A+ R A-

تبلیغات

رجیران

اصغر شرفی

اصغر شرفی 

 اصغر شرفی  ( Asghar Sharafi )

---------------------------------------------

استاد اصغر شرفی ... مهاجم ارزنده تیم ملی و باشگاه پاس و همچنین مربی و سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال .....  با سالها حضور موفق  در راس فوتبال باشگاهی و ملی ....

 

* بیوگرافی

نام                               اصغر شرفی

تولد                             اول دی ۱۳۲۰ تهران ( محله پاچنار منصوب به  گذر قلی )  

خانواده                        دارای دو برادر و یک خواهر

رشته                           فوتبال

پست                           مهاجم

باشگاه                         شاهین - تاج - شعاع و پاس

عضویت ملی                ۱۳۵۲ الی ۱۳۴۶ ( ۷ سال )

 

-----------------------------------------------------------

 

* افتخارات 

قهرمان مسابقات حذفی آموزشگاههای تهران                              1339     دبیرستان ابوریحان 

قهرمان باشگاههای تهران                                                     1341      تاج 

قهرمان جام حذفی تهران                                                       1342     شاهین 

قهرمان باشگاههای تهران                                                     1345      پاس

قهرمان جام ملتهای آسیا                                                        1347     تیم ملی 

قهرمان جام حذفی تهران                                                       1349      پاس

قهرمان تورنمنت پیمان سنتو                                                  1349     تیم ملی

نائب قهرمان باشگاههای ایران ( جام منطقه ای )                        1349      پاس

قهرمان تورنمنت جام کوروش کبیر                                         1350      تیم ملی

نائب قهرمان باشگاههای ایران ( جام منطقه ای )                        1350      پاس

قهرمان جام ملتهای آسیا                                                        1351     تیم ملی

قهرمان مرجله گروهی مسابقات مقدماتی جام جهانی مونیخ            1352     تیم ملی

عنوان سوم مسابقات باشگاههای ایران ( جام تخت جمشید )            1352     پاس

عنوان چهارم مسابقات باشگاههای ایران ( جام تخت جمشید )         1353     پاس

 

 

 

  استاد اصغر شرفی عزیز , دوره نوجوانی را در منطقه راسته دلگشا (  محله چهار صد دستگاه تهران ) سپری نمود ..  و پس از آشنایی با حسن آقای حبیبی ,  تحت تعلیم او فوتبال را در زمین خاکی منطقه ی چهارصد دستگاه , آغاز کرد . حسن آقای حبیبی آن روزها , سرپرست زمین خاکی محله چهارصد دستگاه بود .     اصغر شرفی  در گفتگو با هفته نامه دنیای ورزش ,  روزهای آغاز فوتبال اش  را چنین شرح میدهد :  

  از همان کلاس چهارم و پنجم دبستان , رویای رفتن به دبیرستان ابوریحان را با خود بهمراه داشتم ! ....  چرا که دبیرستان ابوریحان یک تیکه زمین خاکی برای فوتبال داشت و این تنها رویای من نبود و  تمام بچه های محله ,   عاشق همان زمین خاکی بودند  .

اما  سرانجام رویای کودکی اش تعبیر شد و او  به دبیرستان ابوریحان رفت .  سالهای اول و دوم  در زمینه ی فوتبال , برای او چندان موفقیت آمیز نبود اما با  حمایت مسئولان دبیرستان  آقای دیو سالار ( مدیر دبیرستان ) و امان الله رفیعی ( دبیر ورزش ) و همچنین کاپیتان تیم فوتبال دبیرستان " حسن حبیبی " شرایط برای او تغییر کرد . و سرانجام  یکروز رو  به حسن حبیبی گفت :   حسن آقا میشه من هم برای تمرین به زمین چهارصد دستگاه بیام ؟

 

 اصغر شرفی            

 

 

 از فردای آن روز , او هم یکی از بچه های  محله چهار صد دستگاه شد و خیلی زود در تیم سوم  چهار صد دستگاه  , جایی برای خویش دست و پا کرد ...  ساعت تمرین تیم سوم   , ۵ الی ۷ صبح بود و در ضمن  , هر بازیکن می بایست مبلغی را بصورت ماهانه  , تحت عنوان " شهریه " پرداخت کند !

