A+ R A-

تبلیغات

رجیران

صفر ایرانپاک ( Safar Iranpak )

صفر ایرانپاک

 

      صفر ایرانپاک    (Safar Iranpak)

======================== 

 زنده یاد صفر ایرانپاک ,  مهاجم توانای فوتبال ایران و باشگاه پرسپولیس با ویژگی های فنی و اخلاقی .... او با ثبت ۷ گل , صاحب بهترین رکورد در دربی سرخابی های تهران می باشد . صمیمیت و خونگرمی ازدیگر  ویژگی های بارز صفر ایرانپاک بود .   

 

 

 

 * بیوگرافی

نام                           علی ( صفر ) ایرانپاک

تولد                          ۲ دیماه ۱۳۲۶  مسجد سلیمان   

رشته                        فوتبال 

پست                       مهاجم  

باشگاه                      فاخری - شاهین اهواز - پرسپولیس 

آغاز فوتبال               زمستان ۱۳۴۲

پایان فوتبال               تابستان ۱۳۵۹

سابقه ملی                  ۵۲ - ۱۳۵۰ ( سه سال )

تحصیلات                 کارشناس  مدرسه عالی ادبیات

شغل                        کارمند  مخابرات ( پیام )

وفات                       ۱۱ بهمن ۱۳۸۷ استکهلم سوئد

 

 

===========

* افتخارات 

قهرمان  رده نوجوانان اهواز                                 فاخری                             ۱۳۴۳

قهرمان آموزشگاههای خوزستان ( سیکل اول )         منتخب آموزشگاهی اهواز      ۱۳۴۵ فروردین

قهرمان تورنمنت بین المللی  کوروش کبیر               تیم ملی                              ۱۳۵۰ تیر 

نائب قهرمان باشگاههای تهران                             پرسپولیس                          ۱۳۵۰ تیر 

آقای گل باشگاههای تهران                                   پرسپولیس                          ۱۳۵۰ تیر                         

قهرمان باشگاههای ایران ( جام منطقه ای )             پرسپولیس                           ۱۳۵۰ اسفند

آقای گل باشگاههای ایران                                   پرسپولیس                           ۱۳۵۰ اسفند

قهرمان جام ملتهای آسیا 1972                             تیم ملی                              ۱۳۵۱ اردیبهشت  

صعود به المپیک مونیخ 1972                             تیم ملی                              ۱۳۵۱ خرداد

حضور در تورنمنت جام جهانی کوچک                  تیم ملی                              ۱۳۵۱ خرداد - تیر

حضور در المپیک مونیخ ۱۹۷۲                           تیم ملی                              ۱۳۵۱ شهریور

نائب قهرمان تورنمنت چهارجانبه جام اتحاد             پرسپولیس                          ۱۳۵۲ خرداد

قهرمان باشگاههای ایران ( جام تخت جمشید )          پرسپولیس                          ۱۳۵۲ دیماه

نائب قهرمان باشگاههای ایران ( جام تخت جمشید )  پرسپولیس                           ۱۳۵۳ آذر

قهرمان باشگاههای ایران ( جام تخت جمشید )        پرسپولیس                            ۱۳۵۴ آذر

نائب قهرمان باشگاههای ایران ( جام تخت جمشید )  پرسپولیس                           ۱۳۵۵ آذر

رکوردار جدید گلزنی در دربی تهران با هفت گل     پرسپولیس                           ۱۳۵۶ آذر

نائب قهرمان باشگاههای ایران ( جام تخت جمشید )  پرسپولیس                           ۱۳۵۶ بهمن

قهرمان جام اسپندی                                          پرسپولیس                           ۱۳۵۸ مرداد

        

 

 

 

=======

* شرح ... 

 تولد در  مسجد سلیمان و انتقال خانواده  به اهواز , مهمترین شاخصه های  دوره نوجوانی صفر ایرانپاک بود  ...........   فوتبالش را ابتدا از  محلات اهواز آغاز کرد و  سپس  به یکی از تیمهای زیر شاخه باشگاه شاهین ( فاخری ) پیوست   و پس از آن عضو تیم  رده  جوانان  شاهین اهواز ( شهباز ) شد  از همدوره های او در آن  روزها , میتوان  به زنده یاد ایرج سلیمانی - فریدون ممبینی - مجید حلوایی - محمد صادقی  ....  اشاره نمود .

 

صفر ایرانپاک

  * زنده یاد صفر ایرانپاک ( شاهین اهواز -  ۱۳۴۴ )  او بارها  به تیم منتخب ( کلونی )  اهواز و سپس خوزستان  دعوت شد .  حضور و درخشش در مسابقات استانی , او را تا حد یک ستاره شهرستانی بالا آورد -  ولی  برای او همه چیز , از خرداد ۱۳۴۷ آغاز شد  . 

 

 

 

 

===============

*  ایرانپاک و گلزنی به پرسپولیس ........... !!

 

  جمعه سوم خرداد ۱۳۴۷ ( دو هفته پس از  قهرمانی جام ملتهای اسیا )  , تیم فوتبال نوظهور پرسپولیس   ,  یک مسابقه دوستانه برابر تیمی از جوانان  اهواز برگزار نمود ....   .  برای انجام  این مسابقه تبلیغات  از قبیل پلاکارد و  آگهی نیز انجام شد بویژه  اعلام شد که ان  روز  اکبر افتخاری  نیز در ترکیب سرخپوشان خواهد بود  اما   ,  نه تنها اکبر افتخاری   بلکه  حسین کلانی و همایون بهزادی نیز در جمع بازیکنان \رس\ولیسحضور نداشتند .

