنگ فریدون صادقی فسخ قول و قرار ها را پذیرفت , تا جمع شاهینی های پرسپولیس , جور جور  باشد  ....

 علی عبده

 

 پرسپولیس همان سال نخست ,  خوب نتیجه گرفت و  نماینده ایران در جام باشگاههای آسیا شد  ....  روزهای پایان سال  , کارخانه ایران ناسیونال و در راس آنها محمود خیامی سرمایه دار معروف و صاحب فروشگاه های زنجیره ای کوروش , درخواست نمود که  ستارگان پرسپولیس به تیم تازه تاسیس او - پیکان - منتقل شوند   عبده , در تصمیم گیری بازیکنان را آزاد گذاشت بجز همایون بهزادی که در این مدت بیشتر از سایرین به او نزدیک بود و چند تن دیگر ,  سایرین به پیکان پیوستند . بهزادی در باب آنروزها  چنین نظری دارد: 

   ......   من با وجود رفتن نیمی از بچه ها به پیکان حاضر به انجام این انتقال نبودم و در پرسپولیس ماندم ....  یک روز آقای عبده مرا خواست و گفت :

                    ( چون هدفم این است که تیم شما از هم پاشیده نگردد میتوانید نزد دیگر یاران خود بروید )

اما از آنجا که عبده مرد شریفی بود خداوند خواست در نهایت , سال بعد همگی پیش او و پرسپولیس بازگردیم ..... توضیح از میان ستارگان تنها عزیز اصلی در تیم  ماند و راضی به ترک آن نشد  شاهینی ها سرانجام از تابستان سال ۱۳۴۸ به پیکان پیوسته و تا پایان همان سال نیز ,  دور از پرسپولیس بودند .

 

 

 

 

 

---------------------------------------

---------------------------------------

 

 *  گسترش بولینگ .......... فاز دوم  

  سال 1349 علی عبده و شرکای تجاری اش , با احداث تاسیسات جدید , ساختمان مجتمع بولینگ را  گسترش و بار دیگر ملزومات آن را ارتقاء دادند ....  تغییراتی که در فاز دوم توسعه واحد بولینگ باشگاه , انجام شد از این قرار بود :  افزودن استخر سرپوشیده - سالن اسکیت - سالن والیبال و بسکتبال - سالن جودو و نیز بخشی تحت عنوان سال بازیهای کودکانه , که  افزودن این بخش آخری علاوه بر افزایش کسب در آمد , بولینگ عبده را به یکی از محبوبترین نقاط تفریحی شهر تهران , تبدیل نمود . 

 

 

 

 

 

 

---------------------------------------------------

*  عبده , سیلی , ایرانپاک ............

 

 آنچه  که در روز سه شنبه 29 اردیبهشت 1351 روی داد تنها یک حادثه بود  که از دل آن میتوان به سوالات بسیاری پیرامون شخصیت بنیانگذار پاسخ گفت متاسفانه در طول سالها هرگز ماجرا  بصورت کامل و با جزئیات بازگو نشد و اغلب مطلب بگونه ای بیان شده که گویا عبده پس از مشاهده  یک تصویر ,  ناگهان یک سیلی به گوش مهاجم مظلوم باشگاه خویش مینوازد و بر افروخته  میگوید که چرا با فلان شخص عکس انداخته ای  و .....

 

 

  اما اصل ماجرا .....

یک نشریه کثیر الانتشار , جهت یک آگهی تجاری , تصویری از صفر ایرانپاک ( مهاجم محبوب پرسپولیس )  , همراه با یک بانوی هنر پیشه سینما , منتشر  و زیر عکس نیز , چند خط  تبلیغ برای یک نوع موتور سیکلت ..............   آنروزها هواداران  تنها از راه مکاتبه ( نامه نگاری ) با باشگاه  مورد علاقه خویش در ارتباط بودند 

  طی چند روز , نزدیک به  600 نامه از سراسر ایران برای باشگاه ارسال شد که همگان به یک موضوع  اشاره دارند  ...  چرا باشگاهی که انسانی درست و متعهد چون عبده دارد اجازه میدهد تا محبوبترین گلزن تیمش چنین عکسی بگیرد و .... !

 ارسال نامه بهمراه نظرات مردم در کوچه وبازار , عبده را که فردی آگاه به مسائل باشگاه داری بود  رنجاند او نیک میداند  سرمایه باشگاه اش حمایت مردم است و باشگاهش در حال تهدید از سوی هواداران   ....

  عصر روز سه شنبه 29 اردیبهشت چهار تن از بازیکنان  برای انجام یک کاری اداری , به باشگاه مراجعه کردند و  از قضا دقایقی پس از انها , علی عبده نیز به باشگاه آمد  و کلی خوش و بش میان آنها صورت گرفت ....  وقت رفتن علی عبده رو به ابراهیم آشتیانی کرد و گفت موهایت بیش از اندازه بلند نشده ؟ ابراهیم آشتیانی در جواب میگوید بله آقا مدتی در اردو بودم ... چشم کوتاه میکنم سپس رو میکند به صفر و میگوید کار درستی نکرده که چنین عکسی را انداخته است صد ها نامه به باشگاه آمده ....

  ابتدا مدتی بین آندو گفتگو و سپس جرو بحث شد صفر عقیده داشت مسائل شخصی او به خود او ارتباط دارد که  ناگهان مشاجره بالا گرفت  و در جواب یکی از جمله های ایرانپاک , عبده سیلی محکمی به گوش او زد پس از آن ایرانپاک بهمراه سایرین به حالت قهر دفتر باشگاه را ترک گفت و متاسفانه نشریات وقت از متن مشاجره بین آنها و جمله ای که ایرانپاک در آن لحظه به علی عبده گفته است که او را به چنین واکنشی واداشت , چیزی ذکر نمی کنند ....

 

 

 متن روایت حادثه مذکور در نشریه دنیای ورزش نیز چنین عنوان شد

 حادثه سه شنبه شب بوجود آمد و نیمه شب سه شنبه سلطان گل جامها و مردان سال فوتبال ایران ابراهیم آشتیانی و علی پروین باتفاق اصغر ادیبی با چشمانی اشکبار زنگ منزل سردبیر را بصدا در آوردند از همان نیمه شب آغاز میکنیم و آنچه را رویداده است بررسی خواهیم کرد در جمع ما نخستین کسی که در جریان قرار گرفت سردبیر مجله بود از این رو بهتر از هر کس برای گفتگو او را یافتیم گفتگویی است دور از تمایلات شخصی , صرفا از روی آنچه که روی داده است , آنچه گفته شده , آنچه نوشته شده گفتگو با سردبیر مجله استاد بیژن رفیعی :

سوال : شما چگونه از جریان مطلع شدید و در نخستین برخورد چه عکس العملی داشتید با همین سوال همه ماجرا را و و عقیده تان را برای ما بگویید . جواب : حدود ساعت یازده و نیم بود که زنگ منزل ما به صدا در آمد صفر بود و پروین و بدنبالشان آشتیانی و ادیبی با چشمهای گریان و سرخ شده بغض چنان راه گلویشان را گرفته بود که حتی سلام و علیک حسابی هم نکردیم با ماشین رضا قوامی همکار اداری ما آمده بودند از جریان با خبر بودم . اصغر ادیبی از دفتر آقای دری در کیهان ورزشی با من تماس گرفته بود نمیدانستم چه باید بکنم .نشستیم . مدتی بسکوت گذشت و بعد ادیبی و آشتیانی جریان را توضیح دادند ایرانپاک حالتی واقعا تاسف بار داشت .