 مدتی بعد به تیم دوم و پس از ان به تیم اول چهارصد دستگاه راه یافت ............  در دبیرستان ابوریحان  هنگامیکه به کلاس سوم رسید عضو تیم منتخب سیکل اول شد  و در همان روزها بود که   به نخستین موفقیت  ( کسب عنوان دومی  مسابقات آموزشگاههای تهران )  دست یافت ....   تیم آنها فقط در فینال نا موفق بود , نتیجه را  دو بر یک به   رقیب , " دبیرستان ادیب "  واگذار کرد  ( تک گل  ابوریحان را   در فینال , او به ثمر رساند )  

  اصغر شرفی سال بعد  بهمراه حسن حبیبی - فریبرز اسماعیلی - ناصر ابراهیمی به دبیرستان بوعلی رفت ..................  .  آنها سه سال پیاپی  , فینال را  مغلوب تیم دانشسرا شدند  با اینحال اما سر آخر ,  بازیهای آموزشگاهی نیز برای استاد شرفی ,  شیرین شد .... او  اخرین سال تحصیلی خود را  بار دیگر در ابوریحان سپری کرد    و با تیم فوتبال آن , قهرمان مسابقات حذفی مدارس تهران شد  .  در فینال حریفشان , منتخب ناحیه ۳ بود , که پرویز قلیچ خانی را همراه  داشت . تنها گل بازی فینال نیز , توسط اصغر شرفی بثمر رسید . 

 

 نخستین بار  که اصغر شرفی , پیراهن یک تیم باشگاهی را پوشید   اواسط تابستان سال ۱۳۳۷ بود . ‌آن روزها  او نیز همانند دیگر بچه های محله چهار صد دستگاه , رویای پیوستن به باشگاه  شاهین را در سر داشت ...  چرا که حسن آقا  حبیبی عضو  شاهین بود و پیرو ان اغلب بچه های چهار صد دستگاه نیز , خود را یک شاهینی میدانستند . 

 بنابر این همراه سایر دوستان هم محلی اش ,   عضو یکی از تیمهای زیر مجموعه شاهین شد و حسن حبیبی   نیز  بعنوان  مسئول و بزرگتر  در کنارشان بود   ....  یک پیشامد  اما  , سبب  جدایی او و سایر بچه های چهار صد دستگاه از شاهین شد  .  

  حین برگزاری یک دوره مسابقات حذفی , تیم پایه باشگاه شاهین که حسن حبیبی در آن عضو بود , مقابل تیم تیم اول باشگاه قرار گرفت  . همانطور که مرسوم است  در این شرایط , اغلب تیم اول یک باشگاه  صعود میکند   اما انها برابر تیم اول شاهین بسیار خوب ظاهر شدند و در حالی که مسابقه  با نتیجه مساوی رو به پایان  بود ,  شاهینی ها به  یک گل مشکوک  دست یافتند .... 

پذیرش این گل از سوی داور , باعث آزردگی بچه های چهارصد دستگاه شد و انها بحالت قهر زمین مسابقه را ترک کردند این رفتار انها , سبب ناراحتی شدید مدیران باشگاه شاهین شد ... همان شب جلسه ای در منزل یکی از بازیکنان برگزار شد که بر اساس آن , بچه های چهار صد دستگاه تصمیم گرفتند از عضویت باشگاه شاهین خارج شوند !

  همان شب باشگاه تاج که از اختلاف پیش امده مطلع شده بود , واسطه ای برای انتقال بچه های چهار صد دستگاه فرستاده شد تا پیغام آنها مبنی بر عضویت شان را در باشگاه تاج , منتقل کند و سرانجام پس از چند ماه , آنها راضی به حضور در باشگاه تاج شدند .این انتقال , موجب تقویت تیم فوتبال باشگاه تاج شد که اغلب چهره های مطرح آن , در پایان دوران بازیگری بودند . اصغر شرفی بهمراه حسن حبیبی - منوچهر حبیبی - امیر ابری و فریبرز اسماعیلی بعنوان چهره های جوان و آینده دار , از عوامل موفقیت باشگاه تاج در کسب قهرمانی رقابتهای باشگاهی طی فصلهای ۱۳۴۰ و ۱۳۴۱ , بودند . با اینحال اما اصغر شرفی , یک مشکل بزرگ پیشروی اش داشت . زنده یاد بیوک جدیکار ( گوش چپ ملیپوش و محبوب باشگاه تاج ) علیرغم آنکه در پایان دوران بازیگری بود , اما همچنان سرپا و موفق ظاهر میشد و در اغلب موارد باشگاه او را بر اصغر شرقی ترجیح میداد .