  در تیم منتخب اهواز , پنج چهره  حضور داشتتند که در مدت کمتر از دو سال , هر کدام صاحب نام و نشانی شدند آنها عبارت بودند از : حمید سه برادران - اسماعیل کشتکار- غلامحسین مظلومی - ایرج سلیمانی و صفر ایرانپاک  .  از میان انها اما انکه همانند مروارید درخشید , صفر ایرانپاک بود . 

 دقیقه ۱۸ گل نخست \رس\ولیس  توسط کاظم رحیمی ,  با یک ضربه ای نرم و قوس دار بدست امد     دقیقه ۴۳ اما نتیجه برابر شد , زنده یاد حسن علم   با یک شوت تماشایی , توپ را به دیرک عمودی دروازه پرسپولیس  کوبید که   توپ  پس از اصابت  ,  بدرون گل پیچید و  نتیجه , یک بر یک مساوی شد .......... 

 با گذشت ۵ دقیقه از نیمه دوم  ,صفر ایرانپاک با یک استارت سریع  از ابراهیم آشتیانی عبور کرد و توپ را به قصد گل روانه دروازه پرسپولیس نمود اما رضا وطنخواه  , توپ را از روی خط  باز گرداند  .... آنگاه در یک ضد حمله دیگر این فرصت نصیب ایرانپاک شد تا با یک  انتقال سریع , خود را به توپ رسانده و  با یک توک پا , مسیر آن را تغییر دهد و  اهواز را صاحب دومین گل سازد .  

 ۶ دقیقه پس از گل دوم ,  بهت و حیرت میان سکوها به اوج رسید  ...........   ابتدا اسماعیل کشتکار با حرکتی سریع , توپ را , به عمق دفاع پرسپولیس برای صفر ایرانپاک فرستاد و او با حرکتی زاویه دار   ازمیان  وطنخواه و آشتیانی گریخت و پشت انها , صاحب توپ شد  و  آنگاه در مصافی تک به تک , توپ را  به تور دروازه چسباند .........  کیهان ورزشی پس از ان , در مورد او چنین نوشت  :

 

  ایرانپاک بازیکنی است که در گلزنی شهرت بسزایی دارد و در مقابل دروازه حریف , چشمانش بازتر از دیگران است ....

                                                                                                                          چهارم خرداد ۱۳۴۷ - کیهان ورزشی شماره ۶۹۰

 

در پایان اما پرسپولیس یکی از گلها را جبران نمود تا نتیجه ی نهایی این مسابقه ی دوستانه  , ۳ بر ۲ بسود منتخب اهواز گردد . مسابقه ی که زمینه ساز  بحث و گفتگو در مورد انتقال ایرانپاک , از اهواز  به تهران شد . 

 با وجود آنکه توانایی او  در گلزنی و بویژه چهار چوب شناسی  از همان مسابقه دوستانه سوم خرداد ۴۷  , مورد تایید همگان قرار گرفت , اما حضورش در فوتبال تهران , برای  یک سال و نه ماه  , بتاخیر افتاد ...........  کوچ ستارگان شاهینی پرسپولیس به پیکان , آن قول و قرارها را از میان برد و سرانجام   بازگشت ستاره های شاهینی  به پرسپولیس بود که , بار دگر زمینه ی انتقال وی را فراهم کرد .

 

 

 

=============

   * ابتدا  استقبال سرد ......... 

    در  ابتدای پیوستن ایرانپاک به پرسپولیس , شرایط برای او بسیار دشوار و گاه دلسرد کننده بود و از حضور او چندان  استقبالی نشد . فضای سرد پرسپولیس برای یک شهرستانی تازه وارد و رقابت با مهاجمان بزرگ و محبوبی که مورد حمایت فراوان تماشاگران و مطبوعات نیز یودند ,  بسیار نامید کننده بود . نشستن های طولانی روی نیمکت ذخیره ها  و یا حتی ناگوار تر , خارج ماندن نامش از لیست و ...........  او یک بار در تابستان ۱۳۵۱ و در هنگامه ی اختلافی که با مدیران باشگاه بویژه مالک پرسپولیس پیدا کرده بود در هفته نامه ی دنیای ورزش ,  به این نکته اشاره میکند ...

 

  اما شانس و اقبال با ایرانپاک یار بود تا بسیار زود , جایش را در میان ستارکان  پرسپولیس بیابد .............   محرومیت یکساله حسین کلانی ,  این فرصت را برای او پدید اورد  تا  با حضور در نقش یک گوش چپ  و ثبت ۱۵ گل در ۱۴ مسابقه , صاحب عنوان ارزشمند آقای گل باشگاههای تهران شود .   بگونه ای که خود نیز اظهار میداشت , چنین موفقیتی را در بدو ورود , برای خویش تصور نمیکرده است ... 

 آنگاه با آغاز رقابتهای باشگاههای ایران ( جام منطقه ای ۱۳۵۰ ) و بازگشت حسین کلانی , خط حمله پرسپولیس صاحب یک ترکیب آرمانی شد ... کاپیتان همایون بهزادی در پیشانی خط حمله   و در دو گوش حسین کلانی و صفر ایرانپاک .....   دو مهاجم گلزن پرسپولیس , هر کدام دوازده بار دروازه رقبا را گشودند تا چشن آقای گلی را با کسب نخستین قهرمانی ایران برای پرسپولیس پیوند زده باشند .

  سیر صعودی ایرانپاک و کسب دو عنوان آقای گلی ( تهران و ایران ) در کمتر از پانزده ماه  از سوی یک جوان کم نام و نشان شهرستانی  تا سالها  در فوتبال ما یک شاخص بشمار می امد و شاید اگر در آن روزگار مدیران پرسپولیس  تصمیم به حرفه ای شدن نمیگرفتند سریال موفقیتهای گلزن سرخپوش در کسب عنوان اقای گلی ,  قطع نمیشد .

