A+ R A-

تبلیغات

رجیران

ناصر حجازی

ناصر حجازی

 

    ناصر حجازی ( NASSER HEJAZI )

 

  اندام بالا بلند,  دستهای کشیده  و چهره دوست داشتنی  ...  در کنار مهارتهای فنی , او را چنان در قلب ها جای داد که , تصور پوشیدن پیراهن شماره یک تیم ملی بر تن او رویای همیشگی فوتبالدوستان شد . شاید بیراه نباشد در کمال احترام به همه دروازه بانان زحمتکش تیم ملی طی سالها,  او را اعتبار دروازه بانی فوتبال ایران بنامیم ........ با او بود  گه به المپیک و جام جهانی راه یافتیم ....  در مونترال برابر چشمان جهانیان تحسین شدیم و ده ها خاطره شیرین دیگر که جملگی یادگار های هستند از  , حضور دروازه بانی محبوب بنام ناصر حجازی  ......

 

  بیوگرافی

   نام                       ناصر حجازی

تولد                       23 آذر 1328 در تهران  ( محله نواب )

خانواده                دارای چهار خواهر و یک برادر

رشته                   فوتبال 

باشگاه                 نادر - تاج ( استقلال ) - شهباز 

حضور ملی          59 - 1349 ( یازده سال )

 

حضور دردبستان هخامنش  عشق و علاقه به فوتبال را از سومین سال دبستان در وی بارور ساخت  سپس  بسکتبال نیز به تعلقات او  افزوده شد تا تمام وقت او و همکلاسی ها صرف آن شود   تا آنجا که دوره ابتدائی را  بجای 6 سال , طی مدت 8 سال سپری نمود  سال 1342  به دبیرستان سعادت (  امیریه )  رفت  و انجا   والیبال و بسکتبال را دنبال نمود  تا روزی که    مسابقات فوتبال (  محلات )  برکزار شد و چون بازیش چنگی بدل نمیزد و تعداد بازیکنان نیز اندک بود  او بعنوان دروازه بان , درون دروازه ایستاد !

 

  حجازی را همانند اکثر دروازه بانان بزرگ یک حادثه به فوتبال کشاند بدون تردید اگر بسوی فوتبال روی نمی آورد بسکتبالیست خوبی میشد ناصر از دبیرستان ابومسلم بسکتبال را بصورت جدی آغاز کرد خود وی میگوید :

                                                             بچه ها گفتند قدت بلند بیا بسکت !

در همان سال اول که این ورزش را شروع کرد بخاطر استعداد و شرایط آرمانی بدنی عضو تیم بسکتبال دبیرستان شد در کلاس سوم دبیرستان بود که با دیگر بسکتبالیستهای محلشون داوود حداد و جلال شهمیرزادی که بعد ها از سرشناسان ورزش بسکتبال شدند دسته جمعی به تیم بسکتبال باشگاه پولاد رفتند و با پیراهن این باشگاه در مسابقات باشگاهی تهران شرکت کردند در گلاس چهارم با همین تیم پولاد فصل خوبی را در مسابقات باشگاهی تهران پشت سر گذاشتند تا به مقام چهارم رسیدند نکته ای که در اکثر منابع بدان اشاره نمیشود !

سال بعد ناصر مدرسه را عوض کرد و به دبیرستان سینا رفت در آنجا هم از همان اول عضو ثابت تیم بسکتبال مدرسه بود ولی همان ماههای اول تیم فوتبال مدرسه با یک تیم محلی در زمین شماره 4 اکبر آباد مسابقه داشت و حجازی هم مثل خیلی از بچه های علاقمند دیگر برای دیدن این مسابقه به ورزشگاه علی آباد رفته و در کنار زمین خاکی بازی را تماشا کند اما تیم مدرسه بطور غیر منتظره ای در این مسابقه تا حدود دقیقه شصت مسابقه 6 - 7 گل میخورد ناراحتی این گلهای خورده بقدری همه را در بر گرفته بود که معلم ورزش مدرسه ( آقا دستگاه - حسین دستگاه نویسنده سابق کیهان ورزشی ) نگران دنبال راه حلی میگشت و با چشمانش بی هدف این ور و آن ور را نگاه میکرد که ناگهان نگاهش روی حجازی خیره ماند ..... چند لحظه بعد صدای فریاد مانندش بلند شد :

- هی ناصر تو آره تو بیا اینجا

- بله آقا

- ببین ناصر تو قدت بلند بدو برو تو دروازه ... بدو دیگه چرا معطلی ؟

ناصر که هاج و واج مانده بود رفت تو گل وایستاد از این ببعد گویی سرنوشت برایش چیز دیگری خواست درخشش ناصر در همان حدود سی دقیقه پایانی و پچ پچ های بچه ها در کنار زمین بقول خودش شوخی شوخی اورا دروازه بان تیم مدرسه کرد ....