  بنابر این همکاری با باشگاه تاج نیز چندان طولانی نشد و دیری نپایید که شرفی دگر بار به باشگاه شاهین بازگشت . در این فصل , او در شاهین بیش از بیش شکفت و گوش چپ ثابت شاهین در مسابقات جام حذفی سال ۱۳۴۲ شد . حرکت های سریع و انفجاری و دور زدن پی در پی مدافعان , بهمراه گلزنی از زوایای بسته که شگرد اصلی اش بود , موجب شد تا بعنوان یک گوش چپ کلاسیک در خط آتش پر حرارت شاهینی ها جلوه کند و بواقع میتوان اینگونه اشاره کرد که اصغر شرفی در اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۲ با فتح جام حذفی باشگاه های تهران , دوران با شکوه فوتبالش را آغاز میکند .

 

شاهین قهرمان جام حذفی تهران 1342

 

  یکی از دیگر بازیهای شاخص اصغر شرفی در آن روزها , مسابقه دوستانه ی بود که میان باشگاه شاهین با تیم آمریکایی" لوس آنجلس کیکرز " در مهر ماه ۱۳۴۲  برگزار شد  که با تساوی ۲ بر ۲ پایان یافت درخشش  شرفی در پست گوش چپ , همراه با زنده یاد ها پرویز دهداری ( کاپیتان ) - حمید شیرزادگان و همایون بهزادی , هرگز از یاد ها محو نخواهد شد .

 این مسابقه در واقع همانی بود که سالها اصغر شرفی انتظارش را میکشید ... چرا که توجه ویژه مطبوعات و نیز عموم مردم , به ستاره های باشگاه شاهین , بهترین فرصت را برایش پدید آورد تا چهره و نامش بیش از پیش در دل تماشاگران حاضر در امجدیه رخنه کند . اما لغو پروانه باشگاه شاهین در سال ۱۳۴۳ و سپس پیشنهاد جالب و قابل توجه باشگاه شعاع , سبب شد تا او به همراه با فریبرز اسماعیلی - ناصر ابراهیمی - امیر ابری - اعتصام نیا - گودرز حبیبی - همایون شاهرخی - پرویز میرزا حسن ............... به تیم فوتبال باشگاه شعاع , بپیوندد .

 در نخستین فصل , اصغر شرفی بعمراه شعاع ,عنوان چهارمی مسابقات دوره ای باشگاههای تهران را کسب کرد اما پیروزی بزرگ آنها سال بعد (۱۳۴۴) در یک دوره مسابقات تحت عنوان جام دوستی شکل گرفت که شعاع با شایستکی فراوان ,  قهرمان این دوره مسابقات شد . از بهترین نتایج آنها میتوان به تساوی بدون گل با دارایی و پیروزی یک بر صفر مقابل تاج , اشاره کرد .

 

 

 

 

 

 

 

=========

* پاس شهربانی ,  خانه آخر

 

 سرانجام در پایان سال ۱۳۴۴ , اصغر شرفی تحصیل را در مقطع متوسطه به پایان رساند . بنابر این آماده آن بود تا برای انجام خدمت نظام وظیفه خود را معرفی کند اما یک موقعیت دیگر نیز پیشروی اش بود و آن استخدام در نیروی پلیس و پیوستن به باشگاه تازه تاسیس پاس شهربانی بود . اصغر شرفی بجهت برخورداری از موقعیت قابل توجه ورزشی و بر طبق مقررات دانشگاه پلیس " بدون کنکور " بعنوان دانشجوی دانشگاه افسری پذیرفته شد . بنابراین با ورود به دانشکده پلیس , عضوی از تیم تازه تاسیس  پاس شد . و از آنجا که پیش از او حسن اقای حبیبی نیز عضو باشگاه پاس شده بود بنابر این شرایط پیش آمده برای او بسیار دلپذیر بود . اصغر شرفی از ان پس بمدت ۱۰ فصل متوالی عضوی ثابت از تیم پاس شهربانی شد و بجز یکدوره کوتاه در فصل ۱۳۴۵ , که بنا به ضرورت در پست دفاع چپ بازی کرد , در اغلب سالها یک گوش چپ کلاسیک و موفق برای پاس بود .