 

 

  گلزنیهای مداوم ایرانپاک سبب شادی مربیان وقت تیم ملی نیز شد و آنان که از جهت افزایش سن مهاجمان ایران دچار نگرانی بودند حضورش را غنیمتی دیدند و با دعوت او به تیم ملی و گماردنش در کنار بزرگانی چون بهزادی شرفی افتخاری .... شروع به جوانگرایی در  خط حمله تیم ملی نمودند  . متعاقبا دعوت از او توسط استاد پرویز دهداری برای حضوردر تورنمنت جام کوروش کبیر سبب ساز قهرمانی ایران  شد . درخشش او در مسابقات کوروش کبیر با ثبت تنها گل فینال , تکمیل شد 

   دوران طلایی حضور ایرانپاک در تیم ملی , با کسب قهرمانی جام ملتهای آسیا  ۱۹۷۲ , صعود به المپیک مونیخ و حضور در تورنمنت  جام جهانی کوچک  تداوم یافت . هنر گلزنی ایرانپاک در سه گانه ایران و کره شمالی صعود ایران را به المپیک مونیخ میسر کرد این گل  که بنوعی مهمترین گل ملی صفر ایرانپاک است در مسابقه سوم در راولپندی  ثبت شد . 

   سال پس از ان , تیم  ملی در تدارک  مسابقات انتخابی جام جهانی ۱۹۷۴ مونیخ بود ... در همان روزها اما  یک مصدومیت به نسبت ساده گریبان را گرفت تا او و تیم ملی در یکی از حساسترین روزها , از یکدیگر دور بمانند . مصدومیتی که تا روزهای پایانی فوتبالش نیز  با آن  , دست بگریبان باقی ماند و سرانجام نیز در تابستان ۱۳۵۹ و طی یک مسابقه ی دوستانه مابین ستارکان سرخابی , کفشهایش را برای همیشه آویخت و به جرگه ی مربیان پیوست  . او که کارمند اداره ی مخابرات بود , هدایت تیم فوتبال باشگاه پیام را در دسته اول باشگاه های تهران پذیرفت و در نیمه نخست دهه ۶۰ شمسی , برای چندین فصل متوالی هدایت پیام را در دست گرفت . این اخرین حضور او در عرصه فوتبال ایران بود و سرانجام برای همیشه از دنیای بی رحم فوتبال ایران خارج شد و به کشور سوئد , مهاجرت کرد .                                        

                                                                                                                                            سایت  جام تخت جمشید - بهمن ۱۳۹۲ 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

=======

* جام تخت جمشید  

   صفر ایرانپاک با کسب ۲ عنوان قهرمانی و ۲ عنوان نائب قهرمانی جزو پر افتخارترین ها می باشد   او از میان 6 دوره  برگزار شده , فاتح جامهای اول و سوم تخت جمشید شدند و در دوره های دوم - چهارم و پنجم هم به نیابت قهرمانی بسنده کردند دوره ششم ( 1357 ) که مسابقات نیمه کاره رها شد نیز آنها با یک امتیاز فاصله پشت سر شهباز در جایگاه دوم رده بندی حاضر بودند که از درخششی همیشگی او و سرخپوشان در تمام ادوار جام تخت جمشید حکایت میکند

    اما داستان موفقیت های ایرانپاک در گلزنی کمی متفاوت است عملکرد او را میتوان به دو دوره سه ساله تقسیم کرد هر چند ایرانپاک پس از مصدومیتی که در سال 52 در دیدارهای مقدماتی جام جهانی نصیبش شد دیگر به شرایط قیل از مصدومیت بازنگشت اما همچنان یک مهاجم گلزن و محبوب بشمار میرفت

 

 

   جام اول تخت جمشید ۱۳۵۲

 جام اول برای ایرانپاک از هفته سوم برابر عقاب آغاز شد . او هفته اول و دوم را بسبب ضرب دیدگی از دست داده بود . هفته چهارم اما  یک روز فراموش نشدنی را برابر نماینده خوزستان تجربه کرد . او علاوه بر آنکه با ثبت ۴ گل , رکوردی جدید برای مسابقات باشگاه های ایران بر پا نمود , خود نیز در صدر جدول گلزنان ایستاد .  هفته پنجم در انزلی علیرغم برد پرسپولیس  , او در گلزنی موفق نبود .  از ان پس رقابتهای جام تخت جمشید  به بهانه مسابقات انتخابی جام جهانی برای ۳۵ روز تعطیل شد این وقفه که برای تشکیل اردو جهت دو دیدار رفت و برگشت مقابل استرالیا بود برای ایرانپاک چندان خوش یمن نبود چرا که در همین دوران  او با مصدومیت مواجه شد  یک درد مزمن در قسمت انگشتان پا که هرگز نیز بطرز صحیح درمان نشد .

 

 

  پس از انجام دو مسابقه رفت و برگشت مقابل استرالیا ,  هفته ی ششم جام تخت جمشید از سر گرفته شد . ولی ایرانپاک مصدوم یکی پس از دیگری مسابقات را از دست داد . او غایب بزرگ مسابقه ی هفته هفتم ( دربی دوازدهم ) بود . بدینسان او در روزی که سرخپوشان در آزادی رقیب سنتی را به بند کشیده بودند  در استادیوم نیز حضور نداشت تا همیشه از آن با دلگیری سخن بگوید . او همواره آرزو داشت که در آن روز عجیب , یکی از مردان سرخپوش میدان باشد .

