A+ R A-

تبلیغات

رجیران

مطالب

مجید حلوایی و اوزه بیو

اوزه بیو و مجید حلوایی

* بترتیب از راست : حسین سلیم آبادی , جهانگیر نصیری , اوزه بیو , مجید حلوایی و محمد علی مالکیان

پاس تهران و بنفیکا لیسبون - امجدیه ۲۳ اسفند ۱۳۴۹

============================

 

 زمستان سال ۱۳۴۹  فوتبال ایران , روزهای خاطره انگیزی را سپری میکرد .... در آن روزها , فوتبالی که به تازگی داعیه آقایی بر فوتبال آسیا را داشت , با میزبانی از یک باشگاه معتبر اروپای غربی , خود را آماده ی گام نهادن به دهه ی مهم و سرنوشت ساز ۷۰ میلادی , مینمود . دهه ای که در آن فوتبال ما  از مرزهای آسیا عبور کرد و  شایسته ی حضور در جام جهانی فوتبال شد . اقداماتی همانند دعوت از بنفیکا و تقابل رو در رو با بزرگان جهان فوتبال همانند اووه زیلر , پله , بکن بائر و گردمولر در سالهای بعد , علاوه بر کسب در امد و افزایش میل و رغبت و اشتیاق جامعه نسبت به رشته فوتبال اما , جملگی در راستای همان هدف بزرگ " جهانی شدن فوتبال ایران " انجام میشد .

 در یک عصر بیادماندنی , مورخه یکشنبه ۲۳ اسفند ماه سال ۱۳۴۹ , در هوایی سرد و ابری , بنفیکا و ستارگان  اش , همانند اوزه بیو , آرتورجرج , نه نه , اومبرتو ........ نمایشی ناب و دلچسب از فوتبال نوین  را در شرایطی به نمایش گذاشتند که از دو روز قبل یک ابر سیاه , پهنه آسمان تهران را فرا گرفته بود اما شرایط نامساعد جوی نیز ,  نمیتوانست مانعی در برابر عطش وصف ناپذیر شیفتگان فوتبال برای مشاهده بزرگان جهان باشد . بنابر این  امجدیه پیر , یکبار دیگر مملو از تماشاگر شد و  حریف بنفیکا نیز , تیم فوتبال پاس  نائب قهرمان باشگاه های ایران  بود .

 آن روز  پاس تهران , تحت هدایت حسن آقای حبیبی , یک روز بیادماندنی دیگررا سپری کرد و علیرغم پذیرش شکست دو بر صفر اما , چنان توانمند و شایسته مقابل بزرگان بنفیکا ظاهر شد که تحسین کلیه کارشناسان را بر انگیخت . آن روز پاس بواقع از اعتبار تیم قهرمان آسیا , بخوبی دفاع کرد  مطبوعات وقت نیز از عملکرد پاسی ها به نیکی کردند .  بعنوان مثال  هفته نامه معتبر  کیهان ورزشی  در این رابطه با یک تیتر درشت , نوشت : پاس , بنفیکا را به حیرت انداخت .