A+ R A-

تبلیغات

رجیران

مطالب

روبرتو به ته گا

روبرتو بتگا

* فرزند شایسته و محبوب فوتبال ایتالیا , روبرتو به تگا ..................         دی ماه ۱۳۵۰ 

=========================

 

  ژانویه سال ۱۹۷۲ , اسطوره ی فوتبال ایتالیا و باشگاه یوونتوس بیکباره به یک بیماری حاد تنفسی دچار شد . او که در آغاز دوران اوج و شکوفایی فوتبالش قرار داشت بیکباره پس از پایان مسابقه برابر فیورنتینا ( ۲۶ دی ماه ۱۳۵۰ )  با اشکال در عمل تنفس  مواجه شد . بنابر این , مورد معاینه دقیق پزشکان متخصص قرار گرفت . این مقاله که در هفته نامه کیهان ورزشی منتشر شده است شرح همان روزهاست و دغدغه بزرگ فوتبالدوستان از بیماری یکی از بهترین ستاره های دهه ۷۰ فوتبال ایتالیا و باشگاه یوونتوس ....

 

     

تورین - متاسفیم روبرتو که بیماری در بیست و یک سالگی گریبانت را گرفته است . درست در زمانیکه همه چیز برای رسیدن تو به اوج اماده بود اینک مهم سلامتی توست که هر چه زودتر باز گردی . ما همچنان به طرفداری از تو ادامه خواهیم داد . این زبان حال تیم یوونتوس و تمامی ایتالیا در لحظه بعد از اعلام نظر پزشکان در باره ی شرایط بیماری روبرتو به ته گا سردار جوان یوونتوس بود . فردای روزی که یوونتوس تیم فیورنتینا را به لطف گل به ته گا , که این دهمین گل او در چهارده مسابقه بود , شکست داد . روبرتو در صبح دوشنبه , ضعفی شدید احساس کرد . آنگاه تب داغ فرا رسید . بازیکن بی درنگ به بیمارستان اعزام گشت و در آنجا بعد از بررسی هایی دقیق اعلام شد که جوان از یک نوع شدید بیماری ریوی آزار میبیند . روبرتو به محض شنیدن این خبر در حالیکه بشدت میگریست , فریاد کرد :

 برای من فوتبال همه چیز می باشد .

پزشکان با توجه به حالت روحی , او را مطمئن ساختند که در فصل آینده , میتواند بازی را از سر گیرد و تنها باید منتظر فصل آینده  بمانیم . برای یوونتوس مصیبت بزرگتر است زیرا با از دست دادن جوان برومند خود مسلما در خطر از دست دادن عنوان قهرمانی باشگاه ها نیز قرار گرفته است . عنوانی که با وجود به ته گا میتوانست به احتمال بسیار در چنگ مردان یوونتوس قرار گیرد همچنین مصیبت برای تیم ملی ایتالیا می باشد که یکی از بزرگترین بازیکنان خود را در آستانه مسابقات جام ملتهای اروپا از دست میدهد .

  این بچه نمونه سلامتی و تصویر زنده ای از شادابی روحی و استحکام بدنی ونشاط عضلانی بود و شادی بازی را در هر لحظه در هر حرکتی نشان میداد . نظر جماعت ایتالیایی در این باره غمگینانه می باشد .چه این جماعت میبینند که در طول مدت کوتاهی سه بازیکن بزرگ فوتبال از دست میرود . که این هر سه صاحبان شماره ی ۱۱ بوده و میتوانستند در تیم ملی ایتالیا خالق شکوه و پیروزی باشند .نخست پیرینو پراتی ( Pierino Prati ) بازیکن شماره ۱۱ و گلزن تیم میلان بود که بخاطر آسیب دیدگی زانو , مجبور به دو ماه استراحت شد . انگاه مصیبت برای لوسیانو شیاروژی ( Luciano Chiarugi ) گوش چپ تیم فیورنتینا روی داد که او نیز آسیب دید و حذف این سه بازیکن بزرگ , از لیست بازیکنان تیم ملی خود بخود مصیبتی بزرگ است . به ته گا قهرمان عصر مدرن است , یک قهرمان که اگر بتوان درست مصطلح کرد , یک قهرمان پیش ساخته بود .

