A+ R A-

تبلیغات

رجیران

مطالب

کیان ۱۳۳۸

تیم فوتبال کیان ۱۳۳۸

* تیم فوتبال کیان .........           ورزشگاه امجدیه - پاییز  ۱۳۳۸

ایستاده  : منصور امیر آصفی , منوچهر مصلحی , احمد کیان پرور ,  ؟  , محمد خندان سیما , جلال کارگر

نشسته : بیژن معتمدی , ؟  , باقر سپه سالاری , بیژن ثمودی , فیروز افتخار زاده , مهدی جلائی

============================

 

  سالهای پایانی دهه ۳۰ شمسی , فوتبال ایران در حال پوست اندازی بود . تیمهای باشگاهی سر و شکل منظم تری نسبت به سالهای پیش , یافته بودند و چهره های سرشناس و آگاه به مساپل تیمداری , هر یک در گوشه کنار شهر تیمهایی را تحت حمایت و تعلیم داشتند تا ضمن اشتغال روزمره , به جوانان ایران زمین نیز خدمت نمایند . یکی از این چهره های نازنین کشور ما , استاد  صدری میر عمادی بود که با ذوق و علاقه شخصی در سال ۱۳۳۴ تیم فوتبال کیان را پایه گذاری کرد و تا آنجا که در توانش بود برای حفظ و تداوم فعالیت آن کوشید .

 استاد همه ی ورزشی نویسان ایران , آقا صدری عزیز در باب کیان آن سالها , میگوید :

 ... یادم رفت از کیان بگویم . درسهای جوانمردی را من از پدرم اموختم اما , بچه های کیان نمونه عینی بودند . نمونه عینی انسان , نه فرد . بچه هایی که پول تو جیبی نداشتند . پول جمع میکردند و نون بربری از بغل امجدیه میخریدند و سیر میشدند و تا آخرین دقیقه میجنگیدند با کی ؟ ... با تاج و امکانات اش با شاهین و تماشاگرانش با دارایی  و .... کیان , تیم دوستی بود و من نیز دوستی در کنار انها ...... نه اینکه پدری , سرپرستی یا یک همچین چیزی ...

 

 و استاد منصور امیر آصفی عزیز , چهره ی خوشنام فوتبال ایران و  ستاره و کاپیتان ملیپوش کیان که از همین سالها در اوج بودن را نیز  آغاز کرد . همان سال بود که به تیم ملی دعوت شد تا در مسابقات انتخابی جام ملتهای اسیا ( کرالا هندوستان ۱۹۵۹ ) یکی از چهره های جوان تیم ملی باشد . او بتوصیه آقا صدری به تیم کیان نقل مکان کرد و ستون استوار کیانی ها , در خط دفاع شد . استاد منصور امیر اصفی در رابطه با آن روزها اشاره میکند :

 ما همه با هم دوست بودیم و یک دل , برای موفقیت تلاش میکردیم . آقا صدری با تمام مشکلاتی جسمانی که داشت برایمان زحمت میکشید . بخاطر دارم که با چه دشواری توپ و لباس بچه ها تهیه میشد اما دیگر باشگاه ها ........... با این وجود هیچگاه از پای نمی نشستیم . چند سال بعد همان ها  آمدند سراغ بازیکنان کیان تا آنها را با تطمیع مالی به باشگاه خود منتقل کنند . 

 

 بیژن معتمدی عزیز , از خوشنام ترین مسئولان تاریخ فوتبال ایران , رئیس هیئت فوتبال تهران در دهه ۵۰ شمسی که در آن سالها با تلاش و دلسوزی فراوان  ,  مسیر موفقیت فوتبال ایران را همواره کرد . استاد معمتمدی عزیز  نائب قهرمانی مسابقات جام حذفی باشگاه های تهران را در کارنامه ی پر بار خویش دارد .    

 و سرانجام استاد باقر سپهسالاری , بازیکنان سابق  باشگاه های کیان ,  سپه , تهران .... و مربی شایسته و توانای فوتبال پایه که  در آن روزها در آغاز راه موفقیت های ورزشی قرار دارد . او سالها در فوتبال باشگاهی ایران حضور یافت و سپس به حرفه ی مربیگری روی آورد . باقر سپهسالاری عزیز  در اولین دوره تورنمنت بین المللی نوجوانان ( تبریز ۱۳۵۵ ) مربی تیم منتخب تهران بود و با درایت خویش , تیم اش را قهرمان این دوره از مسابقات نمود .     

 

 

=================

 * با سپاس ویژه از استادان : نادر لطیفی و باقر سپه سالاری