  غیبت ایرانپاک  ۱۲ هفته تداوم یافت تا آنکه سرانجام در مسابقه برگشت تاج و پرسپولیس (  هفته هجدهم )  از دقیقه هشتادم , جایگزین کاپیتان بهزادی شد . هفته بعد , او  گلزنی را آغاز میکند . او برابر  بانک ملی  در بهترین زمان بیاری پرسپولیس آمد . او روند گلزنی هایش را با ثبت  دو گل در هفته بیستم مقابل صنعت نفت و یک گل بسیار تماشایی در  روز آخر  برابر برق حفظ کرد تا  تعداد گلهایش را به عدد ۸ برساند  اگر از ۱۰ دقیقه حضورش برابر تاج در مسابقه برگشت صرف نظر کنیم , یک رکورد قابل توجه معادل  ( ۸ گل در ۸ مسابقه )   بدست می آید . 

 

 

 

  * جام دوم تخت جمشید ۱۳۵۳

 جام دوم برای ایرانپاک خوب آغاز نشد ... او که همچنان  با مصدومیت خویش دست بگریبان بود به تناوب در ترکیب سرخپوشان حضور یافت و تنها موفق به ثبت ۴ گل شد . ایرانپاک گل اول را در هفته ششم برابر بانک ملی بثمر رساند یکبار هم در آپادانا استادیوم خانگی پرسپولیس برابر سپاهان گلزنی کرد اما شاید مهمترین گل فصل را در روز پایانی برابر تاج در دربی تهران بثمر رساند . گلی  که منجر به پیروزی ۲ بر ۱ سرخپوشان  شد 

 

 

  جام سوم تخت جمشید ( 1354 )

  در جام سوم ایرانپاک و یارانش باز هم قهرمان شدند این آخرین قهرمانی او در سطح ایران بود ایرانپاک در این فصل دو چهره مفاوت داشت او تا یکهفته مانده به پایان با 9 گل صدر نشین گلزنان بود اما رای داور دیدار پرسپولیس و سپاهان که منجر به اخراجش شد و بعد سه هفته محرومیت از سوی کمیته انضباطی تاثیر بدی در روحیه او کذارد تا در نیم فصل دوم تنها یکبار موفق به گلزنی شود او فصل را با 10 گل به پایان برد گلزنی او برابر صنعت نفت که قهرمانی نیم فصل اول را برای پرسپولیس به ارمغان آورد از مهمترین گلهای او در جام سوم بشمار میرود این گل حساس را از چند نما مشاهده میکنید

 

 

  جام چهارم تخت جمشید ( 1355 )

در این فصل نیز ایرانپاک سال موفقی را پشت سر نمی گذارد او تنها 4 بار موفق به گلزنی شده چرا که مصدومیت و شیوه دفاعی  اتخاذ شده توسط مربی خارجی ( کونوف )  خط حمله این تیم همیشه هجومی را به یکی از ضعیف ترین ها در طی سالهای حضور پرسپولیس در دهه 50 شمسی تبدیل کرده بود اما با این حال ایرانپاک در سه مسابقه حساس توانست با تک گل خویش پرسپولیس را پیروز از میدان خارج کند کلزنی های او برابر برق شیراز - آرارات و شهباز منجر به برد یک بر صفر سرخپوشالن شد مهمترین گل او نیز در این فصل در نیمه اول دیدار برابر شهباز بود که توانست دروازه ناصر حجازی دوست و رقیب همیشگی خود را بگشاید.

 

 

 

* جام پنجم تخت جمشید ۱۳۵۶

  در این سال پرسپولیسی ها از یک سردرگمی رنج میبردند ابتدا منصور امیر آصفی مربی پرسپولیس معرفی شد اما  ضعیفترین نتایج تاریخ حیات باشگاه تا ان روز , سبب شد تا محراب شاهرخی جانشین او گردد  با آمدن محراب , شرایط پرسپولیس و ایران\اک روز بروز بهتر شد او در پایان فصل  با ۵ گل و ۳ پاس گل به کار خود خاتمه داد . 

  در این فصل  بهترین روز برای صفر ایرانپاک   به مسابقه برگشت مقابل تاج  باز میگردد که با ثبت ۲ گل , برد پرسپولیس  را تثبیت کرد این  آخرین  گلهای ایرانپاک در داربی تهران بود  که به تفضیل شرح داده خواهد شد  همچنین او یک گل نیز در هفته بیست و ششم برابر شهباز به ثمر رساند تا بازهم  گلزنی به ناصر حجازی را ادامه داده باشد.

 

 

 جام ششم تخت جمشید ( ۱۳۵۷ ) نیمه تمام

در آخرین دوره مسابقات جام تخت جمشید , صفر ایرانپاک تنها یکبار موفق به گلزنی شد چرا که  اغلب از نا آمادگی و ضعف شرایط بدنی در رنج بود . بنابر این  نامش بندرت در لیست سرخپوشان دیده شد . او در این فصل  اغلب بعنوان یک بازیکن جانشین به میدان رفت .  صفر ایرانپاک در فصل مورد اشاره از دوازده مسابقه سرخپوشان  تنها یکبار هفته دوم ,  یک نیمه برابر رستاخیز و سپس یک نیمه برابر ابومسلم هفته ششم , ۲۰ دقیقه هفته نهم و یک مسابقه کامل هفته دهم و سرانجام  یک نیمه در آخرین مسابقه هفته دوازدهم حاضر شد که  در محموع ۳ تا نود  دقیقه  کامل , نمیشود .

