A+ R A-

تبلیغات

رجیران

نیرو اهواز

 

   نیرو اهواز ۱۳۵۵

--------------------

--------------------

 

  نیرو , نماینده ی استان خوزستان در جام چهارم تخت جمشید , یک تیم توانمند بود ...  آنها پر ستاره تر و کامل تر از فصل های پیش به مسابقات جام تخت جمشید آمدند  تا نمایانگر توان واقعی فوتبال خوزستان باشند .  نیرو علاوه بر  بر بازیکنان شایسته ای که در اختیار داشت چند ستاره آبادانی را نیز به جمع انها افزود  تا یک ائتلاف خوزستانی ها شکل گیرد اسماعیل کشتکار مروارید فوتبال آبادان بهمراه علی نکویی ,اسفندیار دوستانی و قاسم فلاح زاده ... جملگی از آبادانیهای سرشناسی بودند که در جام چهارم به نیروی اهواز پیوستند 

  مسئولان نیرو در شرایطی که  قرارداد جرج اسکینر  همچنان پابرجا بود  اما , عذر او را خواستند .... و سپس خواستار استخدام یک مربی خارجی دیگر بر شدند اما تا جذب مربی جدید , زنده یاد حسن علم مربی قدیمی شهر اهواز, نیرو را در سه مسابقه ی نخست آغاز فصل هدایت کرد .

  از هفته ای چهارم " استفان گامبوش " مربی مجاری , هدایت نیرو را بر عهده گرفت ....  روزهای نخست , بسیاری از کارشناسان نسبت به او نظر مثبت نداشتند . آنها  معتقد بودند که وی هرگز قادر نخواهد بود , شرایط نیرو را سرو سامان دهد .... بر این اساس , هنگامیکه نیرو در همان  تجربه اول موفق شد  پاس ( قهرمان مسابقات ) را در امجدیه مغلوب سازد ,  همگان آن را , یک اتفاق زود گذز دانستند ....  اما روند مثبت تیم نیرو , تداوم یافت  بگونه ای که در پایان فصل , عنوان بهترین تیم شهرستانی را از ان خود نمود . بنابر این   مسئولان نیرو ,   با افزایش دستمزد وی موافقت نموده و اینگونه قراردادش را  تا دوسال دیگر تمدید کردند .

  (قرارداد استفان گامبوش در فصل نخست  مبلغ ۸۰۰۰ تومان حقوق ماهانه بود اما قرارداد بعدی او معادل ۱۱۰۰۰ تومان , همراه با مزایا از جمله  خانه , اتومبیل شخصی و یک معلم سرخانه برای فرزندانش .... ( در مجموع ,  معادل  ۲۵۰۰۰ تومان در ماه ) . آن روزها , \رداخت این مبلغ برای یک مربی باشگاهی بسیار سنگین بود و مربی های داخلی , ماهانه حتی یک پنجم آن را نیز دریافت نمیکردند  .......  )

  با اینحال اما , تیم نیرو از معضل چند دستگی در رنج بود ....  گروهی طرفدار یک مربی خاص و یک تیم شهر اهواز بودند و گروهی نیز طرفدار تیمی دیگر یک عده نیز در این میان   بیطرف بودند .....  یک گروه نیز آبادانیهای تازه به خدمت گرفته ....  اما مربی کاردان مجاری  با روش تنبیه و پاداش , توانست بی نظمی های موجود را از تیم خود  دور سازد و بمرور . یک تیم یکدست و یکدل بوجود آورد آنچنانکه که اگر خود نتواند قهرمان شود اما آنقدر توان داشته باشد که در تعیین سرنوشت جام , نقش داشته باشد . 

  پیروزی بر تیم قدرتمند ملوان در هر دو مسابقه ی رفت و برگشت , که برای فوتبال خورشتان و منطقه ای جنوب ,  بسیار حائز اهمیت بود و همچنین پیروزی هفته ماقبل آخر برابر پرسپولیس که موجب دور شدن سرخپوشان از جام و معرفی پاس بعنوان تیم قهرمان شد , از نتایج درخشان نیروی اهواز در جام چهارم بود .

 

 نیرو , هرچه که به پایان مسابقات نزدیک میشد هماهنگتر و دلنشینتر نیز ظاهر میگشت آنچنانکه در ۵ - ۶ مسابقه آخر فصل . هر تیمی را میتوانست مغلوب کند انتخاب دو تن از بازیکنان این تیم در هفته های ۲۸ و ۲۹ از سوی نشریه دنیای ورزش بعنوان بازیکن هفته , نشانه ای از همین روند رو به رشد بود.

  حسین حافظی , مهاجم نیرو قدری دیر آغاز به گلزنی نمود اما وقتی که شروع کرد دیگر متوقف کردنش کار هر تیمی نبود او که تا هفته بیست و ششم تنها یکبار برای تیمش گلزنی کرده بود تا پایان جام 6 بار دیگر آن را تکرار نمود  تا سهم عمده ای در موفقیتهای پایان فصل , داشته باشد .