عبده و ایرانپاک

بغض گلویش را میفشرد و هق هق گریه میکرد . بچه ها میگفتند ما برای آنکه نامه هایمان را بگیریم به باشگاه رفتیم , هنگام خروج با آقای عبده روبرو شدیم ,از هر دری سخنی به میان آمد , آقای عبده به آشتیانی یاد آور میشود که موهای سرت دارد زیادی بلند میشود . آشتیانی هم میگوید چشم در اردو هستیم و حساب و کتاب از دستمان در رفته است . بعد با ایرانپاک صحبت میکند از اینکه چرا بی توجه است چرا عکسهایی میگیرد که علاقمندان فوتبال را ناراحت میکند و به او میگوید صد ها نامه داشته است که مردم از این عمل او رنجیده اند و بعد اضافه میکند که چقدر من باید زجر بکشم ااز این مسائل فوتبال و اعصابم خرد شود . خلاصه ماجرا بالا میگیرد , گفتگو به خشونت میکشد و عبده هم عصبانی و ناراحت به ایرانپاک - سیلی - سختی میزند و خشونت به اوج میگیرد

  صفر و همراهانش که عبارتند از آشتیانی - ادیبی و پروین بدنبال او از باشگاه خارج میشوند با چشمهای گریان و قلبی اندوه بار به هر دری میزنند بالاخره در دفتر کار آقای  دری ( کیهان ورزشی ) ماجرا را بازگو میکنند , نامه ای مینویسند و امضاء میکنند و بلاخره به منزل ما می آیند.

                                                                                                                                      نشریه موسسه اطلاعات - دنیای ورزش اردیبهشت 1351

 

   علی عبده با نزدیک به یک دهه اقامت  در آمریکا , فردی  نبود که از مشاهده یک عکس چنان بخشم آید که بگوش مهاجم دوستانی , سیلی بزند . مهمترین عامل  ابتدا رنجش هواداران ( شرایط  جامعه سنتی ایران ) بود و  واکنش او ,  ارتباطی مستقیم با عکس مورد نظر نداشت , بلکه عامل محرک , پاسخی بود که در حین مشاجره شدید از سوی ایرانپاک داده شد و او نیز که خود را بزرگتر او و باشگاه میدانست در تنبیه مهاجم جوان دست به واکنشی تند و بسیار احساسی زد .

 

 

علی عبده و ایرانپاک

 اما 6 سال بعد علی عبده در یک مصاحبه با نشریات وقت از آن حادثه بعنوان یکی از تلخ ترین وقایع دوران کاریش  نام برد و عنوان میکند با گذشت بیش از 6 سال همواره چشمان مظلوم ایرانپاک در آن لحظه پیش رویم است و اگر باور کنید برای اولین بار اقرار میکنم چند لحظه بعد پشیمان شدم همه از علاقه من به بچه هایم بویژه صفر با خبرند و ....

  اما پس از این ماجرا صفر ایرانپاک قصد جدایی از پرسپولیس را داشت ....  مقصد هم  مشخص بود . بهترین گلزن دو سال اخیر فوتبال ایران قصد عزیمت به باشگاه رقیب را دارد و مسئولان تاج , در صدد  بهره برداری هستند . حالا عبده و  مدیریت او در مهار بحران پیش آمده ,  مورد قیاس قرار دارد  ایرانپاک همانند اغلب خوزستانی ها  فردی  سراسر احساس بود و  هنگامی که آنها  دلگیر شوند و تصمیمی بگیرند ,  هیچ چیز جلودارشان نیست و پای همه چیز خواهند ایستاد ... پس متقاعد کردن ایرانپاک به ماندن ,  آن گونه ای که حرمت بنیانگذار باشگاه نیز  حفظ گردد , کاری  بس دشوار است . 

  صفر ابتدا تصمیم دارد به شهر خود ( اهواز ) باز گردد اما عوامل باشگاه تاج ,او را متقاعد به ماندن در تهران و  حضور در باشگاه تاج نمودند ...  اولین بار که قرار بود او آبی پوش باشد یک بازی دوستانه مابین تاج و پالمیراس ( باشگاه محبوب فوتبال برزیل )  بود  مسئولان باشگاه تاج , آنقدر به حضور او اطمینان دارند که در پلاکارد های تبلیغاتی نیز حضور او را در بازی  مقابل پالمیراس , اعلام میدارند ......... در حالیکه هواداران تاج روز چهارشنبه منتظر حضور گلزن اهوازی هستند  و هواداران پرسپولیس افسرده و نگران ..... اما او غائب است !

 سه شنبه شب ( در آخرین ساعات شب )  اتفاقی روی داد  عبده خود به خانه گلزن اهوازی رفت  و هرطور شد توانست  , با او گفتگو کند طبق انتظار ایرانپاک با سردی برخورد نمود .  اما مدیر عامل هوشمند سرخها که از عواقب چنین انتقالی آگاهی  کامل دارد , پافشاری کرد و سرانجام او را متقاعد کرد که علیرغم قول و قرار هایش اما  همچنان یک پرسپولیسی باقی بماند . 

   با گذشت دو روز  ( صبح  پنجشنبه 29 تیر ) صفر  شاد وخندان  وارد دفتر هفته نامه ی دنیای ورزش شد و خبر ماندنش را  به کارکنان نشریه مژده داد و جزئیات قرارداد بهتر خود را  نیز بازگو کرد .  شاید او اگر آنروز به تاج میرفت , سرنوشتی مشابه  انتقالهایی همانند شاهرخ بیانی - هاشمی نسب و غیره که اغلب چندان موفق آمیز نبوده اند , می یافت ..... براستی که عبده از هر نظر بهترین مدیر تاریخ باشگاه سرخ هاست و  کوچکترین شک و تردید در آن ,  بی انصافی خواهد بود . درک او نسبت به مسائل و همچنین سرعت تصمیم گیری در مهار بحران ها ...... و .... ده ها نکته دیگر

 

 

علی عبده

 

 

 

 

 ------------------------------------------------------------------------

 *  افتخاری یگانه برای باشگاه پرسپولیس

 

  برای اولین و آخرین بار ,یک باشگاه ورزشی ایرانی , مسئولیت و میزبانی  یک دوره مسابقات ورزشی در سطح جهان را , پذیرفت ......  دوازدهمین دوره مسابقات جهانی بولینگ 1976 در تهران ,به میزبانی باشگاه پرسپولیس  برگزار شد علی عبده   پس از چند ماه رایزنی , موفق شد میزبانی مسابقات جهانی  بولینگ را , در هر دو بخش آقایان و بانوان , برای باشگاه مطبوعش , اخذ نماید . خوشبین ترین افراد نیز باور نداشتند که او موفق به انجام آن گردد .

