A+ R A-

تبلیغات

رجیران

حسن روشن

حسن روشن 

  حسن روشن ( Hassan Rowshan )

  حسن روشن ستاره تیم ملی فوتبال و باشگاه تاج .............. مهاجمی ممتاز با قابلیتهای فنی کم نظیر و بسیار  سرنوشت ساز و خلاق ....  کارشناسان  او را  پدیده دهه پنجاه فوتبال ایران میدانند که بی تردید  گلهای کم نظیر او  در رقابتهای ملی و باشگاهی از ماندگارترین لحظات تاریخ فوتبال ایران بشمار می اید . 

 

بیوگرافی

نام                         سید حسن روشن 

تولد                       12 خرداد 1331 تهران ( شمیرانات - دربند )

حانواده                   فرزند سوم و پسر ارشد خانواده - فرزند زنده یاد منوچهر روسن ( فوتبالیست دهه سی شمسی ) 

رشته                      فوتبال

باشگاه                    تاج ( استقلال )

سابقه ملی               جوانان ( 53 - 1351 ) - بزرگسالان ( 59 - 1353 ) 

 

 

  استاد سید حسن روشن ........  خانواده و دوستان او را منصور مینامند ....  محل تولد کوی تابس - شمیرانات ( دربند ) و پسر ارشد خانواده منوچهر روشن ( فوتبالیست صاحب نام  محله اختیاریه تهران )  و باشگاه شرق ........

 تحصیلات خود را در دبستان اسلامی و سپس بهرام پیگیری  و سپس عضوی از تیم نوجوانان محله اختیاریه شد و از همان روزها , او محسور شیوه و فرم بازی حمید شیرزادگان ستاره تیم ملی و باشگاه شاهین , بود ... الگوی بعدی او علی جباری ( ستاره باشگاه تاج ) است که در هفته نامه دنیای ورزش در باب انروز چنین نظری دارد :  

    .... وقتی  پای به دبیرستان گذاشتم   علی جباری در فوتبال گل کرده بود و به همین سبب هرگاه فرصتی پیدا کردم به تماشای بازی او میرفتم تا با دقت ناظر حرکات و شیوه بازی او شوم و حرکات او را در زمین پیاده کنم اما جالب است که  ابتدا میخواستم دروازه بان باشم ولی بعد دریافتم که با این جثه کوچک , برای دروازه بانی ساخته نشده ام .....

سپس از کلاس نهم  به دبیرستان نراقی ( منظریه ) که دارای امکانات مناسب ورزشی بود , رفت و با تیم منتخب دبیرستان , رتبه سوم آموزشگاههای منطقه شمیرانات را کسب کرد ... حسن  روشن  کلاس  دهم را در دبیرستان نراقی گذراند و در همان موقع بعنوان کمک مربی زیر نظر زنده یاد علی دانایی فرد مربی زحمتکش باشگاه  تاج و مصطفی الهی در تمرینات تیم خردسالان باشگاه تاج , حضور یافت  همان سال بدلیل عدم حضور دبیر ورزش او خود  مسئولیت بخش ورزشی دبیرستان را  نیز بر عهده داشت  

 

 

خانواده حسن روشن

 

 

  از مواردی که کمتر در منابع به ان اشاره شده , موفقیت های حسن روشن , در سایر رشته هاست .....   او علاوه بر فوتبال یک  دوو میدانی کار کم نظیر و یک کشتی گیر خوب نیز بود چنانکه  حتی در سال 50 , د ماده ای 200 متر سرعت و 5000 متر استقامت ( هر دو در فضای باز ) دارای مقام دوم آموزشگاههای تهران شد  و در دو 100×4  متر امدادی نیز , بهمراه سایرین , مقام نخست را کسب نمود ...

 حسن روشن  در دو  رشته  تنیس روی میز و کشتی نیز , حائز عنوان آموزشگاهی شد ....  او در مسابقات کشتی  رده 62 کیلوگرم , به مقام ششم دست یافت و سپس  سال 51  در  تنیس روی میز , رتبه دوم انفرادی و قهرمانی دوبل را , کسب کرد . 

