A+ R A-

تبلیغات

رجیران

حشمت مهاجرانی ( Heshmat Mohajerani )

 

 حشمت مهاجرانی  ( Heshmat Mohajerani )

--------------------------------------

--------------------------------------

استاد حشمت مهاجرانی ستاره و سرمربی موفق تیم های جوانان و بزرگسالان ایران ...  با افتخارات متعدد ,  از جمله  چهار عنوان قهرمانی  جوانان آسیا , برنده ی جام ملتهای آسیا و سرانجام  صعود و حضور در جام جهانی فوتبال برای نخستین بار  ۱۹۷۸ آرژانتین

 

 

* بیوگرافی

نام                حشمت الله مهاجرانی

تولد                ۱۳۱۸ ( مشهد )

خانواده            شش خواهر و برادر - دارای دو فرزند ( لاله و لادن )  

رشته               فوتبال 

پست               مدافع مرکزی

باشگاه             دیهیم - تاج - پاس

 

سابقه ملی        ۴۸ - ۱۳۴۲ (  نیروهای مسلح )

 

 

 

استاد حشمت مهاجرانی  فوتبال را از زمینهای خاکی اطراف محل سکونت آغاز نمود و بسیار زود سرآمد همسن و سالهای خویش شد ... آنگاه در آزمون ورودی  استخدام دانشکده افسری حضور یافت و  رخت نظام  پوشید .

  ایتدا مدتی در باشگاه شهربانی ( وابسته به دانشکده پلیس ) توپ زد ... اما  از محدوده ای بیست  سالگی به باشگاه دیهیم ( زیر مجموعه سازمان تاج ) پیوست تا  تحت نظر زنده یاد  رسول مدد نوعی  فوتبال باشگاهی را بصورت جدی پیگیری نماید .... حد فاصل سالهای ۳۹۱۳۳۸ او بهمراه پرویز ابوطالب - کرم نیرلو و .... دیهیم را به اوج رساندند .... بازیهای درخشان و چشم نواز آنها , مسئولان  تاج را که در اندیشه ی جوانگرایی بودند , متقاعد نمود که انها میتواتند جایگرینی مناسب برای ستاره های پا به سن گذاشته باشگاه باشند . بنابر این از ابتدای دهه ۴۰ شمسی , چند چهره جوان و اینده دار دیهیم , به تیم اول باشگاه " تاج " منتقل شدند که حشمت مهاجرانی نیز , یکی از آنها بود .

  اما  مدت زمان همکاری استاد مهاجرانی با باشگاه تاج , چندان طولانی نشد ..... با  تاسیس  باشگاهی تحت نام  پاس شهربانی و سپس تشکیل تیم فوتبال پاس ( تحت نظر زنده یاد داریوش اسداللهی ) از  میانه سال ۱۳۴۲ بخشنامه ای از سوی شهربانی صادر شد که بر پایه ان , کلیه فوتبالیستهای شاغل در شهربانی , می بایست جهت تقویت تیم پاس در تمرینات , اداره ی خویش حضور یابند ...   بدین صورت با حضور حشمت مهاجرانی در تمرینات باشگاه پاس , فصلی نوین  برای او آغاز شد .

 

حشمت مهاجرانی

  استاد حشمت مهاجرانی ار بدو تاسیس باشگاه پاس , از اعضای اصلی آن بود . با وجود او و دو مدافع ارزنده ی تیم ملی  " حسن حبیبی و محمد رنجبر "  پاس  صاحب بهترین خط دفاع فوتبال ایران ,در دهه ی ۴۰ شمسی شد . 

----------------------------------- 

 

 

  * قهرمان باشگاههای تهران  ....... 

 یکی از برگ های درخشان دوران بازیگری استاد  مهاجرانی ,  نخستین عنوان قهرمانی باشگاه پاس است که  در بهار ۱۳۴۵ بدست امد   .... عنوانی که در یک رقابت فشرده با باشگاه های بزرگ و قدیمی چون دارایی و شاهین و تاج  بدست آمد ...   آنها ابتدا , روز هشتم اردیبهشت 45  با یک پیروزی یک بر صفر بر  شاهین نیمی از راه قهرمانی را پیمودند ....  حشمت مهاجرانی  آنروز مامور مهار ناظم گنجاپور ( مهاجم گلزن شاهین ) بود و بسیار هم موفق عمل کرد  چرا که علاوه بر مهار مهاجم  شاهین ,  در شکل گیری گل ارزشمند و دیر هنگام پاس نیز ,  نقش  داشت  ...  رقیب سرسخت دیگر ,  دارایی تا اخرین روز یک تهدید جدی بود ... و عاقبت هنگامی که در اخرین گام برابر تاج , تکلیف قهرمانی   تا واپسین دقیقه ها ,  با تساوی بدون گل ( بسود دارایی )  در جریان بود  , رویش یک گل توسط هوشنگ بایگان , پاس و حشمت مهاجرانی را قهرمان تهران کرد    ... بی تردید  پاس  سال 1345 ,  یکی از تیمهای شاخص دهه چهل شمسی فوتبال بشگاهی ایران بود. 

 

* قهرمان ایران ..........

 فروردین سال 1346 پاس به عنوان نمایده تهران در رقابتهای قهرمانی کشور ( کرمان )  حضور یافت و با شایستگی تا فینال مسابقات نیز بالا امد و انگاه با پیروزی بر منتحب تبریز , قهرمان ایران شد . دو قهرمانی تهران و ایران در کمتر از یک سال برای استاد حشمت مهاجرانی و باشگاه پاس .......

 

 فوتبال باشگاههای تهران در سال 1346 نیز با کسب عنوان ارزشمند نائب قهرمانی برای پاس , خاتمه  یافت ...(  باشگاه شاهین  با لغو پروانه فعالیت  از جدول رقابتها حذف شد )  دارایی در جایگاه نخست و سپس پاس و استاد مهاجرانی در سکوی دوم قرار گرفتند . البته دارایی و پاس هر دو دارای 22 امتیاز بودند اما , دارایی بسبب تفاضل گل بهتر قهرمان مسابقات شد .   

 

 

 

 

 

  سال (1346 ) استاد حشمت مهاجرانی در سال 1346 تشکیل خانواده داد و با بانو زری شیخان پیوند زناشویی بست  که ثمره آن  دو فرزند دختر بنامهای لی لی و لادن است به همین مناسبت جشنی با شکوه  در باشگاه افسران شهربانی , برگزار شد

  بانو شیخان در تمامی مراحل زندگی ورزشی استاد یار و یاور او بوده بگونه ای که خود نیز بنوعی تبدیل به یک کارشناس فوتبال شده همان گونه که  دختر بزرگ استاد ( لادن ) در کودکی همواره همراه پدر در اردو های ورزشی حضور می یافت ایشان بعدها تحصیلات خود را در زمینه روانشناسی پیگیری نمود  اما فرزند کوچکتر ( لی لی ) یک علاقمند پر و پا قرص فوتبال  است و دوره های پیشرفته مربیگری را نیز پشت سر نهاده و ....

 

  عطا الله مهاجرانی نیز یکی از نامههای جاودانه خانواده مهاجرانی در فوتبال ایران است ایشان در تابستان 1353 سنگ بنای باشگاه ابومسلم را استوار ساخت که بعدها تبدیل به محبوبترین تیم باشگاهی استان خراسان شد .  هر چند او در این راه همواره حمایتهای برادر نامدار ( حشمت الله )  بهره مند بود اما نخستین مدیر  و موسس باشگاه محبوب  ابومسلم مشهد  اوست .

 

 مسابقات ارتشهای جهان

 استاد چندین دوره با پیراهن تیم ملی نیروهای مسلح ( ارتش ) در مسابقات شرکت کرد اما سال 1347 برای آخرین بار در مسابقات شرکت میکند که با پیروزی در دیدارهای مقدماتی به مرحله نهایی این مسابقات که در یونان برگزار میشد صعود کند .

 

 

   مسابقات نهایی در سال بعد ( 1348 ) در آتن با درخشش نماینده ایران برگزار میشود تا در آنجا استاد مهاجرانی بهمراه یارانش عنوان بسیار با ارزش سومی جهان را برای ایران به ارمغان آورند افتخاری که آنروزها برای اولین بار نصیب یک تیم فوتبال از ایران در یک تورنمنت جهانی میشد و تا کنون نیز دیگر تکرار نشده است .

