A+ R A-

تبلیغات

رجیران

مطالب

هوگو سانچز

هوگو سانچز

 

 

   هوگو سانچز  ( Hugo Sánchez ) WinkLaughingSurprised

======================

======================

 

   یک فانتزی باز "  گلزن " که لبخند شیرین و جذابی چون هنرمندان " پاپ آرت "  روی صورتش نقش می بندد , می تواند همانا اوج خواسته هواداران یک باشگاه بزرگ یا یک تیم ملی  باشد .... سخن از بت  کشور مکزیک است .... هوگوی بزرگ , استاد  انواع ضربه ها و حرکات آکروباتیک و بیست و ششمین بازیکن قرن بیستم به گزینش فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار  که براستی جایگاهی والا و ابدی نزد هواداران رئال مادرید  دارد ....... 

 

  آنانی که در دهه ی ۶۰ شمسی  با اشتیاق فراوان , برنامه های ورزشی سیمای ملی را  پیگیری میکردند , حتما در آغاز تیتراژ یکی از برنامه های هفتگی , آن گل تر و تمیز و هنرمندانه ی  آکروباتیک ( bicycle kick ) را  بخاطر می آورند که  توپ در کمال زیبایی به منتهی الیه سه جاف بالای دروازه , بوسه میزد و  لحظه ای بعد , زننده ی  گل  با پیراهنی سپید ,   نمایش هنرمندانه اش را با انجام یکی دو حرکت پی در پی آکروبات , تکمیل میکرد .  ....  شاید اغلب بچه های ایران ,  نخستین بار از همانجا با نام و چهره ی هوگو سانچز بزرگ آشنا شدند .

 

هوگو سانچز

 

   سانچز  در یک  خانواده کاملا ورزشی , پرورش یافت ....  هنگامی که او آغاز کرد تا دنیای پیرامون اش را بشناسد , پدر و برادرش را دید که بازیکن فوتبال  بودند  و نیز مادری که عضو یک تیم والیبال  بود ... و بجز آن , یک خواهر که قصد داشت روزی به یک ژیمناست بزرگ  تبدیل شود .  علیرغم برخورداری از این  زمینه مساعد اما , استعداد فراوان او در رشته ی فوتبال  بسیار تصادفی شناخته شد . روزی همراه با برادر به یکی از جلسات تمرین  رفت و  اتفاقی به تمرین پرداخت و در همان جلسه نخست ,  چنان همگان را تحت تاثیر قرار داد که باورش برای خود وی نیز  دشوار بود .

 هوگو در نوجوانی ,  بواسطه ی تعلیمات خواهرش  با اصول صحیح اجرای حرکت های دشوار  ژیمناستیک آشنا شد و همین موجب گشت تا برای سالها از این توانایی در فوتبال نیز استفاده کند . سانچز بیش از تمام ستاره های تاریخ فوتبال  از حرکات پر زرق و برق اکروباتیک استفاده کرد و این  تنها محدود به نواختن ضربه قیچی برگردان bicycle kick )  نبود . او بارها در  هد زدن (  بویژه هد شیرجه ای )  و نیز  شادی های پس از گل اش و گاه نیز هنگام  یک ضربه ی ساده بسوی دروازه , از حرکات ترکیبی رشته ی ژیمناستیک , بهرمند شد که نشان از تبحر فراوان  در جفت و جور نمودن بدن و نیز محاسبه دقیق و مناسب دارد . در ان روزها نخست , موفقیت هایش در زدن ضربه ی قیچی برگردان با لبخند  حاکی از خشنودی پدرش  همراه بود و همین رضایت خاطر پدر سبب شد تا هوگو , هر روز بیش از روز  پیش تمریناتش را برای کسب تجربه  در زمینه ی  ضربه های آکروبات , دنبال کند .

 

 

  ۱۸ ساله بود که با باشگاهی در مکزیکوسیتی , بنام پوما ( U.N.A.M ) قرارداد بست  ......... پوما یک باشگاه دانشجویی است که زیر نظر دانشگاه ملی مکزیک اداره میگردد و در بالاترین رده ی فوتبال لیگ حرفه ای کشور مکزیک نیز , فعالیت دارد . هوگو با پیوستن به باشگاه پوما , این امکان را یافت که تحصیلاتش را در رشته ی دندانپزشکی نیز آغاز کند . چند ماه پس از آن , روزهای خوش فوتبال هوگو نیز آغاز شد . درخشش او سبب گشت تا به اردوی تیم ملی مکزیک دعوت شود که آن روزها در صدد حضور در رقابتهای المپیک تابستانی ۱۹۷۶ مونترال بود  .