  با این شرایط اما نقطه اوج تلاش او را میتوان در هفته نهم مقابل شهباز مشاهده کرد ... در ان روز ,   پرسپولیس در آزادی از تیم صدرنشین ( شهباز ) با یک گل عقب افتاد و گمان آن نیز میرفت که با حفظ این نتیجه , سرخپوشان ببش از قبل از کورس قهرمانی عقب  بمانند .... بنابر این , محراب شاهرخی با توجه به تجریه ی گلزنی هر ساله ایرانپاک مقابل دروازه بان شهباز ( ناصر حجازی )   علیرغم  نا آمادگی او از دقیقه ۷۱  به میدان فرا خواند تا از آخرین شانس تیمش را نیز بیازماید . صفر تنها با گذشت ۵ دقیقه , بار دیگر به همگان ثابت کرد که شیوه ی گلزنی به حجازی را از هر مهاجمی بهتر میداند این مسابقه در پایان , با نتیجه ی    تساوی یک بر یک خاتمه یافت . با ثبت این گل , مجموع گلهای تخت جمشیدی صفر ایرانپاک به عدد ۳۲ رسید .  

 

  صفر ایرانپاک در آخرین گل تخت جمشیدی پرسپولیس نیز نقشی تعیین کننده دارد چرا که شوت سنگین او بود که ابتدا پس از برخورد به دیرک عمودی دروازه , پیش پای مهاجم جوان و فرصت طلب سرخپوشان ( علیرضا حیدری ) افتاد تا وی زننده ی آخرین گل تخت جمشیدی باشگاه پرسپولیس باشد  .

 

 

 

 

 

 

 

*  آمار گلزنی صفر ایرانپاک در ادوار جام تخت جمشید

====================

جام اول تخت جمشید ( ۱۳۵۲ )                                    ۸ گل

جام دوم تخت جمشید ( ۱۳۵۳ )                                    ۴ گل

جام سوم تخت جمشید ( ۱۳۵۴ )                                 ۱۰ گل

جام چهارم تخت جمشید ( ۱۳۵۵ )                                ۴ گل

جام پنجم تخت جمشید ( ۱۳۵۶ )                                   ۵ گل

جام ششم تخت جمشید ( ۱۳۵۷ ) نیمه کاره                      ۱ گل

 

مجموع گلهای زده در جام  تخت جمشید                        ۳۲ گل

 

 

 

 

 *  نخستین کفش طلای فوتبال ایران  ۱۳۵۰

 پاییز سال ۱۳۵۱ , برای صفر ایرانپاک عزیز و همچنین هواداران باشگاه پرسپولیس ,  با روزهای باشکوه و بیادماندنی همراه شد .  صفر در آن دوره   به یک افتخار بزرگ و ارزنده دست یافت که تا آن روزگار از سوی هیچ بازیکنی تجربه نشده بود . در مهر ماه ۱۳۵۱ هفته نامه ی محبوب ورزشی ایران ( دنیای ورزش ) جشنی را در ورزشگاه امجدیه برپا داشت و در حین برگزاری , نخستین کفش طلای فوتبال ایران را به او و دیگر مهاجم پرسپولیس ( حسین کلانی ) اهدا کرد .  او و حسین کلانی ,  چند ماه قبل با ثبت  ۱۲ گل در مسابقات لیگ سراسری باشگاه های ایران ( جام منطقه ای ) در صدر بهترین گلزنان ایران قرار ایستادند . 

 

صفر ایرانپاکصفر ایرانپاک

   در این تصویر خاطره انگیز حسین کلانی و صفر ایرانپاک ( بهترین گلزنان مسابقات جام باشگاه های ایران  ) و سپس علی پروین ( بازیکن سال ایران  ) جوائز خویش را از مدیران دریافت کرده اند .  بانی اهدای جوائز ,  واحد کارخانجات صنعتی آزمایش بود که با تکیه بر ابتکار مدیران مجله ورزشی  دنیای ورزش  ,  موجب ثبت این اثر ارزشمند و بیادماندنی در تاریخ فوتبال ایران شدند ....

                                  

 

 

 

 

 

 

 

 

===============

* محبوبترین گلزن پرسپولیس , میانه دهه پنجاه

 

 گاه در فوتبال باشگاهی محبوبیت یک مهاجم چنان افزایش می یابد که حضورش در ترکیب ثابت , خواسته اغلب هواداران میشود و کسب موفقیت , تنها در صورت حضور وی و بویژه  گلزنی او , موجب آسودگی و آرامش هواداران باشگاه مربوطه میشود . برای چند سالی در دهه ی ۵۰ شمسی ( حین سالهای ۱۳۵۳ الی ۱۳۵۸ )  شرایط برای ایرانپاک عزیز نیز , چنین بود .

  پس از خداحافظی بهزادی و جدایی حسین کلانی ( دو مهاجم محبوب و گلزن باشگاه پرسپولیس )  , شرایط تغییر کرد و محبوبیت آنها به صفر ایرانپاک منتقل شد هر چند حضور علی پروین بعنوان یکی از محبوبترینها در اواسط دهه ی ۵۰ انکار ناپذیر است اما بدلیل آنکه ایرانپاک یک مهاجم بود و بطبع  پیام آور شادی , ارتباط عاطفی میان او و هوادارن پرسپولیس چنان تنگاتنگ بود که بدون حضور او , گویی پرسپولیس کامل نیست و حتی قادر به نتیجه گیری مطلوب بویژه برابر رقیب سنتی ( تاج )  نمی باشد  . بنابر این برای سرخپوشان ,  هیجان  سکوها زمانی به اوج  میرسید که  که گلزن بزرگ ومحبوبشان , برایشان گلزنی میکرد  شاید در طول تاریخ فوتبال باشگاهی  , ۶ , ۷ بازیکن   حقیقتا  شرایطی اینچنینی را تجربه کرده باشند و ایرانپاک بی تردید یکی از آنها بود .