 

حشمت مهاجرانی * کاپیتان حشمت مهاجرانی و ییلماز از ترکیه , هنگام تبادل پرچم های یادبود ......... ایران و ترکیه , رقابتهای فوتبال ارتشهای جهان - استانبول , استادیوم مدحت پاشا , چهارشنبه 11 اردیبهشت 1347 

Heshmat Mohajerani and Yilmaz , the Two captains , to shake hands and exchange of the flag ......... Iran vs Turkey, World Army Soccer Championships ( CISM ) - Istanbul, midhat pasha stadium, Wednesday, May 01, 1968

 

* ورزشگاه مدحت پاشا شهر استانبول  از سال 1973 به ورزشگاه اینونو , تغییر نام داد . 

 

 

 

  حشمت مهاجرانی در سال 1348  به حضور در عرصه بازیگری فوتبال , پایان داد .....   در شرایطی که او در سی سالگی قرار داشت و در اوج دوران فوتبالی  خویش بود اما  کفشها را آویخت چرا که با حضور در کلاسهای پیشرفته مربیگری ,  اهداف بزرگی را در سر داشت  . بنابر این از سال 48 , او   تمام توان خویش  را صرف   اموختن و یادگیری , فوتبال روز دنیا کرد . 

 

 

------------------------------------

 * آغاز دوران با شکوه مربیگری ..............

 

با گذشت  یکسال پس از پایان دوران بازیگری , او یک گام بزرگ , در راه آگاهی و شناخت اصول مربیگری فوتبال برداشت  ..... همان سال فدراسیون جهانی فوتبال , برای رشد و تربیت مربیان اسیایی , طرحی جامع در دست داشت  که یک فرصت کم نظیر برای مربی جوانی , چون او بود .  .... کنفدراسیون فوتبال آسیا یک قرار داد 6 ساله با استاد بزرگ فوتبال  دتمار کرامر فقید , منعقد نموده بود و او متعهد شده بود که طی این مدت , چندین کورس آموزشی و یادگیری مربیگری  را در آسیا برگزار کند .   اولین دوره ا نیز در سال 1969   ژاپن و در دانشگاه توکیو تعیین شده بود .  از میان تعداد بسیاری که تقاضای حضور در این کلاس ارزشمند  را داشتند , فدراسیون  تنها سه مربی جوان را  برگزید که یکی از آنها  استاد حشمت مهاجرانی بود ( استاد پرویز ابوطالب و زنده یاد محمد رنجبر دیگر منتخب نخستین دوره کلاسهای دتمار کرامر  بودند )

 بسیاری بر این باور بودند که  آن دوره آموزشی سه ماهه , سبب یک تحول عظیم  در شیوه نگرش  استاد به مبانی فوتبال شد از میان این سه تن , استاد ابوطالب  در بازگشت از توکیو , مربی تیم ملی جوانان شد .زنده یاد محمد رنجبر ( کاپیتان اسبق تیم ملی ) مربی تیم ملی بزرگسالان شد و اما حشمت مهاجرانی در فوتبال پایه و باشگاهی .......

 

 

  *  مهاجرانی  سرمربی تیم ملی جوانان !

در حالیکه بنظر می امد از میان یه مربی اعزامی به کلاس مربیگری دتمار کرامر , بخت با حشمت مهاجرانی یار نبوده است و پست های اصلی به دو فرد دیگر محول شده بود ..... اما بناگهان شرایط تغییر یافت و سپس گذر زمان ,  نشان داد که او بر پایه آگاهی و شناخت کافی از مقوله روانشانسی , و ارتباط صمیمی تر با شاگردان خویش , بسیار  موفقیتتر از دو همدوره خویش خواهد بود . 

 سال 1351 با تغییر در سطح اول  فوتبال , پرویز ابوطالب جای خویش را به حشمت مهاجرانی سپرد تا او رهبری تیم ملی جوانان را در پانزدهمین دوره که بمیزبانی ایران برگزار میشد در دست داشته باشد . او که تنها تجربه رهبری یک تیم  در دسته سوم باشگاهای تهران را با خود در ابتدا با انتقاد های بسیار مواجه شد و ..... 

  اما  3 عامل  او را برابر نقد های تند نشریات و کارشناسان مصون میساخت

-  حضور در توکیو و  آگاهی از اصول فوتبال روز 

- دوم آنکه فدراسیونی  جوان بر سر کار  بود و برنامه هایی نوینی را در دستور کار خود داشت 

- سوم آنکه استاد در برابر  منتقدانش همواره با روی خوش بر خورد میکرد این مهمترین سلاح او بود و حتی زمانیکه افراد با اندیشه های مخالف او روبرویش مینشستند و از او انتقاد میکردند با تمام اخترام صحبتهایشان را میشنید و هرگز لبخند از لبانش دور نمیشد عاملی که نشان از تسلط او بر علم روانشناسی بود و بندرت دیده شده که استاد شروع به گله گذاری و منفی بافی کرده باشد یک روحیه مثبت همواره او را در یاری میرساند . 

 اما مسئولیتی که بر دوش او بود , با کسب مقام سومی جوانان در سال قبل , دشوار تر از پیش بود . حالا میزبان تنها به قهرمانی می اندیشد و بس ........ که  نمایانگر دشواری کار , در ابتدای راه مربیگری بود .  . از سوی دیگر او میدانست تنها باید به کسانی فکر کند که , واقعا 19 ساله باشند . و دیگر نمیتوان بازیکنانی با صغر سن , به اردوی جوانان اورد . 

 

حشمت مهاجرانی

 

 

 

 

پانزدهمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا ( تهران - بهار 1352 )   

      AFC Youth Championship (Tehran - 1973 )

حشمت مهاجرانی

 

  مسابقات قهرمانی جوانان آسیا ( زیر 19 سال ) به میزبانی ایران در چهار گروه مقدماتی برگزار گردید تیم ایران درگروه چهارم با تیمهای ژاپن و مالزی همگروه شد ژاپن حریف اول است  این دیدار با پیروزی 2 بر صفر گام اول را موفق پشت سر میگذارد و جالب اینکه در روز پایانی نیز باز همین دو تیم برای تعیین قهرمان رودر روی هم قرار میگیرند که در آن دیدار نیز بچه های ایران با همان نتیجه مشابه 2 بر صفر پیروز گشته تا اولین قهرمانی جوانان آسیا را تجربه کنند این اولین قهرمانی حشمت مهاجرانی در سمت سرمربی یک تیم است یک شروع رویایی با قهرمانی جوانان آسیا !

  استاد در این تورنمنت از همکاری  محمود خان یاوری و آقا رسول مدد نوعی به عنوان دستیار ( کمک مربی ) بهره مند بود که لازم بود از این بزرگان نیز هم نام برده شود که سهمی قابل توجه در موفقیتهای تیم جوانان ایران بر عهده داشتند .

 

 

 

 

شانزدهمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا ( بانکوک - بهار 1353 ) 

 AFC Youth Championship - ( Bangkok - 1974 )

 

تیم جوانان ایران باز هم همانند دوره قبل با رهبری استاد مهاجرانی راهی تایلند شده تا از عنوان با ارزش قهرمانی ایران دفاع کنند ایران مسابقات مقدماتی را با اقتدار کامل پشت سر میگذارد ثبت 16 گل زده و بدون حتی یک گل خورده پای به فینال میگذارد شکست 3 بر صفر نماینده کره جنوبی اوج توانایی های استاد و شاگردانش بود

  روز 10 اردیبهشت 1353 استادیوم ملی بانکوک میزبان دیدار فینال است ایران و هند برگزار کنندگان این دیدار مهم هستند در حالیکه همگان اعتقاد به قهرمانی ایران داشتند اما این دیدار در پایان با نتیجه 2 بر 2 مساوی به پایان میرسد تا هر دو تیم مشترکا قهرمان آسیا لقب گیرند ( آنروزها در صورت تساوی دو تیم در فینال جوانان هر دو تیم به عنوان قهرمان شناخته میشدند ) قهرمانی مشترک با تیم هند هر چند حلاوت و شیرینی قهرمانی دوره پیش را نداشت اما بسبب آنکه اینبار استاد مهاجرانی و بچه های ایران در خارج خانه توانسته بودند عنوان خود را حفظ کنند بسیار ارزشمند بود .