 هوگو از فصل ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۱ ( بجز یک دوره کوتاه ) همواره عضوی از باشگاه پوما بود و طی این مدت , ۱۸۸ بار در رقابتهای رسمی با پیراهن پوما بمیدان رفت و  در حدود یکصد گل نیز  بثمر رساند .  

 پوما در همان فصل نخست ( ۷۷ - ۱۹۷۶ )  با درخشش سانچز جوان , موفق شد به نخستین عنوان قهرمانی لیگ  دست یابد و دو سال بعد از آن , سانچز با ثبت ۲۶ گل  , آقای گل رقابتهای باشگاه های مکزیک شد . 

 

هوگو سانچز * هوگو سانچز محبوب هواداران باشگاه پوما ( U.N.A.M ) ...... مکزیکوسیتی - آوریل ۱۹۷۸

===========================     

    فصل ۱۹۷۹ و بر پایه ی یک توافق ایجاد شده , باشگاه پوما پذیرفت تا  هنگام تعطیلات ما بین دو فصل , تعدادی از بازیکنان را بصورت قرضی در اختیار باشگاه  " سن دیه گو ساکرز "  در لیگ حرفه ای آمریکای شمالی , قرار دهد . بنابر این تعدادی از بازیکنان که هوگو نیز یکی از آنان بود  در فصل های بهار , پاییز و زمستان در لیگ مکزیک حاضر بودند و در هنگام  تابستان به لیگ حرفه ای امریکا می پیوستند . سانچز ۳۲ بار برای باشگاه ساکرز , بمیدان رفت و طی آن ۲۶ بار نیز دروازه حریفانشان را گشود ... که برای جوانی چون او , آماری ارزنده و قابل توجه می باشد . 

 

  آخرین فصل حضور  سانچز اما در باشگاه پوما ,  با یک هتریک بیادماندنی در تاریخ باشگاه  همراه شد . او که دیگر  بازوبند سرگروهی را نیز روی بازوی اش می بست , موفق شد پوما را  , صاحب دومین عنوان قهرمان لیگ سراسری باشگاه های مکزیک نماید . آنگاه سانچز در رقابتهای کوناکاف ( 1980 CONCACAF Champions' Cup ) نیز خوش درخشید و جام قهرمانی را بالای سر خویش برد و سرانجام کاپ اینتر آمریکانا ( Copa Interamericana )  را نیز , ضمیمه افتخارات فصل رویایی اش نمود .     

 

  اما نمایش دلپذیر هوگوی جوان , تنها  به رقابتهای فوتبال باشگاهی محدود نشد  ........  او در قامت ملی نیز , موفق عمل کرد و طی دو سال , ۱۳ بار در رقابتهای رسمی ,   دروازه رقبای مکزیک را گشود .  گلهای سانچز , اغلب چنان  تماشایی و دلچسب بود که , چشمان ناظران را  متوجه عملکرد او کرد . بنابر این چندی پس از ان ,  کارشناسان خبره و نیز باشگاه های معتبر اروپایی  ,   متوجه استعداد فراوان او در گلزنی شدند و چنین بود که پس از ۵ فصل موفق و درخشان , هوگو به اروپا منتقل شد . 

  در ابتدا مسئولان باشگاه لندنی آرسنال , خواستار جذب او شدند ... اما  آن  که سرانجام در این رقابت موفق عمل کرد , باشگاه آتلتیکو مادرید بود . هوگو اما در  فصل نخست ( ۸۲ - ۱۹۸۱ ) چندان عملکرد موجه و رضایت باری نداشت و اگر چه او موفقترین مهاجم اتلتیکو مادرید در گلزنی بود اما نتوانست انتظارات را بر اورده سازد چرا که   در طی ۲۰ مسابقه , تنها موفق به ثبت ۸ گل شد .