 اگر چه باشگاه پرسپولیس  با توسعه و افزایش خطوط بولینگ و نیز بروز بودن ملزومات و تاسیسات , مشکلی از بابت میزبانی نداشت اما , تنها وجود امکانات سخت افزاری , شرط لازم و کافی برای اعطای  چنین میزبانی  ارزشمندی ( در بالاترین سطح رقابتهای جهانی )  نبود بلکه علاوه بر موارد مذکور , تجربه در برگزاری تورنمنتهای معتبر چون جایزه بزرگ و رقابتهای زیر گروه جهانی نیز  , از دیگر شرایط اعطای امتیاز میزبانی بود و .....  

 

علی عبده و امضاء قرارداد مسابقات جهانی بولینگ

 

  طی مدت سه روز  سلاطین و نامداران بولینگ جهان یک به یک به تهران آمدند  تا جهت ربودن عنوان قهرمانی جهان ,رقابتی داغ و نفس گیر را بنمایش بگذارند  حضور بزرگانی چون کارلوس اوورا ( Carlos Lovera ) قهرمان دوره قبل بخش مردان و همچنین سایر بزرگان عیار مسابقات را دوچندان نمود اما در شب آخر یک جوان فیلیپینی بنام پوئنگ نپو موسنو (Paeng Nepomuceno ) در نهایت شگفتی و در یک رقابت هیجان انگیز با کسب 571 امتیاز قهرمان و ستاره مسابقات بخش مردان شد , حریف اصلی او لاورا ونزوئلایی  567 امتیاز کسب کرد و دوم شد ,  پوئنگ نپو موسنو, سالهای بعد همیشه از حضور در باشگاه پرسپولیس بعنوان بهترین خاطره زندگیش نام می برد ...... چرا که پس از آن , سه بار دیگر عنوان قهرمانی جهان را تکرار کرد و به یکی از نام داران تاریخ تبدیل شد , اما نقطه اغاز او  تهران و باشگاه پرسپولیس بود  .

 

 

علی عبده بولینگ

  * سکوی قهرمانی بخش مردان - دوازدهمین دوره مسابقات بولینگ قهرمانی حهان 1976 ............ باشگاه پرسپولیس - آبان ماه 1355

 

  در بخش بانوان یک دخترشایسته آمریکایی ستاره مسابقات بود .............  لوسی جیووینکو ( Lucy Giovinco ) با کسب مجموع 620 امتیاز بالاتر از قهرمان سوئدی , دورس گرادین با 504 امتیاز ایستاد .  لوسی امروزه یکی از بهترین مربیان بولینگ در آمریکاست این مسابقات بازتاب زیادی در سطح جهان دارد و یک افتخار بزرگ و فراموش ناشدنی برای باشگاهی که با اندیشه عبده در راه جهانی شدن بود .    

  از میان قهرمانان ایرانی نیز می بایست به بانو دبی القانیان اشاره نمود که با درخششی فراتر از انتظار , توانست علاوه بر آنکه  از گروه مقدماتی بالا آمد , در مرحله یک شانزدهم نیز با کسب رتبه دهم  به مرحله یک هشتم صعود نمود و این درحالی بود که قهرمان مسابقات لوسی جیووینکو رتبه سوم جدول را تا آن مرحله کسب کرده بود در بخش مردان نیز لئون تورپایان ملی پوش ایرانی حاضر در مسابقات بود او اما تنها از دور مقدماتی صعود نمود و در دور یک شانزدهم متوقف میگردد رتبه 27 جدول جهانی پایان کار اوست

متاسفانه از چنین رویداد برای ما تنها 46 ثنیه ویدئو باقی مانده که آن نیز به همت قهرمان بخش مردان , در اینترنت قرار دارد .    

                                                                                

 اما حضور قهرمانان و نامداران جهان به رونق هر چه بهتر این رشته ورزشی در ایران می انجامد برگذاری مسابقات قهرمانی تهران در هر دو رشته مردان و بانوان - و از همه مهمتر برگزاری مسابقات جوانان و برگزاری کلاسهای آموزشی همه و همه در راستای رونق این رشته پس از برگزاری مسابقات جهانی صورت میگیرد و عبده باز هم قابلیت هایش را به همگان نشان می دهد .

بولینگ عبده

  * تصویر فوق متعلق به اهدا جوایز قهرمانان بولینگ در باشگاه پرسپولیس میباشد چرا که تمامی مسابقات و مراسم بولینگ میزبانی باشگاه پرسپولیس برگذار میشد ...

 

 

 

---------------------------------------------------------------------

  * پرسپولیس حرفه ای - گامی بزرگ ................

 

 از دیر باز گامهایی کوچک برای تحقق رویای حرفه ای شدن فوتبال در ایران , برداشته شده بود و باشگاههای رده اول  ایران که توان مالی داشتند به عناوین کوناگون برای حفظ بازیکنان  خود از چاشنی پول , شغل و وعده های دیگر یاری میگرفتند ......... باشگاه تاج با گرفتن سفته بعنوان تعهد اخلاقی مبلغی را بعنوان هزینه رفت و برگشت به بازیکنان پرداخت مینمود و سایر باشگاهها نیز کم و بیش , روشی مشابه داشتند .

 پرسپولیس نیز ک در این زمینه اقداماتی انجام داده بود .....  سال 47 که تیم فوتبال تشکیل شد بازیکنان از حقوق مختصری بهره مند شدند اما با انتقال بازیکنان به  پیکان , مسئولان ایران ناسیونال , دست بکار حرفه شدن شدند ..... اما آنها بسیار زودتر از انچه مه تصور میرفت  از تیمداری حرفه ای دست کشیدند تا باشگاه پرسپولیس با جذب دوباره ستارگان , اینبار جدی تر از پیش  در راه حرفه ای شدن گام بردارد . سپس با جذب یک مربی خارجی این فرآیند را باز هم تسریع نمود  .

 

  اما در اولین روزهای مهر ماه 1351 یک خبر تیتر همه جراید ورزشی شد و در آن مدیر عامل  باشگاه پرسپولیس , چنین اعلام داشت :

     از این پس تیم فوتبال باشگاه در قالب حرفه ای فعالیتهای خود را ادامه خواهد داد و از مسابقات باشگاهی آماتور خارج خواهد شد همچنین در نظر داریم با دریافت قطعه زمینی خارج از محدوده شهر کلنگ احداث یک ورزشگاه 25 هزار نفری را بر زمین بزنیم باشگاه پرسپولیس در تابستان گذشته بالغ بر 10 هزار بازیکن خردسال را مورد آزمایش قرار داد تا فوتبال را در باشگاه از نو پایه سازی کنیم . تعدادی از این گروه انتخاب شدند و در تیمهای جداگانه قرار گرفتند که هزینه تعلیم آنان و کرایه زمین برای تمرین رقم قابل توجعی بر دوش باشگاه میگذارد و ....