در این دوره یک مربی کهنه کار انگلیسی استاد را همراهی میکرد چرا که با پیوستن محمود خان یاوری به سپاهان وجود یک کمک مربی با تجربه را الزامی مینمود روابط عمومی عالی حشمت مهاجرانی موجب دوستی و یکرنگی میان او و اسکینر شده بود رفاقتی که در نهایت به قهرمانی ایران نیز انجامید

 

 

 

 

 

هفدهمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا ( کویت - بهار 1354 )

   

 AFC Youth Championship - ( kuwait - 1975 )

حشمت مهاجرانی

 

 * تیم ایران با گروهی از بهترینهای فوتبال ایران میرفت که از عنوان دوساله خویش دفاع کند اما اینبار استاد یکی از سرشناسترین و گرانقیمت ترین مربی های جهان فوتبال را بعنوان مشاور در کنار خود داشت فرانک اوفارل ایرلندی مربی سابق تیم منچستر یونایتد که سال قبل به ایران آمده بود تا تیم ملی ایران را برای جام ملتهای آسیا - المپیک مونترال و همچنین جام جهانی 1978 تجهیز کند با اشتیاقی که لازمه افرادی حرفه ای چون اوست بهمراه استاد مهاجرانی راهی کویت شد تا هم کمک استاد باشد هم از نزدیک بیشتر با جو مسابقات جوانان در آسیا آشنا گردد نا گفته پیداست که حشمت مهاجرانی در این صفر چقدر میتوانست در کنار فرانک او.فارل به دانش خود بیافزاید

 اما کویت چند سالی بود که شروع به سرمایه گذاری در فوتبال کرده بود و بدنبال کسب اعتبار برای تیمهای خود در سطح آسیا  میگشت . کسب میزبانی مسابقات و حمایت همه جانبه مادی و معنوی از تیم خود را مسئولان این تیم در دستور کار قرار داده بود

تیم ایران همانند دوره های قبل مسابقات مقدماتی یک پس از دیگری با موفقیت پشت سر میگذارد تا اینکه در مرحله نیمه نهایی حریف کویت میزبان میشود این دیدار در وقت های تعیین شده با تساوی به پایان رسیده تا در نهایت ضیافت پنالتی ها تیم فینالیست را تعیین کند درخشش حمید ملک احمدی دروازه بان و پنالتی زن ها رای به برتری ایران میدهد

  دو تیم ایران و عراق فینال را برگزار می کنند فینالی که علیرغم تلاشهای دو تیم گلی در بر نداشت تا یکبار دیگر تیم ایران اینبار با عراق مشترکا بعنوان قهرمان مسابقات شناخته شوند

 

حشمت مهاجرانی با کسب سومین قهرمانی متوالی تا اینجای کار بعنوان پر افتخار ترین مربی در مسابقات قهرمانی جوانان محسوب میشد اما برای کسب رکوردهای دیگر باز هم به پیشروی نیاز است رکوردهای دیگر در مسابقات قهرمانی جوانان یکی چهار دوره متوالی قهرمانی جوانان اسرائیل ( 1964 - 1967 ) و همچنین جوانان برمه که در سالهای اولیه پیدایش جام 7 دوره ( البته نه بصورت متوالی ) قهرمان شده که همچنان پابر جاست .

 

 

 

 

 

هجدهمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا ( بانکوک - بهار 1355 )

 

 AFC Youth Championship - ( Bangkok - 1975 )

 

  این تورنمنت سختترین و مشکلترین دوره برای استاد و یارانش جهت دفاع از عنوان قهرمانی  بود هوای بس شرجی بانکوک و زمین گل آلود مسابقات کار را برای تیمهایی که آشنایی با چنین وضعیتی را نداشتند بسیار دشوار میکرد بویژه در دیدار نیمه نهایی برابر میزبان براستی بچه های ایران در یک زمین باتلاقی از عنوان خویش دفاع میکردند اما  رهبری بینظیر استاد مهاجرانی تیم را از مهلکه بسلامت عبور داد

  ایران با چهار پیروزی - 8 گل زده و بدون گل خورده بدبداری میزبانی میرفت که در زمین باتلاقی با حمایت 28 هزار هوادار تایلندی  انتظار تیم ایران را میکشید سابقه رفتار زشت وزننده از تماشاگران تایلندی در دوره های قبل استاد را بر آن داشت که تیمش را با حمل پرچم تایلند و دسته های گل به زمین بفرستد . همین تصمیم موجب تغییر اتمسفر ورزشگاه شد بیاد داریم که چگونه در دور های قبلی بویزه در دوره دوازدهم باچوب و سنگ از تیم ایران پذیرایی شده بود و همان مسئله ضربه وحشتناکی را بر پیکر تیم ایران وارد کرد  

 بازی آغاز میشود و طبق انتظار تایلندی ها باز هم خشونت را چاشنی کار خویش میکنند داوری نیز چنگی بدل نمیزند قضاوت یکطرفه داور سنگاپوری فشار بسیاری را بر روح و روان تیم جوان ایران وارد میکند اما بچه های شایسته ایران نیمه اول را با دو گل پیروز به رختکن می آیند

 نیمه دوم با گل ناگهانی تایلند اغاز میشود بد تر از همه مصدومیت قوزک پای غلامحسین پیروانی مدافع ارزشمند تیم است که با تعصبی مثال زدنی  بهر شکل در میدان باقی میماند در همین لحظات بچه های ایران یک گل تماشایی بثمر میرسانند ارسال طاهر موسوی با شوت سرضرب و تماشایی بشکار تفاوتهای دو تیم را در کلاس فوتبال  باز هم عیان تر میکند پس از این گل دقیقه 54 تیم تایلند خشونت در بازی را به اوج رساند داوری نیز کاملا به ضرر تیم ایران بود در این شرایط مشکل پیروانی دفاع مرکزی تیم ایران دچار آسیب دیدگی دیگری در همان ناحیه قوزک میشود و علیرغم تمام تلاشی که میکند دیگر نمیتواند ادامه دهد استاد 2 الی 3 دقیقه صرف توجیح بهرام میر شسبانی مدافعی که قرار بود جایگزین پیروانی شود میکند استاد یادآور میشود که حق کوچگترین خطا و. برخورد فیزیکی با مهاجمان حریف را ندارد چرا که او بر اساس تجربیاتش پی برده بود که داور ممکن است در چنین شرایطی براحتی بنفع میزبان اعلام پنالتی کند اما میر شیبانی با یک بازی بی نقص تبدیل به برگ برنده استاد گردیده و بازی درخشانی را ارائه مینماید

  پیش بینی های استاد درست از آب در آمد و 5 دقیقه مانده به پایان در یک برخورد بسیار ساده مدافع ایران شماره 12 تایلند خود را بزمین کوبید و بلافاصله در کمال تعجب داور سنگاپوری در سوت خود بعلامت پنالتی دمید بازی اما 3 بر 2 بنفع ایران در حالی به پایان میرسد که بچه های ایران با فداکاری و همت بسیار  این مانع را رد میکنند تا راهی  چهارمین فینال متوالی شوند

حشمت مهاجرانی

 

  در سوی دیگر تیم کره شمالی  در دیدار دیگر نیمه نهایی تیم قدرتمند کره جنوبی را با یک گل شکست داده بود هر چند تیم ایران تایلند را برد اما این دیدار در باتلاق و لجنزار بانکوک تمام توان تیم ایران را گرفته بود حال استاد باید تیم خسته و فرسوده ایران بچه های ایران را از نظر روحی وروانی چنان ریکاوری کند که خستگی جسمانی تحت شعاع قرار گیرد

 دیدار فینال با نتیجه بدون گل به پایان میرسد تا هر دو تیم بطور مشترک قهرمان جام شناخته شوند قهرمانی که براستس در میان کل و لای بانکوک بسیار دشوار بدست امد حالا استاد حشمت مهاجرانی با چهار دوره قهرمانی متوالی جوانان آقای فوتبال آسیا در رده جوانان است و همچنین با چهار عنوان پیاپی قهرمانی اسرائیل نیز برابری میکند

حشمت مهاجرانی

  اما یک خبر عجیب از تهران قبل از دیدار نیمه نهایی تمام ذهن استاد مهاجرانی را بخود مشغول کرده در فاصله یک ماه مانده به ششمین دوره جام ملتهای آسیا و 2 ماه مانده به المپیک مونترال فدراسیون فوتبال ایران فرانک اوفارل نامدار را جواب کرده و حال مسئولیت اداره تیم ملی ایران بر دوش استاد است ...