 ولی  با گذشت زمان و بویژه با حضور یک مربی کارآمد بنام  لوئئیز آراگونز ,  هوگو موفق شد , خود را با شرایط دشوار و طاقت فرسای لالیگا وفق دهد  و بمرور در فصول بعد موفقتر عمل کند .... او   در فصل ۸۵ - ۱۹۸۴  با ثبت ۱۹ گل در صدر گلزنان   ایستاد تا علاوه بر کسب یک عنوان ارزشمند   , سبب گردد تا اتلتیکو پس از چند فصل رخوت , صاحب عنوان دومی لیگ شود و سپس چند هفته بعد از ان  , با فتح سوپر کاپ اسپانیا ( Copa del Rey ) فصلی خاطره انگیز اش را تکمیل کند . هوگو در فینال و در روزی که بیلبائو با بزرگی چون خولیو سالیناس سرا پا حمله بود , دو  بار پی در پی " روی دو ضد حمله "  گلزنی کرد تا آتلتیکو مادرید  با نتیجه ی نزدیک ۲ بر ۱ , فاتح  کوپا دل ری شود .    

 هوگو سانچز

 * هوگوی شگفت انگیز و یک " اوور هد " زیبا روی سقف مادرید با پیراهن آتلتیکو ....   تابستان ۱۳۶۳

=============================

 

   گلهای حساس  و  سیمای شاد و فتو ژنیک هوگو , سبب شد تا او بشدت مورد علاقه و توجه مسئولان و هواداران باشگاه رئال مادرید باشد . انتقالی میان دو رقیب سنتی که به حرف نخست بازار نقل و انتقالات و محافل فوتبالی اسپانیا تبدیل شد . سرانجام اما هوگو در ۲۴ تیر ۱۳۶۴ , پای برگه قرارداد داخلی  رئال را امضا کرد تا از این پس پیراهن سپید برفی مادرید را بر تن کند . انتقالی که بسبب حساسیت  فراوان هواداران آتلتیکو  , بصورت مستقیم صورت نگرفت و رضایت نامه هوگو ابتدا با یک توافق صوری  برای باشگاه مکزیکی پوما صادر شد  و سپس  برای حضور در باشگاه رئال مادرید  .... !!!  .................. تنها کمتر از یک هفته  پس از امضاء  قرارداد   و در حضور ۵۵۰۰۰ هزار هوادار مشتاق در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو  , آقای گل تازه  اسپانیا با پیراهن سپید , مقابل دوربین خبرگزاری ها ظاهر شد . 

 

 با پیوستن هوگو به رئال مادرید او به بازیکنی متفاوت تبدیل شد که  هر لحظه , همگان از او انتظار گل دارند . هوگو عضوی از یک گروه شد که در مادرید به  کرکسها شهره  بودند . آنها عبارت بودند از امیلیو بوتراگئنو , خورخه والدانو , مارتین واسکوئز , میشل , مانوئل سانچیز و میگوئل پراتزا .....

 سانچز تا پایان فصل ۱۹۹۲ ( ۶ فصل متوالی ) عضوی ثابت از ساختار هجومی رئال مادرید بود و طی این مدت ۲۸۸ بار بمیدان رفت و ۲۱۱ بار نیز , برای آنها گلزنی کرد . هوگو خیلی زود محبوب قلبها شد چنانکه که هواداران رئال او را  با عنوان ( HOGOL ) صدا زدند  که ترکیبی است از نام کوچک او ( هوگو)  و واژه ی ( گل )  ...

 

هوگو سانچز

* هوگو سانچز - رئال مادرید ....................        تابستان ۱۳۶۶

===================

 

  او چهار بار با رئال مادرید آقای گل لالیگا شد که بهمراه یک عنوان آقای گلی دیگر او در آتلتیکو مادرید , مجموعا آمار بسیار ارزشمند پنج آقای گلی را برایش بهمراه آورد که در فوتبال باشگاهی اسپانیا از چنین بازیکنی با عنوان ( pentapichici ) یاد میشود . عنوانی که تا به امروز تنها چهار ستاره بزرگ تاریخ فوتبال جهان ( آلفردو دی استفانو , کوئینی , لیونل مسی و هوگو سانچز )   به ان دست یافته اند .  

 

 

        

                                            پایان بخش نخست  ..........