 در ان سال ۱۳۴۵ رقابتهای باشگاه های تهران ( ۴۵ - ۱۳۴۴ ) بسیار داغ و پر حرارت دنبال میشد . چرا که شاهین قهرمان دوره قبل , برابر پاس با تک گل پرویز میرزا حسن مغلوب شد . اما پاسیها با شایستگی خود را به صدر جدول رساندند و سرانجام در آخرین هفته , حساسترین مسابقه را , برابر تاج برگزار نمودند . شرایط جدول بگونه ای رقم خورده بود که دو تیم ( دارایی و پاس ) امکان قهرمانی داشتند و این بصورتی بود که اگر نتیجه این مسابقه , برد برای تاج یا تساوی بود , دارایی قهرمان مسابقات باشگاه های تهران میشد و تاج نیز دوم  و پاس هم در رتبه چهارم قرار میگرفت . اما اگر پاس پیروز میشد خود قهرمان تهران لقب میگرفت و دارایی در جای دوم و تاج نیز تا رتبه چهارم نزول میکرد .

 جمهه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۴۵ در هفته پایانی مسابقات باشگاه های تهران , تاج و پاس برگزار کننده حساسترین مسابقه فصل شدند . نتیجه مسابقه تا واپسین دقایق بدون گل مساوی بود و همگان , در انتظار قهرمانی دارایی بودند که بیکباره همه چیز تغییر کرد و هوشنگ بایگان ,  گل قهرمانی بچه های پاس را وارد دروازه محمد بیاتی کرد . این گل که در واپسین دقایق بثمر رسید , شیرینی قهرمانی را برای اصغر شرفی و یارانش دو چندان کرده بود .

 

 

پاس قهرمان مسابقات تهران 1345

  قهرمانی پاس در سال 1348 بازهم تکرار میشود اما این دفعه در مسابقات حذفی تهران و بازهم اصغر شرفی یکی از ارکان تیم پاس بحساب می آمد 

 

 

 

 استاد اصغر شرفی   سال 1348 با همسر خویش بانو  منیژه  , آشنا شد   و در همان سال , طی مراسمی با شکوه در باشگاه افسران شهربانی , زندگی مشترک خویش را  , اغاز نمود   ..... با تغییر رئیس فدراسیون فواتبال , از میانه سال 49 مسابقات لیگ باشگاهی نیز سرانجام در ایران ( تحت عنوان  جام منطقه ای )  اغاز شد  و تیم فوتبال باشگاه پاس , با درخشش استاد اصغر شرفی ( در سمت چپ خط حمله - گوش چپ )   از مدعیان اصلی برای  کسب عنوان قهرمانی  بود . 

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------

جام منطقه ای ایران 1349

سال 49 برای اولین بار فوتبال ایران صاحب لیگ فوتبال باشگاهی شد ..........  این دوره مسابقات ابتدا  با شرکت 20 تیم در چهار گروه از چهار منطقه ایران  برگزار شد . که تنها دو تیم از هر گروه به دور نهایی راه می یافت . 

 تیم پاس و اصغر شرفی نیز بر حسب قرعه  در گروه سوم منطقه ای ( به میزبانی رشت )  با باشگاههای تاج رشت - تاج گنبد - گیو بندر انزلی - آریا مشهد همگروه ,که در نهایت پاس و آریا مشهد به مرحله نهایی  صعود کردند

 سپس هشت تیم صعود کرده , در دو گروه   چهارتیمی مسابقات را بصورت متمرکز در تهران ادامه دادند و طبق قرعه کشی تیمهای پاس - پرسپولیس - تاج شیراز و برق تهران همگروه شدند  

 

 پیروزی بزرگ برای یاران پاس و شرفی برد 3 بر 1 بر پرسپولیس در همین دوره  مسابقات شکل گرفت ....  بردی ارزشمند که  پاس را در صدر گروه قرار داد و پرسپولیس را به دیدار تاج ( تیم اول گروه دوم ) فرستاد تا بچه های پاس دیدار نیمه نهایی را با تاج آبادان ( تیم دوم گروه دیگر ) برگزار نمایند . 