 

 

 

       اولین تجربه رهبری تیم ملی بزرگسالان ایران در 37 سالگی

    جام ملتهای آسیا  ( AFC ASIAN CUP 1976 )

 

  ششمین دوره جام ملتهای آسیا به میزبانی ایران در دو شهر تهران و تبریز در دو گروه برگزار شد و استاد حشمت مهاجرانی هنوز خستگی سفر تایلند را از تن بدر نکرده بود که مسئولیتی سنگین بر دوشش قرار داده میشود چرا که تیم در دو دوره قبلی قهرمان شده و جز مقام قهرمانی هر نتیجه دیگر بنوعی شکستی فاحش محسوب میگشت کوچکترین اشتباه و لغزش ممکن بود پرونده مربیگری او را برای همیشه در تیم بزرگسالان تحت الشعاع قرار دهد

 بر اساس قرعه کشی ایران بهمراه عراق و یمن در گروه اول مسابقات قرار میگیرند که به ترتیب 2 بر صفر و 8 بر صفر به سود ایران پایان می یابد تا بعنوان سر گروه پای به نیمه نهایی برابر چین قدرت تازه متولد شده شرق آسیا بگذارد

 دیدار حساس دو تیم روز جمعه 21 خرداد 1355 در استادیوم آزادی برگزار میشود تیم ایران بازی ضعیفی ارائه میکند تعویض مظلومی با نورایی جوان نیز که برای افزایش تحرک در خط حمله ایران صورت میگیرد ثمری ندارد تا دیدار در پایان نود دقیقه بدون گل مساوی شود نفس 65 هزار تماشاگر حاضر در سینه حبس است آیا ایران به دیدار پایانی راه مییابد ؟

  دیدار در دو وقت پانزده دقیقه ای ادامه می یابد که گلزنی علیرضا خورشیدی در دقیقه 100 و سپس در دقیقه 119 روشن اندوخته ایران را دو برابر میکنند بنابراین  ایران و کویت بهمراه مربی سرشناسش ( ماریو زاگالو ) برگذار کننده دیدار سرنوشت میشوند .

  کویت در دیداری جنجالی با درخشش هافبک خلاق خود فتحی کمیل موفق به شکست 3 بر 2 عراق شده دیداری که بخشونت میگراید اما در پایان دیدار رجز خوانی زاگالو برای دیدار فینال قابل توجه است او میگوید منتظر قهرمانی کویت باشید !

  و سپس در برابر میکروفون خبرنگاران در برابر سوالی که از او میشود با مصدومانتان چه میکنید بسیار رندانه میگوید :

- تمامی بازیکنان کویت را برابر ایران در اختیار داریم و با تمام قوا بازی خواهیم کرد ! او در حالی این موضوع را ذکر میکند که 2 ال 3 یار کویتی از شدت مصدومیت با برانکارد از زمین خارج میشوند

  دیدار فینال عصر روز یکشنبه 23 خرداد در برابر دیدگان 85 هزار تماشاگر آغاز گشته ماریو زاگالو تمام برتری های ایران  را هوشمندانه خنثی میکند بازی دو تیم گره میخو.رد تا آنکه یک ضربه آزاد پشت محوطه جریمه همه معادلات مربی سرشناش کویت را برهم میزند .

 ضربه فنی و نرم علی پروین 20 دقیقه مانده به پایان ایران را جلو میاندازد پس از این گل تیم ایران به یک بازی تاخیری دست میزند که با انتقاد تند ماریو زاگالو در پایان دیدار نیز مواجه میگردد

اما بهر حال دقایقی بعد جام ششم , ملتهای آسیا در دستان خشمت خان مهاجرانی و یارانش است رکوردی دیگر برای او قهرمانی جوانان آسیا و بزرگسالان در کمتر از 45 روز !

 

حشمت مهاجرانی قهرمان جام ملتهای آسیا 1976

 

 پس از این تورنمنت استاد باید حالا تیمش را برای حضور در میدانی بس بزرگتر و پر اهمیت تر آماده کند چرا که تنها 35 روز فرصت تا اولین دیدار ایران برابر کوبا  در المپیک مونترال فرصت باقیست و تیم حشمت مهاجرانی باید از نو شروع کند .

 

 

 

 

 

  حشمت مهاجرانی و حضور در المپیک مونترال

  Summer Olympics Canada , MontreaL 1976

 

 

  کارنامه استاد با حضور در المپیک مونترال عیاری تازه یافت چرا که افتخارات او تاکنون همه عناوینی در سطح قاره بودند اما او اینبار با حضور در یک میدان جهانی ابعاد جدیدی از دانش و توانایی هایش را بروز میدهد حضوری غرور آمیز پس از دو دوره ناکامی ( 1972 - 1964 ) حتی سر سخترین منتقدانش را به تحسین وادار کرد چرا که تیم ایران برای اولین بار در یک تورنمنت رسمی در سطح اول دنیا پای به مرحله یک چهارم نهایی میگذارد و این اتفاق در حالی اتفاق می افتد که تیم ایران از سه دیداری که برگزار کرد دوتایش را برابر تیمهای دوم و سوم تورنمنت قرار میگیرد که شاید اگر با قرعه ساده تری مواجه میشد حضور در بین 4 تیم پایانی نیز دور از دسترس استاد و شاگردان شایسته اش نبود .

 

   بیست و یکمین دوره بازیهای المپیک با میزبانی کشور کانادا برگزار میشد و تیم ایران 27 روز پس از دریافت جام قهرمانی ملتهای آسیا , روز 19 تیر راهی مونترال ( محل برگزاری مسابقات ) گردید تا بعنوان قهرمان قاره از حیثیت تیمهای آسیایی دفاع کند

  روز 26 تیر ماه 1355 کاروان 88 نفره ایران در مراسم با شکوه رژه ورزشکاران اعزامی شرکت میکند و استاد حشمت مهاجرانی نیز به عنوان نماینده فوتبالیستهای تیم ملی در دسته پیشاهنگ شرکت دارد  جعفر نامدار و امیر مسعود برومند  نامهای دیگر از جمع فوتبالیهای پیش آهنگ , پشت سر پرچم حرکت میکردند مراسمی رژه ورزشکاران اعزامی نزدیک به 3 ساعت بطول می انجامد .

 

  چند روز پس از استقرار گروه ایران در دهکده المپیک , مسئولان تیم ایران با مسئولان تیم المپیک فرانسه برای برگزاری یک دیدار تدارکاتی بتوافق می رسند این دیدار توجه خبرنگار ها و کارشناسان را بیشتر از قبل بسوی تیم ایران جلب می کند چرا که در این دیدار تمرینی , بچه های ایران با ارائه یک بازی هماهنگ و جالب با نتیجه  4 بر 3 به پیروزی میرسند .

 

 

  ستاره تیم ایران در این دیدار علی پروین بود که در اوج آمادگی جسمانی و روحی قرار داشت ( نکته حائز اهمیت حضور میشل پلاتینی جوان در این دیدار دوستانه بود ) استاد از این دیدار بهترین بهره ممکن را برد چرا که آزمایش تیم خود برای آخرین بار چند روز مانده به آغاز مسابقات برابر یک تیم صد در صد حرفه ای شانسی بود که به شناخت هر چه بهتر شرایط و آمادگی تیم کمک میکرد  .

آزمودن ترکیبهای دو نفره و سه نفره که شاکله تیم ایران را میساخت در این دیدار بار دیگر محک زده شد استفاده از غفور جهانی مهاجم جوان و شمالی تیم ایران بجای غلامحسین مظلومی برای افزودن اعتماد بنفس او , از نو آوریهای استاد در حین دیدار تدارکاتی با فرانسه بود .

حشمت مهاجرانی المپیک مونترال 1976

 

 

  دیدار های گروه ایران ( Group C ) با مصاف لهستان و کوبا آغاز میشود که نتیجه ای جز تساوی بدون گل در بر نداشت سپس دو روز بعد ( 29 تیر ) تیم ایران با گل ارزشمند غلامحسین مظلومی بر کوبا غلبه میکند . با این دو نتیجه تیم ایران عملا صعود خود را به دور بعد قطعی کرده  اما یک دیدار مهم برابر لهستان باقی مانده چرا که لهستان تیم سوم جام جهانی 74 مونیخ در صورت شکست با دو گل کابوس حذف از مسابقات را پیش روی خویش دارد

 بنابراین کازمیرگورسکی Kazimierz Górski ( مربی نامدار لهستان ) تیمش را با تمام ستارگانش بمیدان میفرستد حتی هنریک کاسپرچاک ( Henryk Kasperczak ) چهره ضعیف دیدار برابر کوبا را نیز روی نیمکت مینشاند و بجای وی اسلاو چمیگویچ ( Leslaw Cmikiewicz ) هافبک پر توان تیم لگیا ورشو که بارسلون و رئال را خواستار خود میدید به میدان فراخواند تا هیچ چیز را به قضا وقدر نسپرده و از حیثیت سوم جهانی تیم خویش با تمام قوا دفاع کند در واقع تیم لهستان با ترکیبی که 95 درصد آن نفرات حاضر برابر تیم آلمانغربی در نیمه نهایی  جام جهانی مونیخ دوسال پیش بود برابر ایران بمیدان آمد .

