A+ R A-

تبلیغات

رجیران

مجارستان و برزیل ۱۹۶۶ ( جام جهانی )

Hungary  Brazil 1966

* مجارستان و برزیل ( جام جهانی ) ..................                 گودیسون پارک - جمعه ۲۴ تیر ۱۳۴۵

Hungary vs Brazil (World Cup) .... Goodison Park - Friday, July 15, 1966

===========================

 

 

 هنگامی که سخن از فوتبال مجارستان بمیان می آوریم , حتما میبایست با احترام فراوان توام باشد .... چرا که روزگاری , سرآمد فوتبال جهانیان بودند , اگر چه که دیگر سالها , نشانی از ان شکوه و جلال باقی نیست و جای اش را , یک فوتبال درجه ۲ و گاه درجه  ۳ اروپایی گرفته است .... و بویژه  فوتبال ما , که بسیار وامدار سبک فوتبال مجارستان است . حضور یک مربی آگاه مجاری بنام  " فرنس مساروش " در واپسین سالهای دهه ۳۰ شمسی , سبب شد تا فوتبال ابتدایی و کم رمق  ایران بیکباره در مسیر صحیح  پیشرفت و توسعه , گام بردارد و سپس در میانه ی دهه ۴۰ شمسی , حضور یک مربی دیگر مجاری بنام " گئورگی سوچ " موجب ان شد تا بکلی از رقبای منطقه ای خود فاصله گرفته و به یک قدرت درجه اول قاره ی تبدیل شویم . در اینده اما بیشتر به نقش کلیدی این دو مربی شایسته و  توانمند , اشاره خواهیم نمود و اما , شرح یک روز بیادماندنی در تاریخ جام جهانی  ....

 

 کیهان ورزشی مینویسد :

شصت هزار تماشاگر در ورزشگاه گودیسون پارک , هرگز این مسابقه ی جذاب و خارق العاده را که مشاهده کرده اند , فراموش نخواهند کرد . یک نمایش کامل  , با حضور ۲۲ بازیگر هنرمند که بسختی بتوان مشابه اش را در عصر و زمانه ی ما  بروی یک زمین فوتبال مشاهده کرد . مجارها , نتیجه شگفت انگیزی را با شگست دادن برزیل ( قهرمان جهان ) بدست آوردند . نتیجه ای که ما را به یاد پیروزی ۱۳ سال پیش آنها , مقابل انگلستان می اندازد . آنها ۱۳ سال پیش در همین جزیره , انگلستان را در خاک خودش شکست دادند و این نخستین مرتبه ی بود که تیم ملی انگلستان در خاک خودش مغلوب یک تیم خارجی میشد . تنها نکته منفی  اما , غیبت پله در ترکیب برزیل بود .... ولی  اگر او نیز  حضور داشت , میتوانست مانعی بر سر راه کسب موفقیت یک مجارستان سرا پا انگیزه باشد ؟ ....  تیمی که بازی گروهی اش در تمام طول این مسابقه  ,  چشمگیر بود آنگونه که  حیرت  تمام کارشناسان را بر انگیخت ...

 

 

 اکیپ مینویسد :

 

همچنانکه انتظار میرفت , مجارستان و برزیل یکی از شگرفترین لحظه های تاریخ فوتبال را در لیورپول , نمایش دادند سالها بود که چنین فوتبال تعرضی ( تهاجمی ) با چنین روشنایی و وضوحی و چنین پاکی و خلوصی  در زمینهای فوتبال , بازی نشده بود . 

 

مجارستان و برزیل ۱۹۶۶ جام جهانی

  

  فوتبالدوستان انگلیسی , میزبانان جام جهانی ۱۹۶۶ , ماهها بود که در رویاهای خویش ,  فینالی را مجسم میکردند که در دو سوی آن انگلستان و برزیل ( فاتح دو جام جهانی متوالی  ۱۹۵۸ و ۱۹۶۲ ) قرار دارد . بنابر این برای هر بریتانیایی فوتبالدوست , طلایی پوشان برزیل مهمترین و بلند ترین مانع بر سر فتح جام زرین  بشمار می آمدند و هر انچه که میتوانست سد راه موفقیت و صعود برزیل باشد , شیرین و  دلپذیر جلوه مینمود  . بر این اساس  تماشاگران حاضر در  گودیسون پارک ,  یکپارچه حامی مجارستان بودند .    

 

  کیهان ورزشی مینویسد :

 اما هیجان و شگفتی از دقیقه ۲ آغاز شد . و تیم مجارستان همانند یک بوکسور  از همان ابتدا روی دقایق مسابقه , برنامه ریزی کرده بود . فرنچ بنه ( Ferenc Bene ) خالق این صحنه , پس از سه دریبل پی درپی و پشت سر گذاشتن پائولو هنریک ( Paulo Henrique ) و فریب دادن وی , با خونسردی بسمت دروازه برزیل رفت . او انقدر این حرکت را سریع و راحت انجام داد که هیچکس گمان نمیبرد , وی به تنهایی قصد فتح دروازه گیلمار (  GILMAR )  را کرده باشد . اما " بنه " مصمم بود و گیلمار هنگامی بخود امد که ,  تور سمت چپ دروازه اش میلرزید .       