سپس افزود :

  ما هرگز تنها نخواهیم ماند و بعید است که باشگاههای دیگر دست روی دست بگذارند و در راهی که به روشنی آینده فوتبال ما را مستحکم و نیرومند میسازد قدم نگذارند در این صورت و با حمایت چند باشگاه معتبر دیگر  امر حرفه ای شدن فوتبال توسعه پیدا کند مانند باشگاههای ترکیه و یونان که زودتر از ما و دیر تر از دیگران اقدام به حرفه ای شدن کرده اند بزودی قادر خواهیم بود نه تنها در توسعه فوتبال و فعالیتهای باشگاهی بپردازیم بلکه تیم هایی مانند پرسپولیس قادرند به تاسیس زمین های بیشتر برای تمرین فوتبالیستهای جوان اقدام کنند که این کمک مستقیم به فدراسیون و سازمان تربیت بدنی است .

 

علی عبده با همان خوش بینی همیشگی اش و علاقه بسیاری که به رشد فوتبال و ورزش داشت  در این راه قدم گذاشت و امیدوارانه به این مسئله می اندیشید که دیگر باشگاههای بزرگ فوتبال ایران نیز خیلی زود  در این راه دشوار با اوهمقدم شوند .

 

  اما بر خلاف امیدواریهای عبده , دیگر باشگاهها دست روی دست گذارده تا در نهایت تلاشهای او برای حرکت بسوی فوتبال حرفه ای فرجامی در پی  نداشته باشد اقدامی که همگان به درست بودنش اذعان داشتند , هرگز حمایت نشد تا در همان سال نخست , ابتر بماند .  تنها ماندن باشگاه و دوری ستاره های پرسپولیس از بازیهای مستمر ضربه سنگینی برای باشگاه و ستارگانش بود .  انجام تنها 11 مسابقات درمدت 6 ماه , بهیچ وجه قابل قبول نبود علی عیده که با جماعتی خواب آلود خود را طرف دید , چاره را , در بازگشت به مسابقات داخلی دید اما , هرگز آن را نوعی شکست تلقی نکرد ....  چرا که میدانست تاریخ او و اقدامش را قضاوت خواهد کرد و دیر یا زود , روزی فوتبال ایران حرفه ای خواهد شد  آنروز همگان نقل خواهند کرد که روزگاری یک تن در این شهر بود که , مثل هیچکس نبود ......

 

-

 

 

 

------------------------------------------------

*  بولینگ و گسترش مجدد .... 

 

  فاز سوم تاسیسات باشگاه , متشکل از 8 خط بولینگ , سالن اسکواش وسالن کاراته , سالن تیر اندازی و سایر وسایل تفریحی از ابتدای سال 56 آغاز شد  و سپس در اواسط پاییز , پایان یافت .... این تغییر و تحولات تاسیسات بولینگ را به یکی از بهترینها در قاره آسیا تبدیل کزد . از سوی دیگر ,عبده مورد انتقاد نیزقرار داشت  که چرا این میزان  رشته های ورزشی متعدد را , به مجموعه اضافه میکند . چرا که  رشته هایی  همانند اسکواش و کاراته .... تنها هزینه بر هستند و هیچگونه سود مالی  برای باشگاه ندارد و ...

 

علی عبده

  اما عبده در پاسخ منتقدان میگوید : نظر ما تشویق هر چه بیشتر جوانان به ورزش و تفریحات سالم و دوری از رخوت و مشکلات اخلاقی است در صورت نیاز میتوانیم بخشی از مجتمع را به فروشگاه تبدیل کنیم تا مخارج نگهداری سالن های مذکور تامین گردد و ..... 

حال به جهت محبوبیت و مقبولیت باشگاه پرسپولیس ( بویژه در نسل جوان )  اغلب تجار و متمولین بزرگ شهر , قصد نزدیکی  و جلب رضایت او را  داشتند  تا با استفاده از نفوذ خویش , برای  تاسیس واحد های تجاری , اقدام نمایند . چرا که هر روز ,  بر میزان  مراجعه کنندگان باشگاه افزوده میشد و این هر چند موجب غرور باشگاه و هوادارانش بود , اما حسادت ها  را نیز بر می انگیخت .

 

 

 

 

-----------------------------------------------------

 * حضور بازیکنان خارجی درفوتبال ایران 

 

  پرسپولیس بعنوان پر افتخارترین تیم مسابقات جام تخت جمشید  , همواره در ذهن علاقمندان فوتبال به ارائه یک فوتبال هجومی و تماشاگر پسند , شهره بود .... اما این روند موفقیت آمیز  , در دوره های چهارم و پنجم جام تخت جمشید متوقف شد , بنابر این  دیگر کمتر نشانی  از آن  فوتبال تهاجمی و پویا  مشاهده میشد  .  ضعف  در امر گلزنی , اشکال بزرگ سرخچوشان بود و همین معضل , علی عبده را به اندیشه ی رفع مشکل  با حضور بازیکنان موثر , خارجی انداخت . بنابر این  او ابتدا با چند بنگاه نقل و انتقال بازیکن اروپایی , ازتباط برقرار کرد و با گذشت دو ماه ,  سرانجام در  مرداد ماه 56 ,  ویلیام مک لوری  که سابقه حضور در رده جوانان باشگاه  لیورپول را داشت , به ایران آمد تا شاید حلال مشکل گلزنی باشگاه باشد . در ادامه  یک مهاجم صاحبنام و با تجربه ,  بنام آلن ویتل را نیز به ترکیب تیمش افزود  تا فوتبال ما شاهد حضور  نخستین  بازیکنان خارجی خود باشد .  آن ها ابتدا بدون قرارداد و بصورت مشروط در فوتبال ما حاضر شدند تا در صورت رضایتمندی طرفین , قرار دادی رسمی  منعقد گردد  ...

 

آلن ویتل و مک لروی  اولین خارجی های فوتبال ایران

  بدین صورت علی عبده یک بار دیگر نبوغ و خلاقیت خود را در مدیریت و رفع مشکلات  نمایان ساخت .  با حضور این دو (  بویژه آلن ویتل ) خط حمله پرسپولیس قدرت مضاعفی یافت و همان تیمی که اواخر نیم فصل اول ,  در میانه جدول بود , چنان احیا شد که در روزهای  پایانی در کورس قهرمانی باشد و پس از دو فصل تنزل , بار دیگر عنوان بهترین خط حمله فوتبال ایران  را , کسب نماید . 

  ویلیام مک لوری بسیار زود ( سه ماه و نیم پس از ورود  )  ایران را ترک نمود و به جزیزه بازگشت  ......  او جوان و کم تجربه تر از آن بود که در فوتبال نیمه حرفه ای ایران ,  موفق باشد  و هر آن  قدر که  حضور ویتل موثر واقع شد , او ناموفق نشان داد .  آنچنان که بعد ها ,  عبده از انتقال او  اظهار پشیمانی کرد .

 

 

 

 

 

                                                                                   آتش سوزی بولینگ و .......