 

این دیدار در حالی با نتیجه 3 بر 2 بنفع لهستان به پایان میرسد که تیم ایران یک نیمه را با برتری یک بر صفر بر تیم قدرتمند جهان به پایان برده و عملا دست به اولین شگفتی بزرگ مسابقات المپیک زده بود اما تدابیر یک مربی بزرگ در استانداردهای جهانی بقدر زیبا و تماشایی گره کور بازی لهستان را باز میکند که تا تیم ایران بخود می آید دو بار توپ را از دروازه خویش بلاجبار خارج میکند تا آغاز کننده بازی از میانه میدان باشد .

 

  ترفند گورسکی

  در میان نفرات ایران یک جوان بنام ابراهیم قاسمپور بود که در میان نفزات دوتیم نظیر نداشت تحرک و حمایت او از نفرات تیم خویش سمت راست تیم لهستان را که نقطه قوت این تیم بود را عملا فلج کرده  و از همه مهمتر یارگیری فشرده او با کاپیتان دینا ( بازیکن منتخب تیم دنیا در جام جهانی 74 ) موجب خارج شدن ستاره لهستانی از جریان بازی گشته بود در چنین شرایطی اگر مربی لهستان منفعل عمل میکرد این بازی هرگز عوض نمیشد و چه بسا همانطور که عملا ثابت شد یاران ایران روی خلاقیتهای فردی بسیارشان باز هم دروازه تیم قهرمان دوره قبل را میگشودند

  مربی لهستان بین دو نیمه هنرمندانه دست به فریبکاری زد او مدافع راست تیم خود  ( ژیمانوفسکی ) را برای دقایقی به یک گوش راست ( مهاجم ) تبدیل نمود درست  پشت سر , ابراهیم قاسمپوری که کاپیتان دینا را در میانه میدان زمینگیر کرده بود ( ژیمانوفسکی یک بازیکن بسیار توانمند بود اگر چه او در خط دفاع لهستان بازی میکرد اما بسبب توانایی های فردی میتوانست در مواقع لزوم تبدیل به یک مهاجم کلاسیک گردد )

  حال ابراهیم قاسمپور برای جلوگیری از هجوم تیم لهستان از سمت راست می بایست متوجه نفوذ هر دو عنصر هجومی بعلاوه لاتو مهاجم راست تیم لهستان باشد از این لحظه به بعد بود که کاپیتان دینا تبدیل به همان عنصر مولد و گلزن شد دو ارسال پی در پی از ژیمانوفسکی یکبار با تعلل دروازه بان ایران برای خروج از دروازه و بار دوم روی نبوغ دینا ظرف دو دقیقه نتیجه بازی را برگرداند و تا تیم ایران متوجه تغییر پست ژیمانوفسکی گردد و چاره بیاندیشد او بجای خویش بازگشت و هم چیز دوباره بحالت قبل باز گشت .

البته باید اشاره کرد این عمل مربی نامدار لهستانی یک ریسک بزرگ نیز بود و ممکن بود روی یک اشتباه , مردان ایران صاحب توپ شوند و مشکل دو برابر گردد به همین منظور بهترین وقت ممکن برای این حرکت همان لحظات آغازین نیمه دوم بود که تیم لهستان به رختکن رفته و با تجدید نیرو آمده , میتواند هم بهتر بدود و هم بهتر عمل کند

  در ادامه دو تیم بازی برابری را ارائه میدهند که سهم هر دو یک گل دیگر است ابراهیم قاسمپور که همچنان بهترین بازیکن گروه ایران محسوب میشد با تنها 19 سال بازهم به شرایط نیمه اول برگشت و در نهایت پایه گذار گل دوم ایران نیز گشت شاید اگر او کمی از نظر سن وسال با تجربه تر بود حتی توانایی برگرداندن نتیجه این دیدار را نیز به تنهایی داشت

  با اعلام سوت پایان و تثبیت نتیجه 3 بر 2 مطبوعات ورزشی از هر دو تیم تمجید میکردند و عجبا که سهم تیم ایران بیشتر از تیم شایسته لهستان بود چرا که ارائه بازی برابر از یک تیم آسیایی برابر یکی از سه قدرت برتر اروپا در دهه 70 میلادی بسیار با ارزش مینمود میدانی که دو مربی عملا در جدالی نابرابر روبروی یکدیگر قرار داشتند اسلحه گورسکی در این دیدار آقای گل جام جهانی ( لاتو ) و همچنین بهره از 3 بازیکن تیم منتحب جهان در جام جهانی 74 بود بعلاوه آنکه یان توماژوفسکی نامدار نیز از دروازه این تیم حراست میکرد اما حشمت مهاجرانی در برابرش  ناصر حجازی بهترین دروازه بان آسیا - ابراهیم قاسمپور - جوان اول و کاپیتان تیم قهرمان جوانان آسیا و همچنین کاپیتان پرویز و سایر بازیکنان شایسته ایران را در اختیار داشت که عملا ترازو با اختلافی فاحش بسوی گورسکی میچربید .

 

 

     حال به اختصار کارنامه این دو مربی بزرگ و نامدار ایرانی و لهستانی را بررسی میکنیم

 حشمت مهاجرانی در برابر  کازیمیر گورسکی

    کازیمرز  گورسکی ( Kazimierz Górski )                                             حشمت مهاجرانی ( Heshmat Mohajerani )

   متولد 1921                                                                                                             متولد 1939

   فعالیت باشگاهی ( 1936 الی 1953)                                                                              فعالیت باشگاهی ( 1958- 1969)

                                                                                                                                                                    

   مربیگری :                                                                                                               مربیگری :

   1956 الی 1966 مربی جوانان لهستان                                                                             1972 الی 1976  مربی جوانان ایران

   1966 الی 1970مربی تیم امید ( U23 ) لهستان                                                                 1976 الی 1978 مربی تیم ملی ایران

   1970 الی 1976 مربی تیم ملی لهستان

 

   مربیگری تیم ملی : 73 بازی - 45 پیروزی                                                                       مربیگری تیم ملی : 23 بازی - 16 پیروزی

 

  افتخارات دوران مربیگری :                                                                                            افتخارات دوران مربیگری :

  1 - قهرمان المپیک مونیخ 1972                                                                                    1 - قهرمانی جام ملتهای آسیا 1977

  2 - مقام سوم جام جهانی 1974                                                                                      2 - صعود  به جام جهانی 1978

  3 - نائب قهرمان المپیک مونترال 1976                                                                           3 - چهار قهرمانی جوانان آسیا ( 1973 - 76 )

                                                                                                                                4 - حضور در المپیک مونترال ( 1976 )

 

 

  کازیمرز گورسکی و حشمت مهاجرانی دو مربی بزرگ برای دو ملت بزرگ ( ایران و لهستان ) وجه تشابه های بسیاری دارند همانگونه که وجه تمایز نیز دارند طبق آمار بالا هر دو کارشان را از رهبری تیم جوانان کشورشان آغاز کرده و سپس هدایت تیم ملی کشورشان را بر عهده میگیرند هر دو در کارنامه بازیگری خود توفیق چندانی برای حضور در تیم ملی کشورشان نداشته اند اما با سعی تلاش آرام آرام خود را در فوتبال کشورشان بالا میگشند و همانطور که گورسکی نام فوتبال لهستان را در جهان طنین انداز کرد فوتبال ما نیز با مهاجرانی برای اولین بار در جهان حرفی برای گفتن پیدا میکند

  هر دو مربی نیز چیزی حدود 65 درصد دیدار های رسمی خودرا با برتری به پایان برده اند که نشان از موفقیت هر دو در رویارویی با حریفانشان در دو سطح مختلف ( اروپا و آسیا ) دارد و در نهایت در نقطه بنام مونترال سرنوشت ایندو را برابر هم قرار میدهد چالشی که از کنار آن مربی شایسته ما و فوتبال ایران درس های جدیدی میگیرد

    اما سرگذشت آنها پس از مونترال کاملا با هم متفاوت است و هر چقدر گورسکی مورد حمایت مردم و دولتهای لهستان قرار میگرفت حشمت مهاجرانی علیرغم همه شایستگیهایش پس از دوسال از پایان المپیک مونترال عملا از فوتبال ایران رانده میشود و باز هم بر خلاف تمام تجربیاتیکه تنها ظرف 7 سال سراسر موفق در میادین آسیایی و جهانی به آن دست یافته بود این گوهر گرانقدر فوتبال ایران دیگر به سطح اول فوتبال ایران بر نمیگردد .