نیمه نهایی با درخشش توپچی های پاس و اصغر شرفی توام بود  ....  آنها در یک بازی کم نظیر و غافلگیر کننده در همان بیست دقیقه نخست , تکلیف  را با سه گل  روشن ساختند و با کسب نتیجه 4 بر 2 برابر تیم خوش آهنگ آبادانی . خود را به فینال رساندند   اصغر شرفی روی دوگل تاثیر مستقیم دارد گل اول را با یک نفوذ  و ارسال یک پاس زیبا برای مالکیان تضمین کرد  و  سپس گل دوم را با  گریختن از چپ ( شگرد او ) روی پاس بلند استاد محمود یاوری به منطقه چپ , و سپس اقدام به یک ارسال ریبا , دهانه دروازه برای بهرهمندی مهدی مناجاتی و  ثبت گل دوم ........

 

 

  آنگاه نوبت به بازی فیتال رسید  حریف انها ( قهرمان اسیا )  تاج بود که در دیدار نیمه نهایی به حکم رای فدراسیون بر پرسپولیس در دیداری نیمه تمام پیروز شد ......  فینال  در تاریخ 2 بهمن 1349 و استادیوم امجدیه ای برگزار شد که بر خلاف عادت مرسوم  فینالها که استادیوم سرشار از علاقمندان بود ....  در حضور نزدیک به پانزده هزار تن برگزار شد 

  پاس روی یک حرکت  گروهی و ارسال مناجاتی برای مالکیان پشت دفاع تاج ( که بدستور رایکوف دست به آفساید گیری زده بود ) صاحب موقعیت شد  ....  مالکیان در حالیکه مسعود معینی را سایه به سایه خود داشت توپی را در محوطه جریمه برای شرفی ارسال  و او هم با چند گام پیشروی و حرکت به سمت چپ با شلیکی دقیق توپ را بگوشه راست دروازه تاج و فرهنگ باد کوبه فرستاد

  اما فینال برای شرفی و پاس , موفقیت امیز نیست و علیرغم ارائه یک بازی قابل قبول  ,  با دو گل ( مظلومی و کارگر جم )  بسود تاج , پایان یافت 

 

تیم پاس در جام منطقه ای 1349 - نمایی از فینال پاس و تاج

 

 

جام منطقای ایران 1350

دومین دوره جام منطقه ای نیز همانند دور پیش قرعه کشی شد و بازهم پاس در گروه سوم ( اصفهان ) قرار گرفت و پس از دیدارهای مقدماتی در نهایت پاس به همراه سپاهان  تیم پرقدرت اصفهانی از گروه سوم صعود کردند اما این بار هشت تیم صعود کرده  در یک گروه  بصورت رفت و برگشت بازیها را برگزار کردند تا دیگر شک و شبه ای بابت قرعه کشی در دو گروه پیش نیاید

  پاسیها جام دوم را با تدارک بهتری آغاز کردند آنها با افزودن یک مهاجم خوزستانی به خط حمله ( محمد صادقی ) و همچنین جذب پرویز و لواسانی از تاج قدرتی وصف ناپذیر یافته  و همگان در کنار درخشش دوباره اصغر شرفی آنها را شانس اول برای کسب قهرمانی جام باشگاههای ایران میدانستند  ولی ناکامی برابر پرسپولیس در دو دیدار رفت و برگشت تنها سد برابر آنها برای تصاحب جام بودبویژه آنکه آنان تاج قهرمان دوره قبل را در هر دو دیدار رفت و برگشت شکست دادند همچنین در همان سال پرسپولیس را در جام باشگاههای تهران در هفته دوم با یک گل مغلوب کرده بودند بهر روی در این پیروزیها شرفی مرد اول بود او در این دوره مسابقات با 5 گل زده و 5 پاس گل پس از محمد صادقی با 8 گل دارای بهترین عملکرد در بین مهاجمان پاس مدل 50 بشمار میرفت ...... بدین صورت یکبار دیگر اصغر شرفی یکبار دیگر در آخرین ایستگاه البته اینبار برابر پرسپولیس از جام قهرمانی دور ماند  تا برای دومین سال پیاپی نائب قهرمان ایران لقب گیرد