    و اما فوتبال .... ابتدا سال 1350  با تیم منتخب دبیرستان نراقی به عنوان سوم آموزشکاههای تهران , دست یافت  تا  توسط استاد نادر لطیفی , برای مسابقات قهرمانی آموزشگاههای ایران ( کرمان )  به تیم منتخب  دعوت شود رقابتهایی که با قهرمانی تیم تهران پایان یافت  او در پست گوش راست ( پستی که در آینده مکان اصلی اوست ) بازی قابل قبولی ارائه داد  و  با ثبت 3 گل و 4 پاس گل اولین موفقیت فوتبالی خویش را جشن گرفت . 

 

 

 

 ----------------------------------------------------------------------------------------------------

* اولین قهرمانی با تاج ( 1351 )

مسابقات جام باشگاههای تهران , سال 51 با رقابت میان دو باشگاه تاج و عقاب , تا اخرین روز پیگیری شد ......  تا آنکه آنها در  یک بازی حساس رو در روی یکدیگر برای تعیین قهرمان مسابقات , مصاف دادند .   روز 25 اسفند 1351 در یک هوای مطبوع بهاری .حسن روشن در دقیقه هشتم  با یک شوت تماشایی , از پشت محوطه 16/5 متر , دروازه عقاب و  - اکبر مالکی - را گشود و با همین گل  سند قهرمانی تاج امضاء شد .

حسن روشن - گل قهرمانی تاج به عقاب 1351

                                     

 

                                        ادامه دارد ..........................                                                        Loading

 

 

 

 

  * تیم ملی جوانان , آغاز حضور ملی ........... 

اواخر سال 1351 حشمت مهاجرانی مربی تازه کار آنروزها از سوی فدراسیون فوتبال ایران به سمت سرمربی تیم ملی ایران منصوب شد ............  او نیز با توجه به سرایط سنی بازیکنان بهترین های ایران را گرد هم  اورد . درخشش حسن روشن در مسابقات جام باشگاههای تهران  , او را به یکی از گزینه های اصلی  مهاجرانی تبدیل کرد  زمستان 1351 یک تورنمنت داخلی  حکم بازیهای تدارکاتی را برای تیم جوانان ایران دشت   .

 

حسن روشن

  * حسن روشن  و نخستین گزینش در قالب یک تیم ملی ...............

 

 

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 پانزدهمین دوره قهرمانی جوانان آسیا ( تهران 1973 )

 

 پانزدهمین دوره مسابقات جوانان آسیا  با حضور چهارده تیم در چهار گروه بمیزبانی تهران , برگزار شد ( دو گروه چهار تیمی و دو گروه سه تیمی )  ایران در گروه D با  ژاپن و مالزی همگروه شد حسن روشن آغاز کننده گلزنی های تیم ایران در  تورنمنت مذکور است .

   24 فروردین ماه 1352  ایران و ژاپن برگزار کننده بازی افتتاحیه هستند  ......تنها دو دقیقه از آغاز گذشته  که حسن روشن با یک پاس زمینی موجب ثبت گل توسط مهاجم ایران , پرویز مظلومی شد این دیدار با یک  گل دیگر , 2 بر صفر بسود ایران پایان یافت اما  علیرغم پیروزی ایران  در مصاحبه پس از بازی , حسن روشن از یارانش انتقاد کرد .....  او عقیده داشت گروهی از بازیکنان تنها درصدد  تکروی و گلزنی  هستند و چنانچه  اندکی گذشت و فداکاری در بین یاران بود پیروزی با تعداد  گلهای بیشتر نیز میسر بود .

 حسن روشن - پانزدهمین دوره قهرمانی جوانان آسیا

 

  بازی دوم برابر مالزی  31 فروردین 1352  مربی مالزی یک مدافع خشن و پرتوان را بنام وان عبدالعزیز مامور مراقبت از روشن نمود .....  تا در نقش یک عامل  تخریبی , گام به گام او را  یار گیری کند همین مسئله فرصتی را نصیب سایر مهاجمان , بویژه هادی نراقی ساخت  تا با ثبت یک هتریک تماشایی موجب کسب یک  پیروزی شیرین 4 بر یک باشد  .

 حسن روشن - پانزدهمین دوره قهرمانی جوانان آسیا

 

   دیدار یکچهارم نهایی نیز برابر سنگاپور با یک گل بسود ایران پایان یافت  ..  روشن تنها 8 دقیقه پایانی را در میدان حضور دارد  .  با این پیروزی ایران پای به نیمه نهایی گذارد جایی که میبایست با یکی از بهترینهای تورنمنت ( کره جنوبی )  مصاف دهد .