  او روزی که از فوتبال ما رفت تنها 39 سال داشت سنی که بسیاری از نوابغ عالم مربیگری تازه شروع بکار میکنند با یک حساب سر انگشتی ساده میتوان دریافت که فوتبال ما دست کم 20 سال میتوانست از حضور استاد بهره مند شود چرا که او عصاره مربیگری فوتبال ما در دهه 50 شمسی بود که رایگان از دست رفت آیا فرصت سوزی از این بالاتر نیز سراغ دارید ؟

 مربی نامدار ایرانی دلزده از فوتبال ایران میرود وبا میل خود نیز میرود تا در گوشه ای دیگر از جهان تجربیات خویش را در اختیار کسانی قرار دهد که گوهر شناس باشند استاد در فوتبال مخروبه و کلنگی امارات عمارتی با شکوه همچون یک قصر بنا میکند وآنها که گویا گوهر شناس خبره هستند مربی انگلیسی تیم خود را جواب میکنند و با دست و دلبازی تمام به پیشباز او میروند تیمشان و جوانانشان را به او میسپارند به کسی که 4 بار تیمش پی در پی قهرمان جوانان آسیا شده و استاد هم همه ظرفیتهایش را بروز میدهد آنچنانکه فوتبال بی نام و نشان امارات ظرف 10 سال پای به آوردگاه جام جهانی (ایتالیا - 1990 ) میگذارد کاری که استاد در امارات کرد کم از کاری نبود که در ایران کرد آنچنانکه آنها هم اکنون نیز پس از گذشت 30 سال هنوز او را گرامی میدارند

 

 

 

 

 ادامه مطلب استاد و المپیک مونترال 

 ... پس از دیدار لهستان که منجر به صعود تیم ایران بعنوان تیم دوم گروه شد بچه های مهاجرانی باید به دیدار تیم اول گروه (D) بروند شوروی تیم اول این گروه باز هم یکی از قدرتهای برتر اروپا بود و در نهایت نیز مدال برنز المپیک را تصاحب کرد

  این تیم ( شوروی ) در قالب تیم سرشناس دینامو کیف به مونترال آمده بود و در اردوی خود ستاره بزرگ تاریخ فوتبال شوروی و کشور اوکراین اولگ بلوخین بزرگ را در اختیار داشت بازهم یک میدان نفس گیر برای استاد و یارانش

 این دیدار با نتیجه 2 بر 1 بسود شوروی در حالی به پایان رسید که تیم ایران دقایق اخر دروازه تیم نامدار اروپا را بتوپ بسته بودند و حتی لحظه ای کوتاه نیامد فشاری که منجر به یک پنالتی در دقیقه 84 دیدار شد و پس از ان نیز ادامه یافت و هر زمان ممکن بود تیم ایران به گل تساوی نیز دست یابد .

 

حشمت مهاجرانی المپیک مونترال 1976

 

  اما فاصله کلاس فوتبال دو قاره چیزی نبود که به آسانی بتوان از آن گذشت هر چند کارنامه ایران با یک پیروزی و دوشکست به پایان رسید اما به اعتقاد اکثر کارشناسان گروه ایران نمایشی فراتر از ظرفیتهای فوتبال یک تیم آسیایی را به جهانیان ارائه داد چنان که نماینده دیگر قاره کره شمالی برابر تیم شوروی 3 بر صفر مغلوب شده و همچنین در یکچهارم برابر لهستان با 5 گل بقول معروف گلباران میشود .

 

 

 

 

 

 حشمت مهاجرانی و جام جهانی یازدهم ( آرژانتین 1978 )

حشمت مهاجرانی

 

 

  جام جهانی و صعود به آن به اعتقاد بسیارانی درخشانترین برگ زندگی ورزشی استاد محسوب میشود چرا که آنروزها ازبین دو قاره آسیا و اقیانوسیه  یک تیم قادر به حضور در بزرگترین جشنواره جهانی فوتبال بود تعداد تیمهای راه یافته به دور نهایی تنها در عدد 16 خلاصه میشد  از آنجایی که تیم ایران در جام دهم ( آلمان 1974 ) در عین شایستگی از صعود بازمانده بود حضور در جام جهانی بزای ایرانیان حساسیتی دو چندان پیدا کرده بود .

 

  تیم ایران برای قرار گرفتن در بین تیمهای اول قاره ابتدا میبایست در یک گروه با تیمهای سوریه و عربستان به شکل رفت و برگشت مصاف میداد چهار پیروزی همانند آب خوردن در گام اول ایران را به جمع 4 تیم اول قاره فرستاد تا به همراه استرالیا نماینده اقیانوسیه در یک گروه 5 تیمی رقابت بر سر کسب سهمیه جام جهانی آغاز گردد این 5 تیم عبارت بودند از کره جنوبی - کویت - هنگ کنگ - استرالیا و ایران

 مسابقات همانگونه که ذکر شد در یک گروه و بصورت رفت و برگشت برگزار شد 8 دیدار حساس اما سرنوشت تیم صعود کننده یک هفته مانده به پایان مشخص گردیده بود تا رقابتهای آخرین روز جنبه تشریفاتی پیدا کند ( این دوره از مسابقات در آینده نزدیک بصورت یک پکیج کامل در اختیار علاقمندان با یک مجموعه تصویری کامل ارائه خواهد شد )

  حشمت مهاجرانی و تیمش ابتدا به سفر شرق دور میروند تا دو دیدار اول خود را خارج از خانه برگزار کنند در گام اول یک پیروزی 2 بر صفر برابر هنگ کنگ ضعیفترین تیم گروه و سپس یک تساوی بدون گل در سئول برابر کره جنوبی که در تمام وقت مسابقه بر دروازه ایران میکوبید اما تیم مهاجرانی با رهبری او و کمی چاشنی شانس از این مانع سخت با کسب 3 امتیاز از دو دیدار بسلامت عبور کرده و به ایران برمیگردند

 برخلاف انتظار مربی تیم ملی نشریات ایران از او و تیمش به تندی انتقاد کرده و آنها را تیمی خطاب کردند که شایستگی صعود به جام جهانی را ندارند حال استاد و تیمش میبایست در استادیوم آزادی از کویتی میزبانی میگردند که باز هم ماریو زاگالو بزرگ را در راس خود داشت و آمده بود که فینال جام ملتهای سال پیش را جبران کند هر چند که نتیجه تساوی نیز برایشان بسیار مطلوب مینمود .

  اما در برابر سیل انتقادات نسبت به شیوه بازی تیم ملی استاد محکم پای تیمش ایستاد او حرفهایش را با یک بازی دوستانه برابر تیم ملی ب مجارستان که با پیروزی 3 بر ا تیم ایران پایان یافت با یک بازی خوب و تماشایی پاسخ داد چنانکه مربی مجاری نیز نمیتوانست تیم ایران را تحسین نکند .

 

ایران و کویت - جدال بلوف زنها

دیدار رفت دو تیم ایران و کویت دیدار مکارها بود دو مربی یکی زاگالوی برزیلی استاد در شیوه های فریبکاری و گمراه کننده دیگری حشمت مهاجرانی بود که دیگر همانند دوسال پیش ساده و کم تجربه نبود دست و پنجه نرم کردن با بزرگانی همانند لهستان و روسیه در المپیک و همچنین برابر تیم ملی ارژانتین در تورنمنت مادرید او را یک مربی با وزن تجربی بالا تبدیل کرده بود زمانیکه زاگالوی برزیلی با اطمینان از پیروزی تیمش برابر خبرنگاران صحبت میکرد در حالیکه خودش بهتر از همه میدانست ابزاری برای کسب جنین نتیجه ای برابر ایران ندارد حشمت نیز با آگاهی از حساسیت زاگالو به مهاجم تیمش حسن روشن در حالیکه میدانست او نمیتواند با آن پای مصدوم بمیدان رود همه جا سخن میراند که روشن هرگز به این شادابی نبوده است !

استاد حشمت مهاجرانی حتی پا را هم از این فراتر گذارده یکروز قبل از دیدار دو تیم ( پنجشنبه 5 آبان 1355 ) ترکیب تیمش را اعلام کرده و روشن را یکی از یازده مرد حاضر در میدان معرفی میکرد اما زمانیکه تیم ایران پای بمیدان گذارد عادلخانی جایگزین او شده بود در بین دو نیمه نیز استاد ول کن نبود و به روشن گفت که لباس بپوشد و در بین دو نیمه گرم کند در حالیکه هم او و هم روشن میدانستند عملا حضور او در میدان با آن مینیسک پاره امکان پذیر نیست !

حشمت مهاجرانی 

   کویت که بر خلاف ادعای مربیش با ترکیبی دفاعی آمده بود تا شاید با یک تساوی و کسب یک امتیاز کار را به دیدار برگشت در کویت بکشاند با تک گل غفور جهانی بازی را واگذار میکند تا با دست خالی به کشورش بازگردد نتیجه ای که ایران را به شانس اول حضور در آرژانتین تا روز سوم مسابقات تبدیل کرده بود .    