 

تیم رویایی پاس در جام دوم منطقه ای ( 1350 )

 

   انتقام سخت شرفی از سرخپوشان

سال بعد فدراسیون یک دوره مسابقه تحت عنوان جام دوستی برگزار کرد و از قضا در مرحاه نیمه نهایی پاس و پرسپولیس بار دیگر روبروی هم قرار گرفتند این دیدار به یکی از حساسترین داربی های بین این دو تیم تبدیل گشت جمعه 7 مهر 1351 در حضور بیش ار 25 هزار هوادار مشتاق دیدار آغاز شد و علیرغم برتری سرخپوشان در طول نود دقیقه دیدار با نتیجه مساوی بدون گل رو به پایان بود که در واپسین دقایق کفه ترازو به نفع یاران حسن آقا حبیبی سنگینی کرد

  ضربه خطا یی را حمید سه برادران روی دروازه ارسال کرد مالکیان با سر روی توپ اثر گذاشت سپس کازرانی باز هم با سر بر آن کوبید سپس توپ به سوی شرفی آمد و او با بیرون پای راست توپ را سر ضرب با تمام قوا به زاویه مخالف ( گوشه سمت راست ) دروازه کوبید که علیرغم تلاشهای هادی طاووسی توپ به تور بوسه زد این گل در برابر شکستهایی بود که باعث از دست رفتن قهرمانی ایران  برابر پرسپولیس بود 

شرفی و گلزنی برابر پرسپولیس

 

اما شرفی پس از این پیروزی شیرین بازهم در فینال برابر تاج در فینالی پرگل در حالیکه پس از پیروزی برابر پرسپولیس همگان اعتقاد به قهرمانی آنان داشتند با نتیجه 3 بر 2 مغلوب درخشش مسعود مژدهی مهاجم تاج گردید این دیدار در طی 90 دقیقه وقت قانونی یک بر یک مساوی به پایان رسید سپس در وقت اضافه گلزن توانای تاج دو گل تماشایی میزند تا پاس باز هم در یک قدمی یک جام  دیگر به نیابت قهرمانی بسنده کند .......

 

                                                                اصغر شرفی و ظهوری دوباره  در جام تخت جمشید

  تغییر تحولات در سطح اول فوتبال ایران منجر به راه اندازی یک لیگ منظم  به سبک کشورهای صاحب فوتبال تحت نام تخت جمشید گردید و تیم پاس نیز یگی از تیمهای برگزیده در دیدارهای انتخابی جام بود اصغر شرفی در 2 دوره از مسابقات جام تخت جمشید حضور داشت و در حالیکه در سنین بالای 30 سالگی قرار داشت اما چنان پر فروغ بود که زمانیکه از مسابقات کنار رفت همگان اعتقاد داشتند او بواسطه شرایط مناسب بدنی 2 الی 3 سال دیگر قادر به بازی در بالاترین سطح فوتبال ایران بود

 سال 52 مصادف  با کناره گیری حسن حبیبی از بازیگری در پاس بود از این پس او دیگر در کسوت مربی در پاس حضور داشت این موضوع بیانگر این نکته گشت که از این پس اصغر شرفی مسئولیت کاپیتانی و رهبری تیم در درون زمین را نیز بر عهده خواهد داشت دورانی که به شکوفایی دوباره او منجر گشت .....