 

 بولینگ و آتش سوزی

 در باب حادثه آتش سوزی زمستان 56 هیچ سخنی بهتر و کاملتر از مقاله نشریه دنیای ورزش در حدود یک هفته بعد از وقوع حادثه نیست متن کامل آن به شرح زیر است :

  هرگز ندیده بودم که مردی چون او درهم رفته ,کسل و غمگین باشد درست مثل کسی که نزدیکترین عزیزش را از دست بدهد مردانی که خود ساخته اند و از هیچ شکستی نمی هراسند تا بجایی برسند به این آسانی خم به ابرو نمی آورند و دست تسلیم بالا نمی برند اینان همیشه مرد جنگندند و پیکار , تا درستی را بر نادرست چیره کنند باید دید چه چیز است که ناگهان آنها را از پا در می آورد و اینگونه از شر و شور و غوغای تمام ناشدنی دور میکند .

 صادق هدایت میگوید توی زندگی یک نوع دردهایی است که آدم را مثل خوره میخورد و هیچکس آنها را نمیبیند و براستی که اینچنین است درد هایی که نه با پول از بین میرود و نه با زمان پاک میشود و نه به آسانی درمان پذیر است مردان خود ساخته و نیرومند همانهایی که لغت نه را نمیشناسند را همین دردها از پا در می آورد و مردی چون علی عبده بنیانگذار باشگاه بولینگ , سازمان ورزشی پرسپولیس و تیم فوتبال محبوبش را .

 مردی که ناگهان به او خبر میرسد باشگاهش , عزیزترین عزیزی که سالها آنرا بهمت خود پرورش داده بود در آتش میسوزد و همه چیز در آن خاکستر میشود

 

 

 اشتباه نکنید آنچه مردی چون علی عبده را منقلب , از خود بیخود و سست کرد همه اش به این سوختن و زیان میلیونها تومانی نیست که با از بین رفتن بهترین محل در آمد ساز باشگاه , گریبان او را گرفته است برای او که مبتکر ایجاد باشگاه بولینگ و مسابقات جهانی این ورزش در ایران بوده است همه چیز به پول خلاصه نمیشود آنها که او را از نزدیک میشناسند بهتر به این خصلت دست و دلبازی او آشنایند و نیازی نیست که از کرم و مساعدت او به هر صاحب نیازی زیاده روی کنیم .

 

  درست است که زیان 15 میلیون تومانی برای هر کس در هر مقام و با هر مال و منال کمرشکن است ,اما آنچه او را بیکباره از پا در آورده است و میشود از بین سخنان پر شکوه اش که گاهی با خنده یی تصنعی و یا زهر خند اثر بخشی توام است فهمید اینست که هیچیک از مسئولان ورزش مملکت , آنها که دم از سازندگی و نو آوری میزنند و آنها که تا دیروز برای تبدیل و اختصاص دادن قسمتی از این تاسیسات به یک فروشگاه نوحه سرایی میکردند حتی با با یک تلفن وضع و حال او را نپرسیدند,

 

 آن درد کشنده همین است دردی که جانکاه است و تا مغز استخوان و تا درون رگ و پی آدمی را سوراخ میکند چند ماه پیش بود که خرید تاسیسات باشگاه بولینگ از طرف احمد خیامی ,صاحب فروشگاههای زنجیره ای کوروش به علی عبده پیشنهاد شد , به رقم 110 میلیون که معامله خوبی بود نیمی از باشگاه , محل سالنهای بسکتبال , استخر سونا , تفریحات کودکان به فروشگاه تبدیل شود و بقیه قسمتها یعنی آنچه که مربوط به بولینگ بود بر قرار بماند خیلی از ما ورزشی نویسان موافق این نقل و انتقال نبودیم, بعضی از ما تبدیل ورزشگاه به فروشگاه را کم از خراب کردن مسجد ندانستیمو گروهی پارا فراتر نهاده و کار عبده را ظلم بورزش شناختیم و در پاسخ این نوشته ها و با توجه به علائقی که مردم به این باشگاه داشتند و از آنجا که عبده مردی ورزشکار و ورزشدوست بود خیلی زود از تصمیم خود منصرف شد .

 از خیر 110 میلیون تومان گذشتن اگر دیوانگی نباشد , عشق این مرد را به ورزش و بی نیازی او را به پول و مال دنیا میرساند معامله صورت نگرفت باشگاه همچنان باشگاه باقی ماند استخر شنا , بولینگ , سالن بسکتبال ,تیم فوتبال و هرچه بورزش و تفریح سالم مربوط بود دست نخورد حتی قسمت های تازه ای نیز به آن افزوده شد برای آنکه به خواست منطقی مردم پاسخ مثبت داده شود تا اینکه این حادثه رخ داد یک جرقه و یک شعله کوچک همه چیز را نابود کرد دستگاههای بولینگ همه زغال شدند تریا و رستوران خاکستر شد دیوارها و سقف ها فرو ریخت و آهن های قطور از حرارت پیچ و تاب خوردند هیج جیز باقی نماند و با یک بر آورد ساده حداقل به 15 تا 20 میلیون تومان پول و حدود 8 ماه تا یکسال وقت نیاز دارد تا دوباره بصورت اول برگردد حال خودمانیم وقتی که او همه ی سرمایه اش را برای سرگرمی و ورزش و تفریح مردم یک شهر میگذارد و آنقدر گذشت دارد که به واکنش علاقمندان واقعی و حتی دلسوزان ظاهری که علم و کتل بدست گرفته بودند تا به او بگویند که اجازه فروش ملک شخصی اش را ندارد سر تعظیم فرود می آورد و تسلیم میشود چرا حالا کسی نیست که از او دلجویی کند از نظر روحی بیاریش بشتابد و برای دوباره برقرار ساختن این تشکیلات با او همفکری کند ؟

  مگر باشگاه حرمتی چون مسجد ندارد ؟ پس چرا همه ای ما بویژه دستگاه ورزش که متولی این مسجد است خود را به کوچه علی چپ زده است ؟ مگر یکی از وظایف سازمان ورزش مملکت ایجاد بناها و تاسیسات تازه ورزشی نیست پس چرا در مورد این حادثه هیچ احساسی بخرج داده نمیشود گویی که هیچ اتفاقی رخ نداده است ؟ !

 

 

 اشک هواداران و دوستداران پرسپولیس

  وقتی پای صحبت عبده مینشینیم به حقایق دیگری پی میبریم :

 علی عبده :

  متاسفانه آن قسمتی از باشگاه آتش گرفته است که بیشتر در آمد باشگاه را تامین میکرد و از این بدتر آنکه وقتی 12 سال پیش آنرا بیمه کردیم برآوردی که در آن زمان شد 4/5 میلیون تومان بود که با همه ترقیات و افزایش قیمتها بفکر تجدید قرارداد بیمه نیافتادیم و هر ساله فقط مبلغی را که قرار بود پرداختیم و حالا که برآورد خسارت کرده ایم میبینیم حداقل 15 تا 20 میلیون تومان هزینه ی تجدید ساختمان میشود که اگر بیمه محبت کند و تمام مبلغ را بپردازد باز بین 10 تا 15 میلیون تومان ضرر متوجه من شده است این خسارت چیزی نیست که بسادگی از عهده پرداخت آن بر آیم و درست که حساب میکنم میبینم حتی یک نفر از آنها که برای تبدیل قسمتی از باشگاه به فروشگاه پیراهن میدریدند حتی نیامده اند ببینند یا بپرسند چه بر سر همان تاسیسات آمده است