 

 

   هواداران صمیمی و خوش ذوق پرسپولیس , تصویر صفر ایرانپاک را در حالی که نخستین کفش طلای فوتبال ایران را در دست دارد و همچنین علی پروین را  روی پارچه ای بزرگ  با قلم مو و رنگ  , نقاشی میکردند و با خویش به امجدیه می آوردند تا  روی داربستهای پشت سکوها نصب نمایند و با این کار ضمن قدردانی از انان , موجب تهییج و افزایش روحیه آنها شوند  .  

  نکته دیگر آنکه همایون بهزادی و حسین کلانی دو مهاجم محبوب پرسپولیس ابتدا در شاهین به شهرت و محبوبیت دست یافتند و بر این پایه محبوبیت خود را در ابتدا وام دار باشگاه شاهین بودند اما ایرانپاک که پیش از آن تنها حضور در باشگاه شاهین  اهواز را تجربه کرده بود , هرگز در شاهین تهران بازی نکرد و بدین ترتیب  نخستین ستاره پرسپولیسی بود که , بدون حضور در باشگاه شاهین تهران , محبوبیتی این چنین کسب کرده و در قلب هواداران پر شور روبرو جایگاه ( پرسپولیسی ها ) نشسته بود .                                         

 

  

 

 

 

 

 

 

                         یک رکورد منحصر بفرد 39 ساله

           صفر ایرانپاک آقای گلزنان داربی تهران

 

                                                                                                                                                                     ( از 18 آذر 1356 تا اکنون )

 

   رکوردی جاودانه که اغلب مهاجمان بزرگ تاریخ فوتبال ایران  به نزدیکی ان نیز نرسیدند ......... هنگامی که در می یابیم  بسیاری از بزرگان سرخابی حتی یکبار نیز موفق به گلزنی در این رویداد بزرگ   نشده اند آنگاه بیشتر به عظمت آن پی میبریم  .بزرگانی همانند پرویز قلیچ خانی - اکبر افتخاری - جلال طالبی - اصغر ادیبی - علی منصوریان -علی دایی .......... !

 

  * آغاز حضور ایرانپاک در شهر آورد تهران به دربی  پنجم باز میگردد که با یک تجربه تلخ , برای او و پرسپولیس همراه بود ..... باخت ۳ بر ۲ برابر رقیب سنتی در یک دیدار دوستانه اتفاق افتاد و عجیب  که در ایران  , رویداد های دوستانه نیز  محاسبه میشود

  * سه ماه بعد داربی ششم برگزار شد و او به تشخیص  مربی وقت پرسپولیس استاد حسین فکری به میدان نرفت ( همان دیداری که با نتیجه یک بر یک در جریان بود   به جنجال کشیده شد و ناتمام ماند ... )

 

  گل اول

 * اما داربی هفتم نقطه اغاز گلزنی های صفر ایرانپاک بود . ۲۸ خرداد ۱۳۵۰ سرخابیها در چهار چوب جام باشگاههای تهران رو در روی یکدیگر قرار گرفتند و در شرایطی که تاج تا واپسین لحظه  با گل زنده یاد غلامحسین مظلومی  پیش بود و  پیروزی را قطعی میدید . ایرانپاک گره گشای سرخپوشان شد . ابتدا شوت پروین از زاویه بسته با عکس العمل  ناصر حجازی مواجه شد اما دفع توپ او ناقص بود و این شانس  به ایرانپاک داده شد تا  با نوک پا , ان را به درون دروازه  بفرستد ......  در این لحظه , ساعت  دقیقه نود را گواهی میداد .

 

  گل دوم

 * هشت ماه بعد و داربی هشتم  ۱۵ بهمن ۱۳۵۰ از سری مسابقات جام باشگاههای ایران ( جام منطقه ای )  یکی از خاطرات شیرین دوران بازیگری ایرانپاک بود برد جالب  4 بر یک  مقابل حریف آبیپوش , اوج آرزوهای سرخپوشان و هوادارانشان بود . ایرانپاک در این روز , گل دوم پرسپولیس را در دقیقه ۵۶ وارد دروازه تاج و ناصر حجازی کرد . شوت سر ضرب او از روی خط  ۱۸ قدم و  محاسبه اشتباه  حجازی  موجب رویش این گل شد .

صفر ایرانپاک

 

  گل سوم

 * با گذشت دوماه , ایرانپاک سومین گلزنی اش را در دربی تهران تجربه میکند .  سوم فروردین ۱۳۵۱ تاج و پرسپولیس  مسابقه برگشت  باشگاههای ایران ( جام منطقه ای ) را در شرایطی  برگزار نمودند که از پیش , قهرمانی سرخپوشان مسجل شده بود . این مسابقه که در پایان  با برد ۲ بر صفر سرخپوشان همراه شد , یک گل برای ایرانپاک بهمراه داشت . او در دقیقه ۵۰ نخستین گل  تیمش را در شرایطی اتفاقی  بثمر رساند  چرا که  بدنبال شوت او ,  توپ از دستان دروازه بان ناصر حجازی ,  لغزید و بدرون گل رفت . زمین لغزنده امجدیه نیز در ثبت این گل قدری موثر بود  برای سالها ناصر حجازی از این گل بعنوان بدترین گل یا  شاید مفت ترین گلی که دریافت نموده است  یاد میکرد )  در ان روز , سرخپوشان نخستین قهرمانی باشگاههای ایران را , جشن گرفتند .