   روز چهرشنبه 5 اردیبهشت ماه دو تیم مدعی برابر هم صف آرایی نمودند   روشن اینبار از ابتدا در زمین حضور دارد و  علیرغم تلاشهای بسیار بچه های ایران  , بازی تنها یک گل در بر دارد که آنهم در نیمه دوم و سهم ایران  بود حال برای نخستین بار , تیم ملی جوانان ایران راهی فینال مسابقات قهرمانی آسیا شده بود . .

  7 اردیبهشت ماه 52 ایران و ژاپن  بار دیگر در استادیوم صد هزار نفری آزادی , برای کسب عنوان قهرمانی با یکدیگر روبرو شدند .... و  همان نتیجه بازی افتتاحیه (  پیروزی دو بر صفر ایران )   تکرار شد  تا جام جوانان آسیا دردستان شایسته  حسن روشن و بچه های ایران باشد 

 

حسن روشن

 

 

 

    

 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  شانزدهمین دوره قهرمانی جوانان آسیا ( بانکوک - 1974 )

 

 اواخر فروردین ماه 1353 تیم ملی جوانان بعنوان قهرمان دور پیش , راهی بانکوک شد تا در شانزدهمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا از عنوان ارزشمند خویش دفاع کند حسن روشن بار دیگر از بهترینهای ایران است چرا که او با ثبت گلهای حساس و پی در پی  نقش اول را در راه کسب دوباره جام بر عهده دارد  روشن - خلیلیان - مظلومی و کاپیتان کریم غیاثی از بهترین های ایران در  تورنمنت مذکور بودند .

 

حسن روشن

 

 حسن روشن ابتدا در دیدار اول برابر سنگاپور با یک ارسال تماشایی موجب ثبت تک گل تیم ایران توسط کمال خلیلیان مهاجم شایسته تیم ملی جوانان میشود سپس از دیدار دوم خود به جمع گلزنان میپیوندد او در برابر فیلیپین زننده 2 گل از پنج گل تیم ایران است .

 

حسن روشن

 

  مضاف بر آنکه خود نیز پایه گذار یکی دیگر از گلهاست سپس دوبار نیز برابر حریف سوم ( ویتنام جنوبی ) شمار گلهایش را به عدد چهار میرساند اما اوج هنرنمایی حسن اقا در مرحله یک چهارم است که او به تنهایی سه بار فاتح دروازه حریف ایران ( هنگ کنگ ) است دیداری که با همین سه گل هم به پایان میرسد تا بچه های ایران راهی نیمه نهایی و مصاف با تیم قدرتمند کره جنوبی گردند .

حسن روشن

 

    اما کره جنوبی نیز با تمام شایستگی هایش نمیتواند سد راه روشن و یارانش باشد چرا که در همان دقایق اولیه حسن روشن ستاره تیم ایران با یک فرار تماشایی و ارسالی زیباتر موجی گلزنی دوباره کمال خلیلیان میشود و لحظاتی بعد ( دقیقه 26 ) اینبار خود روی ارسال کرنر هادی نراقی یکی از زیباترین گلهای تورنمنت را با شوتس سر ضرب و تماشایی بثمر میرساند این گل آنقدر زیبا بود که حریفان چشم بادامی نیز او را تشویق میکنند این دیدار با یک گل دیگر توسط نراقی با سه گل به پایان میرسد .

  سه شنبه 10 اردیبهشت ماه 1353 استادیوم ملی بانکوک پذیرای دو تیم ایران و هند دو تیم فینالیست مسابقات هستند مربی تیم هند که با دقت تمام بازیهای تیم ایران را رصد کرده بود با یارگیری شدید از روشن قصد متوقف کردن نیروی محرکه تیم ایران را داشت او با کماردن یک نفر ثابت و یک نفر پشتیبان ( شماره 6 ) که گاها خشونت را نیز چاشنی کارش مینمود سعی در بستن راههای نفوذ او از سمت چپ تیم ایران را داشت اما در نهایت حسن روشن با یا ارسال بلند موجب گلزنی کاپیتان کریم غیاثی در وقت های پایانی میشود این دیدار در نهایت با نتیجه 2 بر 2 مساوی خاتمه می یابد تا هر دو تیم مشترکا قهرمان مسابقات شانزدهمین دوره لقب گیرند اما کسب عنوان آقای گل مسابقات توسط حسن روشن عنوانی بود که انرا او با هیچکس شریک نبود . 