 

ناصر حجازی

 

 

  از همان روز به بعد ناصر دروازه بان ثابت تیم مدرسه شد در حالیکه عضویتش در تیم بسکتبال نیز محفوظ بود حمایتهای آقا دستکاه که ناصر او را اولین مربی خود میداند باعث جا افتادن او در پست دروازه بانی شد و خیلی زود بین فوتبالیستهای مدارس اسم در کرد سال 1348 در مسابقات فوتبال قهرمانی بخش او و دیگر بچه های تیم دبیرستان سینا تا مرخله نهایی پیش آمدند در آخرین روز تیم دبیرستان کارون حرف آنان بود و دیدار انان بگونه ای شکل گرفته بود که اگر حجازی و یارانش حریف را مغلوب میکردند و یا مساوی بدست میآوردند تیم دیگری ( دبیرستان وحید ) به مقام قهرمانی میرسید اما در صورت باخت حریفشان کارون به قهرمانی بخش دست می یافت تیم کارون به مرتب قویتر از یاران حجازی بودند حضور غلام وفاخواه ( مرد جامها ) - جواد رمزی ( بعد ها سالها کاپیتان هما بود ) - منصور ضرابی ( مدافع مستحکم عقاب ) ........ عضو تیم کارون بودند و در کرکری بین آنان با تاصر قبل از شروع دیدار آنها مدعی بودند دروازه ناصر را با هفت هشت گل گلباران کنند در این باره ناصر خود میگوید :

     کرکری آنها برام سنگین بود قبل از بازی همه بچه ها را دور هم جمع کردم و با چند جمله باعث افزایش انگیزه در آنان شدم خودم هم چنان در دروازه قرار گرفتن که گویی مسئله مرگ و زندگی در جریان است هیچگاه آن روز را فراموش نمیکنم چنان دروازه بانی کردم که حتی بعد ها هم خود نظیر ان را در بازیهای خود ندیدم یادم میاید که آنان کلافه برای از دست دادن قهرمانی بودند در دقایق پایانی به بهانه مصدومیت پا دروازه را ترک کردم تا آنها ظرف چند دقیقه با دو گل قهرمانی را جشن بگیرند ( پایان نقل قول )

 درخشش ناصر طی همین مسابقه مسئولان تیم منتخب بخش را متقاعد کرد که او را بعنوان دروازه بان منتخب برگزینند بگونه ای که بعد از مدتی با همین تیم به اولین سفر ورزشی خود راهی گرگان شد در بازگشت از گرگان بود که یک خبر در روزنامه نظرش را جلب کرد :

  برای عضویت در تیم ملی فوتبال جوانان جهت شرکت در مسابقات جوانان آسیا در بانکوک بهترین فوتبالیستهای متولد سالهای 1328 و 1329 برگزیده خواهند شد .

اما در همان روزها ناصرحجازی به عضویت تیم نادر در آمده بود تا زیر نظر مربی خود ( هویدا ) در مسابقات جام باشگاهها شرکت کند بجز او مجید حلوایی و حاج محمد آزادان مدافعان صاحب نام فوتبال نیز عضویت تیم نادر بودند .

ناصر حجازی

                                 ادامه دارد ..........

 

 

 

 

                                                                                      آلبوم تصاویر ناصر حجازی

 

ناصر حجازیناصر حجازی ( 1350 )

 

 

ناصر حجازی

 

 

ناصر حجازی

 

 

ناصر حجازی - جام ایران 1353

 

 

 

 

 

 

ناصر حجازی

 

 

 

ناصر حجازی و صفر ایرانپاک ( 1352 )

 

 

ناصر حجازی

 

 

بازیهای آسیایی تهران - 1353

 

 

ناصر حجازیپروین - حجازی - کازرانیناصر حجازیناصر حجازیایران و استرالیا دیدار رفت سیدنی 1977ناصر حجازیچشمان همیشه باز ناصر .....

 

 

ناصر حجازی

 

 

ناصر حجازی

    * دیدار دوستانه تاج با آکادمیکا ( پرتغال ) .....

 

 ناصر حجازی

 * شهباز و پرسپولیس هفته یازدهم پنجمین دوره جام تخت جمشید ( یکشنبه 8 خرداد 1356 ) ناصر حجازی در مصاف با محمود خوردبین بر شرایط مسلط است ....

 

ناصر حجازی

 

 

ناصر حجازی

 

 

ناصر حجازی

 

 

ناصر حجازی

 

 ناصر حجازی

 * ناصر حجازی و عزیز اصلی دو اسطوره دروازه بانی فوتبال ایران - دیدار پشکسوتان یادبود فرهنگ بادکوبه دروازه صاحب نام فوتبال باشگاهی - تابستان 1366 عزیز آقا که آخرین روزهای حضور خود را در ایران میگذراند یک نیمه مسئولیت حراست از دروازه تیم سبزها را بر عهده داشت و ناصر حجازی نیز که در واپسین روزهای دوران بازیگری از نیمه دوم  درون دروازه تیم سپید قرار گرفت .... یاد و خاطره هر دو نازنین همواره گرامی

 

ناصر حجازی