A+ R A-

تبلیغات

رجیران

ورنر کوهل مایر

Werner Kohlmeyer

* ورنر کوهل مایر ( آلمانغربی )  .. قهرمان جام حهانی ۱۹۵۴ ( رنگین شده توسط گرافیک جام تخت جمشید )

==============================

 

 چند هفته مانده به آغاز جام جهانی ۱۹۷۴  ,  آلمان به سوگ حزن انگیز یکی از بهترین فرزندانش نشست ....فوتبال آلمان با آن ساختار منسجم و منظم و ان افتخارات عظیم اما در سالهای دور ,  با نواقصی همراه بود   . این مقاله , شرح یکی از همان ها به قلم  " هانس اشکوربوث " می باشد که ترجمه ان در سال ۱۳۵۳ و در شماره ۱۸۶ هفته نامه وزین دنیای ورزش ( توسط فرامرز محیط ) منتشر شده است .

 

 

  تمام  ورزشکاران آلمان در مرگ یک قهرمان عزادارند " ورنر کوهل مایر " سردار بزرگ ژرمن ها در دهه ۵۰ میلادی و فاتح جام جهانی ۱۹۵۴ , بر اثر یک عارضه فلبی , جهان فانی را وداع گفت .  زمانی که او چشم از دنیا فرو بست , تنها پنجاه بهار را پشت سر گذاشته بود .

  کوهل مایر ۲۲ بار ,  تیم ملی آلمان را در مسابقات رسمی همراهی کرد .  بازیکنی بود قوی  و  درشت اندام که به همین جهت ,  او و تیم اش به تیم  هیزم شکنان مشهور شده بودند .... بجز این ها او یکی از ستارگان باشگاه کایزرلاترن ( FC Kaiserslautern ) می باشد و از یاران نزدیک کاپیتان فریتس والتر . 

  در زمانه ای که سخن از ثروت های هنگفت فوتبال حرفه ای , در میان است و در شرایطی که ثروت بازیکنانی همانند بکن بائر , گرد مولر , گونتر نتزر ... بالغ بر میلیونها تخمین زده میشود و دستمزد هر یک آنها تنها برای تبلیغات در جام جهانی ۱۹۷۴ , معادل ۳۰۰ هزار مارک است و بالاخره در جایی که چهره هایی چون شولتز , اووه زیلر , هلموت هالر , کارل هاینس اشنلینگر .... لقب میلیاردر های جهان توپ گرد را گرفته و عوایدشان از پارو بالا میرود , مرگ " کوهل مایر " شوکی بزرگ بود برای افکار عمومی آلمان تا  به این حقیقت تلخ پی ببرند که سردار بزرگ آلمانی در شرایطی جان سپرد که در نهایت فقر و تنگدستی روزگار را سپری میکرد و علت اصلی مرگش نیز کارهای سخت بدنی بود که بناچار در سالهای متمادی بر عهده داشته است ...  

 مرگ " ورنر کوهل مایر " فرصتی است برای ذکر این حقیقت که بطور کلی , سرداران ژرمن در سالهای طلایی ۵۰ میلادی , کمتر رنگ مادیات و پول را دیده و کمتر طعم ثروت و آسودگی خاطر را چشیده اند . و اگر از نام فریتس والتر که به اصطلاح عامه , موفق شد گلیم خویش را از آب بیرون بکشد و از راه فوتبال و سپس تجارت ثروتمند شود عبور کنیم , کمتر بازیکنی از میان قهرمانان جهان در سال ۱۹۵۴ , می باشد که حقیقتا ثروتمند شده است . 

و اما در میان فقرا , ورنر کوهل مایر , فقیرترین بود و همانگونه که ورنر لیبریخ ( Werner Liebrich ) همباشگاهی او در تیم ملی آلمان ۱۹۵۴ میگوید : کسب عنوان قهرمانی جهان در سال ۱۹۵۴ تنها برای چند نفر خوشبختی به همراه آورد ولی درب های موفقیت بر روی اکثریت همچنان بسته ماند و بسیار بودند از ملی پوشان آلمان در سال ۵۴ که در فقر و مسکنت زندگی کردند 

 از آن تیم بیادماندنی , امروزه  تونی تورک ( Toni Turek ) دروازه بان تیم قهرمان جام جهانی ۵۴ پس از مدتهای مدید بیکاری و بیماری در راه آهن دوسلدورف شغل کوچکی دارد . ورنر لیبریخ , کارل می ( Karl Mai ) و مکس مورلوک ( Max Morlock ) هر یک بدنبال ناکامی های اقتصادی فراوان , سرانجام اندوخته مختصر خود را در مسابقات شرط بندی سرمایه گذاری کرده اند . ٰژوزف پوسیپال ( Josef Posipal ) نماینده ی یکی از شرکتهای تولید مبلمان است . و هانس شافر ( Hans Schäfer ) صاحب دو پمپ بنزین می باشد و هورست اکل ( Horst Eckel ) که از بقیه خوشبخت تر است صاحب عنوان استادی در ورزش شد و موقعیت اجتماعی مناسبی نیز یافت . او در خانه ی وسیع با ۱۰ اطاق , سکونت دارد ...