 اما در تهران علاقمندان فوتبال بی صبرانه مشتاق بازگشت تیم ملی جوانان هستند آنها استقبال پر شوری را از قهرمانان آسیا ترتیب میدهند متاسفانه جز چند تصویر چیزی از آن لحظات امروزه در دست نیست اما به هر جهت ارزشمند است حسن روشن - کمال خلیلیان - محمد دستجردی یک به یک بر دوش هواداران از فرودگاه خارج میشوند و....

حسن روشن

 

   

 

   تیم  امید ایران    

  پس پایان مسابقات جوانان آسیا حسن روشن دیگر از رنج سنی جوانان بیرون می آید اما خوشبختانه فدراسیون فوتبال تصمیم به تشکیل تیم امید بمنظور پشتوانه سازی برای تیم ملی ایران میگیرد و بی شک حسن روشن یکی از انتخابهای این رده سنی ( زیر 23 سال ) خواهد بود .

اولین مسابقه مهم تیم امید ایران برابر تیم منتخب جوانان منطقه سائوپائولو برزیل بود که قول اعزام ان از سوی هاوه لانژ در زمستان سال پیش به مسئولان ایرانی داده شده بود چرا که او برای رایگیری سال آینده ریاست فیفا نیازمند حمایت فدراسیون های سراسر دنیا بود و ....

این تیم در خرداد ماه سال 53 به ایران می آید تا یک دیدار تدارکاتی با تیم امید ایران برگزار کند دیدار در استادیوم باغ همایوت اصفهان برگزار میشود و اتفاقا تیم بسیار نیرومندی نیز بود اما حسن روشن یکی از زیباترین گلهایش را به این تیم قدرتمند برزیلی میزند یک حرکت فردی  در میان برزیلی ها که خود استاد حرکاتی اینچنین اند بسیار به دل فوتبالدوستان مینشیند

حسن روشن      

این دیدار در پایان دو بر دو مساوی به پایان میرسد ابتدا برزیلی ها با دو گل جلو می افتند ولی آنها که اصلا توقع نداشتند در نیمه دوم قافیه را ببازند در دقایق پایانی حتی دست به خشونت هم میزنند که نشان از فشار عصبی ناشی از غافلگیری دو گل ایران در این دیدار دوستانه بود .

 

 

 

حساسترین گل باشگاهی حسن روشن

از میان گلهای بسیاری که حسن روشن در طول سالهای حضور باشگاهی خود بثمر رسانده یکی بر همه برتری دارد چرا که این گل همه شرایط لازمه یک گل خاطره انگیز را داراست و آن گلی بود که او در روز 4 خرداد ماه 1353 - دور رفت مسابقات دومین دوره مسابقات جام تخت جمشید در هفته پایانی و در دقایق پایانی برابر حریف سنتی ( پرسپولیس ) بثمر رساند . بسیارانی این گل را موجب قهرمانی تاج در دوره دوم جام میدانند چرا که موجب شد فاصله 3 امتیازی دوتیم که حریف سخت در پی کاهش آن بود به 5 افزایش یابد یک حاشیه امنیت مطمئن برای شروع نیم فصل دومی که تنها یازده دیدار (  آنهم با سیستم هر پیروزی 2 امتیاز ) باقی مانده بود و در نهایت نیز تاج در پایان فصل با همین دو امتیاز برتری قهرمان مسابقات میگردد

  این گل در شرایطی بثبت میرسد که پرسپولیس نیم ساعت آخر را یکپارچه حمله میکرد واکنشهای تماشایی ناصر حجازی که یکی از روزهای بیادماندنی خود را میگذراند موجب نتیجه نگرفتن مهاجمانش شده بود که با حمایت تماشاگران  هر لحظه حلقه محاصره را تنگ تر میکرد اما تنها دو دقیقه مانده به پایان حسن روشن همه چیز را عوض میکند . یکی از همان گلهایی که تخصص اوست فرستادن توپ با دقت بسیار به زاویه مخالف آنها تنها با یک ضربه پس از کنترل , همانند گلی که سالهای بعد به پرو در جام جهانی میزند یا لهستان و توماژوفسکی در المپیک ....