 

روبرتو بتگا

 

   او در روز ۲۷ دسامبر ۱۹۵۰ در شهر تورین بدنیا آمد هنگامی که طفل بود در ده سالگی فوتبال را در یکی از تیمهای خردسالان باشگاه یوونتوس آغاز کرد و اینک که وارد بیست و دومین سال زندگی خود شده   تمام مدارج ترقی را در باشگاه یوونتوس پیموده است . او ابتدا در تیم کودکان , سپس تیم نوجوانان و انگاه که در ردیف جوانان بود وارد تیم بزرگسالان شد و بصورت یک استعداد بزرگ و اینده دار در خط حمله یوونتوس قرار گرفت . او هیچ آموزشی غیر از فوتبال ندید . مطالعاتش تنها منحصر به عشقش یعنی فوتبال بود و اندک اندک بزرگ و نیرومند شد تا اندامی شبیه شاهزاده فوتبال آلمان فرانس بکن بائر یافت . قدش ۱۷۸ سانتی متر و ورن اش ۸۴ کیلوگرم می باشد که این در فوتبال ایتالیا یک جنگنده پرتوان در نبردهای کالچو می باشد .

 در ایتالیا رسم بر ان است که بازیکنان امید را برای یافتن تجربه به تیمهای دسته دوم میسپارند تا در آن تیمها فرصت بازی بیابند . و بیکار بر روی نیمکت ذخیره های تیم بزرگ ننشینند . بدین روی بود که به ته گا را در فصل ۶۹ - ۷۰ به باشگاه وارسه ( Varese ) در دسته دوم سپردند که او در انجا در ۳۰ مسابقه ۱۳ گل زد . در پایان آن فصل یوونتوس به استخدام مربی جوان و تیره روز "  آرماندو پچی ( Armando Picchi ) مدافع آزاد سابق اینتر میلان دست زد و میدانیم که آرماندو پچی در عین جوانی بدرود حیات گفت و او بود که به ته گا از تیم وارسه باز پس گرفت و در خط حمله یوونتوس جای داد . به ته گا در سال پیش در ۲۸ مسابقه , ۱۳ گل زد . که این خود برای یک جوان تازه کار چیزی در حد شاهکار است .

 امسال در ۱۴ مسابقه ی که بازی کرده , ۱۰ گل زده و انگاه بداقبالی فرا رسید و این بیماری ضربه ای هولناک بود . اینک انتظار به ته گا آغاز شده است . و انتظار میکشد تا بار دیگر به صحنه مسابقات باز گردد و با حضور خود در محوطه هجده قدم حریفان ایجاد وحشت کند . با ان ضربه های سر مثال زدنی و شوتهای عالی با هر دوپا .

 او حرفه ای خود را در وارس زیر نظر نیلس لیدهولم ( Nils Liedholm ) مربی سوئدی قرار گرفت و اینک برای او کاری جز پیشرفت باقی نمانده بود . بزرگترین رقیب بونین سنا در رده بندی گلزنها بود . او در لحظه ای میدان را ترک میگرد که از لحاظ گل به پای سنتر فوروارد بزرگ اینتر میلان رسیده بود . بونین سنا ۱۵ گل زده بود که ۵ گل از روی نقطه پنالتی مانند گلهای به ته گا از جریان مسابقه پیش آمده بود .

 همگان از دست غیبت به ته گا متاسف هستند . و آرزو میکنند که هر چه زودتر به میدان بازگردد و در این روز حریفان نیز سهیم اند . او بچه ای بسیار دوست داشتنی , مهربان , محجوب و اصیل بود . به ته گا در فوتبال هیچ  بدخواهی نداشت حتی بک هایی که میکوشیدند از گلهایش ممانت کنند . بنابر این همه ی ایتالیا برایش دعا میکنند که زودتر به صحنه بازگردد . 

 

روبرتو بتگا * یوونتوس با شکوه دهه ۷۰ ( فصل ۷۲ - ۱۹۷۱ ) ورزشگاه کامونال بلونیا - ۲ مهر ۱۳۵۱ - بترتیب از راست :

ایستاده : لوچیانو اسپینوسی , آنتونلو کوکوردو , دینو زوف , فرانچسکو مورینی و ساندرو سالوادوره ( کاپیتان )

نشسته : جوزپه فورینو , جورجیا مارچتی , روبرتو به ته گا , پیترو آناستازی , فرانکو کازیو , فابیو کاپلو 

============================