 

 

   ( یک شاهکار دیگر از استاد )

4-4-2 ایران , استرالیا را در ملبورن زمینگیر کرد

سرمربی کره جنوبی - چویی جونگ مین ( Choi Jung-Min ) :

                                                                   تیم ایران نقص نداشت

  یک ترکیب نوآورانه از حشمت مهاجرانی تیم سرو حال و آماده استرالیا و مربیش را چنان گیج کرد که همگان لب به تحسین تیم ایران بگشایند حتی مربی کره جنوبی که هفته بعد حریف استرالیا بود و خود را هر طور بود به ملبورن رسانده بود نیز نتوانست این حقیقت را کتمان کند .

 استاد پس از سه روز تمرین سخت و فشرده یکروز مانده به دیدار ( روز شنبه ) یک تمرین سبک را برگزار کرد و در حالیکه با وسواس بسیار نفراتش را زیر نظر داشت با ترکیبی جدید پای به میدان گذارد .

 استاد 442 را قبلا در تورنمنت مادرید آزموده و نتیجه مثبت نیز از آن گرفته بود اما کمتر فرصت اجرای آن را پیدا کرد چرا که در دیدار اول هنگ کنگ تیمی نبود که بخواهد دردسر ساز باشد در دیدار دوم نیز تنها برای نباختن به میدان رفته بود برابر کویت نیز تیمش میزبان بود و اگر چه تیم را 442 به میدان فرستاده بود اما عملا تیم ایران بویژه در نیمه دوم 433 و گاها 424 بدروازه کویت حمله ور میشد .

 سیستم اتخاذ شده 442 کمربند تیم ایران را محکمتر از قبل میکرد تردیدی نیست که در این روش بازیکنان با پوشش بهتر و کنترل توپ برتر نسبت به تیم حریف ضعف در نبرد های تن به تن میانه میدان و دشواری بازی در زمین حریف را جبران میکردند اگر خط میانی ایران همپای استرالیا نمیتوانست بدود اما با پاسهای کوتاه عرضی و سپس دوندگی دو مهاجم تیم ایران میتوانستند هر لحظه خطرناک ظاهر شود .

حشمت مهاجرانی

   استفاده مبتکرانه از نائب آقا و یارگیری بینظیر او با پیتر اولرتون مهاجم گلساز و همچنین من تو من عبداللهی با جان کاسمینا عملا خط حمله استرالیا را خلع سلاح کرده بود فراموش نمیکنیم که در همین دوره مسابقات , آزاد گذاردن جان کاسمینا جریمه دردناکی بقیمت  دو گل برای تیم کره جنوبی در پی داشت و یا پیتر اولرتون چه آسان برابر هنگ کنگ هتریک کرد .

   آگاهی و هوشمندی استاد از ضعف دروازه بان استرالیا در مهار دو ضرب توپ که اکثرا موجب ضعف در گرفتن شوتهای حریفان میشد و سفارش او به روشن در هوشیاری و استفاده از این نقطه ضعف حریف موجب شد پس از آنکه یکبار ضربه تماشایی غفور بر دیرک دروازه نشست بار دیگر , روی نفوذ محمد صادقی و شلیک او با دفع ناقص دروازه بان استرالیا توام گردد و این فرصت را به حسن روشن مهاجم سریع و چابک ایران بدهد تا روی یک ریباند گلی بسیار با ارزش را برای گروه ایران بثمر برساند گلی که بواقع 60 درصد راه صعود ایران را برای حضور در آرژانتین هموار میکرد .

 

 

  جشن استاد و پایان کرکری با ساکروها

 استاد حشمت مهاجرانی پس از پایان بازی سر از پا نمیشناخت و براستی که هم شایسته آن بود چرا که او از ابتدا هم با قاطعیت از پیروزی صحبت کرده بود و همچنین در یک کرکری دو بطری نوشیدنی از ( تامی اندرسون ) و ( بلچفورد ) مفسران با تجربه فوتبال استرالیا برده بود

  آنگاه در پایان رو به خبرنگاران کرد و کفت :

  سوا از نتیجه , تیم ما بسیار هوشمندانه بازی کرد نقطه قوت استرالیا ضربات شروع مجدد ( ضربات کرنر - آزاد و پرتابهای اوت ) بود که ما در برابر آن تدبیر لازم را اتخاز کرده  و در زمین به خوبی اجرا کردیم تا دروازه ما برای یک بار هم فرو نریزد .

 برای مبارزه با استرالیا ما به این حربه متوسل شدیم که دو یا سه پاس عرضی کوتاه ردوبدل کنیم و سپس با یک توپ بلند خود را به زمین استرالیا بکشانیم عبداللهی با شایستگی کاسمینا را محو کرد و همین کار را نایب آفا بروی اولرتون انجام داد بزرگترین اشتباه جیمی شولتر ( مربی استرالیا ) در این بود که به هری ویلیامز مدافع چپ خود آزادی برای نفوذ نداد در حالیکه این نقطه اصلی ترین نگرانی من بود بجای ویلیامز - جرج هریس مامور نفوذ بود که هرگز نتوانست کاری در حد ویلیامز انجام دهد در خط حمله به غفور گفته بودم روی پای پیتر ویلسون و کول بنت کار کند و او این وظیفه را با 90 دقیقه دوندگی انجام داد .

 در نیمه دوم صادقی مامور جیمی رونی بود و همچنین به غفور باز هم کفته بودم که وقتی تیم ایران صاحب توپ است بین به نت و ویلسون باشد تا هیچ کدام برای دریافت توپ و نفوذ آزاد نباشد تا برای گرفتن توپ تا میانه های میدان جلو بیایند امید من برای حرکت در عمق دفاع استرالیا به صادقی بود که با وجود حضور غفور در میان دو مدافع خطر حملات بیشتر شود .

 اگر من جای مربی استرالیا بودم حمله از عمق را قطع میکردم و بازی را به گوشها میکشاندم در پایان بگویم روش 442 برای ما بسیار کارساز بود اما برای یک چنین مسابقه ای آنچه که مهم و موثر مینماید شرایط روحی است که 50 درصد نتیجه را تعیین میکند که ما از این نظر در بهترین شرایط بودیم .

                                                                                                                                                  29 مرداد 1356 - کیهان ورزشی شماره 1210   

 

  اما همه این شادیها و شادمانیها زمانی تکمیل شد که هواپیمای حامل اعضای تیم ملی ایران در فرودگاه تهران بر زمین نشست هزاران هوادار فوتبالدوست ایرانی از ساعتهای قبل مهرآباد را به تصرف خویش در آورده بودند آنها حشمت مهاجرانی را بعنوان معمار پیروزی بزرگ فوتبال ایران را سردوش از فرودگاه خارج کردند شادی که گویی در بطن خود یک غم چهارساله را بدوش میکشید و این پیروزی پایانی بر آن خاطرات تلخ بود  .

 حشمت مهاجرانی

  چند تن از بازیکنان ایران که بازمانده های تیم مغلوب چهار ساله پیش بودند با دیدن چنین صحنه ای بی اختیار اشک میریختند که این نیز حاکی از تلخی خاطرات آنروزهاست در این میان حسین کازرانی مدافع خوزستانی و بسیار احساسی که در ملبورن از بهترینهای تیم ایران بود بیش از سایرین تحت تاثیر قرار داشت  ......

دیدارهای دور برگشت نیز با موفقیت برای تیم ایران به پایان میرسد هر چند یک تساوی خانگی برابر کره جنوبی تا حدودی موقعیت تیم ایران را تهدید کرد اما پیروزی برابر هنگ کنگ با 3 گل و سپس یک هفته مانده به پایان برابر استرالیا در استادیوم آزادی موجب شد استاد و یارانش جشن صعود را قبل از برگزاری دیدار آخر برابر کویت که برنامه های مفصلی برای صعود و پیروزی بر ایران داشتند برگزار کنند

حشمت مهاجرانی

                                                                                     

 

 ----------------------------------------

*  قرمز  یا آبی ؟

 

 حشمت مهاجرانی هرگز پاسخ  را به صورت واضح و صریح عنوان نکرد و همواره از هر دو باشگاه با احترام یاد میکند ...  آبی دوستان بواسطه حضور کوتاه مدت او در دو باشگاه  دیهیم وتاج  او را آبی و سرخ ها  بواسطه تصاویر بسیار استاد  با گرمکن وجرسه قرمز ( در یمک مقطع زمانی ) او را پرسپولیسی میدانستند .  طی سالهای 1355 تا 1357 یک رفاقت و پیوند بسیار عمیق میان او و زنده یاد علی عبده ( موسس باشگاه  پرسپولیس ) , فاصله میان او و قرمزها را به حداقل رسانده بود . عدم نتیجه گیری مربی روسی پرسپولیس ( کونوف ) استاد  را به گزینه اصلی هدایت سرخ ها تبدیل کرد و در حالیکه همگان این انتقال را قطعی میدانستند , مسئولین تیم ملی با انجام  آن بشدت مخالفت کردند و سرانجام  استاد را راضی نمودند که هر طور که شده , یکسال دیکر این انتقال را به تعویق اندازد و عبده نیز , زنده یاد منصور امیر آصفی را برای هدایت پرسپولیس برگزید . 

