A+ R A-

تبلیغات

رجیران

مطالب

مهدی فنونی زاده

مهدی فنونی زاده

* مهدی فنونی زاده عزیز ....................                              ورزشگاه آزادی - مهر ماه ۱۳۷۱

===========================

 

  ستاره سالهای نخست دهه ۷۰ فوتبال ایران و باشگاه های استقلال و بانک تجارت ...... با مهارت کم نظیر در شوت های سنگین راه دور ... مهدی فنونی زاده عزیز فرزندی دیگر از خانواده ی ورزشی  فنونی زاده می باشد . او با تیم فوتبال باشگاه راه آهن آغاز نمود اما در نیمه ی دوم دهه ۶۰ با تیم باشگاه نظامی نیروی زمینی  به فوتبال ایران معرفی شد و در ادامه بود که به استقلال تهران پیوست تا یکی از اجزای اصلی تیم رویارویی آبی ها در سال ۱۳۷۰ باشد .

 فنونی زاده با آبیها به افتخارات متعدد دست یافت ....  او با استقلال , قهرمان تهران , ایران و آسیا شد تا ویترین افتخاراتش , هیچ کم و کسری  نداشته باشد  . در ادامه اما به باشگاه بانک تجارت  نقل مکان کرد تا  از پس یکی از عوامل اصلی در موفقیتهای تیم فوتبال بانک تجارت طی سالهای ۱۳۷۱ الی ۱۳۷۳ باشد . 

 

مهدی فنونی زاده

 * در سالهای نخستین دهه ی ۷۰ مهدی فنونی زاده عزیز بهترین هافبک دفاعی ایران و حتی آسیا بود ... او در رقابتهای باشگاهی , ستون همواره پایدار استقلال بشمار می آمد . 

============================

 

  مقصد بعدی مهدی فنونی زاده عزیز باشگاه صنعتی سایپا بود ... او با نارنجی پوشان سایپا در مسابقات جام باشگاه های آسیا موفق ظاهر شد . دوران با شکوه فوتبال مهدی فنونی زاده را میتوان حد فاصل سالهای ۱۳۶۹ الی ۱۳۷۴ جستجو کرد . در این دوره او بهمراه تیم ملی , قهرمان بازیهای آسیایی ۱۹۹۰ پکن شد و سپس در فصل ۱۳۷۱ بعنوان بازیکن برتر فوتبال ایران انتخاب گردید . 

 مهدی فنونی زاده در سال ۱۹۹۳ از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا ,  بعنوان سومین بازیکن برتر سال  آسیا انتخاب شد . پیش از ان نیز  در مسابقات جام ملتهای اسیا ۱۹۹۲,  از سوی کارشناسان بعنوان یکی از اعضای تیم منتخب آسیا , برگزیده شده بود .

 

مهدی فنونی زاده

* در جام ملتهای اسیا ۱۹۹۲ که اغلب چهره ای سرشناس فوتبال ایران , کم فروغ ظاهر شدند , مهدی فنونی زاده عزیز " بحق " بهترین بازیکن و ستاره ی تیم ایران بود . بر همین اساس در پایان  , مهدی تنها یازیکن تیم ملی بود که نامش در تیم منتخب دهمین دوره جام ملتها ثبت شد . 

=============================

 

  برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که فوتبال ایران هرگز نتوانست آنگونه که باید از قابلیتهای فراوان مهدی فنونی زاده , بهره مند گردد و علت را نیز در دانش نسبی مربیان اش در سالهای نخست میدانند . سالها گذشت تا فوتبال ما مهدی فنونی زاده را شناسایی کند و هنگامی که او شناسایی شد , هیچگاه بخوبی تعلیم ندید . آنچه که ما از درخشش مهدی در مسابقات ملی شاهد بوده ایم , اغلب نتیجه ی تجربیاتی بود که خود او , طی سالها بمرور به ان دست یافت . بعنوان مثال  او در ۲۸ سالگی بود که  در مسابقات جام ملتهای اسیا ۹۲ , به انجام مستمر جنگ های تن به تن میانه ی میدان و همچنین شوت زنی به قصد گل روی آورد . همین دو عامل سبب شد تا همان سال بعنوان یکی از چهره های برتر فوتبال آسیا انتخاب گردد و  اگر چه در هیروشیمای ۹۲ , شوت هایش  گل نشد اما , نشان داد که مهدی از چه قابلیت بالایی در این زمینه ,  برخوردار است که تاکنون ,  چندان مورد توجه مربیان اش نبوده  .... همان روزها , هفته نامه ی کیهان ورزشی ,  بروشنی به این مطلب اشاره میکند ... 

  از ان پس اما , میل به شوت زدن در مهدی بیش از قبل  تقویت شد . یک سال بعد در رقابتهای انتخابی جام جهانی ۱۹۹۴ , مهدی  با همین توان کم نظیر شوتزنی , دو بار پی در پی از فاصله هایی دور , دروازه ی دروازه بان قرن آسیا را درست در دوران اوجش گشود و چشمها را بسوی خویش خیره کرد و این در شرایطی بود که دیگر  در مرز ۳۰ سالگی قرار داشت و بمرور از ان توان مطلوب بدنی , فاصله میگرفت .