بولینگ و آتش سوزی

 

وقتی بمن خبر دادند و زمانیکه دیدم چه بر سر باشگاه آمده است آرزو کردم کاش همه ی باشگاه میسوخت تا از قید آن رها شوم دلم گرفت غم و غصه همه وجودم را له کرد وقتی میدیدم باشگاهی که با آن زحمت و اشتیاق ساخته ام و همه مکنت خود و ثروت پدری و مادری بوده است برای تاسیس آن خرج کرده ام به این روز افتاده است تنها چیزی که در این روزهای سیاه مرا دلداری میداد اشکی بود که بر گوشه چشمان بسیاری از طرفداران و جوانان و همچنین اعضای باشگاه در هنگام دیدن ساختمان سوخته شده پدیدار میشد و این احساس پاک آنها بود ولی یک جوان دانشجو جز این چگونه میتواند با من همدردی کند خوشبختانه می بینم که رفقای مطبوعاتی امروز بسراغ من آمده اند که از یکایک شما تشکر میکنم .

 

 عبده خیلی حرفها زد اینکه به ورزش عشق میورزد و با تمام وجود آنرا دوست دارد و گرنه چه دلیلی داشت که باشگاه ورزشهایی چون والیبال - بسکتبال - استخر و نظیر اینها را که هزینه بدوش باشگاه میگذارد و دخلی ندارد تحمل کند وقتی ترازنامه فوتبال با آنهمه طرفدار که پردر آمد ترین تیم ایران را میسازد ضررو زیان نشان میدهد و هر سال بین 200 تا 800 هزار تومان روی در آمد سالیانه ریخته میشود تا تیم فوتبال پرسپولیس از بین نرود وضع ورزشهای دیگر معلوم است .

  عبده را خیلی بی دل و دماغ میدیدیم آنقدر که بعید است به این سادگیها حاضر شود دوباره پول و همت خود را خرج ورزش کند بیشتر از همه از ناسپاسی ها گلایه داشت او را میدیدیم که در صحنه شطرنج احساس ماتی میکند و در هر کلام و گفته اش میخواست تا او را حرکتی یاد بدهیم تا مات نشود و در این بازی تقدیر خود را بازنده احساس نکند .

  شاید خیلی ها ندانند که این باشگاه حدود 300 کارمند داشت که در ماه 450000 تومان حقوق میگرفتند و این ها از در آمد حضور بولینگ بازها تامین میشد مسلما با شناختی که از عبده داریم او کسی نیست که منتظر اعانه از شخصی یا دستگاههای دولتی بماند مطمئنا با این ضربه سنگین مادی و روحی مشکل است که دوباره شوق او را به برقراری این تشکیلات زنده کنیم و در آنصورت ورزش ما یکی از حامیان خوب خود را از دست خواهد داد حرف آخر اینکه سازمان ورزش باید دلسوزتر از هواخواهان باشگاه و صاحب دلسرد آن برای پایندگی دوباره باشگاه بکوشد محلی که حداقل هر هفته جماعتی در حدود 5000 نفر را برای انجام ورزشهایی سلامت ساز گردهم می آورد.

                                                                                                                                          نشریه دنیای ورزش بهمن 1356

 

 

  پس از این حادثه عبده بنوعی فرو ریخت بی مهری ها و بی محلی بیش از بولینگ , قلبش را خاکستر کرد بطوریکه سه روز پس از این حادثه خیلی بی سر و صدا کارش به بیمارستان میکشد و پزشکان به او و خانواده اش شدیدا اخطار میکنند که دیگر باید از کارهای پر فشار و استرس زا دوری کند و گرنه احتمال هر اتفاقی وجود دارد 

 

 بر اثر فشار مطبوعات و افکار عمومی از سوی دولت دستور داده میشود که برای بازسازی تاسیسات به او و باشگاه وام با بهره کمتر پر داخته گردد عبده نیز با کم نمودن مسئولیت های خود در باشگاه و قرار دادن اشخاص مورد اطمینان خود در راس مدیریت باشگاه سعی در ایجاد محیطی آرام برای کسب سلامتی خود است او وقتی برخورد ها را دید تا مدتها دلسرد بود هر چند هنوز پرسپولیس و هوادارانش برای او همه چیز بودند .

 پس از حادثه آتش سوزی بازهم بد خواهان او و باشگاهش که غالبا رقبای تجاریش بودند شروع به شایعه سازی در مورد او و آتش سوزی نمودند که او از آتش سوزی نفع هم خواهد برد وبیمه جبران خواهد کرد و ..... اینها و سخنانی اینچنین او را که سلامتی اش در معرض خطر بود بیش از قبل تحت فشار قرار میداد آنگونه که در اواخر سال 56 دیگر با هیچ نشریه ای مصاحبه نمیکرد و سعی داشت هر چه بیشتر از هیاهوی این مسئله دوری کند و ... مصاحبه زیر یکیاز آخرین مصاحبه های او با نشریه کیهان ورزشی است که بر خلاف همیشه در کمال بی میلی صورت میگیرد

اما با همه این مسائل عبده را از پرسپولیس جدایی نبود دوری از باشگاه و هوادارانش را هرگز تحمل نمیکرد یک غمخوار همیشگی برای بچه های تیم هایش بود و نصیحت های دکترها که مرتب او را به آرامش بیشتر و دوری از هیجانات دعوت میکردند نیز هرگز در او اثر نداشت .

 

 

 

 یکی از مواردی که در آخرین روزها عشق و علاقه  عبده را نسبت به پرسپولیس و بازیکنانش نشان میدهد تصادفی است که برای علیرضا حیدری مهاجم تیم ملی جوانان ایران و مهاجم برق شیراز پیش می اید علیرضا حیدری چند ماه قبل از جام جهانی 78 آرژانتین به توصیه استاد حشمت مهاجرانی به پرسپولیس میپیوندد تا با حضور در یک تیم سرشناس شانس خود را برای قرار گرفتن در جمع نفرات اعزامی به آرژانتین افزایش دهد مهاجم سابق سرخپوشان چنین عنوان میکند :

  .......... من را آقاى حشمت مهاجرانى به پرسپولیس آورد و دليل آمدنم اين بود كه حشمت خان مى گفت من تو را براى تيم ملى ( جام جهانى آرژانتين ) انتخاب خواهم كرد . تو بايد در يك تيم بزرگ باشى ، من هم از برق شيراز آمدم پرسپوليس ،

 بهمراه حشمت خان رفتم دفتر آقاى عبده و قرارداد سفيد امضاء كردم براى يك سال و حشمت خان برايم 75 هزار تومان و ماهى هزاروپانصد تومان در نظر گرفتن و تحويل من دادند ، متاسفانه در هفته های اول بازيها با ماشين تو اتوبان كرج تصادف كردم و متاسفانه فردی که با او تصادف كردم كشته شد این موضوع باعث شد تيم ملى را براى جام جهانى از دست بدهم، اما يك روز مجبور شدم بروم پيش آقاى عبده چون پرونده تصادف مهم بود به حشمت خان گفتم با هم برويم ايشان گفت تنها برى بهتره راستشو بخواهيد ميترسيدم ب خودم مى گفتم چندین هفته از بازي ها گذشته آن همه پول گرفتم حالا برم بهش چى بگم (البته باید یک سند برای ضمانت به دادگاه مى دادم)