  این فستیوال بزرگ مجاری , باید شکوه بیشتری میگرفت و مجارها میتوانستند این برتری را  فزونی دهند و در اینجا بود که انها ناگهان خود را با گیلمار , گیلمار بزرگ که در دو جام جهانی حاضر بوده است , روبرو یافتند . 

  

*  یک نتیجه از توستائو ...

  با ذکر این مطلب لازمست ببینیم که گل تساوی برزیل چگونه بدست آمد در دقیقه ۱۵ توستائو که بجای پله در تیم بازی میکرد , افتخار مساوی کردن نتیجه  را بدست اورد . این تساوی در حالیصورت گرفت که ضربه آزاد مستقیم توسط لیما زده شده بود و دفاع مجارستان نتوانست ان را بخوبی دفع دفع کند و در نتیجه توپ پیش پای توستائو افتاد و شوت جانشین پله , تیم او را از وضعی که داشت خلاص کرد زیرا در عرض ۴۵ دقیقه اول , برزیل دچار یک عقده روحی بزرگ بود . و بجز یک مورد دیگر موفق نشد که موقعیت گل بیافریند .

 اشتباه نشود این برزیلی ها نبودند که بد بازی میکردند , بلکه این مجارها بودند که انها را با ارائه  فوتبالی استثنایی , سحر کرده بودند و تمام نیمه اول را با برتری اداره میکردند . 

در نیمه دوم , بازی از هر جهت شکل دیگری پیدا کرد . مردم بطرز آشکاری مجارها را تشویق میکردند و همه ارزو داشتند که مجارستان برنده ی نیمه دوم باشد . پیش از بحث در مورد نیمه دوم , این سوال پیش می آید که اگر مجارها با بدشانسی مواجه نبودند چه اتفاقی می افتاد . مجارها در این چند روز مرتب با بخت بد روبرو بودند . بعنوان مثال در دقیقه ۵۴ شوت محکم " ژانوس فارکاس János Farkas " تیر دروازه گیلمار را بشدت لرزاند اما توپ , وارد دروازه نشد , همچنان شوت کات دار و منحرف " بنه " که میتوانست گل دوم مجارستان باشد . در دقیقه ۶۰ برزیلی ها مرتکب یک خطای شخصی شدید , روی "  فلورین آلبرت Florian Albert " شدند که بنظر ما جای پنالتی داشت اما , داور انگلیسی آن را نگرفت . 

 

 

*  برتری مجارها ...

در این زمان دقیقه ۶۴ برتری مجارها بطرز برق آسایی خودنمایی کرد گلی که فارکاس در این لحظه زد از زیباترین گلهایی است که در طول تماشای مسابقات فوتبال دیده ایم . این توپ توسط آلبرت بپای بنه رسید و بنه ان را به نزدیک خود اورد و بعد روی پای فارگاس انداخت و او با روشن بینی تمام , توپ را درون دروازه گیلمار کوبید .   

 

مجارستان و برزیل ۱۹۶۶ جام جهانی

 * ژانوس فارکاس  با شوتی سرضرب و تماشایی , برای دومین بار دروازه برزیل را گشوده است .

János Farkas scores Hungary's second goal ... Goodison Park - July 15, 1966

==============================

 

با وجود گلی که فارگاس زد , تماشاگران در این حدس و گمان بودند که ممکن است هر لحظه برزیل بتواند نتیجه را مساوی کند  ولی  برزیل آن تیم هعمیشگی نبود و شکوه حضور پله در ان به چشم نمی آمد و از سوی دیگر , حریف مجارستان بود . با اینحال امکان کسب تساوی وجود داشت ولی در دقیقه ۷۴ فلورین البرت که سلطنت زمین بدست او بود , این امکان را از تیم برزیل گرفت و بازی را به سوی سرنوشت نهایی نزدیک کرد .

 تفضیل این واقعه تاریخی که تیم قهرمان جهان بعد از ۱۲ سال در مسابقات جهانی با یک شکست تلخ روبرو شد از این قرار است  : آلبرت از وسط زمین با چند پیچ و خم سریع در دفاع برزیل رخنه کرد و اینکار را به ان جهت انجام داد که توجه مدافعان برزیلی ها را از " بنه " که او نیز همزمان در خط حمله پیشروی میکرد باز دارد . او از سمت راست قصد آماده شلیک به سمت دروازه برزیل را داشت که مدافع  ( پائولو هنریک ) با یک پشت پا , او را به زمین انداخت اینبار داور انگلیسی نقطه پنالتی را نشان داد که کالمن مزولی Kalman Meszöly به راحتی و با قاطعیت تیر خلاص را به شقیقه برزیل خالی کرد .

  

 

 

 

 

===========================

Hungary vs Brazil 1966