 

جام اول تخت جمشید 1352

اصغر شرفی و پاس در جام اول حال و هوایی بهار گونه داشتند اما در نهایت با قرار گرفتن در رتبه سوم جدول رده بندی و ثبت 32 کل زده که 6 گل و 8 پاس گل سهم کاپیتان شرفی بود نمره قبولی گرفتند از شیرین ترین خاطرات جام اول برای او میتوان به کل زیبا و تماشایی او به ذوب آهن که از روی یک حرکت فردی و نفوذ از سمت چپ محوطه جریمه و از زاویه صدر صد بسته با شلیکی وحشتناک توپ را به زیر طاق دروازه چسباند و یا گل زیبای او در دقیقه 90 دیدار با بانک ملی در هفته چهارم اشاره کرد که بر روی یک ارسال از راست با یک هد شیرجه ای تماشایی ( در 32 سالگی ) و در اوج آمادگی به ثمر رساند  دراین جام او رهبری خط حمله ای را بر عهده داشت که در کنارش محمد صادقی و بهروز صحابه  دو مهاجم گلزن و جوان حضور داشتند ...

کاپیتان شرفی و مدال برنز اولین دوره جام تخت جمشید

 

جام دوم تخت جمشید 1353

جام دوم آخرین تورنمنتی بود که کاپیتان شرفی در آن شرکت میکرد و شاید بنوعی درخشانترین هم بحساب بیاید زیرا اینبار کاپیتان علاوه بر بازی درخشان با 9 گل زده تنها با یک گل اختلاف عنوان آقای گلی ایران را به مظلومی و اسپنداری واگذار کرد که هر دو در اوج جوانی (24 سالگی) 8 سال از وی جوانتر بودند گل مدرسه ای او به ملوان در انزلی از روی یک حرکت انفرادی و کلهای او به سپاهان ( رفت و برگشت ) و یا گل او به تاج در هفته بیست و یکم در زمره بهترین گلهای جام دوم محسوب میگشت  او بقدری سر حال و رو فرم بود که به سختی میشد باور کرد این بازیکن در آستانه 34 سالگی قرار دارد

 

ویژکیهای فوتبالی

در مورد شرفی و فوتبالش مهمترین نکته توان بالای بدنی اوست هرگز کسی ندید او در زمین بی رمق باشد یا بقول فوتبالیها نفس ببرد پشت آن چهره صمیمی و خندان بدنی پر توان و چغر با عضلات ورزیده قرار داشت که حتی پس از سالیان سال حتی در دهه 70 زندگی او نیز میتوان آنرا دید شگرد او فرار های انفجاری که با شلیکهای ناگهانی عالبا از تنگ ترین زوایا را میتوان اشاره کرد که به آن دید عالی و ضریب هوشی بالا را هم باید افزود

بهترین رقیب

مصافهای تماشایی او با آشتیانی بهترین مدافع راست آنروزهای فوتبال آسیا خالق زیباترین صحنه ها در فوتبال ایران و جام تخت جمشید بود او همیشه از آشتیانی بعنوان حریفی قابل احترام به نیکی یاد میکند و رقابت ایندو در کمال رفاقت صورت میگرفت رفاقتی که از داربیهای پاس و شاهین شروع و تا پاس و پرسپولیس در جام تخت جمشید ادامه یافت و در نهایت همین آشتیانی در روز خداحافظی پیشاپیش همه رفیق و رقیب همیشگی را تا رختکن هدایت کرد ( یاد هر دو عزیز گرامی ) اما برترین خصوصیت او را میتوان در پایبندی به اصول اخلاقی در رقابتهای ورزشی دانست که از آموزه های استادش حسن حبیبی به بچه های چهار صد دستگاه و زمین ذوزنقه اش بود او هرگز اخراج نگشت و همچون یک الگو اخلاقی رفتار میکرد .

 

 

 

 

 

 -----------------------------------------------------------------------------------------------

* خداحافظی با شکوه ............

 جمعه 9 اسفند 1353 , سرانجام آخرین برگ  دفتر باشکوه ستاره فوتبال ایران  ورق خورد .............  دیداری دوستانه به رسم 13 سال حضور مداوم در بالاترین سطح ایران , بین دو تیم فوتبال پاس و پرسپولیس , با حضور بیش از 25 هزار هوادار فوتبال که جمع کثیری از انها پرسپولیسی بودند ..........