  اما مدت حضور او نیز , در میان سرخ ها کوتاه بود .............  اختلاف نظر  شدید میان او و جمعی از بازیکنان , منجر به آن شد که ,  بار دیگر نام حشمت مهاجرانی ا برای نشستن روی نیمکت پرسپولیس مطرح گردد   .  آن روز ها تیم ملی در کوران مسابقات انتخابی جام جهانی آرژانتین بود و عملا امری  غیر ممکن بود . بنابر این علی عبده , زنده یاد محراب شاهرخی را جهت هدایت تیمش برگزید .

 ابتدا قرار بر آن بود که محراب بصورت موقت رهبری سرخها را  بر عهده داشته باشد تا وقتی که حشمت مهاجرانی از مسابقات مقدماتی فارغ شد .  او جایگزین محراب گردد .  اما موفقیت محراب  ( تبدیل  تیم رتبه نهم جدول رده بندی به  تیم مدعی جام ) و سپس کسب عنوان نائب قهرمانی جام تخت جمشید ,  منتقدین را وادار به پذیرفتن این واقعیت نمود که  دیگر , نیازی به حضور مهاجرانی در پرسپولیس نیست و محراب شاهرخی که یک شاهینی - پرسپولیسی محبوب است همان مهره گمگشته سرخپوشان جهت رهبری نیمکت آنهاست   .

 اما علی عبده هنوز معتقد بود حضور حشمت مهاجرانی برای پرسپولیس مفید است ............ از سوی دیگر عدم توجه کافی  فدراسیون فوتبال , به شرایط زندگی حشمت مهاجرانی , باعث رنجش استاد شده بود او که طی پنج سال متوالی , تیم ملی جوانان و بزرگسالان ایران را به اوج افتخار در قاره اسیا رسانده بود , همچنان از بابت مسکن در مذیقه بود و یک حقوق ماهانه در حدود 5 هزار تومان و این در شرایطی بود که پیش از او ,  فرانک اوفارل از فدراسیون فوتبال ایران رقمی برابر با 35 هزار تومان ماهیانه دستمزد دریافت میکرد .  در پائیز 1356 زمانیکه مسئولین فدراسیون با وعده وعید سعی در ترغیب حشمت مهاجرانی برای تداوم همکاری با تیم ملی بودند  همگان پیوستن او را به باشگاه پرسپولیس , قطعی میدانستند  اما سرانجام  استاد در تصمیمی ناگهانی  اعلام نمود که  فقط تا پایان مسابقات جام جهانی رهبری تیم ملی را در دست خواهد داشت و تحت هیچ شرایطی , دیگر حاضر به ادامه همکاری با تیم ملی نیست و  نا گفته پیداست که مقصد بعدی استاد کجا خواهد بود . 

 

 

 

   پس از بازگشت از آرژانتین   , یک بازی  دوستانه با  شوروی سابق (  15 شهریور 1357 ) بعنوان نقطه پایان یک همکاری 6 ساله ( میان استاد حشمت مهاجرانی و فدراسیون فوتبال ) در نظر گرفته شد . با اینحال اما ,  فدراسیون  وقت , در تلاش بود تا موافقت استاد را برای رهبری تیم ملی تا پایان بازیهای آسیایی بانکوک 1978 ( پاییز 1357 )  جلب نماید . امری که هرگز اتفاق نیافتاد تا آنگونه که اشاره شد , همان بازی دوستانه مذکور ,  آخرین حضور او روی نیمکت  تیم ملی فوتبال باشد    یک تجلیل ساده میان دو نیمه ,  با حلقه ای گل از بهترین مربی فوتبال اسیا ..........

 بر این پایه طی تابستان 1357 همگان اورا عملا مربی  پرسپولیس میدانستند اما استاد , معتقد بود در این انتقال سهم و موقعیت محراب شاهرخی , می بایست حفظ گردد .  چرا که او همه سعی خود را برای موفقیت پرسپولیس طی یک سال گذشته انجام داده و تیمش نیز بسیار موفق بوده ...........  او همچنین مطرح نمود که  که اگر محراب بپذیرد هر دو با هم هدایت پزسپولیس را در دست داشته باشند چرا که او , نمی پسندید آمدن او به پرسپولیس سبب تضییع حق  محراب که عاشقانه کار میکرد , باشد  

.

حشمت مهاجرانی

 اما تعطیلی جام ششم تخت جمشید و نا تمام ماندن مسابقات و سپس حوادث سال 57 سبب شد حضور او روی نیمکت پرسپولیس رنگ حقیقت نگیرد ... پس از انقلاب اسلامی  , لیگ باشگاهی تعطیل شد و بر این پایه  فوتبال ایران با رخوت مواجه گردید  و استاد که بر پایه کارنامه اش ,  آنروزها بهترین مربی آسیا با اختلاف بسیار  نسبت به سایرین بود .  نمیتوانست  منفعل باقی بماند و این درحالی بود که با پیشنهاد هایی متعدد برای مربیگری مواجه بود و  در نهایت نیز با باشگاه الشارجه امارات به توافق رسید تا آرام و در سکوت , کشور را  ترک نماید .  سفری که  خود  نیز باور نداشت , ممکن است   27 سال طول بکشد

 با ترک ایران در سال 1359 دستیار  او اصغر شرفی نیز , 6 ماه بعد به او پیوست تا زوج طلایی ایران برای اولین صعود به جام جهانی , بار دیگر در یک باشگاه اماراتی و در جهت تعلیم و پرورش جوانان آنسوی آبهای گرم خلیج فارس ,  شکل گیرد .  نتیجه حضور موفق , دو مربی ارزشمند ایران , به  قبول مسئولیت تیم جوانان امارات منتهی شد .  و حاصل آن نیز ,  تشکیل یک تیم فوتبال جوانان و اموزش صحصح انها آنچنان که با گذشت  10 سال در قالب تیم ملی امارات , به  جام جهانی ایتالیا 1990 صعود نمودند .  موفقیتی چشمگیر ,  که قبل از آن در کشور امارات سابقه نداشته بود .  

  استاد راهی امارات شد در حالیکه گروهی از منتقدان , شمشیر ها را برای او , از رو بستند اما همگان میدانند اگر او , آن روز ها این تصمیم را اتخاذ نمیکرد , شاید امروز فاقد شرایط مناسب  مالی و اعتبار شغلی اش بود .  متاسفانه این یک واقعیت  است که  ما در برابر خدماتش ,  چندان چیز زیادی برای ارائه کردن به او , بواسطه شایستگی هایش را نداشته ایم

 

  پس از همکاری با فوتبال امارات ,  حشمت مهاجرانی برای  یکدوره چند ساله , رهبری تیم ملی عمان را پذیرفت ... کشوری که تا پیش از آن هرگز در عرصه فوتبال خاورمیانه ,  صاحب نام و اعتبار نبود  .  و جالب آن که در راه صعود به جام جهانی 1994 ,  بر حسب قرعه ,  عمان و ایران همگروه شدند  .  این نکته سبب شد تا در سال 1372 ( پس از  13 سال )  استاد به ایران بیاید و  با تشویق نود هزار تماشاگران حاضر روی سکوهای سیمانی استادیوم آزادی , مواجه گردد ...... 

 اما سر انجام استاد حشمت مهاجرانی ,  پس از 27 سال ( 1386 ) بار دیگر و برای همیشه به وطن خویش " ایران " بازگشت ... و مورد استقبال علاقمندان و شاگردان اسبق خویش , قرار گرفت .... او همچنان با فوتبال در ارتباط است ابتدا  در باشگاه استیل آذین همراه با  شاگرد سابق ( علی پروین )  و سپس یکدوره با باشگاه ابومسلم  بهمراه خداداد عزیزی و ..... . از صمیم قلب برای فرزند شایسته ایران  استاد حشمت مهاجرانی , سلامتی و موفقیت آرزومندیم  . 

  

                                                                                                                          وبسایت مسابقات جام تخت جمشید - بهار 1392

 

 

 

 

 

------------------------------------                                                                                 

 * استاد حشمت مهاجرانی و مطبوعات