 

گل چهارم

* ما بین گل سوم و چهارم ایرانپاک در دربی تهران , در حدود سه سال فاصله افتاد ..... در ابتدا تولد پرسپولیس حرفه ای نزدیک به یک سال ستاره های پرسپولیس و ایرانپاک را از حضور در رقابتهای داخلی دور کرد و سپس در آستانه داربی معروف دوازدهم یک آسیب دیدگی گریبان گیر ایرانپاک شد . او سرانجام پس از حدود سه سال وقفه , در آخرین مسابقه ی جام دوم تخت جمشید , روز ۲۷ آذر ۱۳۵۳ بار دیگر برابر تاج گلزنی کرد . ایرانپاک در  نیمه دوم حدود دقیقه ۵۰ و روی توپسازی حسین کلانی , دروازه تاج و طبق معمول ناصر حجازی را گشود  .

 

 

 

 

 

 

 

  گل پنجم

 * پنج ماه بعد ( دربی شانزدهم   ۵ اردیبهشت ۱۳۵۴ ) دور رفت  سومین دوره تخت جمشید -   علیرغم ارائه یک بازی هجومی , سرخپوشان یک شکست تلخ ۳ بر یک نصیب آنها شد ....  اما در این میان ,  صفر ایرانپاک گلزنی به تاج را فراموش نکرد و با یک شوت محکم  دروازه را گشود تا پنجمین گل او طی 5 سال ( 1354 - 1349 ) به تاج و دروازه بان نامدار آن  ناصر حجازی ثبت شود .

 

 

 

 گل ششم و هفتم

* ۱۸ آذز ۱۳۵۶ داربی بیست و یکم - از سری رقابتهای جام پنجم تخت جمشید - دور برگشت آنروز سرخپوشان با نتیجه 2 بر یک پیروز شدند ایرانپاک در یکی از بهترین روزهای واپسین دوران بازیگری , هر دو گل تیمش را  وارد دروازه تاج نمود تا از این پس سلطان جدید گلزنان دربی تهران باشد . تا قبل ازآن حسین کلانی  با ثبت ۶ گل ,  این عنوان ارزشمند  را در اختیار داشت . 

 

 

 شرح  گلهای ششم و هفتم : 

گل نخست :  دقیقه ۱۲ سانتر تند وتیز و زمینی دانایی فرد را وازگن صفریان با هوشیاری مهار نمود و  بلافاصله با یک شوت بلند , توپ را به مرکز زمین ارسال نمود .  توپ او پس از یک بار برخورد به زمین به زیر پای  ایرانپاک  افتاد که مسلمی و اسکندریان را پیش روی داشت اما از تعلل آنها سود برد و با روی پا , توپ را پشت سر اسکندریان انداخت  تا با یک دریبل دوطرفه  از او گذشته و سپس با یک بغل پای دقیق کار  خود را تکمیل کرد 

 نشریه دنیای ورزش در باب گلزنی او چنین نوشت : .....

      ... حسابهای جگیچ تقریبا درست بود اگر چه خوب از کار در نیامد . وقتی نظری را در میانه ای میدان داشت میتوانست همه نفوذ هایی را که معمولا پرسپولیسی ها از این نقطه آغاز میکردند در نطفه خفه کند اما هیچیک از سه مدافع ملیپوش تاج یعنی نظری - اسکندریان و مسلمی نتوانستند در مقابل نفوذ ایرانپاک و گل اول پرسپولیس بیگناهی خود را ثابت کنند ایرانپاک درست از نقطه ای دیوار دفاعی تاج را شکسته بود که بنظر بتونی تر از همه قسمتهای دیگر بود .

                                                                                                                                                 ۲۶ آذر ۱۳۵۶ - دنیای ورزش شماره ۳۷۴

 

 

 

    در  تصویر  صفر ایرانپاک عزیز ,  آخرین شادی پس از گل  دربی  را جشن میگیرد .   مایلی کهن نخستین فردی است که هفتمین گلش را به او تبریک میگوید محمود خوردبین (چپ )  و پس از او علی پروین نیز در شادی انها سهیم هستند .  شاید او خودش نیز  باور نداشت که رکوردی را بر پا میدارد  که بیش از ۳۹ سال , پایدار خواهد ماند  و چه بسا که سالهای متمادی دیگر  نیز .....

 

 

 

 

  گل دوم  

  دقیقه بیست و چهارم  با خطای مدافعان تاج روی آلن ویتل , پرسپولیس  صاحب یک ضربه خطا شد . این ضربه را اسماعیل حاج رحیمی پور , بلند روی دروازه فرستاد . مسلمی و ایرانپاک هر دو برای زدن توپ بلند شدند اما این توپ روی پیشانی صفر نشست و در حالی که ملک احمدی نیز از دروازه بیرون آمده بود , گل دوم پرسپولیس ثبت شد .

 

 

 

 

 

 

  رکورد منحصر بفرد برای صفر ایرانپاک

  سالی یک گل برای آقای دروازه بانان آسیا 

 

 

   اما صفر ایرانپاک صاحب عنوان منحصر بفرد دیگری می باشد که بنظر از عنوان برترین گلزن داربی تهران , چیزی کم ندارد و چه بسا مستحکمتر و پابر جا تر هم هست و آنهم گلزنی به بهترین دروازه بان تاریخ فوتبال آسیا ( ناصر حجازی ) است شاید روزی او عنوان " سلطان گل دربی " را از دست بدهد اما این عنوان را هرگز از او نمیتوان  پس گرفت .

  او در مجموع , طی ۸ سال , ۸ بار دروازه ی دروازه بان نامدار فوتبال ایران را گشود . چنین راندمانی در فوتبال ایران نظیر ندارد ( ۵ گل در تاج و ۳ گل در شهباز ) پس از او هادی نراقی مهاجم گلزن تاج با ۴ گل - حسین کلانی و همایون بهزادی و علیرضا عزیزی هر یک با ۳ گل ,  فاصله ای فراوان با او دارند .