 

Germany 1954

* آلمان , قهرمان جام جهانی ۱۹۵۴ ....... برن - ۱۳ تیر ۱۳۳۳

ایستاده : مکس مورلوک , وینفرد شفر , اوتمار ولتر , ورنر لیبریش , هورست اکل , ژوزف پوسیپال , هلموت راهن , فریتز والتر و سپ هربرگر

نشسته : ورنر کوهل مایر , تونی تورک و کارل می

============================

 

 آنگونه که اشاره شد " ورنر کوهل مایر " پس از کناره گیری از فوتبال با ناکامیهای فراوان روبرو شد و دچار مشکلات بسیار گردید . و سرانجام کار بجایی رسید که بناچار شغل بنایی و عملگی را در ان سنین بالای ۴۰ سال , پیشه کرد و بعنوان یک قهرمان ملی , دوران تاریکی را گذراند ... مراسم تدفین او نیز پنجشنبه گذشته در قبرستان ماینس انجام شد .

 سپ هربرگر ۷۷ ساله ( مربی آلمان در جام جهانی ۱۹۵۴ ) با اندام شکننده و لرزان در حالی که عینکی تیره بر چشم داشت از طرف بازماندگان سالهای ۵۴ نطقی ایراد کرد و به روان ورنر کوهل مایر درود فرستاد . او ضمن یادآوری خاطرات با شکوه سالهای طلایی فوتبال آلمان , اشاره به ارزش کیفی قهرمان فقید کرد و از طرف بازیکنان تیم ملی به بازماندگان مایر تسلیت گفت . استاد بزرگ جهان فوتبال در مورد کوهل مایر گفت :

 آلمان و ملت آلمان در سال ۱۹۵۴ بوجود مردانی چون کوهل مایر افتخار میکرد در دورانی که جیرینگ جیرینگ سکه ها هنوز بگوش نمیرسید و در شرایطی که ارزشهای معنوی بیشتر از مادیات بود و هنوز حرفه ای گری بصورت کنونی شکل نگرفته بود چهره هایی چون کوهل مایر آس هایی بودند غیر قابل انکار که نقشی ارزنده در پیروزیهای ؛ برن ؛ ایفا کردند . او که بیش از ۲۲ بار پیراهن تیم ملی کشورش را با اشتیاق بر تن کرده بود , متاسفانه در شرایطی جانسپرد که در اوج تنگدستی و فلاکت بود و این درست که او را در این اواخر به سفارش چند تن از طرفداران توپ گرد , بر سر شغلی نشانیده بودند ( صندوقداری یکی از فروشگاه ها ) ولی فشار بدنی و زجرهایی که او در طول سالیان متمادی تحمل کرد سرانجام کار خود را کرد و زندگیش را بسیار زودتر از آنچه که باید , خاتمه داد و این حقیقتی است که رهبران فوتبال ژٰرمن بایستی قبول کنند که امروزه ,  امثال کوهل مایر ها بسیار هستند . مردانی که بدنبال افتخارات فراوان پس از بازنشستگی همه چیز را از دست داده اند و غرق در بدبختی و فنا می باشند . 

 و چنین است که من امروز از رهبران فوتبال این سرزمین میخواهم که برای آرامش روح کوهل مایر هم که شده از لحاظ مالی به بازماندگان وی کمک هایی نمایند تا به این ترتیب اندکی جبران زحمات کسی که ما را در پیروزیهای پر شکوه سالهای گذشته یاری داده است  و بر اریکه سلطنت نشانید , شده باشد .        

 Werner Kohlmeyer

* ورنر کوهل مایر , مرد بزرگ و شرافتمند فوتبال آلمان و جام جهانی فوتبال ....               دی ماه ۱۳۴۵

 

werner kohlmeyer, the great and honorable man of German football and the World Cup .... January 1967

==============================

 

  باید پذیرفت که سخنان سپ هربرگر سر تا پا واقعیت است . و اینکه اگر قرار باشد فدراسیون فوتبال آلمان نسبت به قهرمانهای سالهای گذشته اش کم محبتی کند و با بی تفاوتی از مشکلات آنها بگذرد بهمان بلایی گرفتار خواهد شد که فدراسیون های کشورهای آمریکای جنوبی گرفتار شده اند . و بواقع باید پذیرفت که محبوبیت بنا به تعریف کلمه , مترادف است با پشتیبانی توده مردم و اگر قرار باشد افکار عمومی هر روز با مرگ اسف بار و ناهنجار بزرگی چون کوهل مایر متشنج شود , دیری نمی پاید که مردم بالاجبار از ورزش و دستگاه ورزش خواهند برید .

 ضمن اینکه درگذشت کوهل مایر هشداری است برای قهرمانان تا هوشیار باشند و در جایی که تمام معیارها و شخصیت ها با پول و پشته وانه های بانکی اندازه گیری میشوند , کم نیستند قهرمانان شرافتمندی که بخاطر مناعت طبع , با مشکلات فراوان هم آغوش شده اند و در دشواری و فلاکت , عمر خویش را سپری میکنند .

 

 

 * هفته نامه دنیای ورزش شماره ۱۸۶ ( ۳۱ فروردین ۱۳۵۳ )

* ترجمه : فرامرز محیط