  با ترس رفتم ولى وقتى منشى به آقاى عبده گفت عليرضا حيدرى آمده بلافاصله آمد از دفترش اومد بيرون و من را بوسيد  .  چون با عصا بودم وپايم در گچ بود زير بقلم را گرفت وبا خودش برد داخل دفترش ، در نهايت برايم سند ضمانت گذاشت ، ضمنأ خاطره اى از سند كه آقاى عبده خدا بيامرز برايم گذاشت دارم ، آقاى عبده مشاورى داشتند به نام آقاى عزيزى كه ايشان هم به رحمت خدا رفته اند، يك روز به من زنگ زد وگفت امروز مى رويم دادگاه وسند بولينگ را آقاى عبده گفته براى تصادف بگذاريم دادگاه رفتيم دادگاه و وقتى سند را داديم قاضى گفت اين سند 57 هزارتومان ارزش دارد بايد سند 100 هزار تومان باشد ، بله اين يكى از كوچكترين كارهاى آقاى عبده بود ، روحش شاد و يادش گرامى.البته سند مجتمع بولينگ   57 هزار تومان بود ولى همان موقع ملك آن چندین میلیون ارزش داشت یادم میاد يك دوره آقا عبده رفته بود لندن و مسابقات فوتبال باشگاهى شروع شده بود ( ايشان زمان بازيها هيچ وقت مسا فرت نمى رفت) خدا شاهد است تلفنچى بولينگ بايد يك ربع به يك ربع زنگ مى زد لندن و نتيجه بازى را بگويد ، خدا روحش را شاد كن، اينقدر که تيم را دوست داشت ، او مى گفت بازيكنان بچه هاى من هستند. او عاشق بود ، عاشق ....                                                                                                                                   علیرضا حیدری

 ورزشکاری نازنین که ده ها خاطره از بزرگی و دستگیری اش از بزرگ و کوچک  نقل شده و تمام ثروت و مکنت خویش را صرف پیشرفت ورزش کشور و جوانان ایران  نمود  فشارهای عصبی و مشکلاتی که پس از ضربه روحی بجهت آتش سوزی باشگاه بر او مستولی شد , تا آخرین روز او را رها نکرد پرسپولیس همه چیزش بود و بدون آن , گویی دلیلی برای بودن نداشت . یکی از شبهای سرد زمستان 1358 دور از وطن پس از یک فعالیت سنگین ورزشی به بستر رفت و دیگر هرگز نایستاد تا جسرتی ابدی  برای ورزشدوستان واقعی باقی بماند 55 سال افتخار و تلاش در راه سازندگی و خدمت به مردم و نام نیکی که علیرغم همه قضاوتهای نا آگاهانه , بر تارک  باشگاه پرسپولیس میدرخشد یاد و خاطره بنیانگذار محبوبترین کلوپ ورزشی ایران , گرامی ........

                                                                                                                      مدیریت وبسایت  جام تخت جمشید - آبان 1393

 

 

 

 

 

 

 هزاران فوتبالیست نوجوان برای آینده فوتبال ایران متولد میشوند

 مصاحبه علی عبده

پس از پیروزی ارزشمند برابر ناسیونال اروگوئه قهرمان جام بین قاره 1970

آقای علی عبده که مبلغی حدود هفتاد و دو هزار دویست تومان در پایان دیدار پرسپولیس - ناسیونال اروگوئه بعنوان پاداش پیروزی بین بازیکنان تقسیم نمود در گفتگوی کوتاهی با خبرنگار دنیای ورزش در این باره گفت :

  با آنچه از قدرت میهمان مقابل تیم ملی دیدیم ( ناسیونال یک بر صفر دو روز قبل تیم ملی را شکست داده بود ) و با وجود اینکه حریف فاتح جام بین قاره ای بود اما احساس کردم که پیروزی دور از دسترس نیست ولی چرا تیم ملی مغلوب شد و پرسپولیس پیروز , گذشته از کیفیت عالی بازی پرسپولیس , تیم ملی دارای مشکلاتی به این شرح بود

1 - تیم ملی بیش از حد از حریف ترسیده بود 2 - آرایش 433 درست نبود 3 - فورواردها هماهنگی نداشتند و خط هافبک هر چند خوب بود اما نه با چپ خوب بازی میکرد ونه با راست چنان هماهنگ بود و توپها نیز موثر به فورواردها نمیرسید

  در چنین شرایطی بعد از مشاهده موجودیت ناسیونال اروگوئه مقابل تیم ملی ما احساس کردیم که حریف از نظر تکنیک بر خط هافبک ما میچربد به همین خاطر رفتیم بدنبال یک آرایش تازه تا با تلاش و قدرت و هماهنگی بیشتر کمبود تکنیکی تیم را جبران کنیم بهمین سبب از چهار هافبک خطی استفاده کردیم و چهار مدافع متمرکز و دو مهاجم در حالیکه همگان میدانند این یک آرایش دفاعی است اما ما عملا گروه حمله پرقدرتی را در میدان داشتیم چرا که دو مدافع چپ و راست ما در مواقعی که حریف کمی عقب مینشست هماهنگ از خط دفاع تا گوش چپ و راست را پر میکردند و هافبکها نیز بدستور مربی در زمین خودمان بک و در زمین حریف به مهاجم تبدیل میشدند

  در کار دفاع نیز تدابیر راجرز عالی بود و دو مهاجم گلزن ناسیونال را بخوبی پوشش داده بود ولی این را هم اشاره کنم در ایران همیشه موجودیت کار باشگاهی در شرایطی که آمادگی داشته از تیم ملی بهتر بوده و پرسپولیس هم امروز با همبستگی و هماهنگی پیروز میدان شد با حضور چنین تیمهایی و بازیهایی اینچنین هزاران فوتبالیست نوجوان برای آینده فوتبال ایران متولد میشوند و خانواده ها بیشتر به ورزش علاقمند میشوند و همچنین چهره هایی مثل ایرج سلیمانی از نو متولد میشوند .

                                                                                                                                          دنیای ورزش فروردین 51

 

 

 

 

    تقدیر از بازیکنان ...

 

 یکی دیگر از مسائلی که در دوران مدیریت علی عبده در باشگاه پرسپولیس باب شد تقدیر از ورزشکارانی بود که یا به پایان دوران فعالیت خویش نزدیک و یا خود به دلایل شخصی به فعالیت خود با باشگاه پایان میدادند علی عبده و باشگاه پرسپولیس در چنین مواقعی با پرداخت مبلغی از فرد مورد نظر تقدیر بعمل می آورد گاهی هم با برگذاری یک دیدار یادبود و جمع اوری درآمد حاصله بسود بازیکن مورد نظر او را از باشگاه بدرقه مینمود از آن جمله خداحافظی همایون بهزادی در فوتبال و بویژه برگذاری دیدار برای جدایی ناصر میرفخرایی ستاره والیبال ایران در 27 سالگی بقصد ادامه تحصیل در آمریکا می باشد او حتی زمانیکه جوادالله وردی در سال 1356 قصد ترک پرسپولیس را داشت به او پیشنهاد میکند با پرداخت مبلغی از او تقدیر کند و هم یک میهمانی یادبود برایش در باشگاه برپا کند که با انصراف جواد الله وردی این موضوع نیز خود بخود منتفی شد قدرشناسی مدیر ممتاز ورزش ایران هنوز هم با گذشت بیش از 40 سال  نظیر ندارد ...