حسن روشن گلزنی به پرسپولیس - داربی چهاردهم

 زیباترین تصویری که از گل دقیقه 88 حسن روشن به پرسپولیس ( داربی چهاردهم ) بجای مانده همین است دقت ضربه گلزن بزرگ فوتبال ما , در این تصویر به بهترین شکل ممکن نمایانست او استاد شلیک , چنین ضرباتی بود و معمولا بدون معطلی , تا فرصت واکنش به دروازه بان حریف ندهد هر چند بواقع میبایست از شیرجه تماشایی بهرام مودت نیز یه نیکی یاد کرد که تا حد امکان به بدن خود فشار می آورد تا تسلیم نشود اما گلر پرو و توماژوفسکی نامدار نیز در این تلاش ناموفق بوده اند . در نهایت باید از عکاس هنرمند ایرانی به نیکی یاد کرد که این تصویر زیبا و ارزشمند را برای همیشه در حافظه ورزش ما از خویش بیادگار گذارده است در آن روزگار که نه دوربینهای بسیار مجهز امروزی وجود داشت و نه امکانات فعلی . اما دید عکاس بواقع استادانه و قابل تحسین  است .... یاد همه عزیزان گرامی

 

  

 

   ارتشهای جهان 1974

  حسن روشن که گویی در آنسالها به آچار فرانسه فوتبال ایران مبدل شده بود اینبار در قالب مسابقات ارتشهای جهان ( سیزم ) به اردوی تیم ملی ایران فرا خوانده میشود تا در کنار حسین کلانی مهاجم نامدار فوتبال ایران و مسعود مژدهی و دو ملوانی دیگر ( علی نساکانی و عزیز اسپندار ) خط حمله تیم ایران را تشکیل دهند گل ارزشمند به او ایتالیا یکی از بیاد ماندنی ترین لحظات فوتبال ما بود ....

حسن روشن - ایران و ایتالیا (1353 )حسن روشن - ایران و ایتالیا (1353 )

 

  با گلزنی روشن در دیدار رفت که موجب تساوی یک بر یک دو تیم شد سرنوشت مسابقه در گروی دیدار برگشت در ایتالیا ماند اما بچه های ایران با یک گل شگفتی آفریدند تا تیم صاحب نام جهان را که از چند چهره سری A ( کالیاری و پارما ) نیز بهره مند بود در خانه شکست دهند حذف ایتالیا یکی دیگر از بخشهای ارزشمند فعالیتهای ورزشی حسن روشن است که کمتر از آن نام برده میشود .

 

                                                     ادامه دارد ..........................                                                        Loading

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                 گالری تصاویر حسن روشن

 

حسن روشنحسن روشنحسن روشنحسن روشنحسن روشن

 

 

 

 

                                    گالری تصاویر ورزشی حسن روشن

 

حسن روشنحسن روشنحسن روشنحسن روشنحسن روشنحسن روشنحسن روشنحسن روشن

 

 

 

 

 

                                             گالری تصاویر بازیهای ملی

 

حسن روشن حسن روشنحسن روشن حسن روشن ( ایران و فرانسه 1977 )حسن روشن ( گل به پرو - جام جهانی 1978 )حسن روشن ( ایران و پرو جام جهانی 78 )حسن روشنحسن روشنحسن روشن

 

 

 

 

حسن روشن

 

 

 

 

 

                                         گالری حسن روشن در تاج

 

حسن روشنحسن روشنحسن روشنحسن روشنحسن روشنحسن روشنحسن روشنحسن روشنحسن روشنحسن روشن ( داربی چهاردهم )حسن روشن  ( تاج و ماشین سازی جام پنجم تخت جمشید )

 

 

 

 

حسن روشن

 

 

 

حسن روشن - حسن روشن و جام تخت جمشید - حسن روشن و جام تخت جمشید -حسن روشن و جام تخت جمشید -حسن روشن و جام تخت جمشید حسن روشن و جام تخت جمشید -حسن روشن و جام تخت جمشید -حسن روشن و جام تخت جمشید -حسن روشن و جام تخت جمشید -حسن روشن و جام تخت جمشیدحسن روشن و جام تخت جمشیدحسن روشن و جام تخت جمشیدحسن روشن و جام تخت جمشیدحسن روشن و جام تخت جمشیدحسن روشن و جام تخت جمشیدحسن روشن و جام تخت جمشیدحسن روشن و جام تخت جمشید