  حضور دو مدافع بسیار توانا در دوسوی خط دفاعی , موجب افزایش توان هجومی نیرو شده بود چرا که با حضور اسفندیار دوستانی و غلامعباس شیدایی در مرکز خط دفاع و پوشش مناسب ایندو شرایط برای نفوذ جمال خلیلیان از راست و کاپیتان توانمند نیرو حمید سه برادران از چپ فراهم شده بود .

  ستاره بی چون و چرای نماینده ی اهواز , دروازه بان شایسته ی نیرو , کریم بوستانی بود ....  او رهبر خط دفاعی نیرو و نقطه اطمینان مربی و هواداران   بود بی شک کریم بوستانی از چهره های  برگزیده جام چهارم تخت جمشید می باشد . 

  وبسایت جام تخت جمشید - اردیبهشت ۱۳۹۳

 

 

 

  --------------------------------

 --------------------------------

 *  گالری  تیم نیرو , جام چهارم تخت جمشید

 

 استفان گامبوش :

 ما توقع زیادی نداریم میخواهیم در این فصل مکانی بین هشتم تا دوازدهم را در جدول رده بندی داشته باشیم برای این فصل چیزی تازه ای در تیم نیرو نخواهید دید همین است که داریم فقط کوشیده ایم که با آمادگی بدنی خوب که نخستین مشکل ما بود وارد میدان شویم تا حدی هم موفق شده ایم و سعی من اینست که بازهم توان و یارایی این تیم را برای بهتر دویدن سریعتر کار کردن و خوبتر جنگیدن بالاتر ببریم فعلا مشکل زیادی نداریم و خیال من از حیث آمادگی بچه ها راحت شده است اما برای سال دیگر مطمئن باشید که نیرو را اینطور نخواهید دید تیمی که در فصل آینده پا به جام پنجم میگذارد توقعش بیشتر است و حتما مقامی بین اول تا پنجم را میخواهد .

  این توقع زیادی نیست جنوب کشور شما در فوتبال عجیب استعداد دارد من جوانها را دیده ام و به هوش و استعداد آنها پی برده ام برنامه ای دارم تا سال دیگر چهره تیم اهواز بکلی تغییر دهم نه از حیث بازیکن بلکه خواهید دید که چگونه تکنیک بازیکن اهوازی در خدمت یک تاکتیک حساب شده , یک تیم خوب را میسازد .

  اگر نوری ترک عادت نکند

 میخواستم میان حرفش بپرم که خودش ادامه داد میدانم که میخواهید درباره نوری خدایاری بپرسید او تکنیک خوبی دارد اما کارهایش گاهی زیادی و برای یک تیم خوب نیست به او گفته ام اگر بخواهد این طور ادامه دهد او را کنار خودم روی نیمکت ذخیره ها مینشانم او باید فکرش را عوض کند و به تاکتیک تیم بپیوندد در آن صورت بازیکن خوبی خواهد بود اگر ترک عادت نکند از او چشم میپوشم .

 دو چیز کم دارید 

گامبوش که هنوز یکسالی نیست به ایران آمده است درباره فوتبال ایران اینطور اظهار نظر میکند فوتبال شما خوب است کارهای خوبی صورت گرفته و برنامه های جالبی برای فوتبالتان دارید و حتی نشان میدهد که تیمها و بازیکنان , شایستگی بیشتری هم دارند اما چند مشکل در فوتبال شما دیده میشود اول از همه , اینکه مربیان مختلفی با عقاید و شیوه های مختلف بازی در کشور شما وجود دارند که هرکدام به راهی میروند و نظر و عقیده ای جدا از هم دارند این برای فوتبال یک کشور مفید نیست

  دیگر اینکه در حال حاضر خشونت دوندگی و جنگیدن در تیمهای شما بیشتر از یک فوتبال واقعی و خوب دیده میشود بطور کلی بازیکنان شما از نظر تئوری و درک بازی ضعیف هستند . رفع مشکل نخستین معلوم است اما برای آنکه مشکل دیگر برطرف شود کافیست که از 13 - 14 سالگی شروع کرد آنچه را باید در تیمهای باشگاهی و ملی پیاده کرد برای آنها گفت من کمتر دیده ام که باشگاهها تیمهای جوانی داشته باشند و برای آنها هر چه لازم است بگویند و آنها را کاملا جدی بگیرند با خوشحالی میگویم که در جنوب ایران منوچهر سالیا را دیدم که میدانست برای جوانها چه باید بگوید و چه برنامه ای داشته باشد کارش واقعا عالی است ...

                                                                                                                                        27 شهریور 1355 - دنیای ورزش شماره 310

 

 

 

 

                         هفته بیست و نهم : جام  از دست  پرسپولیس لغزید .........