 

مراسم یادبود ناصر میرفخرایی - آذرماه 1355

 * برگذاری دیدار یادبود برای ملیپوش والیبال ایران ناصر میرفخرایی - برای اولین و احتمالا آخرین بار از یک ورزشکار غیر فوتبالی از سوی باشگاه پرسپولیس تقدیر بعمل می آید و این در حالی بود که ناصر میرفخرایی تنها یکسال و نیم در عضویت باشگاه بود و برای ادامه تحصیل در 27 سالگی راهی آمریکا میشد ( دیدار دوستانه پرسپولیس و تیم ملی مصر - آذر ماه 1356 )

 

 

 

 

                                                                            یادگارهایی ازدوران مدیریت علی عبده ....

   یکی از ویژگی های علی عبده در ورزش ایران تشکیل تیمهای مختلف ورزشی بود تیمهایی که همیشه یک پای قهرمانی رقابتهای باشگاهی بودند اما امروز دیگر نامی از تیمها نیست باشگاه محبوب امروزه تنها یک تیم فوتبال مقزوض باقی مانده که روز بروز بر بدهی های میلیاردی اش افزوده میشود  تصاویر زیر  تیم ورزشی باشگاه پرسپولیس در زمان مدیریت عبده در پرسپولیس می باشند .

بسکتبال پرسپولیس

   *  بسکتبال پرسپولیس یکی از تیمهایی که از اواخر دهه 40 تشکیل و در مسابقات حاضر بود اما در آغازدهه 50 به یک تیم مدعی تبدیل شد امیر سبکتکین - رسول جوادی و مایکل کالینز آمریکایی ستارگان این تیم محسوب میشدند سالهای 52 - 55 و 56 حضوری درخشان را در مسابقات تجربه کردند حسن اشتری  رهبری تیم پسکتبال پرسپولیس را بر عهده داشت . این تصویر, تیم پرسپولیس را در مسابقات  سال 1352 نشان می دهد

 

والیبال پرسپولیس

 * والیبال پرسپولیس بصورت جدی از ابتدای دهه 50 فعالیتش را آغاز کرد . از ستارگان آن میتوان هوشنگ ملک لو - ناصر میر فخرایی - خسرو نیاکیان - رضا چیتگر - مهدی رزاقی - جلال شاه حسینی و .....را نام برد سالهای 54 و 55  سرخپوشان در درقابتهای جام پاسارگارد حضوری درخشان داشتند بگونه ای که وجود همین تیم موجب چندین برابر شدن حضور تماشاگران در سالنهای والیبال شد - مسئولیت مربیگری تیم والیبال پرسپولیس بر عهده غلامرضا توانایی بود این تصویر تیم پرسپولیس را در رقابتهای جام  پاسارگارد (دوره اول - 1354 ) نشان میدهد

 

بانوان پرسپولیس

    * تیم فوتبال بانوان پرسپولیس از معدود رشته های بود که باشگاه در بخش بانوان تشکیل داد متاسفانه فوتبال بانوان در ایران جدی گرفته نشد تا این تیم عملا همانند سایر باشگاههای دیگرفعالیت چندانی نداشته باشند بهترینهای این تیم عبارتند از  ثریا امیری - افشار ( کاپیتان ) - فروزان رادفر -  پروانه حسینی ..... و مربیگری تیم بانوان بر عهده عزت الله وطنخواه مدافع صاحب نام باشگاه پرسپولیس بود تصویر فوق متعلق به زمستان 1351 می باشد

 

فوتبال پرسپولیس     * تیم فوتبال باشگاه که بنوعی مظهر قدرت و محبوبیت باشگاه است . قهرمان جام منطقه ای و دوبار قهرمانی جام تخت جمشید از افتخارات آنان است ستارگان تیم فوتبال باشگاه  همایون بهزادی - حسین کلانی - صفر ایرانپاک - جعفر کاشانی  .... و رهبری آنان بیشتر بر عهده آلن راجرز (انگلیسی ) و محراب شاهرخی و عزت الله وطنخواه ..... بود بهترین سالهای  حضور آنها در مسابقات سالهای 50 -52 - 54 - 56 است این تصویر متعلق به حضور آنها در جام تخت جمشید ( دومین دوره - 1353 ) می باشد

 

والیبال بانوان پرسپولیس

 * تصویری بسیار ارزشمند و کمیاب از تیم والیبال بانوان باشگاه پرسپولیس ( همدان 1354 )  این تیم نیز از سالهای 54 - 53 بازهم با همت مهدی رزاقی ستاره تیم والیبال آقایان شکل گرفت او از بانوان علاقمند به والیبال در تمرینات پرسپولیس دعوت به همکاری نمود - از چهره های ممتاز آنها میتوان به بانو مهناز نراقی - مهناز رزاقی - پروانه هداوند - پروانه وکیلی و پریوش وکیلی نام برد ( بانوان پریوش وکیلی و مهناز رزاقی در این تصویر حضور ندارند ) رهبری آنها نیز همانطور که در تصویر مشخص است بیشتر بر عهده مهدی رزاقی بود که در سمت راست تصویر در کنار غلامرضا توانایی مربی تیم آقایان باشگاه ایستاده است .

 شطرنج پرسپولیس

* تیم شطرنج باشگاه از اواسط دهه 50 آغاز بکار کرد . استاد  خسرو هرندی ستاره ملیپوش باشگاه وپس از او کامران شیرازی که جوانی   آینده دار بود از بهترینهای باشگاه بودند

 

 علی عبده و هواداران پرسپولیس

       * بهترین تیم باشگاه همانا هوادارانش هستند حضور آنها و پرچمهای سرخشان یادگار مردیست که همه جان و مالش را در راه اعتلای باشگاه و ورزش ایران خرج نمود

 

 علی عبده

 

 پرسپولیس و منچستر یونایتد - دوستانه 1975 manchester united & perspolis fc * پرسپولیس و منچستر یونایتد ( دوستانه - خرداد ماه 1354 )  - پاس  ایرانپاک فرصت خوبی را برای حاج رحیمی پور فراهم کرد اما پدی روچ ( Paddy Roche ) دروازه بان تیم ملی ایرلند توپ را از پیش پایش ربود ایرانپاک و زادمهر با اشاره به کمک داور , اعتقاد به کرنر  دارند ....

 

 

 

 

ا

 

 

 --------------------------------------------------------

   * علی عبده در مطبوعات ..........

 

علی عبده در مطبوعاتعلی عبده در مطبوعاتعلی عبدهعلی عبده