A+ R A-

تبلیغات

رجیران

مطالب

نصرت ایراندوست

نصرت ایراندوست

* استاد نصرت ایراندوست عزیز .....................      امجدیه - پاییز ۱۳۵۳

=====================

 

  ستاره , کاپیتان و سرمربی اسبق ملوان بندر انزلی با مجموعه ای از افتخارات و عناوین باشگاهی .......... استاد نصرت ایراندوست عزیز از چهره های بنام و فراموش نشدنی مسابقات جام تخت جمشید و از بزرگان نسل اول باشگاه محبوب ملوان می باشد که در یک دوره زمانی ۱۰ ساله , با وجود تمام کاستی ها و کمبود ها  ,  فوتبال انزلی را به بالاترین سطح  ایران رساندند و با شایستگی آن را نیز برای دهه ها  حفظ نمودند . یک نام بزرگ از نسلی براستی باشکوه و بی تکرار  ....   

 

   سالهای پایانی دهه ۴۰ شمسی , همان روزها یی که بخش عمده ی فوتبال ما به رقابتهای باشگاهی تهران خلاصه میشد , یک تیم جوان با تعدادی بازیکن کم نام نشان از شهر بندر انزلی ( پهلوی سابق ) در رقابتهای آموزشگاه های ایران به موفقیت های قابل توجه دست یافت . هفته نامه کیهان ورزشی که آن روزها تنها  نشریه معتبر ورزشی ایران بود , در یک صفحه کامل تصاویر کوچک این جوانهای شایسته را منتشر کرد و کاپیتان آنها را نیز  نصرت ایراندوست معرفی کرد . 

 کیهان ورزشی آن روز  نوشت :

کاپیتان نصرت مدافعی است سخت کوش و با تجربه که بیشتر دوست دارد از او در پست هافبک استفاده شود . 

از دیگر بازیکنان آن  تیم جوان و  بیادماندنی میتوان به نامهای غفور جهانی , قاسم سلطانزادی , علی نیاکانی و میخائیل پطروسیان اشاره کرد که جملگی ستون های تیم قدرتمند ملوان در مسابقات جام تخت جمشید بودند . 

تیم بندرانزلی با تکیه بر همین نامها به رقابتهای آموزشگاه های کشور که در مشهد برگزار میشد رفت و با شایستگی موفق شد , قهرمان مسابقات آموزشگاه های ایران در سال ۱۳۴۹ گردد .  پس از ان اما با تلاش و پیگیری مربی تیمهای فوتبال انزلی " استاد بهمن صالح نیا " و حمایت نیروی دریایی ارتش  ,  تیم فوتبال باشگاه ملوان بندر انزلی تشکیل شد و اغلب آن بازیکنان جوان ,  اجزای اصلی تشکیل دهنده ی نسل اول تیم فوتبال ملوان  شدند . تیمی که بسیار زود به مظهر فوتبال شمال ایران تبدیل شد .

   پاییز طلایی سال ۱۳۵۱,  روزهای روشن نصرت ایراندوست با ملوان ,  آغاز شد  .... آنها برای انجام رقابتهای انتخابی مسابقات جام تخت جمشید به خوزستان رفته بودند تا برای کسب یکی از پنج سهمیه تیمهای غیر تهرانی جام تخت جمشید , تلاش کنند و سرانجام نیز به هدف خویش دست یافتند و سپس با آغاز رقابتهای لیگ جام تخت جمشید , نام نصرت ایراندوست بعنوان یک هافبک سخت کوش و پرتوان , برای تمامی علاقمندان فوتبال ایران آشنا شد . او یکی از همان یازده بازیکنی بود که با پیراهن  ملوان در نخستین مسابقه لیگ سراسری , مقابل نورد اهواز بمیدان رفت . همان تیمی که با شایستگی ,  اولین برد شیرین را با نتیجه جالب ۴ بر صفر برای قوی سپید رقم زد .

 در فصل نخست جام تخت جمشید , ملوان و نصرت ایراندوست  در حال آزمون و خطا و کسب تجربه بودند .... گاهی چنان مصمم و استوار که همگان  حیرت زده میشدند و گاهی نیز  .... با اینحال  در همان فصل اول , ملوان با قرار گرفتن در رتبه پنجم  ,  نشان داد که از چه پتانسیلی بالایی برخوردار است . نصرت ایراندوست در اغلب مسابقات فصل حاضر بود و بواقع  یکی از شاگردان موثر استاد بهمن صالح نیا ...