 

 در این دیدار حسن آقا حبیبی بعد از مدتها به احترام شاگرد خویش بازوبند کاپیتانی پاس را بر بازو بست و پیشاپیش سبزپوشان پاس , در حالیکه به شدت از سوی سکونشینان مورد تشویق قرار داشت , پای به میدان گذارد .....  کاپیتان تیم ملی ( پرویز ) علیرغم دوری 6 ماهه از فوتبال و پیوستن به باشگاه  دارایی با پیراهن پاس به احترام هم بازی خویش در تیم ملی و باشگاه پاس به میدان آمد

 این بازی براستی اوج دوستی ها بود و هیچ شباعت بع رقابتهای پیشین و نزدیک  دو باشگاه پاس و پرسپولیس نداشت .......... در پایان نیز با دو گل دقایق واپسین مائیس میناسیان و زنده یاد ایرج سلیمانی ( یک بر یک ) مساوی پایان یافت سپس یکی از زیباترین لحظات فوتبال باشگاهی ایران   شکل گرفت اصغر شرفی بر دوش یاران خود و پرسپولیسی ها در حالیکه ابراهیم آشتیانی رقیب همیشگی او , پیشاپیش بازیکنان حرکت میکرد و بشدت توسط سکونشینان امجدیه  مورد تشویق قرار داشت . دور افتخار  خود را در امجدیه زد تا وداعی در خور و براستی شایسته داشته باشد . 

 اصغر شرفی 

پس از پایان دیدار کزارشگر کیهان ورزشی در رختکن با او مصاحبه ای انجام داد ه که متن ان چنین است :

اصغر شرفی را پس از دیدار با پرسپولیس در رختکن در حالی دیدیم که پیراهنش را برای یکی از دوستادارانش امضاء میکرد یافتیم ...  شرفی در حالیکه هنوز چشمانش نمناک بود و صدایش میلرزید با گونه هایی سرخ گفت :

 

 

  من نمیدانم که چگونه از هموطنانم تشکر کنم زیرا که زبانم از این همه حمایت قاصر است ولی بهر حال از همه مردم - مطبوعات - وسایل ارتباط جمعی و بازیکنان از صمیم قلب سپاسگزارم از این پس هدفی جز خدمت به جوانان مملکتم ندارم و تمام سعی من در تربیت جوانانی برومند و سر فراز کشورم , صرف خواهد شد  

 

 

 

 آن چمعه خاطره انگیز از بعد دیگر نیز برای کاپیتان شرفی بیادماندنی بود   و ان دریافت خبر پدر شدنش , صبح همان روز بود  میلاد پسرش ,شادیهای او را دو چندان ساخت  استاد چند روز بعد به یک سفر اروپایی رفت تا خستگی سالها تمرین و اردو های پیاپی ملی و باشپاهی را  را از تن خارج سازد و   پس از بازگشت یک اتومبیل شیک و کورسی نیز  با خود به ایران اورد سپس مبلغ 30 هزار تومان بابت بلیط فروشی بازی خداحافظی , در اختیارش قرار داده شد تا آغازگر , دوره ای جدید از زندگی خود باشد 

 

 

 

 

 

----------------------------------------------------

    * گالری تصاویر اصغر شرفی ..............

 

 

اصغر شرفی

 

 

 

 

اصغر شرفی

 

 

 

 

اصغر شرفی

  * استاد اصغر شرفی و جناب سرهنگ همایون شاهرخی , دو چهره درخشان و ماندگار تیم فوتبال باشگاه پاس - 1351

 

 

 

تیم ملی برابر اسپارتا پراگ ( امجدیه 1351 )بهترین مهاجمان فوتبال ایران در اوایل دهه پنجاه شمسیاصغر شرفی

  * سیمای شاداب ستارگان تیم ملی - کارو حقوردیان - اصغر شرفی - زنده یاد صفر ایرانپاک - علی جباری - علی پروین و زنده یاد همایون بهزادی  ............... انتخابی المپیک مونیخ 1351

 

 

اصغر شرفی

  * دو ستاره  و دو قهرمان بی تکرار-  استادان ارجمند اصغر شرفی و ابراهیم آشتیانی در مصاف پاس و پرسپولیس ..... چام اول تخت جمشید پاییز 1352 

 

 

اصغر شرفی  1352اصغر شرفی برابر سرخابیها 1352دیدار خداحافظی از فوتبال  اسفند 1353اصغر شرفی

اصغر شرفی