  نکته قابل توجه آنکه ایرانپاک تنها زمانی به تاج میتوانست گل بزند که ناصر حجازی در دروازه قرار داشت و اگر او جایش را به منصور رشیدی میداد روند گلزنی او هم قطع میشد ایرانپاک هر چند در سالهای پایانی بازیگری کمتر در گلزنی توفیق داشت  اما , گلزدن به دروازه بان اول تیم ملی را هرگز فراموش نکرد در سال ۱۳۵۷ او تنها یک گل بثمر رساند که آنهم برابر شهباز و ناصر حجازی بود !

  .

 

 

   (  تصاویر خاطره انگیز از رویارویی این دو بزرگ فوتبال ایران در طی هشت سال )

 

 

 

 

 

 

  قصه من و حجازی

 

  با تمام رقابتی که میان حجازی و ایرانپاک در زمین مسابقه حاکم بود اما رابطه این دو هرگز از محدوده رفاقت خارج نشد ... یک نوع دوستی و احترام که خصیصه مردان آن روزگار بود ناصر حجازی همیشه از صفر با احترام یاد میکرد و متعاقبا ایرانپاک نیز او را بهترین دروازه بان ایران و دوست خود میدانست مطلب زیر بریده ای از نشریه دنیای ورزش تحت عنوان ( داستان من و حجازی )  که بیانگر عمق رابطه عاطفی میان این دو ستاره بزرگ فوتبال و دلیل ماندگاری نام آنهاست این جریان به لحظاتی پس از پیروزی پرسپولیس بر تاج و ثبت اولین قهرمانی ایران برای سرخپوشان اشاره دارد .

    ...... هفته پیش صفر ایرانپاک آمده بود بدیدن ما ولی چهره اش چون همیشه شاد نبود نشستیم و از هر دری سخن بمیان آمد . حلوایی و جباری نیز لطف کرده بودند تا یک چایی مهمان ما باشند وقت خداحافظی صفر گفت :

 - چند دقیقه میخواهم تنها صحبت کنم و بعد ناگهان اشک توی چشمش حلقه زد و بدشواری گفت :

 توی این شهر شما محبت کردن از غم دیگران غمگین شدن و کسی را دلداری دادن گناه است ؟

 هنوز نمیدانستم بدرستی چی میگوید خودش ادامه داد :

 - بازی آخر پرسپولیس و تاج حادثه رخ داد وقتی ما از شربت پیروزی مست بودیم و بچه ها رقص شادی را آغاز کرده بودند ناصر حجازی را دیدم که سخت گریه میکند قلبم فشرده شد بطرفش رفتم در آغوشش گرفتم و چهره نازنینش را بوسیدم . مثل باران اشک میریخت بکلی پیروزی بزرگ تیمم را فراموش کردم دلم آتش گرفته بود به بچه های خودمان نگاه کردم و به ناصر و بی اختیار فریاد کردم نه من این یکی را نمیخواهم . نمیخواهم شادی من با اشک دیگری همراه باشد ولی چه میشود یکی پیروز و یکی مغلوب است همین ها را به ناصر گفتم او هم سرش را تکان داد و مرا که گل زده بودم بوسید و گفت این طبیعیه نمیدونم چرا امروز اشک میریزم تاکنون گلهای زیادی دریافت کرده ام ولی امروز دلم گرفته

  اونوقت میدونید حاصل یک لحظه همدردی با یک انسان با یک دوست و با یک بازیکن که لباس ملی را با یکدیگر میپوشیم چه بود گروهی از من ایراد گرفتند و با خشونت با من برخورد کردند تماشاگر نبودند ولی افسوس که باید سکوت کرد دلداریش دادم و گفتم آرام باش گفت :

 -تا کی ؟ . دیگر نمیدونستم چی بگم !

                                                                                                                                               19 فروردین 1351 - دنیای ورزش شماره 82

   ایرانپاک همچون چشمه زلال و شفاف بود بچه با صفای اهواز دیگر تکرار نخواهد شد سرشار از زندگی و یکپارچه شور و احساس که بزرگترین ویژگیش بود

 

صفر ایرانپاک

 

 

 

 

                                                                                                                                                                         گالری تصاویر ایرانپاک در پرسپولیس

 

 

 

صفر ایرانپاک

 

 

صفر ایرانپاک صفر ایرانپاک 1353صفر ایرانپاک 1354صفر ایرانپاک ( 1357 )صفر ایرانپاک صفر ایرانپاک 1353صفر ایرانپاک

 

 

 

                             گالری صفر ایرانپاک در تیم ملی ایران                                      

مقدماتی المپیک مونیخ - بهار 1351صفر ایرانپاک - 1352ایرانپاک - جباری - حلوایی ( 1351 )صفر ایرانپاک

 

صفر ایرانپاک

 

 

 

  

 

                                                                                                                       

 

صفر ایرانپاک

 برچسب ها : 

صفر ایرانپاک - صفر ایرانپاک مصاحبه - صفر ایرانپاک و گلزنی - صفر ایرانپاک آقای داربی - صفر ایرانپاک و رکورد 37 ساله - صفر ایرانپاک - صفر ایرانپاک و علی عبده - صفر ایرانپاک گلزن بزرگ - صفر ایرانپاک - صفر ایرانپاک و شاهین - صفر ایرانپاک و پرسپولیس - صفر ایرانپاک و تیم ملی - صفر ایرانپاک و جام کوروش - صفر ایرانپاک و المپیک - صفر ایرانپاک و جام ملتهای اسیا - صفر ایرانپاک و جام تخت جمشید - صفر ایرانپاک و مصدومیت ...