 

نصرت ایراندوست * استاد نصرت ایراندوست , قلپ تپنده ملوان در جام تخت جمشید ........ انزلی - مرداد ۱۳۵۲

  ( ملوان و پاس هفته سوم از اولین دوره جام تخت جمشید )

============================

 

 از فصل دوم  تا جام پنجم  تخت جمشید روزهای بزرگی ملوانان در جام تخت جمشید بود . در این سالها آنها به یک تیم سراپا هجومی و موفق تبدیل شدند که مقابل هر تیمی , برای برد بمیدان می رفتند  . همچنین آنها نخستین تیمی بودند که در فوتبال ایران , به انحصار تیم های تهرانی  در بالای جدول پایان دادند و در جام پنجم نیز در شرایطی که بسیاری آنها را لایق قهرمانی  میدانستند , در جایگاه سوم لیگ سراسری جای گرفتند .   

 آذر ماه سال ۱۳۵۳ , هفته نامه کیهان ورزشی با انتشار تصویری از استاد نصرت ایران دوست , او را بهترین و موثر ترین بازیکن تیم ملوان در تقابل با تاج در تهران معرفی میکند و سپس مینویسد :

 ایراندوست هافبک مقتدر و صاحبنان ملوان در دیدار تیمش با تاج , بهترین بازیکن مردان شمال بود . او نود دقیقه در خط میانی با جنگجویی و فداکاری تحسین برانگیز , خنثی کننده بسیاری از طرحهای  تاج در خط حمله بود و  بجز این , خود او بارها پایه گذار حملات ملوان شد . 

 نصرت ایراندوست  * ملوان قدرتمند و بیادماندنی  جام تخت جمشید  .........   امجدیه - خرداد ۱۳۵۴

====================== 

 

  نصرت ایراندوست , در چهار دوره ی متوالی از رقابتهای جام تخت جمشید , عضو ثابت و تاثیرگذار ملوانان بود و سپس در دو دوره آخر ( دوره های پنجم و ششم ) کمتر فرصت حضور در میدان را یافت .بی تردید  یکی از بهترین و موفقترین روزهای نصرت ایراندوست با ملوان در طی این دوره زمانی ,  در جام چهارم و درتقابل با پرسپولیس شکل گرفت . روزی که او بهمراه سایر ستاره های ملوان , موفق شدند با شایستگی تمام در تهران , سرخپوشان همواره مدعی  را  با یک گل مغلوب سازند . آن روز , نصرت ایراندوست  یکی از بهترین و موثر ترین چهره های حاضر درزمین بود .   

  پس از انقلاب اسلامی نیز , ابتدا برای مدتی فعالیت تیم فوتبال ملوان کاهش یافت ....  ولی سرانجام  پس از گذشت یکسال و با تلاش فراوان چند چهره محبوب و با تجربه ملوان , همانند استاد نصرت ایراندوست ,  بار دیگر قوی سپید به عرصه رقابت ها بازگشت . استاد ایراندوست دو سه سال دیگر را نیز برای ملوانان توپ زد و سپس جای اش را به جوانانی شایسته همانند رسول یکتا و سیروس قایقران سپرد . 

 آخرین دوره ای که استاد نصرت ایراندوست با پیراهن ملوان در رقابتهای باشگاهی برای ملوان بمیدان رفت , مسابقات باشگاه های بندرانزلی فصل ۱۳۶۰ می باشد که در این دوره از مسابقات  او در مقام کاپیتان , ملوانان را یاری داد و سپس برای همیشه کفشهایش را آویخت و به جرگه مربیان پیوست . او مربیگری را از همان سال در فوتبال پایه باشگاه ملوان آغاز نمود که ماحصل تلاش وی , پرورش و معرفی چند چهره موثر برای سالهای بعد ملوان بود . او در دهه ۷۰ در تیمهای , بنیاد مستضعفان , پاس و شیلات انزلی فعالیت کرد و سپس برای مدتی هدایت تیم جوانان گیلان را بر عهده گرفت . استاد نصرت ایراندوست سرانجام در سال ۱۳۷۶ و پس از کناره گیری استاد بهمن صالح نیا , هدایت فنی باشگاه ملوان را پذیرفت و با تمام توان خویش , برای اعتلا و سربلندی  ملوان تلاش کرد .......

 

    

   در حال تکمیل ...