A+ R A-

تبلیغات

رجیران

مطالب

استقلال و راه آهن ۱۳۶۲

استقلال و راه آهن ۱۳۶۲

* سعید مراغه چیان و مرتضی یکه ...........  ورزشگاه امجدیه - مرداد ۱۳۶۲

======================

 

 دنیای زیبای فوتبال باشگاهی سالهای دور ما , سرشار از خاطرات شیرین و بیادماندنی است که  در خاطر فوتبالدوستان قدیمی جایگاهی ثابت و فراموش ناشدنی دارند . یکی از این خاطرات همواره دلچسب و زیبا , تقابل میان آبی های محبوب تهران و باشگاه راه آهن بود که به سختی میتوان برخی از آنها را از یاد برد . راه آهن که به گواه  فوتبالدوستان قدیمی , برای سالها یک منبع خوب و مطمئن در جهت پرورش بازیکنان مستعد و آینده دار , بویژه برای آبی های پایتخت بود  , هرگاه که در چهارچوب رقابتهای باشگاهی , برابر آنها قرار میگرفت , چنان با انگیزه ظاهر میشد که فوتبالدوستان را متعجب می ساخت . این فرآیند بار ها و بارها تکرار شد تا که سرانجام پس از چند سال  مطبوعات ورزشی ما , راه آهن را به گربه سیاه استقلال تشبیه کردند .

 یکی از این تقابل ها در تابستان سال ۱۳۶۲ و در چهارچوب رقابتهای جام باشگاه های تهران شکل گرفت . جمعه ۲۸ مرداد ۱۳۶۲ ورزشگاه پیر امجدیه  با حضور ۲۵ هزار تماشاگر , میزبان رقابت جذاب استقلال و راه آهن در چهارچوب رقابتهای هفته سوم جام باشگاه های تهران بود . هدایت دو تیم نیز بر عهده ی زنده یاد منصور پورحیدری ( استقلال ) و رضا وطنخواه بود .

  آن روز , استقلال بار دیگر زنده یاد ناصر حجازی را بعنوان سرگروه , درون دروازه داشت و در خط دفاع با ترکیب چهار نفره ی " اصغر حاجیلو , سعید مراغه چیان , حمید فرزام نیا و حمید فردعلی نیا " به میدان  آمد . خط هافبک استقلال نیز از سه ستاره تشکیل شده بود آنها عبارت بودند از زنده یاد رضا احدی , غلامرضا نعلچگر و رضا رجبی . و سرانجام خط حمله نیز با جعفر مختاری فر , وحید امیری و عبدالعلی چنگیز تزئین شده بود . نکته قابل توجه و تامل برانگیز در ترکیب استقلال , غیبت برادران بیانی و همچنین پرویز مظلومی بود . هفته نامه کیهان ورزشی در این رابطه چنین مینویسد :

 ... در حالی که بنظر می آمد این راه آهن است که از بابت غیبت بازیکن  برای این مسابقه نگرانی داشته باشد , این استقلال بود که با محروم کردن بیانی ها , فقط ۱۱ بازیکن شاخص در زمین داشت و وقتی پرویز مظلومی از نیمه دوم به زمین آمد , نیمکت ذخیره استقلال جملگی جوان و نا آشنا شد . 

 با اینحال , آبی های محبوب همان نمایش چند سال گذشته شان را مقابل راه آهن , بار دیگر تکرار کردند ..... در ابتدا برتری فردی و تیمی استقلال آنگونه نمایان بود که آنها را در شرایطی کاملا برتر قرار دهد و از سوی دیگر نیز همزمانی بازی استقلال و پرسپولیس موجب شده بود تا برای دومین هفته ی متوالی , فضای ورزشگاه امجدیه بطور کامل در اختیار علاقمندان استقلال  باشد  . 

 نیمه نخست این مسابقه اما در شرایطی بدون گل پایان یافت که هر دو تیم تنها یک موقعیت نصف و نیمه برای گشودن دروازه ها داشتند . راه آهن با فرشاد پیوس جوان و استقلال نیز با وحید امیری .....

در نیمه ی دوم اما , مهاجم کهنه کار فوتبال ایران , پرویز مظلومی جایگزین وحید امیری شد و همین او بود که با یک ضربه سر هوشمندانه  در دقیقه ۶۴,  روی ارسال حمید فرد علی نیا از چپ , دروازه راه اهن را فرو ریخت اما این پایان کار نبود و در دقیقه ۸۵ , فرشاد پیوس با یک گل عجیب و تا حدودی باد آورده که روی اشتباه محرز ناصر حجازی بدست آمد , نتیجه ی رویداد را به تساوی کشاند و تا پایان نیز دیگر گلی رد و بدل نشد .